بازگشت افسردگی؛ چرا و چگونه؟
علائم اولیه بازگشت افسردگی چیست؟
 
چکیده:
پس از تجربه یک بار افسردگی، ممکن است نگرانی داشته باشید که علائم آن را دوباره احساس کنید. که براساس مطالعات انجام گرفته، حدود 20 درصد از کسانی که یک بار افسردگی را تجربه کرده اند، بازگشت افسردگی را نیز تجربه خواهند کرد. اینکه بازگشت افسردگی چقدر شایع است؟ و علائم هشدار دهنده آن چیست؟ و چگونه در پی درمان آن باشیم،مطالبی است که بررسی آنها می پردازیم.

تعداد کلمات : 1336 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

بازگشت افسردگی؛ چرا و چگونه؟

نویسنده: امی اسمیت
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
افسردگی یک اختلال روانشناختی با میزان بالای بازگشت است. حدود نیمی از افرادی که برای اولین بار بخشی از افسردگی را تجربه می کنند، حالشان خوب می شود. اما برای نیمی دیگر، افسردگی می تواند یک یا چند بار در طول زندگی آنها بازگردد. برای افرادی که افسردگی را چندین مرتبه تجربه کرده اند، علائم هشدار دهنده می تواند در هر بار متفاوت باشد. در این مقاله، ما سیگنال های کلیدی مربوط به یک عود افسردگی، راه ها و روش هایی که مردم می توانند برای جلوگیری از بیماری ، درمان و مقابله با آن بیاموزند را فهرست می کنیم.

حقایق سریع در مورد عود افسردگی:
اپیدمی های افسردگی ممکن است در بیش از 50 درصد از افرادی که تشخیص افسردگی، درباره آنها داده شده است، بازگردد.
محققان هنوز در حال مطالعه هستند که چرا  افسردگی در برخی افراد برمی گردد و در برخی بازگشتی ندارد.
به احتمال زیاد، افسردگی در عرض 3 سال پس از اولین تجربه افسردگی قابل بازگشت است.
 افسردگی می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس افسردگی مرتبه اول، برگردد.

بازگشت افسردگی چیست؟
غم و اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره می تواند یک بخش کاملا طبیعی از زندگی باشد. اما اگر این احساسات بیش از دو هفته و تقریبا هر روز طول بکشد و اگر شروع به تأثیرگزاری در کار یا زندگی اجتماعی بکند، این ممکن است افسردگی باشد. با توجه به آمار مرکز ملی بیماری های روانی، افسردگی هر سال حدود 7 درصد بزرگسالان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

پس از اولین تجربه افسردگی، دستورالعمل های انجمن روانپزشکی آمریکایی می گویند که افسردگی می تواند به دو روش بازگشت یابد. "عود افسردگی" زمانی اتفاق می افتد که ماه ها یا سال ها از بهبودی اولین افسردگی، گذشته باشد. این بازگشت در 6 ماه اول، شیوع بیشتری دارد. حدود 20 درصد از مردم بازگشت افسردگی را تجربه می کنند. اما وقتی که افسردگی شدید باشد، درصد بازگشت می تواند افزایش یابد.

پس از پایان مرحله اول افسردگی، انجمن روانپزشکی آمریکا برآورد می کند که بین 50 تا 85  درصد افراد حداقل یک دوره افسردگی در طول زندگی خود را تجربه می کنند. پس از دو یا سه دوره اولیه افسردگی، شانس بازگشت آن بسیار بالاتر است. برخی از اختلالات مانند افسردگی اغلب بازگشت بوده و قابلیت شناسایی دارند. این شرایط شامل اختلال عاطفی فصلی که در ماه های زمستان باز می گردد و سندرم دیسمون پیش از قاعدگی که یک نوع شدید سندرم قبل از قاعدگی است، نیز می شود.
 
12 نشانه اولیه بازگشت افسردگی
یک فرد اغلب می تواند علائم هشدار دهنده افسردگی را از موارد قبلی تشخیص دهد.اما نشانه های یک بخش جدید از افسردگی نیز می تواند متفاوت باشد، در نتیجه، پرداختن به هر علامت هشدار دهنده ممکن است در هر زمان انجام شود. در اینجا برخی از علائم هشدار دهنده کلیدی افسردگی وجود دارد:

1- خلق افسرده: احساس غم، پوچی و ناامیدی.
2-   از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا لذت می بردند: لذت بردن کمتر از سرگرمی ها
3 – گوشه گیری اجتماعی: اجتناب از شرایط اجتماعی، از دست دادن ارتباط با دوستان.
4- خستگی: احساس دشواری و طولانی بودن انجام وظایف روزانه.
 5-  احساس آشفتگی: بیقراری، قدم زدن.
6- تغییرات در الگوهای خواب: بی خوابی یا خواب بیش از حد.
7- تغییر در اشتها: از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها.
8- افزایش تحریک پذیری: رنجیدن ازاطرافیان بیشتر از حد معمول است.
9-  احساس گناه و بی ارزشی: فکر کردن در مورد وقایع گذشته.
10-وجود مشکل در تمرکز و حافظه: تفکر و گفتار ممکن است آهسته تر از حد معمول انجام شود.
11- درد و آسیب های جسمی: سردردهای غیر منتظره ، معده درد یا درد عضلانی.
12-  فکر خودکشی یا تلاش های خودکشی: این ممکن است یک قسمت افسردگی شدید را نشان دهد.
 حقایق سریع در مورد عود افسردگی:
اپیدمی های افسردگی ممکن است در بیش از 50 درصد از افرادی که تشخیص افسردگی، درباره آنها داده شده است، بازگردد.
محققان هنوز در حال مطالعه هستند که چرا  افسردگی در برخی افراد برمی گردد و در برخی بازگشتی ندارد.
به احتمال زیاد، افسردگی در عرض 3 سال پس از اولین تجربه افسردگی قابل بازگشت است.
افسردگی می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس افسردگی مرتبه اول، برگردد.

محرک های امکان بازگشت افسردگی
محرک های خاص باعث ایجاد یک نوع افسردگی در افرادی می شود که سابقه افسردگی دارند، در مقایسه با افرادی که افسردگی را تجربه نکرده اند.

عوامل مؤثر در بازگشت افسردگی عبارتند از:
حوادث استرسزای زندگی که در طی افسردگی یا بعد از بهبودی اتفاق می افتد. این می تواند شامل درگیری های خانوادگی، تغییرات در روابط و غم و اندوه می باشد.
 
کامل نشدن دوره بهبودی از افسردگی قبلی: اگر علائم اصلی به طور کامل درمان نشود، احتمال بیشتری برای بازگشت افسردگی وجود دارد.
 
 متوقف کردن درمان در اوایل بهبودی، درمان افسردگی سریع رخ نمی دهد، بلکه ادامه طول درمان تا 6 ماه یا بیشتر خطر بازگشت افسردگی را کاهش می دهد.
 
مشکلات پزشکی مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی می تواند منجر به افزایش میزان افسردگی در آینده شود.

 بیشتر بدانید :  افسردگی مزمن و متوسط در یک نگاه


نکاتی برای جلوگیری از بازگشت افسردگی
این استراتژی های پیشگیری می تواند به جلوگیری از افسردگی کمک کند.
 
ادامه درمان: تکمیل یک دوره کامل از داروهایی که تجویز شده است، به طور قابل توجهی خطر بازگشت افسردگی را کاهش می دهد. این می تواند در طی 6 ماه پس از شروع درمان مهم باشد.

درمان های مبتنی بر آگاهی: آگاهی می تواند به فرد کمک کند تا از الگوهای ذهنی منفی آگاه شده و راه های مقابله با آنها را پرورش دهد. یک مطالعه نشان می دهد که تمرین آگاهی سه بار در هفته می تواند باعث کاهش بیش از 50 درصد افسردگی در یک سال شود.

آموزش دوستان و خانواده: به دوستان و خانواده خود بگویید که علائم هشدار دهنده برای مراقبت از آنها ممکن است برای کمک به جلوگیری از افسردگی در اوایل، کمک کند.

آمادگی برای عود بیماری: حتی اگر نشانه های افسردگی از بین نرفته اند، ممکن است برای یک فرد برای ایجاد یک برنامه کمک کند، در صورتی که علائم هشدار دهنده ظاهر شود، آنها می توانند به سرعت به آنها عمل کنند. یک پزشک میتواند به این کار کمک کند.

درمان و مقابله با بازگشت افسردگی
هنگامی که علائم نگران کننده افسردگی در طول درمان برمی گردند، ممکن است به این معنا باشد که روش های درمانی فعلی به گونه ای عمل نکرده اند. یک پزشک ممکن است توصیه کند که تغییر سبک درمان و یا افزایش دوز دارو، می تواند به کنترل افسردگی کمک کند.

درمان های افسردگی توصیه شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا عبارتند از:
درمان گفتگو محور: گزینه های شامل درمان بین فردی (IPT) و درمان رفتاری شناختی (CBT) است. هر دو راه، خطر بازگشت افسردگی را کاهش می دهند.

دارو درمانی: پزشکان می توانند داروهای ضد افسردگی یا تثبیت کننده های خلق را تجویز کنند. در ادامه مصرف داروهای ضد افسردگی برای 6 ماه یا حتی بعد از اینکه علائم از بین رفت، می تواند خطر ابتلای دوباره را کاهش دهد.
 
ورزش: فعال نگه داشتن فرد می تواند به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کند. اندورفین ها را آزاد کرده که می توانند روحیه را بهبود ببخشند. بررسی های اخیر نشان می دهد که ورزش می تواند به عنوان داروهای ضد افسردگی یا روان درمانی در افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر باشد.

هنگامی که شخصی مبتلا به افسردگی بسیار شدید است و به درمان معمول پاسخ نمی دهد، پزشک ممکن است درمان الکتروشوک (ECT) را توصیه کند. افسردگی یک بیماری است، نه یک نقص شخصی، و بسیار قابل درمان است. بین 80 تا 90 درصد از مردم به دوره درمان مناسب پاسخ مثبت خواهند داد.


خطر بازگشت افسردگی بیشتر از زمانی است که افسردگی اول شدیدتر بوده یا زمانی که شرایط دیگر وجود داشت مانند اختلال اضطراب، اختلال شخصیت یا سوء مصرف مواد. خبر خوب این است که افراد مبتلا به افسردگی می توانند چشم انداز دراز مدت خود را با در نظر گرفتن اقداماتی برای جلوگیری یا درمان هر یک از مراحل جدید که ممکن است بوجود آیند را بهبود بخشند.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی