سم سفید
چه مقدار از نمک، "خیلی زیاد" است؟
 
چکیده:
با افزایش تنقلات شور و فست فود ها، یکی از نگرانی های جدی برای سلامتی افراد، مصرف بیش از حد نمک است. مزایا و مضرات استفاده از نمک چیست. چه مقدار نمک در روز توصیه می شود. این ها مسائلی هستند که ما در این مقاله به آنها می پردازیم.

تعداد کلمات : 1391 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

نمک

نویسنده: آنر وایتمن
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
مصرف نمک در ایالات متحده به یک نگرانی عمده برای سلامتی تبدیل شده است. تعدادی از مطالعات ادعا کرده اند که مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند خطر بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و توصیه هایی را برای کاهش مصرف نمک انجام داده اند. اما در مصرف نمک، چه مقدار "خیلی زیاد" است؟
 
دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کنند که بزرگسالان به عنوان بخشی از یک رژیم سالم، کمتر از 2300 میلیگرم سدیم در هر روز - معادل حدود 1 قاشق چای خوری نمک - را مصرف کنند. بر طبق گزارش منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در اوایل سال 2016 ، اعلام شد که حدود 90 درصد از بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده بیش از میزان توصیه شده، سدیم مصرف می کنند. در حالی که اکثر بزرگسالان، مصرف بیش از 3400 میلی گرم در روز را تجربه می کنند.

دکتر تام فریدن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، یافته های این گزارش را "هشدار دهنده" نامید و خاطرنشان کرد که نیاز به انجام تحقیق بیشتر برای کاهش مصرف نمک آمریکایی ها و "نجات جان انسان ها" است. به نظر می رسد اداره غذا و داروی ایالات متحده با این کاهش مصرف، موافق است و بر این اساس سازمان دستورالعمل های پیشنهادی برای کاهش سدیم در غذاهای فرآوری شده را که حدود 75 درصد از کل مصرف نمک را تشکیل می دهند، صادر کرده است. هدف از این دستورالعمل ها کاهش مصرف نمک در میان مصرف کنندگان به میزان توصیه شده، 2300 میلی گرم در روز است تا از خطرات بهداشتی مرتبط با مصرف زیاد نمک جلوگیری شود.

با این حال، برخی محققان معتقدند که این مقدار توصیه شده، بسیار پایین بوده و در واقع، برخی می گویند مصرف نمک در چنین مقادیرکوچکی، خسارتش بیشتر از سود آن است.
در حالیکه دستورالعمل های کنونی مصرف روزانه کمتر از 2300 میلی گرم سدیم ، را توصیه می کنند. یک مطالعه انجام شده توسط Medical News Today در ماه گذشته نشان داد که حتی 3000 میلی گرم سدیم در روز ممکن است بیش از حد کوچک باشد و می تواند سلامت را در معرض خطر قرار دهد.
مصرف نمک: مزایا و خطرات
به گفته انجمن قلب آمریکا، حدود 90 درصد از مصرف سدیم آمریکایی از کلرید سدیم است که در نمک طعام یافت می شود و اغلب به غذاهای فرآوری شده، برای نگهداری و خوش طعمی اضافه می شود.

چقدر سدیم در غذای شماست؟
 یک تکه نان، دارای 80 تا230 میلی گرم سدیم است. بعضی از غلات صبحانه می تواند تا300 میلی گرم سدیم (قبل از اضافه شدن شیر) را دارا می باشند. یک تکه پیتزا یخ زده می تواند حاوی 370 تا 730 میلی گرم سدیم باشد. این امری واضح است که بدن ما به مقادیری از نمک برای عملکرد بهتر عصب و عضله نیازمند است و نمک به تنظیم مایعات بدن نیز کمک می کند. یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 در مجله Cell Metabolism حتی پیشنهاد کرد که مصرف نمک می تواند باکتری های مضر را از بین برده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. با این حال، مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف بیش از حد نمک، خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی، به خصوص در مورد سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین مصرف زیاد نمک را با فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماریهای قلبی مرتبط می دانند.

مطالعه ای که در نشریه شیمی کشاورزی و مواد غذایی در اوایل سال 2016 منتشر شد، همچنین پیشنهاد کرد رژیم غذایی با نمک زیاد باعث آسیب کبدی می شود، در حالی که مطالعات دیگری مطرح کرده است که مصرف زیاد نمک، خطر ابتلا به فلج چند گانه را افزایش می دهد.

آیا توصیه های فعلی برای مصرف نمک بسیار کم است؟
در حالیکه دستورالعمل های کنونی مصرف روزانه کمتر از 2300 میلی گرم سدیم ، را توصیه می کنند. یک مطالعه انجام شده توسط Medical News Today در ماه گذشته نشان داد که حتی 3000 میلی گرم سدیم در روز ممکن است بیش از حد کوچک باشد و می تواند سلامت را در معرض خطر قرار دهد.
 
یک تحقیق توسط محققان از دانشگاه McMaster در کانادا نشان داد که بزرگسالانی که مصرف کمتر از 3000 میلی گرم نمک در روز را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس قرار دارند، در مقایسه با افرادی که دارای مصرف متوسط ​​سدیم بودند. علاوه بر این، یک تیم تحقیقاتی، خطر مصرف زیاد نمک برای سلامتی را زیر سوال برد و متوجه شد که تنها بزرگسالانی که فشار خون بالا دارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند، باید از مصرف نمک زیاد اجتناب کنند. اندرو منت، مدرس پزشکی دانشگاه McMaster معتقد است"در حالی که داده های ما اهمیت کاهش مصرف بالای نمک در افراد مبتلا به فشارخون بالا را برجسته می کند، از کاهش مصرف نمک تا سطح پایین حمایت نمی کند".

این اولین مطالعه نیست که دستورالعمل های مصرف نمک فعلی را زیر سوال می برد. مطالعه سال 2014 توسط مایکل هالدمن، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک، تایید کرد که کاهش مصرف نمک به کمتر از 2500 میلی گرم در روز، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با مصرف زیاد نمک، مرتبط نیست. علت روشن است، کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون می شود.

علیرغم چنین یافته هایی، اداره غذا و داروی آمریکا نتیجه گیری می کند که کاهش مصرف روزانه سدیم به کمتر از 2300 میلی گرم می تواند از خطرات سلامتی رژیم غذایی با نمک زیاد جلوگیری کند. "خانم دکتر سوزان مین، مدیر اداره غذا و دارو در نطق خود اشاره کرد که " کارشناسان در موسسه پزشکی نتیجه گرفته اند که کاهش مصرف سدیم به 2300 میلی گرم در روز می تواند به طور قابل توجهی به آمریکایی ها کمک کند تا فشار خون خود را کاهش داده و در نهایت از صدها هزار بیماری و مرگ زودرس جلوگیری کنند".
 
علاوه بر این، سازمان به مطالعات قبلی اشاره کرده است که پیشنهاد کرده بود اگر مصرف سدیم در ایالات متحده در طول 10 سال، 40 درصد کاهش داشته باشد، در حدود 500 هزار نفر جان خود را حفظ کرده و هزینه مراقبت های بهداشتی تا100 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

 

بیشتر بدانید :  تفاوت میان نمک دریایی و نمک خوراکی


دکتر فریدن در نشست نیویورک تایمز اذعان کرد که تعدادی از محققان مخالف این امر هستند که کاهش مصرف نمک باعث بهبود نتایج سلامتی می شود، اما او ادعا می کند که محققان اخطار می کنند که نمک معایب کشنده ای دارد. شریل اندرسون، عضو کمیته مشورتی دستورالعمل رژیم غذایی 2015، به واشنگتن پست گفته است که بسیاری از مطالعات با اشاره به اثرات منفی رژیم های کم نمک، تنها از تعداد کمی از نمونه های ادرار استفاده کرده اند که این امر برای رسیدن به نتیجه گیری می تواند گمراه کننده باشد.

علاوه بر این، اندرسون گفت که برخی از این مطالعات ممکن است علیت معکوس را نتیجه بدهد، یعنی به جایی اینکه بگوییم رژیم های کم نمک باعث بیماری های قلبی عروقی می شود، می توان گفت که این بیماری ها هستند که باعث می شوند مردم رژیم های کم نمک را انتخاب کنند. تحقیقات بیشتری در مورد مصرف نمک ضروری است. در حالی که به نظر می رسد بسیاری از متخصصان سلامت، حامی استراتژی های دولت برای کاهش مصرف نمک در میان عموم مردم هستند، برخی دیگر می گویند قبل از توصیه کردن باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات بهداشتی درازمدت رژیم های کم نمک انجام شود.

علاوه بر این، بسیاری از محققان و سازمانها، از جمله انجمن تولید کنندگان مواد غذایی معتقدند تحقیقات بیشتری لازم است تا دقیقا مشخص شود که مصرف دقیق نمک، چه اثراتی برای سلامتی بدن دارد. لئون برنر، افسر ارشد علمی انجمن تولید کنندگان مواد غذایی می گوید: "مانند دیگران در داخل و خارج از دولت، ما معتقدیم کار اضافی برای تعیین میزان قابل قبول مصرف سدیم برای سلامتی، لازم است".

این ارزیابی باید شامل تحقیقاتی باشد که نشان دهد که همانطور که مصرف کم سدیم برای سلامتی مضر است، مصرف بیش از حد آن هم خطرآفرین است. بر اساس شواهد موجود، به نظر میرسد که دستورالعملهای فعلی رژیم غذایی برای مصرف نمک، بهترین راه برای کاهش خطرات بهداشتی ناشی از مصرف زیاد نمک است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی