آیا سرفه نشانه سرطان است؟
ارتباط بین سرطان ریه و سرفه چیست؟
 
چکیده:
معمولا هر فردی پس از سرما خوردگی یک سرفه آزاردهنده را تجربه کرده است. با وجود این مشکلات، سرفه واقعا بسیار ارزشمند و مفید است. سرفه یک اقدام محافظتی است که به ریه ها اجازه می دهد تا از میکروب های بالقوه یا اشیاء مضر پاک شوند. با این حال گاهی اوقات، سرفه به سرماخوردگی یا عفونت ارتباطی ندارد و می تواند تا چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا کند. این امر سبب نگرانی مردم می شود از این جهت که ممکن است نشانه ای از بیماری جدی تری از قبیل سرطان ریه باشد. در این مقاله به بررسی ارتباط بین سرفه و سرطان ریه، علل و راه های تشخیص و درمان سرطان می پردازیم.

تعداد کلمات : 1251 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 

سرفه

نویسنده: نیکول گالان
   مترجم: علی مهربانی

سرفه و سرطان ریه
هر سرفه ای حاکی از وجود سرطان ریه نیست. با این حال، بسیاری از مردم در زمان تشخیص بیماری از یک سرفه مزمن یا سرفه که تمامی ندارد، شکایت می کنند. اگر سرفه همراه با علائم دیگری مانند موارد ذکر شده در لیست زیر باشد، نیاز به مراجعه پزشک دارید. تا معاینات تکمیلی را انجام دهد. علائم از این قرار هستند:
     سرفه کردن همراه خون یا خلط نارنجی رنگ
     تنگی نفس
     درد قفسه سینه. سرفه ای که با سرطان ریه مرتبط است می تواند خشک یا مرطوب باشد. این می تواند در هر زمان رخ دهد و حتی بسیار شدید بوده که مزاحم خوابیدن در شب بشود.

علائم سرطان ریه
علائم بسیاری به جز سرفه های مداوم یا وخیم تر وجود دارد که با سرطان ریه ارتباط دارند. برخی از این علائم عبارتند از:
     درد مداوم و در حال پیشرفت قفسه سینه
     سرفه کردن که همراه خون است
     تنگی نفس
     خس خس کردن و گرفتگی صدا
     مشکلات در بلعیدن
     از دست دادن اشتها
     کاهش وزن
     خستگی و بی حالی
     عفونت های مکرر ریه، مانند سینه پهلو یا برونشیت
بهترین درمان برای سرطان ریه، حذف کامل تومور و سلولهای ناسالم در اطراف آن است. این حذف معمولا زمانی که رشد تومور کوچک و محصور باشد یا فقط به بافت های مجاور گسترش یافته باشد، تنها گزینه درمان است.
علل سرفه کردن
دلایل بسیاری وجود دارد که چراشخص سرفه می کند. سرفه کوتاه مدت می تواند ناشی از موارد زیر باشد:
    عفونت، مانند سرماخوردگی، سینه پهلو یا برونشیت
    آلرژی، مانند تب یونجه
    استنشاق گرد و غبار و سیگار کشیدن
    بیماری تنفسی درازمدت، مانند آسم

گاهی سرفه کوتاه مدت ممکن است به یک سرفه مزمن یا مداوم تبدیل شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است این اتفاق بخاطر یکی از عوامل زیر بوجود آمده باشد:
  •     عفونت تنفسی بلند مدت، مانند برونشیت مزمن یا سینه پهلو.
  •     آسم، که باعث تنگی نفس، سفت شدن قفسه سینه و خس خس سینه می شود.
  •     آلرژی، مانند تب یونجه
  •     سیگار کشیدن. سرفه مزمن در یک سیگاری که به عنوان سرفه سیگاری نیز شناخته می شود و نتیجه دود و سایر آثار مخرب سیگار در مجاری تنفسی است.
  •     برونشکتازی، که گشاد شدن مجاری تنفسی در ریه ها است.
  •     آب ریزش از عقب بینی، که بصورت خلط از گلو خارج می شود و موجب سرفه می شود. این معمولا با سرماخوردگی یا آلرژی همراه است.
  •     بیماری ریفلکس معده جایی که اسید معده به لوله غذایی برمی گردد و گلو با اسید تحریک می شود و باعث سرفه می شود.
  •     داروهایی که برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی استفاده می شود.

زمان مراجعه به پزشک
اغلب سرفه در عرض چند روز تا چند هفته بهبود می یابند. اگر سرفه پایدار یا همراه با علائم دیگر مانند سرفه خونی و یا درد قفسه سینه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. مراجعه بدون معطلی به پزشک می تواند به تعیین علت سرفه کمک کرده و اطمینان حاصل کنید که مشکل جدی تر در حال وقوع نیست.

تشخیص
در مرحله اول، پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل و یک معاینه فیزیکی را انجام می دهد. همچنین سوالاتی را درباره سابقه خانوادگی و شخصی در مورد سرفه، کمی نفس و علائم دیگر از شما می پرسد. در طول معاینه جسمی، پزشک به صدای قلب و ریه ها گوش می دهد و دیگر علل احتمالی سرفه، مانند علائم عفونت یا ریزش خلط از عقب بینی را بررسی می کند. طبق یافته های تاریخی و جسمی بیمار، پزشک ممکن است آزمایش های اضافی را تجویز کند. این ممکن است شامل آزمایش های تصویربرداری باشد مانند:
    X-ray قفسه سینه
    اسکن CAT
    
اسکن PET
    
  MRI 

بر اساس این نتایج، اگر بیمار مشکوک به سرطان ریه باشد، پزشک احتمالا می خواهد نمونه برداری از سلول های مشکوک را انجام دهد. پزشک می تواند این کار را با وارد کردن یک سوزن به داخل بافت ریه از طریق پوست انجام دهد. راه دیگر این است که با برونکوسکوپی، جایی که یک لوله کوچک به داخل بینی و ریه وارد شود. یک نمونه کوچک از طریق لوله خارج شده و آنالیز بشود.

یک متخصص به نام پاتولوژیست به نمونه های سلولی زیر میکروسکوپ نگاه می کند تا معلوم شودکه آیا سرطان وجود دارد یا خیر. اگر سرطان وجود داشته باشد، آنها به بررسی بیشتر نمونه ها می پردازند تا نوع سرطان و مقدار پیشرفت آن در ریه را بدست آورند. اگر سرطان ریه تشخیص داده شود، پزشک ممکن است بخواهد تست اضافی را برای بررسی اینکه آیا از ریه ها به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا نه، انجام دهد. محققان همچنین برخی از نشانگرهای ژنتیکی را که می تواند بر رفتار سرطان تاثیر بگذارد، پیدا کرده اند. این شامل این می شود که آیا آن تهاجمی بوده و به سرعت گسترش می یابد، یا فقط پاسخ دهنده به هورمون های خاص است. بعضی از پزشکان آزمایش ژنتیکی را برای جستجوی این نشانگرهای ژنتیکی تجویزخواهند کرد. نتایج مثبت گاهی اوقات می تواند به تصمیم گیری های درمان کمک کند، زیرا داروهای جدیدی وجود دارد که می تواند موثر تر از درمان های سنتی باشد.

 

بیشتر بدانید :    دخانیات و سرطان ریه


گزینه های درمان
بهترین درمان برای سرطان ریه، حذف کامل تومور و سلولهای ناسالم در اطراف آن است. این حذف معمولا زمانی که رشد تومور کوچک و محصور باشد یا فقط به بافت های مجاور گسترش یافته باشد، تنها گزینه درمان است. گاهی اوقات همچنین پرتو درمانی یا شیمی درمانی باعث می شود که اطمینان حاصل کنیم که تمام سلول های سرطانی برداشته شده یا نابود شده اند. هنگامی که یک تومور به طور قابل توجهی گسترش یافته، ممکن است دیگر قابل جدا شدن یا درمان نباشد. پزشک ممکن است از پرتودرمانی یا مراقبتهای تسکینی برای جلوگیری از عوارض بیشتر و علائم درمان استفاده کند.

درمان های جدید هدفمند ممکن است درباره گروه های خاصی از افراد یا با انواع خاصی از سرطان ها موفق باشند. اینها عبارتند از زنان غیر سیگاری یا حامل برخی نشانگرهای ژنتیکی خاص. دکتر می تواند کمک کند تا برخی از این نوع درمان ها بهره مند شوند. آینده فردی که مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده شده است بستگی به مرحله پیشرفت سرطان دارد.

به طور کلی، فرد مبتلا به سرطان کوچک که به سایر قسمتهای بدن گسترش نیافته است، آینده بسیار خوبی نسبت به فردی که سرطانش گسترش یافته است، پیش رو دارد. تشخیص و درمان اولیه در افزایش احتمال بروز سرطان ریه بسیار مهم است. هیچ تست غربالگری وجود ندارد، که بتواند تشخیص زودرس را دشوارتر کند. بهترین راه برای جلوگیری از سرطان ریه، داشتن یک سبک زندگی سالم و اجتناب از سیگار کشیدن است. علاوه بر اینکه سیگار نمی کشید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم اجتناب کنید.کسی که خطر ابتلا به سرطان ریه را بر اساس سابقه خانوادگی یا سابقه سیگار کشیدن خود بالا می داند، باید هرچه زودتر با پزشک خود درباره این علائم صحبت کند. این علائم عبارتند از سرفه مداوم که با درد قفسه سینه، تنگی نفس یا خون همراه است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی