چگونه حال  خوبی داشته باشیم؟
اگر واقعا احساس خوبی ندارید، باید در خصوص سبک زندگی‌تان، تغییراتی ایجاد کنید
 
چکیده :
برای هر کسی ممکن است اوقاتی پیش بیاید که نسبت به خود و دنیای اطرافش، احساس دلزدگی و نارضایتی داشته باشد که در واقع این احساس موجب بروز برخی احساسات منفی نسبت به خود و نیز اطرافیانش می شود. احساس خستگی و همچنین ابتلا به برخی بیماریها نیز گاهی می‌توانند در ایجاد اینگونه احساس دلزدگی و کسالت، موثر باشند. اگر واقعا احساس خوبی ندارید باید در خصوص سبک زندگی‌تان، تغییراتی ایجاد کنید  و سبک زندگی سالمی برای خود در نظر بگیرید.

تعداد کلمات : 1033 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه

چگونه حال  خوبی داشته باشیم؟

نویسنده: پاوول کرنیاک
مترجم: حسین افرا

به کمک مراقبت و حفظ سلامت جسم (با انجام ورزش و پیاده روی) و سلامت روان (با انجام برخی از ورزشهای فکری و تغییرات در افکار خود) و تغییر در رژیم غذایی خود و نیز توجه  بیشتر به مسائل احساساتی خود( بررسی کنید که چه چیزها و چه افرادی شما را ناراحت می‌کنند و چه چیزها و چه افرادی شما را خوشحال می‌کنند) می توانید حال خوبی برای خودتان ایجاد کنید .
 
روش 1- به کارگیری راه حل های فیزیکی
● نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید . عدم نوشیدن آب کافی, موجب از دست رفتن آب مورد نیاز بدنتان شد ه  و این مسئله  , خود  موجب بروز احساس خستگی در شما می شود . اطمینان حاصل کنید به اندازه کافی آب نوشیده اید ,به خصوص در هوای گرم و نیز بعد از انجام فعالیتهای ورزشی: مردان  باید  روزانه پانزده  و نیم فنجان ( معادل  3.7 لیتر ) بنوشند . میانگین میزان نوشیدن آب در زنان  11.5( معادل2.7 لیتر ) به طور روزانه می باشد . هر چند باید گفت میزان این نیاز در افراد متفاوت است . بهترین روش این است که آنقدر آب بنوشید تا  به نوعی حالت عطشتان , رفع شود .

2- روش دیگر انجام تمرینات ورزشی است .
انجام تمرینات ورزشی منظم , در انجام همه امور شما, از روند یادگیری گرفته تا چگونگی  خوابتان , تاثیر گذار است. انجام تمرینات ورزشی به طور بالقوه می تواند احتمال بروز افسردگی در شما را کاهش دهد . انجام فعالیتهای ورزشی در واقع  هورمون اندورفین  و سروتونین را آزاد می کند ورزش حتی به میزان حداقل هم  باشد  , می تواند برایتان مفید و سودمند واقع شود . بعضی فعالیتهای ورزشی که جنبه تفریحی هم داشته باشند عبارتند از :

● پیاده روی
اگر در نزدیکی محله تان فروشگاهی هست و شما قصد خرید از این فروشگاه را دارید سعی کنید  برای رفتن به آنجا  از اتومبیل شخصی تان استفاده نکنید بلکه به جای این کار  تا رسیدن به آنجا ,  قدم بزنید . این حالت یعنی در عین حال که کاری ضروری را انجام می دهید, اقدام به فعالیتی ورزشی  نیز کرده اید. در  وقت ناهار خود در محیط کار  هم می توانید از فرصت استفاده کنید . قدمی بزنید و پیاده روی کنید . یک جایی را در نزدیکی محل زندگی تان پیدا کنید که بتوانید در  آنجا  فعالیت پیاده روی داشته باشید.
 به کمک مراقبت و حفظ سلامت جسم (با انجام ورزش و پیاده روی) و سلامت روان (با انجام برخی از ورزشهای فکری و تغییرات در افکار خود) و تغییر در رژیم غذایی خود و نیز توجه  بیشتر به مسائل احساساتی خود( بررسی کنید که چه چیزها و چه افرادی شما را ناراحت می‌کنند و چه چیزها و چه افرادی شما را خوشحال می‌کنند) می توانید حال خوبی برای خودتان ایجاد کنید .
3- یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
اگر در وعده‌های غذایی‌تان به خوبی غذا نخورید, حال خوبی نخواهید داشت. لازم است از داشتن 3 وعده غذایی سالم و کامل و همینطور در حین گرسنگی میان وعده‌ای سبک، اطمینان حاصل کنید. هر چند نیازهای غذایی افراد با یکدیگر متفاوت است، اما افراد با رعایت موارد ذیل , شرایط و احساس  روحی بهتری خواهند داشت :

● برخورداری از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، رژیم مناسب و به اندازه پروتئینی ( اعم از مصرف ماهی و گوشت سینه مرغ ) کربوهیدراتهای پیچیده ( نظیر غلات کامل ) چربی های سالم ( روغن ماهی ,  روغن زیتون , آووکادوو و روغن گرفته شده از برخی خشکبار مثل آجیل  و همینطور فیبر رژیمی . از  مصرف شکر های تصفیه شده ، غذاهای فرآوری شده و چربی های ترانس و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید . غذاهای غنی و سرشار از کلسیم و ویتامین دی بخورید .

4- هر شب حداقل به میزان 9 ساعت خواب  و استراحت داشته باشید. داشتن خواب راحت ,  برای مراقبت و  به نوعی رهایی  جسم  و ذهن شما از استرسهای روزمره زندگی , موضوعی حیاتی است. در نظر داشتن مسئله زمان خواب  شبانه منظم را  در اولویت همه کارهایتان قرار دهید.عادات خواب را تمرین کنید تا  بتوانید حداکثر استفاده مفید از  زمان خواب و استراحت خود داشته باشید . اگر از مشکل  بیخوابی رنج می برید و یا  اگر بعد از استراحت طولانی مدت در شب ,  باز  همچنان  احساس خواب آلودگی  می کنید ,  با پزشک مشورت کنید. در صورت لزوم ,  پزشک راهکارها و داروهای مناسبی  برای کمک به شما در  داشتن خواب بهتر  تجویز می کند.

5- اگر غالب اوقات احساس خوب  و حال مساعدی ندارید , ممکن است این مشکل  تا حدی دلایلی جسمی داشته باشد. اینکه فرد دائما احساس خستگی داشته باشد , دلایل زیادی دارد از جمله کمبود میزان ویتامین دی و نیز  برخی بیماریهای تیروئیدی.  لذا  از یک مرکز مراقبتهای بهداشت و سلامت جهت مراجعه حضوری و  مشاوره در این خصوص , نوبت بگیرید . به پزشک اطلاع دهید که بیشتر مواقع این چنین احساس خستگی می کنید . همچنین در خصوص سابقه بیماریهای خود  , علائمی که تجربه کرده اید و نیز داروها و مکملهای مصرفی خود در حال حاضر , توضیحاتی ارائه دهید.

 

بیشتر بدانید :  سبک زندگی که امام زمان می پسندد


نتیجه
پس به‌طور کلی احساس خوب زمانی به دست می‌آید که خودمان به خودمان بیندیشیم و بدانیم که حال خوب ما به مراقبت، تمرین، آگاهی و انواع فعالیت‌ها در جهت ارتقا روحی و جسمی ما بستگی دارد. انجام برخی تمرینات، استرس شما را مدیریت و کنترل می‌کند . میزان تنفستان را تنظیم می‌کند. بیماریهای جسمی‌تان را بهبود می بخشد و به داشتن تمرکز کمک می‌کند. همچنین انواع مختلفی از ورزش وجود دارند . بنابراین شما مناسب ترین فعالیت ورزشی برای انجام روزانه را انتخاب کنید . شما می توانید این گونه فعالیتها را به طور آنلاین انجام داده و یا در نزدیکی محیط‌خانه‌تان، باشگاهی برای انجام این گونه تمرینات پیدا کنید. پس اگر واقعا احساس خوبی ندارید باید در خصوص سبک زندگی‌تان، تغییراتی ایجاد کنید  و سبک زندگی سالمی برای خود در نظر بگیرید.

برگرفته از سایت: www.wikihow.com
نسخه چاپی