۲۷ راز جوان ماندن
چگونه جوان تر از سن خود به نظر برسیم؟
 
چکیده
عادت های اشتباه، سبک زندگی نادرست، تقلیل رفتن آب بدن، استعمال دخانیات و غیره سبب بروز علائم پیری و چین و چروک شده و موجب می شود سن افراد بالاتر از سن واقعی آنان به نظر برسد. این علائم با کمک عواملی چون ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب کافی، مصرف ویتامین ها و غیره قابل پیشگیری است.

تعداد کلمات : 2930 / تخمین زمان مطالعه : 14 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده June 15, 2017، KATHLEEN MULPETER
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
بدون شک، حجم زیاد کرم ها ، لوسیون ها، و سرم هایی که در کمد داروهایتان انبار کرده اید، می تواند روند پیری را کندتر کند یا به پوستتان شادابی ببخشد. اما وقتی صحبت از پیشگیری و محو کردن علائم پیری مانند چین و چروک ها و لک ها، به میان میاید، تنها راه حل تغییر سبک زندگیتان است. در اینجا قصد داریم به توضیح 27 راز جوان ماندن که مورد تأیید محققین، متخصصین پوست و کارشناسان زیبایی میباشد، بپردازیم.

1. برای نوشیدن از نی استفاده نکنید!
استفاده از نی به نظر عادتی بی اشکال می آید اما در دراز مدت متوجه ظاهر شدن چروک هایی در اطراف لب خواهید شد. دکتر آنجلا لام، استادیار دانشگاه پوست شناسی ایکان در مونت سینای، معتقد است که استفاده از نی ماهیچه های اطراف لب که سبب ایجاد خطوطی در این ناحیه می شوند را برجسته می کند و هرچه بیشتر از این ماهیچه ها استفاده شود، خطوط برجسته تر و نمایان تر می گردند.

2. سیگار نکشید
این مورد را نیز به لیست بلند بالای دلایل ترک سیگار اضافه کنید. استعمال دخانیات علاوه بر خطرات بزرگتری مانند سرطان ریه یا بیماری های قلبی، می تواند از زیبایی ظاهر صورت شما را نیز بکاهد. این عادت ناپسند می تواند سبب بروز پیری زودرس، چروک، تیرگی دندان ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری پوستی پسوریازیس1[1]شود. دکتر دیوید استال ، متخصص پوست و نویسنده کتاب پوست بانوان، در این باره می گوید، سیگار کشیدن اولا بدلیل حرکات خاص صورت موجب ایجاد چروک می شود و دوماً سبب تنگ شدن عروق می گردد.
3. آنتی اکسیدان مصرف کنید.
در میان معجزاتی که یک رژیم سالم می تواند برای کل بدن شما انجام دهد، مصرف میوه ها و سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان هایی ماانند ویتامین B و E هستند، اثراتی باور نکردنی بر پوست شما می گذارند. به عقیده دکتر مارنی نوسبام، متخصص پوست و سخن گوی ارشد شرکت سبامد، آنتی اکیدان ها پوست را در برابر رادیکال های آزاد که به سلول های پوست آسیب می رسانند، محافظت می کنند. او همچنین میگوید: آنتی اکیدان ها از نابودی الاستین و کلاژن پوست توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند که نهایتاً منجر سالم و جوان ماندن پوست می گردد. غذا هایی مانند مرغ و ماهی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B6 و B12 هستند. گیاه خواران نیز می توانند با خوردن ۱ پیمانه نخود،  ۵۵ درصد نیاز روزانه خود به ویتامین B6 را تأمین کنند. غذاهای حاوی ویتامین E نیزشامل روغن سبوس گندم (۱۰۰ درصد نیاز روزانه)، تخم آفتابگردان (۳۷ درصد نیاز روزانه) و بادام درختی (۳۴ درصد نیاز روزانه) میباشند.
4. خوراکی های تخمیری بخورید

به عقیده دکتر کریگ کرافرت، عضو برد تخصصی پوست و رئیس شرکت آمارته ، خوراکی های تخمیری سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد ضد تورم پوست هستند. بنابراین محصولات زیبایی که حاوی عصاره های تخمیری هستند می توانند کمک زیادی به زیبایی پوست بکنند. او محصولاتی را پیشنهاد می کند که ازدانه جینگو بلوبا یا عصاره قارچ تهیه شده اند. او در ادامه می گوید که مهمترین اثر عصاره های تخمیری، که در محصولات زیبایی وجود دارند، روشن کنندگی و خاصیت ضد التهابی است.

5. پروتئین مصرف کنید
بطور متوسط، بیشتر بانوان می بایست ۴۶ گرم پروتئین در روز مصرف کنند که این میزان در بانوان باردار یا شیرده یا ورزشکاران حرفه ای میتواند بیشتر باشد. چنانچه این میزان پروتئین به بدن برسد، اشتهای شما کنترل خواهد شد و در این صورت کاهش وزن آسانتر می گردد که این امر میتواند اندام شما را در حالتی ایده آل حفظ نماید. به نظر دکتر کری گانز، مشاور تغذیه و نویسنده کتاب تغیری کوچک در رژیم غذایی، ماهیچه ها با بالا رفتن سن تحلیل میروند و پروتئین می تواند آنها را ساخته و حفظ نماید.

 

بیشتر بخوانید : هفت ماسک و لوسیون گیاهی برای یک هفته شما


6. مصرف قند را به حداقل برسانید
اگر تا به حال به دلایل چاقی مفرط، دیابت و مشکلات قلبی، از شکر دست نکشده اید، بهتر است بدانید که این ماده تأثیر مخربی بر پوست شما خواهد گذاشت. بر طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، محققان دریافتند که بین مصرف قند و تشکیل گلیکاسیون پیشرفته[2] ارتباط مستقیم وجود دارد. اما اگر شما به خودن شیرینیجات علاقه مند هستید، هنوز جای نگرانی نیست. دکتر کرافرت معتقد است که اطلاعات و یافته های علمی و پزشکی هنوز درحال پیشرفت است. پس می توانید به مقدار کم و کنترل شده از قند استفاده کنید و بیشتر بر روی یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب تمرکز کنید.

7. بر روی بالش ابریشمی بخوابید
بالش های نخی و پلاستیکی به صورت شما می سابد اما جنس ابریشمی نرم تر است و پس از بیدار شدن روی گونه ها چروک ایجاد نمی کند. دکتر دبرا جالیمان، متخصص پوست نیو یورک، در مصاحبه ای به مجله سلامت گفت که وقتی بر روی بالش ابریشمی می خوابیدؤ صورت شما روی آن لیز میخورد و به آن نمی چسبد. همین چروک های موقتی پس از بیدار شدن، که به دلیل خوابیدن بر روی بالش های زبر روی صورت ایجاد می شود، می تواند به چروک های عمیق و دائمی تبدیل شود. خبر خوش اینکه خوابیدن روی ابریشم از وز شدن موها نیز جلوگیری می کند.

8. بر روی پشت خود بخوابید
آیا عادت دارید به پهلو بخوابید؟ این عادت می تواند منجر به تشکیل چین و چروک بر روی گونه ای شود که دائماً بر روی آن فشار وارد می شود. دکتر استال می گویند: تا کنون موارد بسیار زیادی دیده شده که خوابیدن روی یک طرف صورت سبب ایجاد چروک در همان سمت شده است. خوابیدن به پشت، نه تنها از ایجاد پروک روی صورت جلوگیری می کند بلکه از درد کمر و گردن ، ریفلاکس معده و افتادگی سینه نیز پیشگیری می کند.در میان معجزاتی که یک رژیم سالم می تواند برای کل بدن شما انجام دهد، مصرف میوه ها و سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان هایی ماانند ویتامین B و E هستند، اثراتی باور نکردنی بر پوست شما می گذارند. به عقیده دکتر مارنی نوسبام، متخصص پوست و سخن گوی ارشد شرکت سبامد، آنتی اکیدان ها پوست را در برابر رادیکال های آزاد که به سلول های پوست آسیب می رسانند، محافظت می کنند. او همچنین میگوید: آنتی اکیدان ها از نابودی الاستین و کلاژن پوست توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند که نهایتاً منجر سالم و جوان ماندن پوست می گردد. غذا هایی مانند مرغ و ماهی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B6 و B12 هستند. گیاه خواران نیز می توانند با خوردن ۱ پیمانه نخود،  ۵۵ درصد نیاز روزانه خود به ویتامین B6 را تأمین کنند. غذاهای حاوی ویتامین E نیزشامل روغن سبوس گندم (۱۰۰ درصد نیاز روزانه)، تخم آفتابگردان (۳۷ درصد نیاز روزانه) و بادام درختی (۳۴ درصد نیاز روزانه) میباشند.

9. از اسید های چرب استفاده کنید.
دلایل زیادی برای محبوبیت اسید چرب امگا۳ وجود دارد. مثلاً: در ایجاد احساس سیری مفید است، در جذب ویتامین ها مؤثر می باشد و در کاهش خطرات ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد. در رابطه با پوست نیز، امگا۳ با کاهش حالتهای التهابی پوست مانند جوش و پسوریازیس، سبب صاف شدن و جوان ماندن پوست می شود.

10. ورزش را در اولویت قرار دهید.
بنابر مطالعات انجام شده، اگر دائماً خودتان را وزن می کنید و مراقب وضعیت سلامت خود هستید اما باز هم نگران بالا رفتن سن خود هستید، می توانید با انجام ورزش منظم جوان تر به نظر برسید و احساس نشاط بیشتری داشته باشید. تحقیقات اخیر بر روی سالخورگان که در مجله فیزیولوژی نیز منتشر شد، نشان میدهد که هرچه شخص فعالتر باشد، فیزیولوژی بدن او بیشتر شبیه به بدن یک جوان خواهد بود. همچنین بر اساس یافته های دانشگاه مک مستر کانادا، ورزش کردن سبب پیشگیری از ایجاد علائم پیری در صورت می شود.

11. استرس خود را کنترل کنید.
موقعیت های پر استرس تنها سلامت روان شما را تهدید نمی کنند بلکه به عقیده دکتر لام، استر و هورمون های مرتبط با استرس، اثرات مخربی بر روی پوست ما نیز بر جای می گذارند. تحقیقات نشان می دهد که این تأ ثیرات از سلول ها آغاز می شود. برای مثال طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در هلند انجام شد، معلوم شد که سلول های افرادی که دچار افسردگی بودند سریعتر از سلولهای افرادی که به این مشکل دچار نبودند، پیر شده اند. نویسنده ای نتایج این مطالعه را اینگونه توضیح میدهد که ناراحتی های روانی، تأثیری مخرب بر روند پیری بدن فرد می گذارد که در نتیجه پیری بیولوژیک اتفاق می افتد. دکتر لام توصیه می کنند که برای داشتن یک زندگی آرامتر و کم استرس، سعی کنید خواب کافی داشته باشید و مدیتیشن و یوگا انجام دهید.

12. لایه برداری کنید.
یکی از روش های لایه برداری استفاده از اسکراب میوه یا لایه بردار های شیمیاییست که سبب پوسته شدن لایه خارجی و مرده پوست و بیرون آمدن پوست نرم زیر آن است اما باید احتیاط کرد تا ضمن این کار پوست صورت تحریک نشود. دکتر استال معتقد است که لایه برداری بیش از حد برای پوست مضر است. او توصیه می کند که درباره بهترین روش لایه برداری پوست خود متناسب با نوع پوستتان، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

13. از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید.
اگر شما تنها یک محصول ضد چروک در قفسه خود دارید، سعی کنید آن هم حاوی رتینوئید باشد. متخصصین پوست، عاشق این ماده هستند چراکه این فراورده که از ویتامین آ گرفته شده است، می تواند روند نوسازی سلولها را سرعت بخشد. دکتر لام میگوید: رتینوئید ها سلولهای پوست را جایگزین می کنند و کلاژن سازی را سرعت می بخشند و از این طریق سبب جوان تر شدن پوست می گردند. اگر تا به حال از این ماده استفاده نکرده اید در استفاده از آن محتاط باشید چراکه رتینوئید میتواند اثری خشک کننده داشته باشد. پس برای شروع مقدار بسیار کمی از آن را استفاده کنید.

14. مصرف نمک را به حداقل برسانید.
همه ما می دانیم که غذاهای پر نمک، سبب می شوند که بدن آب را در خود نگه دارد و در نتیجه شما احساس پف کردگی و سنگینی می کنید. بنابراین تعجبی ندارد که نمک همین تأثیر را بر روی صورت شما نیز بگذارد و صورتی پف کرده داشته باشید. برای اینکه نمک را کم کم از غذای خود حذف کنید می توانید از سایر طعم دهنده ها مانند فلفل، آبلیمو و سبزیجات تازه استفاده کنید. خواهید دید که نه تنها صورت شما دیگر پف کرده نیست بلکه با مصرف کمتر نمک، خطر ابتلا به فشار خون و سکته مغزی رانیز از خود دور کرده اید.

15. آب بیشتری بنوشید
به گفته دکتر نوسبام، کم آبی میتواند اثرات مخربی بر روی پوست شما داشته باشد. او توصیه می کند که هرشخص روزانه به ازای هر ۵۰ کیلو وزن خود، ۱.۵ کیلو آب بنوشد که معادل ۷ لیوان است. همچنین برای اینکه خود را گول بزند و آب بیشتری بنوشید می توانید، میوه ها و سبزیجات و نوشیدنی های دیگری را نیز به رژیم خود بفزایید.

16. از مشروبات الکلی دوری کنید.
الکل بدن را کم آب میکند بنابراین قبل از نوشیدن آن کمی به بدن خود بیندیشید. دکتر نوسبام معتقد است که پوست کم آب بیشتر در معرض خشک شدن، زرد شدن ، تیره و چروک شدن است. الکل سفید به مراتب خطر ناکتر است چراکه علاوه بر آسیب به پوست، میتواند به مینای دندان نیز آسیب زده و سبب ظاهر شدن لکه های دائمی بر روی دندانها شود.

17. مراقب دستان خود باشید.
مطمئناً شما اهمیت زیادی به پوست صورت خود می دهید اما دستانتان چطور؟ دکتر جاشوآ زیکنر معتقد است که بدون رعایت دستورالعمل هایی برای از بین بردن لک ها و تغیرات بافتی پوست، دستها می تواند بیش از صورت در نشان دادن سن افراد دخیل باشند. مهمترین عامل ایجاد لک و چروک دستها، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. سعی کنید هر روز صبح برای محافظت از پوست دستان، پشت دست ها را به ضد افتاب آغشته کنید. شب ها نیز از کرم ضد چروک صورت بر روی دست خود بمالید تا هم از این طریق آبرسانی شوند، هم آثار خشکی ناشی از پیری پوست کاهش یابد.

18. به گردن و سینه خود توجه کنید.
محل دیگری که معمولاً نادیده گرفته می شود سینه است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید میتواند در مدت زمان کوتاهی سبب ایجاد کک و مک بر روی پوست شما بشود. همچنین ممکن است به مرور زمان شاهد چروک، افتادگی پوست و لک های سفید باشید. دکتر کرافرت می گوید: بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که پیش از آنکه آسیب ها جدی شوند، جلوی آن را بگیرید. برای محافظت سینه و گردن خود در زمانهایی که لباس شما روی آنها را نمی پوشاند، از ضد آفتاب در این نواحی استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، قبل از خواب از کرم مرطوب کننده یا کرمی که حاوی رتینول باشد یا کرم روشن کننده استفاده کنید.

19. پیش از خواب صورت خود را بشویید.
همه ما میدانیم که باید این کار را انجام دهیم اما گاهی اوقات بی هیچ دلیلی این کار را انجام نمی دهیم. کارشناسان معتقدند شستن صورت پیش از خواب باعث می شود که پوست در حالت خواب خود را بازسازی کند. الگا لورنسین، بنیان گذار و زیبایی شناس ارشد مرکز اسپای کینارا در لوس آنجلس، می گوید: پوست در طول شب خود را بازسازی می کند بنابراین اگر شما میخواهید عملکرد پوست خود را تغییر دهید، مهمترین مواد مغذی را باید پیش از خواب بر روی پوست خود استفاده کنید.

20. ضدآفتاب را جدی بگیرید.
به عقیده دکتر لام، استفاده از ضد آفتاب آسانترین و بهترین کاری است که ما میتوانیم برای جلوگیری از پروک شدن پوستمان انجام دهیم. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ثابت شد که افرادی که ۳ تا ۴ روز در هفته از ضدآفتاب استفاده می کنند، دیرتر از افرادی که از آن استفاده نمی کنند، شاهد چروک در پوست صورت و دستها هستند. علاوه برایجاد چروک، قرار گرفتن در معرض آفتاب میتواند منجر به تغییر رنگ پوست بصورت لکه بر روی صورت و دستها شود. دکتر لام می گوید: اشعه غیر مستقیم یو وی هم در طول روز می تواند به پوست آسیب رسانده و روند پیری را سرعت بخشد.
21. خواب کافی داشته باشید.

خواب فاکتور مهمی در مراقبت از پوست است. به عقیده دکتر نوسبام، پوست برای نوسازی نیاز مند خواب و استراحت ماست. او بعلاوه می گوید، خوابیدن سبب جلوگیری از تیره شدن دور چشم ها می شود. پس اگر مشکل خواب دارید، می توانید از غذاهایی که به شما کمک می کنند تا بهتر بخوابید، استفاده کنید.

22. با یک متخصص پوست مشورت کنید.
ملاقات مرتب با پزشک به شما این اطمینان را می دهد که شما در جریان آخرین روش های مراقبت پوست و محصولات ضد چروک قرار میگیرید. پزشک ممکن است با درمان های طبیعی به شما کمک کند یا شما را به یک مرکز مراقبت از پوست معرفی کند. مثلاً دکتر استال می گوید او ممکن است برای بیماران لایه برداری تجویز کند که حاوی اسید گلیکولیک و اسید تریکلرواستیک باشد. زیبایی کاران می توانند قانوناً تا ۲۰ درصد از ماده ها استفاده کنند اما پزشکان می توانند دوزهای بالاتر تا ۷۰ درصد گلیکولیک استفاده کنند.

23. پیش از آن که پوست خشک شود به آن آبرسانی کنید.
آبرسانی بیش از استفاده از کرم های مرطوب کننده کارآیی دارد. کرم های ضد چروک گران قیمتی که شما مصرف می کنید، بر روی پوست تمیز و مرطوب بهتر اثر می گذارند. بهترین زمان کرم زدن به صورت تا ۳ دقیقه بعد از دوش گرفتن پیش از آنکه آب پوست کاملاً خشک شود، می باشد. اگر آب روی پوست کاملاص خشک شود کمی از رطوبت پوست را نیز همراه خود می کشد و تبخیر می شود.

24. ویتامین c مصرف کنید.
پزشکان در این مسأله اختلاف نظر دارند که آیا رژیمی سرشار از ویتامین c مانند مرکبات و انواع فلفل می تواند چین و پروک را از بین ببرد یا خیر. اما گنجاندن این ویتامین در رژیمتان مطمئناً آسیبی به شما نخواهد زد. بنابر تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در مجله پزشکی تغذیه منتشر شد، اشخاصی که غذاهای مملو از ویتامین c مصرف می کنند چین و چروک و خشکی پوست کمتری نسبت سایرین را شاهد هستند. سرم ویتامین c اثرات چشمگیرتری دارد. به نظر دکتر استال، در بحث پیشگیری از چین و چروک ویتامین c موضعی مؤثرتر از ویتامین خوراکی است.

25. دندانهای سفید داشته باشید
دندانهای زرد و لکه دار سن شما را بالاتر نشان می دهد. برای اینکه با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنید، از خمیردندانهای سفید کننده استفاده کنید. شما می توانید برای جلوگیری از تیرع شدن دندانها مرتباً توسط دندان پزشک آنها را تمیز کنید و پس از نوشیدن قهوه و نوشابه یا خوردن غذاهای چسبنده مانند باربکیو یا سویا دندانهایتان را مسواک بزنید.

26. به نحوه پیام دادنتان توجه کنید
پایین نگه داشتن سر برای نگاه کردن به گوشی موبایل در زمان پیام دادن، به مرور زمان سبب ایجاد حلقه هایی در زیر گردن می شود. به گفته دکتر نوسبان، این خطوط و چین و چروک ها ممکن است در طول ده ها سال بوجود آیند. با اینکه درمان سریعی برای این مشکل وجود ندارد اما با اصلاح حالت نشستن و نگه داشتن گوشی در مقابل چشمان می تواند تا حد زیادی کمک کند. او توصیه می کند که هر روز از کرم سفت کننده در این ناحیه استفاده کنید. او میگوید من برای بیماران لوسیون هایی حاوی آنتی اکسیدان ها و روغن درخت قلم و روغن آرگان تجویز می کنم.

27. لوازم حرارتی ارایش مو را کنار بگذارید
آیا تصور حتی یک روز بدون اتوی مو برایتان غیر قابل تصور است؟ کنار گذاشتن اتو حتی ۲ روز در هفته می تواند درخشندگی موهای شما را بازگرداند و سبب شود که شما جوان تر به نظر برسید. عادت کنید که موهای خود را همان گونه هست دوست داشته باشید و اجازه دهید موهای خیستان در تماس با هوا خشک شود.


 

1. (Psoriasis): یک بیماری مزمن پوستی است که طی آن سرعت چرخه رشد سلول های پوستی از میزان ریختن آنها بیش تر می شود و سبب ظاهر شدن لکه های قرمز بر روی پوست می گردد.

.[2] advanced glycation end products (AGES): واکنش غیر آنزیمی قند ها با پروتئین ها میباشد.


 

برگرفته از سایت: Health.com

نسخه چاپی