کودکان و آسیب مغزی
نشانه های ضربه مغزی در بچه ها و کودکان نوپا
 
چکیده:
از آنجا که مغز انسان فرماندهی همه فعالیت های بدن را بر عهده دارد و زمانی که ضربه ای به سر وارد بشود یکی از اصلی ترین آسیب ها متوجه خود مغز است. حساسیت این امر زمانی بیشتر می شود که این اتفاق برای کودکان رخ دهد زیرا مغز آنها در حال رشد و تکامل است. ما در این مقاله به بررسی علائم ضربه مغزی، درمان، مراقبت های طول دوره درمان که توسط خانواده و مدرسه باید صورت بگیرد، می پردازیم.

تعداد کلمات : 1434 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

کودک

نویسنده: آلیسون فیشر
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
آسیب به مغز ناشی از ضربه به سر یا بدن است. مغز در حال رشد کودک در معرض خطر بیشتری نسبت به یک فرد بزرگسال است، بنابراین والدین و مراقبان ممکن است بخواهند علائم آسیب مغزی را در کودکان بدانند. یک نظرسنجی که در سال 2017 منتشر شد و بیش از 13،000 نوجوان در ایالات متحده را بررسی کرد، بدین نتیجه رسید که تقریبا یک پنجم آنها حداقل یک بار ضربه مغزی را تجربه کرده اند.

ضربه مغزی چیست؟
ضربه مغزی یک نوع آسیب مغزی است که وقتی ضربه ای به سر و یا بدن وارد می شود، مغز در مایع اطراف خود حرکت می کند. مغز می تواند مقابل جمجمه ضربه زده و به طور موقت بر چگونگی  تفکر کودک و عملکرد آن، تاثیر بگذارد. ضربه مغزی یک نوع خفیف از آسیب مغزی یا TBI  محسوب می شود.

علائم و نشانه های ضربه مغزی در کودکان
ممکن است یک برخورد سخت نباشد که موجب ضربه مغزی می شود. در بیشتر موارد، کودک آگاهی خود را از دست نمی دهد. علائم ضربه مغزی ممکن است واضح نباشد. آنها می توانند فیزیکی مانند سردرد باشند، اما ممکن است در نحوه رفتار و احساس کودک، خود را بروز بدهند. افراد باید علائم هشدار دهنده زیر را برای تشخیص ضربه مغزی در کودکان، دنبال کنند:
    سردرد، خواب آلودگی
    احساسی مثل اینکه در مه هستند
    احساس بیماری یا استفراغ
    حساسیت به صدا یا نور
    زود رنجی و تحریک پذیری
    خواب بیشتر یا کمتر از حد معمول
    احساس افسردگی یا ناراحتی
    احساس سرگیجه یا مشکل در تعادل
    قادر نبودن به تفکر و تمرکز صحیح

نشانه های ضربه مغزی لزوما پس از ضربه، ایجاد نمی شود. در بعضی موارد آنها می توانند ساعت ها یا حتی روزهای بعد ظاهر شوند. بنابراین والدین و مراقبان باید پس از آن که ضربه به سر کودکان اصابت کرد مدتی را مراقب فرزند خود باشند. کودک یا نوجوان ممکن است همیشه از علائم ضربه مغزی آگاهی نداشته باشند، بنابراین بزرگسالان باید به دنبال علائمی باشند ممکن است کودکان آنها را گزارش ندهند. هنگام بررسی نشانه های ضربه مغزی، افراد می توانند سؤالاتی از این قبیل بپرسند:
   آیا به نظر می رسد گیج یا مبهوت هستید؟
    ایا از پاسخ دادن به سوالات خودداری می کند؟
    آیا خاطره ای از آنچه پیش از ضربه خوردن یا بعد از آن رخ داده است، وجود دارد؟
   آیا بطور غیر طبیعی و سر به هوا راه می رود؟
   آیا به یاد می آورد که در خلال چه بازی یا ورزشی دچار حادثه شده است؟

ضربه مغزی در نوزادان و کودکان نوپا
نوزادان و کودکان ممکن است قادر به گفتن مشکلاتشان نباشند. همانطور که همه نشانه ها در بالا ذکر شد، مردم نیز باید به دنبال این باشند که آیا:
    کودک نمی تواند یا تمایلی به شیر خوردن و غذا ندارد.
    گریه می کند و آرام نخواهد شد
   علاقه به اسباب بازی هایش را از دست داده است
    مهارت های جدیدی را که فرا گرفته بود، از دست داده است مانند آموزش دستشویی رفتن
نشانه های ضربه مغزی لزوما پس از ضربه، ایجاد نمی شود. در بعضی موارد آنها می توانند ساعت ها یا حتی روزهای بعد ظاهر شوند. بنابراین والدین و مراقبان باید پس از آن که ضربه به سر کودکان اصابت کرد مدتی را مراقب فرزند خود باشند.
اگر فکر می کنید فرزند شما آسیب دیده است، چه باید بکنید؟
اگر کودک در حین ورزش یا بازی کردن، توسط کسی یا چیزی ضربه ای به سرش وارد شد، بلافاصله آنها را از بازی کردن بیشتر منع کنید و ازآنها مراقبت کنید.  اگر فرد مطمئن نیست که آیا کودک ضربه مغزی شده یا نه، آنها را در جایی بنشانید و از بازی آنها جلوگیری کنید. در موارد نادری، یک آسیب سر می تواند باعث ایجاد غده یا لخته خونی در مغز کودک بشود.

غده یا لخته خونی، مجموعه ای از خون است که در مغز شکل می گیرد و آن را در برابر جمجمه فشار می دهد. پزشکان غده یا لخته خونی را یک وضعیت اورژانسی محسوب می کنند. اگر کودک دارای ویژگی های زیر باشد، باید به آمبولانس زنگ بزنید یا به  اورژانس مراجعه کنید، این علائم عبارتند از:
      از دست دادن هوشیاری هنگام ضربه.
      از دست دادن حافظه بیش از 24 ساعت.
      تشنج، که می تواند به معنای تکان خوردن یا انقباض ناگهانی است
      لکنت زبان
      قادر به بیدار شدن نیست
      استفراغ مکرر
      علائمی که ناگهان بدتر می شوند

شیوه درمان
درمان اصلی برای ضربه مغزی استراحت است. استراحت به مغز کمک می کند تا بهبود یابد. آکادمی عصب شناسی آمریکا، آکادمی پزشکی اطفال و بنیاد مغز و اعصاب کودکان، و همچنین دیگر متخصصان، استراحت کردن را برای کودکان مبتلا به ضربه مغزی توصیه می کنند.

شما چه کاری می توانید در خانه انجام دهید؟
آنچه که مردم در خانه برای کمک به یک کودک آسیب دیده مغزی انجام می دهند، حیاتی است. مراحل انجام این کمک ها شامل موارد زیر است: اول: اطمینان حاصل کنید که کودک استراحت فیزیکی داشته و از ورزش و فعالیت بدنی دوری می کند. دوم: اجازه دهید که ذهن کودک استراحت کند و نباید کاری را که نیاز به تمرکز زیادی دارد، انجام دهد مانند کار در مدرسه. زمان بازی کردن با رایانه و تلویزیون را محدود کنید. بسیاری از کودکان پس از ضربه مغزی، اختلال خواب را تجربه می کنند. آنها ممکن است بیش از حد معمول بخوابند یا در شب به سختی بخواب بروند. مراقبین کودک می توانند با حذف موارد حواس پرتی در اتاق خواب یا تشویق روال منظم خواب به آنها کمک کنند. سردرد شایع ترین مشکل پس از ضربه مغزی است. مسکن های ساده می توانند کمک کننده باشند، اما مردم باید با پزشک خود مشورت داشته باشند.

مدرسه کودک چگونه می تواند کمک کند؟
مدرسه کودک میتواند از طرق ذیل کمک رسان باشد:
    ارائه دوره های استراحت در کلاس یا بین کلاس
    اجازه دادن به کودک برای کمتر ماندن در مدرسه
    دادن زمان بیشتری برای انجام تکالیف
    به تعویق انداختن امتحان ها.
    ایجاد یک فضای آرام، اگر کودک به سر و صدا حساس است. پس از چند روز استراحت، کودک می تواند به تدریج به فعالیت های معمول خود بازگردد. به طور معمول، آنها تا زمانی که در حال استراحت، نشانه آسیب مغزی را نداشته باشند، نباید به ورزش یا فعالیت بدنی شدید بازگردند.

 

  بیشتر بدانید : کودک و ضربه مغزی


چقدر طول می کشد تا فرزندم بهبود یابد؟
بیشتر کودکان در عرض چند هفته احساس بهبودی خواهند کرد. اما برای بعضی از کودکان علائم ممکن است چند ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که تقریبا یک چهارم کودکان، یک ماه پس از آسیب هم از سردرد شکایت دارند. حدود یک پنجم از خستگی رنج می برند و تقریبا 20 درصد از آنها گفتند که هنوز هم، زمان فکرکردن آنها نسبت به قبل از آسیب دیدگی، بیشتر طول می کشد. اگر علائم کودک بدتر می شود و یا از بین نمی رود، مردم باید با پزشک خود مشورت کنند. اگر کودک اهل ورزش کردن است، با پزشک او مشورت کنید تا بتوانید برنامه ای برای بازگرداندن ایمن او به ورزش برنامه ریزی کنید.

چه کسی در معرض خطر ضربه مغزی قرار دارد؟
هر کودک یا بزرگسالی ممکن است ضربه مغزی را تجربه کند، هرچند برخی از گروه ها احتمال بیشتری برای ضربه های مغزی دارند که در مقابل ضربه های اضطرابی قرار بگیرند. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سقوط شایع ترین علت ضربه مغزی در نوزادان 4 سال و پایین تر است. در کودکان 5 تا 14 ساله نیز دو دلیل رایج سقوط و برخورد با اشیاء سبب ضربه مغزی می شود. به نظر می رسد جوانان ورزشکار با ریسک فوق العاده بالا در برابر ضربه مغزی مواجه هستند، به ویژه کسانی که ورزش های خاصی مانند، از جمله فوتبال زنان، فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ را انجام می دهند.

کودکان در طول دوره پس از ضربه مغزی، در معرض خطر بیشتری برای آسیب مغزی دیگر قرار دارند. مغز در دوران کودکی و نوجوانی آسیب پذیرتر است. ضربه دوم در این دوره بسیار خطرناک تر از ضربه اول است. تغییرات شیمیایی در مغز باعث می شود که مغز نسبت به استرس و سایر آسیب ها در زمان بهبودی، حساس تر بشود. اکثر کودکان به طور کامل از ضربه مغزی بهبود می یابند. اما برای برخی، اثرات می تواند جدی و طولانی مدت باشد.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی