رنگ درمانی چیست؟
رنگ درمانی یا کروموتراپی، روش درمان بیماری ها
 
چکیده
رنگ درمانی می تواند با تاباندن یک رنگ در ناحیه ای از بدن یا از طریق خیره شدن به رنگ خاصی انجام شود. رنگ های اصلی که در این روش از آنها استفاده می شود عبارتند از: سبز، زرد، آبی، نارنجی، قرمز و بنفش

تعداد کلمات : 1388 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده:  Dr. King
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
رنگ درمانی یا کروموتراپی، روش درمان بیماری ها از طریق استفاده از رنگ است. رنگ درمانی می تواند با تاباندن یک رنگ مناسب در ناحیه ای از بدن انجام شود. همچنین می توان از طریق چشم ها با خیره شدن به رنگ خاصی این کار را انجام داد، هرچند این عمل باید با دقت بیشتری انجام شود تا از هر گونه فشار روی چشم جلوگیری شود. این درمان مکمل است و نباید به عنوان یک جایگزین برای مراقبت پزشکی تخصصی استفاده شود. نتایج آن متفاوت بوده و قابل تضمین نیست و این بدان معناست که کارآیی آن به میزان زیادی وابسته به فرد خواهد بود.

 متن زیر مقدمه ای بر رنگ درمانی است و نمونه هایی از خواص و کاربرد رنگ های خاصی را ارائه می دهد. رنگهای اصلی زیادی وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از سبز، نارنجی، قرمز، آبی و بنفش. اکنون کمی درباره استفاده از ارتعاش هر رنگ توضیح خواهم داد تا خوانندگان بتوانند از این اطلاعات برای ارتقای روح و هماهنگی درون خود استفاده کنند. پس از هر گونه درمان دیگری، لازم است تابش نور رنگی را بر روی پوست برهنه اعمال کنید.

رنگ های مهم برای استفاده در رنگ درمانی
سبز

سبز اصلی ترین رنگ در درمان است. این رنگ، رنگی است که در اولین و آخرین مرحله درمان مورد استفاده قرار می گیرد. بدون در نظر گرفتن نوع بیماری، رنگ درمانی با سبز آغاز شده و پایان میابد. این، رنگیست که شما می توانید بر تمام بدن خود بتابانید و برای درد تمام نواحی بدن از آن استفاده کنید. سبز باید از وسط طیف رنگ گرفته شود نه بیش از حد آبی و نه خیلی زرد. شما به نوعی لامپ رنگی نیاز دارید که برای ۱۰ دقیقه نور را در همه جای بدن، یعنی پشت و جلو بصورت یکسان پخش کند. سبز رنگ تعادل است که پرانا یا نیروی حیات را در سراسر نقاط روانی هماهنگ میکند. این رنگ نیز مانند رنگ های دیگر ابتدا روی هاله تأثیر می گذارد چیزی که انعکاس و تشعشع آن به روی جسم باز می گردد. برای درمان با این رنگ باید ۵ دقیقه به قسمت جلوی بدن و ۵ دقیقه به پشت بدن بتابد. سپس می توانید از رنگ های دیگر استفاده کنید. این رنگ می تواند هر گونه عدم توازنی که توسط تحریکات رنگ قرمز یا تحریکات ظریف آبی بوجود آمده باشد را به تعادل برساند. از آنجا که سبز، یک متعادل کننده و یک هماهنگ کننده عالیست، می تواند بیمار را به آرامش برساند.رنگ درمانی یا کروموتراپی، روش درمان بیماری ها از طریق استفاده از رنگ است. رنگ درمانی می تواند با تاباندن یک رنگ مناسب در ناحیه ای از بدن انجام شود. همچنین می توان از طریق چشم ها با خیره شدن به رنگ خاصی این کار را انجام داد، هرچند این عمل باید با دقت بیشتری انجام شود تا از هر گونه فشار روی چشم جلوگیری شود. این درمان مکمل است و نباید به عنوان یک جایگزین برای مراقبت پزشکی تخصصی استفاده شود. نتایج آن متفاوت بوده و قابل تضمین نیست و این بدان معناست که کارآیی آن به میزان زیادی وابسته به فرد خواهد بود.


زرد
رنگ زرد، نماد عقل و منطق است. هر گونه اختلال روانی، بدون توجه به طریقه بروز آن، با استفاده از زرد که بر نواحی کوچک بدن بصورت متمرکز تابانده شود، تسکین می یابد. یک پرتو متمرکز از نور زرد به اندازه یک توپ تنیس که در پایین و در جلوی گردن تابانده می شود، برای همه مشکلات عصبی و انسداد روانی بسیار مفید است. انسداد روانی ممکن است ناشی از اختلال در گردش خون باشد که سبب می شود سلول های مغز دچار کمبود لنف و خون شوند. این امر ممکن است به علت اختلال عصبی یا فشار روانی شدید یا خستگی باشد. زرد، رنگی است که این مشکلات را از بین می برد. زمان عادی برنامه تقریبا دوازده دقیقه است، بنابراین اگر پرتو بر جلو و پشت سر یا جلو و عقب گردن بتابد باید بصورت متمرکز قرار گیرد و در هر نقطه در پوست لخت، سه دقیقه طول بکشد. خانم ها باید پیش از شروع درمان، آرایش خود را پاک کنند چراکه پیگمنت های پرتوی نور که بسیار لطیف هستند، با رنگ های آرایشی، بازمیگردند.

 نارنجی
 نارنجی رنگ محرک است که می تواند به طحال، کبد، کلیه ها، قلب و در واقع هر عضوی که در گردش خون نقش دارد، کمک کند. زمان کل برنامه 10 دقیقه است. اگر شما دچار ضعف گردش خون هستید، از نور نارنجی روشن بصورت متمرکز بر روی طحال استفاده کنید، اما اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، این کار را نکنید. تمام ارگان های داخلی مانند کبد، کلیه ها، روده ها می توانند از طریق این رنگ تحریک شوند. تمرکز بیشتر آن موثرتر خواهد بود. دستگاه رنگ شما باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند پرتوی نور را به اندازه یک توپ تنیس متمرکز کند. پرتوی متمرکز نور نارنجی، هر بار ۴ دقیقه و دو بار در هفته برای رفع اختلالات گردش خون، بر روی طحال تابانده شود. این رنگ برای تحریک قلب مفید خواهد بود در صورتی که در این محل یا در واقع هر عضو دیگری که نیاز به تحریک دارد متمرکز شود. هرگز نور نارنجی را به پیشانی کسی که بشدت عصبیست نتابانید. اگر بیمار از خستگی ذهنی رنج می برد، می توانید پرتو را کمتر از ۴ دقیقه بر پشت گردن اعمال کنید.

 

بیشتر بخوانید : رنگها و تأثیر آن بر سلامت روح و جسم


قرمز
قرمز روشن محرکی قوی تر از نارنجیست. این رنگ نباید بر روی سر بیمار تابانده شود. اما اگر روی مفاصل روماتیسمی متمرکز باشد، مفید خواهد بود. شما می توانید قرمز را بر روی پاها، زانوها یا مچ پا برای ده یا پانزده دقیقه اعمال کنید. اگر شرایط رماتیسمی در شانه ها باشد، فقط پنج دقیقه در یک زمان پیشنهاد می شود. لامپ خود را به گونه ای قرار دهید که پرتو بر روی پشت یا جلو شانه قرار گیرد و از سرشانه به سمت سر رد نشود زیرا بهتر است از تابش این نور بر سر جلوگیری شود.

آبی
بهترین و مؤثرترین حالت نور آبی، اشعه عمیق و سراسری، از سر تا پای بیمار است. ۱۰ددقیقه تابش نور آبی برای فشار خون بالا، انواع تنش ها و مشکلات عصبی بسیار مفید خواهد بود. از سوی دیگر اگر مبتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزا هستید، باید به جای آبی از نارنجی استفاده کنید چراکه رنگ آبی حس سرما و خنکی را به جسم القا می کند. نارنجی و قرمز تولید گرما می کنند و برای افزایش دما استفاده میشوند. تشعشع رنگ آبی برای افرادی که از بی خوابی خفیف رنج می برند نیز مفید است.

بنفش
بنفش می تواند در تمام بدن استفاده شود اما استفاده آن در قسمت پایین بدن، اتلاف این تشعشع بی نظیر است بنابراین توصیه می شود که این نور بر پیشانی، جلو و پشت سر، جلو و پشت گردن و بصورت متمرکز بر قلب و وسط سینه جمعاً به مدت ۱۵ دقیقه تابانده شود. این رنگ آرامشی عمیق به ارمغان میاورد و مانند آبی حس خنکی را القا می کند. این رنگ گردش خون اولیه را تحریک نمی کند، اما جریان انرژی های ظریف را در سراسر نقاط روانی و سیستم عصبی تحریک می کند. به همین جهت تابش آن بر گردن و پیشانی بسیار مفید است.

رنگ درمانی از طریق بینایی
ارائه رنگ از طریق بینایی، بسیار حساس است و باید با دقت انجام شود اما در عین حال بسیار موثر است. ما همه می دانیم که چیزهایی که ما با چشم می بینیم بر روی ما تأثیر می گذارد اما اکثر مردم به تأثیر رنگهایی که با چشم میبینیم، بر روی سلولهای بدن آگاه نیستند. اگر شما شخصی را که مبتلا به جنون است، در یک اتاق قرمز قرار دهید، حال او را وخیم تر می کنید و اگر او را در اتاق آبی قرار دهید، خواهید دید که شخص آرام می شود. این روش باید با دقت انجام شود. رنگ سبز می تواند به راحتی از طریق چشم ارائه شود و بیمار باید برای شروع، ۲ دقیقه به رنگ سبز نگاه کند. توصیه می شود که به رنگ قرمز و نارنجی خیره نشوید چراکه این رنگ ها خاصیت محرکه دارند. مسلم است که وقتی از این روش استفاده می کنید، باید در نظر داشته باشید که خیره شدن به نور به چشم آسیب می رساند بنابراین باید از صفحه ای در مقابل نور استفاده کنید که آن را پخش کند. می توانید رنگ مورد نظر را بر روی صفحه تلویزیون پخش کنید و از یک کاغذ سفید برای محو کردن نور استفاده کنید.پس از نگاه کردن به رنگ مورد نظر، نهایتاً بر روی همان صفحه رنگ سبز را قرار دهید و چند دقیقه به آن نگاه کنید.

 

برگرفته از سایت: aetherius.org

نسخه چاپی