افسردگی
اختلال عاطفی فصلی
 
چکیده
اختلال عاطفی فصلی(seasonal affective disorder) هم افسردگی تابستانی و هم زمستانی را در بر می گیرد که طبق تحقیقات انجام شده، ریشه ی هر دوی این اختلالات نور خورشید میباشد. توقف ترشح دو هورمون ملاتونین در تابستان و سروتونین در زمستان مهم ترین علت بروز چنین اختلالاتی شناخته شده است. با این وجود عوامل دیگری نیز در ایجاد این حالات روحی دخیل هستند.

تعداد کلمات : 1032 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: Dara Nai
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
هیچ فصلی بهتر از تابستان نیست چرا که درس و مدرسه به پایان رسیده و زندگی آسانتر است. حتی شکسپیر هم با اینکه در عصر پیش از اختراع تهویه هوا زندگی می کرد، در حالی که از گرما عرق می ریخت، در وصف معشوق خود گفت: آیا باید تو را با یک روز تابستانی مقایسه کنم؟

اما تابستان برای همه به معنای خوش گذراندن در زیر آفتاب نیست. برخی افراد در این فصل دچار بیماری می شوند. این وضعیت حتی نام گذاری هم شده است: اختلال عاطفی فصلی(seasonal affective disorder)  که هم افسردگی تابستانی و هم زمستانی را در بر می گیرد. اگر بگوییم که مخفف این سه کلمه می شود: SAD، به معنای غمگین، بنابراین آیا می توان گفت که این اختلال به معنای اندوهگین بودن و افسردگیست؟ بیایید بیشتر در مورد  آن بدانیم.

چرا اختلالات فصلی موجب افسردگی می شود؟
اختلال عاطفی فصلی چیست؟ بیشتر موارد این اختلال مربوط به فصل زمستان است که روزها کوتاه و شبها طولانی هستند، سرما سبب می شود مردم از خانه هایشان بیرون نیایند و در نتیجه از نور خورشید فاصله می گیرند که همین مسأله سبب رخوت، ناراحتی و حس از دست دادن ابدی گرما و حس محرومیت از خورشید میگردد. اینکه چرا این اختلال در ۵ درصد از آمریکایی ها دیده می شود، هنوز کاملاً معلوم نیست اما شواهد حاکی از آن است که نور کمتر خورشید در فصل پاییز و زمستان باعث می‌شود تا مغز، سروتونین کمتری تولید کند. سروتونین ماده‌ای شیمیایی است که به مغز مربوط می‌شود و حالات و احساسات انسان را کنترل و تنظیم می‌کند. زمانی که سلول‌های عصبی مغز که وظیفه ی تنظیم حالات انسان را دارند، به درستی کار نکنند، نتیجه می‌تواند احساس افسردگی به همراه خواب آلودگی و اضافه وزن باشد. بر خلاف این افراد، افراد مبتلا به اختلال عاطفی در تابستان عمدتاً دچار بیخوابی و بی اشتهایی می شوند.

علائم اختلالات عاطفی در زمستان
 این علائم که مشابه نشانه های افسردگی هستند، در پاییز و زمستان به اوج خود می رسد و در فصل بهار بهبود میابند. شدت این علائم از شخصی به شخص دیگر تفاوت دارد. برخی افراد فقط کمی بی حوصلگی و زودرنجی را تجربه می کنند، در حالیکه فرد دیگری ممکن است تمامی ساعات شبانه روزش تحت تأثیر این مشکلات قرار گیرد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:
بی حوصلگی دائمی
از دست دادن شور و شوق نسبت به فعالیت های روزانهاز آنجا که مشکل اصلی مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی، نور خورشید است، می توان نتیجه گرفت که علت مشکلات افراد مبتلا به افسردگی تابستانی نیز، قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب است. تابش زیاد آفتاب ترشح هورمون ملاتونین که مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری ماست، را متوقف می کند. این هورمون به خون آشام معروف است چراکه فقط در تاریکی ترشح می شود. حتی روشن کردن چراغ ها در نیمه شب برای رفتن به دستشویی نیز می تواند ترشح آن را متوقف کند. بنابراین طولانی بودن روزها به معنای تولید کمتر ملاتونین است.
زودرنجی
حس نا امیدی، گناه و بی ارزشی
حس رخوت و خواب آلودگی در طول روز
خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها
اضافه وزن
اضطراب و نگرانی
کاهش اعتماد به نفس
کاهش تمایلات جنسی
میل به تنهایی و عدم تمایل به برقراری ارتباط با محیط اطراف
چه کسانی دچار اختلال عاطفی فصلی می شوند؟
برخی افراد مستعد ابتلا به هر دو نوع این اختلال هستند. افراد در معرض خطر عبارتند از:
بانوان: خانم ها بیش از آقایان تحت تأثیر اختلالات عاطفی قرار می گیرند اما آقایان علائمی شدید تری را شاهد هستند.
زمینه ژنتیکی: مانند سایر اختلالات مرتبط با حالات روحی، افسردگی فصلی نیز ظاهراً ریشه ژنتیکی دارد.
نزدیکی به خط استوا: بنابر تحقیقاتی که در نشریه نیویورک تایمز چاپ شد، ساکنین مناطق گرمسیری و جنوبی بیش از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی فصلی تابستان هستند.
شخصیت های دوقطبی و افسرده: حساسیت نسبت به اختلالات عاطفی فصلی، همزمان با تغییرات فصلی، در افراد دوقطبی و افسرده، بیشتراست.

تابش شدید آفتاب، مشکلی بزرگ
از آنجا که مشکل اصلی مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی، نور خورشید است، می توان نتیجه گرفت که علت مشکلات افراد مبتلا به افسردگی تابستانی نیز، قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب است. تابش زیاد آفتاب ترشح هورمون ملاتونین که مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری ماست، را متوقف می کند. این هورمون به خون آشام معروف است چراکه فقط در تاریکی ترشح می شود. حتی روشن کردن چراغ ها در نیمه شب برای رفتن به دستشویی نیز می تواند ترشح آن را متوقف کند. بنابراین طولانی بودن روزها به معنای تولید کمتر ملاتونین است.

گرما سبب بروز واکنش عصبی می شود
تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر ساعات طولانی روز که سبب به هم خوردن چرخه خواب و بیداری ما می شود، گرما نیز موجب مضطرب و عصبی شدن افراد مبتلا به اختلال فصلی تابستان می شود که این حالت به طور واضح، با حالات عصبی عادی فرد متفاوت است.

 

بیشتر بخوانید : شناختِ اختلال های خُلقی (افسردگی)

 
علائم اختلال عاطفی در تابستان
بی خوابی
بی اشتهایی
کاهش وزن
پرخاشگری و اضطراب

آیا افسردگی فصل تابستان درمان دارد؟
اگر شما نیز دچار اختلال عاطفی این فصل هستید، مجبور نیستید از ابتدا تا انتهای تابستان در خانه بمانید و به موسیقی های غمگین گوش دهید. راه حل هایی از روشن کردن کولر گرفته تا داروهای ضد افسردگی، وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

به دنبال مکان های تاریک باشید: ازآنجا که ارتباط افسردگی تابستان با آفتاب مخالف افسردگی زمستان است، محیط های مناسب آنها نیز مخالف یکدیگر است. اشخاصی که مبتلا به اختلال عاطفی تابستان هستند، به جای نور درمانی، باید از نور فاصله گرفته و زمان بیشتری را در محیط های تاریک بگذرانند.ممکن است یکی دو روز را در کنار ساحل از دست بدهید اما وضعیت روحی شما بهترخواهد شد و ضمناً پوستتان نیز آسیب کمتری از نور خورشید خواهد دید.

به دنبال محیط های خنک باشید: اگر به دلیل گرمای زیاد نمی توانید از محیط های خارج از منزل استفاده کنید، سینما گزینه ی بسیار خوبی برای داشتن لحظاتی لذت بخش است. چراکه سینما علاوه بر تاریک بودن معمولاً دارای تهویه هوای مطبوع بوده ومحیط مناسبی از نظر نور و دما برای شماست. از یک متخصص کمک بگیرید: صحبت کردن با یک متخصص می تواند در کنترل استرس، یافتن راه کارهای مقابله با این وضعیت ومثبت اندیشی به شما کمک کند.
 

برگرفته از سایت: Healthline.com

نسخه چاپی