طول عمر خود را تا 14 سال افزایش دهید
طول عمر خود را تا 14 سال افزایش دهید
 
چکیده :   
طبق تحقیقات به عمل آمده در ایالات متحده آمریکا با توجه به شاخص امید به زندگی مردان و زنان در سالهای مختلف به یک سری از یافته ها رسیده اند که نشان می دهد که برخی عوامل نتیجه مستقیم بر شاخص امید به زندگی افراد دارد که آن عوامل می تواند باعث زیاد شدن امید به زندگی و طول عمر گردد.

تعداد کلمات : 1057 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه

طول عمر خود را تا 14 سال افزایش دهید

نویسنده: جاسمین کولیر
مترجم: حسین افرا

ورزش مرتب ، رعایت رژیم غذایی سالم ، پرهیز از استعمال دخانیات ، جلوگیری از اضافه وزن و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی ، می تواند طول عمر فرد 50 ساله را در مردان تا 12 سال و در زنان تا 14 سال افزایش دهد. ورزش یکی از 5 عاملی است که می تواند طول عمر شما را افزایش دهد. اینها (موارد بالا. م.)  نتایج اولین مطالعه ی تحلیلی جامع صورت گرفته در زمینه ی ارتباط میان "فاکتورهای سبک زندگی کم خطر" و امید به زندگی هستند که در ایالات متحده انجام گرفته است. یک مقاله در مورد تحقیقاتی که به سرپرستی دانشکده بهداشتی عمومی هاروارد تی.اچ چان بوستون انجام و بزودی قرار است در مجله کر کولیشن چاپ شود چنین می گوید:
   علی رغم این که ایالات متحده ثروتمندترین کشور جهان است، در فهرست کشورها که بر اساس شاخص امید  به زندگی تنظیم شده است جایگاه خوبی ندارد. ایالات متحده در سال 2015 در رتبه 31 ام قرار گرفته است.

چنین جایگاه پایینی ممکن است برای کشوری که بیشترین هزینه را در زمینه سلامت در مقایسه با سایر کشورها انجام می دهد حیرت انگیز  به نظر بیآید ولی  نویسندگان مقاله روشن می کنند که بخش عمده سرمایه گذاری ها صرف توسعه دادن دارو ها و درمان بیماری ها می شوند در حالی بیشتر بیماری های شایع و پر هزینه مانند سرطان ، بیماری های قلبی و عروقی  و دیگر بیماری های مزمن تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. تمرکز بر رو پیشگیری تا چه میزان می تواند به بالا بردن امید به زندگی در آمریکا کمک کند؟ ( 79.3 سال برای امریکا درمقایسه با 83.7 سال برای ژاپن )

سبک زندگی ، عامل در پس 60 درصد از مرگ و میر های زودهنگام
نویسنده ارشد تحقیق "فرانک بی. هو" که استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد است با همراهی همکارانش به پاسخ هایی از طریق بررسی عوامل سلامتی اصلاحپذیر رسیده است یعنی رفتارهایی در زندگی که بر روی سلامت اثرگذارند و اشخاص میتوانند انها را اصلاح کنند.
*مصرف متوسط الکل با سلامت و طول عمر رابطه معناداری دارد. *محققین دریافته اند که مصرف مداوم ولی متوسط الکل باعث کاهش اختلالات شناختی می شود و همچنین باعث افزایش طول عمر می گردد. محققین حاضر در تحقیق تصمیم گرفتند که بر روی استعمال دخانیات ، مصرف بیش از حد الکل،عدم تحرک فیزیکی ، رژیم غذایی نا مناسب و چاقی متمرکز شوند زیرا تحلیل نتایج 15 تحقیق انجام شده بر روی بیش از نیم میلیون نفر با 17  ملیت مختلف نشان میداد که این " فاکتورهای سبک زندگی ناسالم " میتوانند باعث 60 درصد از مرگ های زودهنگام شناخته شوند.

داده های این تحقیق جدید از دو تحقیق در حال انجام با نام های "بررسی سلامت پرستاران" و" تحقیق پیگیری متخصصین سلامت"   اطلاعات رژیم غذایی،سبک زندگی شرایط پزشکی و مرگ و میر افراد را جمع آوری می کنند به دست آمده اند. پژوهش جدید از داده های مربوط به 78865 زن بالای 34 سال و 44354 مرد بالای 27 سال استفاده کرده است.ورزش مرتب ، رعایت رژیم غذایی سالم ، پرهیز از استعمال دخانیات ، جلوگیری از اضافه وزن و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی ، می تواند طول عمر فرد 50 ساله را در مردان تا 12 سال و در زنان تا 14 سال افزایش دهد.

5 عامل کم ریسک(کاهنده خطر)
ابتدا محققین محاسبه کردند که تا چه میزان مرگ های زودرس در این دو دسته مربوط به "عوامل کم ریسک ( کاهنده خطر ) مربوط به سبک زندگی"  زیر میباشد:
*عدم مصرف دخانیات
*عدم مصرف الکل در بین زنان و مردان .
*رژیم غذایی سالم یا قرار گرفتن  در بالاتر از  40 درصد شاخص تغذیه سالم.
*ورزش مداوم یا روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط تا شدید
*وزن نرمال یا برخورداری از شاخص توده بدنی  ( بی ام آی ) زیر25

 پس از بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده در توسط مرکز سلامت و تغذیه ملی مابین سالهای 2013  تا  2014  گروه ، پراکندگی این عوامل سبک زندگی 5 گانه  را در کل جمعیت ایالات متحده تخمین زده و نتیجه حاصله را به آمار مرگ و میر دریافتی از " مراکز کنترل بیماری و پیشگیری "  (سی دی سی) الحاق کردند.

 

بیشتر بدانید :  تئوری طول عمر


امید به زندگی با هر عامل افزایش می یابد
با در کنار هم گذاشتن تمام نتایج، پژوهشگران به تخمین های در سطح ملی دست یافتند که ارتباط هر یک از عوامل کاهنده ی خطر و یا ترکیب همه آنها باهم ر با شاخص امید به زندگی بالاتر مشخص میکرد. آنان دریافتند که شاخص امید به زندگی در زنان 50 ساله ای که هیچ یک از عوامل کاهنده خطر را رعایت نمی کنند 29  است و در زنانی که تمام عوامل را رعایت می کنند 43.1 است . همین الگو در مردان نیز به چشم می خورد و مردانی که هیچ کدام از فاکتورها را نداشتند در 50 سالی با امید به زندگی 25.5 سال داشتند درحالی که در مقابل آنهایی که تمامی 5 عامل را دارا بودند امید به زندگی 37.6 سال داشتند.

پس به طور متوسط زنانی که به هر 5 عامل کاهنده ریسک پایبند بوده اند نسبت به زنانی که به هیچ کدام از عوامل را رعایت نمی کردند 14 بیشتر عمر میکنند و در مردان این اختلاف 12 سال است. همچنین پروژه رابطه ای مستقیم بین تعدادی از این عوامل و کاهش احتمال مرگ زود یافتند همچنین دریافتند که بیشترین میزان محافظت دربرابر مرگ زودرس از رعایت کردن هر 5 عامل به دست می آید. امید به زندگی از زمان تولد در ایالات متحده از عدد 63 سال در 1940  میلادی به عدد 79 سال در 2014 افزایش یافته است اما محققان ادعا می کنند که اگر شیوع چاقی در امریکا وجود نداشت این پیشرفت بسیار بیشتر می بود. پروفسور "فرانک هو" می گوید:  پایبندی امریکا به سبک زندگی سالم بسیار پایین است و سیاستگذاری اجتماعی باید بیشتر به سمت فراهم کردن غذای سالم ، تولیدات سالم و ایجاد فضای اجتماعی جهت حمایت و تبلیغ غذا و سبک زندگی سالم برود. این تحقیق بر اهمیت عادات زندگی سالم بر بهبود طول عمر جامعه آمریکا تاکید می کند. 

برگرفته ازسایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی