چرا اسرائیل از حضور ایران در سوریه می ترسد
حزب الله با زراد خانه موشکی پیشرفته خود، از هر زمان دیگری برای آسیب وارد کردن به اسرائیل، آماده است
 
چکیده
در این مقاله به پیشرفت موشکی حزب الله لبنان در مقایسه با سال 2006 و جنگ 33 روزه این گروه با اسرائیل پرداخته و معتقد است که اکنون این گروه با پیشرفت موشکی خود، قادر است که با موشک‌های دقیق خود زندگی عادی و زیرساخت‌های اسرائیل را تخریب نماید. به اعتقاد نویسنده، با توجه به حملات مداوم اسرائیل به نیروهای حزب الله در سوریه، وقوع جنگ آینده میان حزب الله و اسرائیل زودتر از حد انتظار خواهد بود. در این جنگ هرچند ممکن است که لبنان بیش از اسرائیل آسیب ببیند، اما بی تردید جنگ دیپلماتیک که باعث از بین رفتن مشروعیت اسرائیل می‌شود را حزب الله پیروز خواهد شد.

تعداد کلمات : 1537 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
شیب
 
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
در برخی موارد اسرائیل هرگز قدرتمند نبوده است. این کشور روابط نزدیک خود با دولت ترامپ را به رخ جهانیان می کشد، یک ارتش نظامی هسته‌ای و قدرتمند و نیروی هوایی دارد که قادر به بمباران دشمنان خود در صدها مایل دورتر است. اما در عین حال، اسرائیل کشور کوچکی با زیرساخت های محدود است: این کشور یک فرودگاه بین المللی دارد، تعداد محدودی ایستگاه قدرت اصلی دارد و یک شبکه برقی که کارشناسان اسرائیلی قبلا هشدار داده‌اند که در مقابل حمله آسیب پذیر می باشد.

ایران و حزب الله متحد منطقه‌ای، به زرادخانه‌های پیشرفته ای دست پیدا کرده اند که برای بهره برداری از این نقاط ضعف اسرائیل، طراحی شده است. برای مقامات امنیتی اسرائیل، سناریوی کابوس وار این است که این مهمات ممکن است به اندازه کافی دقیق باشد که زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اسرائیل را مورد حمله قرار داده و زندگی روزمره را در این کشور فلج نماید. این تهدیدی که از ناحیه ایران احساس می شود، باعث شده که اسرائیل حضور عمیق‌تری در سوریه داشته باشد و قول داده که در جنگ بعدی با حزب الله، این شرایط را به طور اساسی تغییر دهد؛ جنگی که ممکن است زودتر از انتظار، رخ دهد.

از شروع جنگ سوریه، جنگنده‌های اسرائیل بیش از 100 مرتبه کامیون‌های نظامی حزب الله را مورد حمله قرار دادند. یک دولت تهاجمی سوری در جنوب غربی این کشور در حال گسترش است که تهدیدی برای شعله ور ساختن درگیری ها است. حکومت سوریه با ارسال تقویت‌کننده به سوی مرزهای خود با اسرائیل و نزدیک شدن به این مرزها،  هرگونه خشونتی را کنترل می کند. اخیرا، اسرائیل دو مرتبه به هواپیماهایی بدون سرنشین نظامی سوریه در مرزهای اسرائیل، شلیک کرده است. در حالی که نظامیان تحت حمایت ایران، نقش کمتری در این حملات داشتند، اما مقامات اسرائیلی نگران کنترل حکومت سوریه توسط ایرانیان هستند.

علیرغم تلاش اسرائیل در مذاکرات با روسیه و آمریکا برای ایجاد منطقه حائل که در نزدیکی مرزهای خود، همچنان خطر موشک‌های دوربرد حزب الله اسرائیل را تهدید می کند. سفیر سابق اسرائیل در آمریکا و معاون فعلی وزیر، تصریح می‌کند که « نگرانی ما از حضور ایران در کنار مرزهای مان نیست، بلکه نگرانی ما نسبت به حضور ایران در سوریه است. دور کردن ایران از مرزهای اسرائیل، زمانی که این کشور دارای موشکی که قدرت طی مسافت 200 کیلومتری را دارد، به شما کمک نمی‌کند.

با توجه به این نکته، در 10 می، متحدان ایران 32 راکت از سوی بلندی های جولان به سوی اسرائیل شلیک کردند که بیشتر آنها در نزدیکی مرزهای اسرائیل یا در مناطق بدون جمعیت فرود آمد و تعدادی از آنها نیز توسط سیستم دفاعی موشکی اسرائیل، متوقف گردید. رهبر حزب الله، سید حسن نصرالله از این حملات به عنوان مرحله جدید در جنگ با اسرائیل، یاد کرد. از زمان جنگ حزب الله با اسرائیل در سال 2006، حزب الله موشک ها و ذخایر مهماتی خود را افزایش داده است. موشک های حزب الله همچنین اکنون به لحاظ تکنولوژیکی پیشرفته تر گشته اند. سیستم دفاعی موشکی اسرائیل، می تواند با برخی از تهدیدات مقابله کند، اما به احتمالا با تعداد زیاد موشک ها و راکت هایی که اکنون حزب الله شلیک می کند، درهم شکسته می شود. تحلیلگر ارشد گروه بحران بین المللی اسرائیل و فلسطین، اوفر زالزبرگ معتقد است در صورت وقوع یک جنگ، جمعیت اسرائیل ضربات جدی را متحمل خواهد شد که چندین دهه آن را تجربه نکرده است.

در لبنان، من با حاج محمد، یکی از مبارزان حزب الله، ملاقات کرد. در جنگ سال 2006، او به طور ثابت موشک های کوتاه برد، موشک های کاتیوشا را از جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک کرد. با جت های اسرائیلی که در آسمان می‌چرخند، این کار خطرنکای بود. اما حزب، آماده شد. گروه نظامی حزب الله پرتاب کننده های خود را در پناهگاه‌های محکم پنهان کرده بودند که با استفاده از سیستم هیدرولیک، شلیک می کند و سپس دوباره در زمین مخفی می گردد. این سیستم حزب الله را قادر خواهد ساخت که حملات مدوام موشکی در طول جنگ با اسرائیل داشته باشد و صدها هزار اسرائیل را مجبور به فرار از خانه هایشان کند.

بیشتر بخوانید : بهانه به دست ایران بدهید تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شوند



در حالی که حاج محمد، از مرور کردن دوباره خاطرات جنگ 2006، خوشحال بود، اما تمرکز او بر آینده است. او می‌گوید: بعد از جنگ 2006 تاکنون، بازی کاملا تغییر پیدا کرده است. این بار ما اهداف خود را انتخاب کرده‌ایم و موشک‌هایی را با دقت بالا درست کرده‌ایم. برآوردهای اطلاعاتی خارجی به نظر می رسد که ادعاهای حاج محمد از نظامیان حزب الله را تائید می‌کند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی، به من گفت که موشک های حزب الله شامل حداقل 100.000 هزار موشک و راکت می‌شود که تعداد آن ده برابر بیشتر از موشک‌هایی است که حزب الله در سال 2006 داشته است.

این تجهیزات نظامی، شامل موشک‌هایی می شود که دارای هدایت زمین به هوا و برنامه پیچیده هواپیماهای بدون سرنشین می‌باشد که می‌تواند هواپیماهای نظامی اسرائیل را هدف قرار دهد. در عین حال، مقامات نظامی اسرائیل هشدار دادند که حزب الله اکنون قادر است که در جنگ آینده روزانه 1.200 موشک پرتاب کند که در جنگ 12 سال پیش، این تعداد به سختی به 100 موشک می‌رسید.

حزب الله برای مدت زیادی، موشک هایی را در اختیار داشته است که قادر به نفوذ در عمق اسرائیل است، اما آنها بیشتر تمایل به شلیک در زمین‌های خالی دارند تا اینکه اکنون هدف‌های‌شان را بزنند. ادعا می‌شود در سال‌های اخیر حزب الله به طور قابل توجهی دقت موشک‌هایش را توسعه داد و اسرائیل نیز تمرکز خود را بر تخریب آنها گذاشته است.

مقامات اسرائیلی همچنین موشک فاتح 110 ایران که در اختیار حزب الله است را برای خود تهدیدی می‌دانند که به عنوان یک موشک دوربرد با سیستم هدایت کننده پیشرفته، قادر است تهدیدات خود را عملی کند.
در جنگ 2006، نیروهای حزب الله استفاده از موشک های غیرهدایت شونده را که باعث ایجاد وحشت و تخلیه غیرنظامیان میشود را فراگرفته اند، اما این موشک ها برای حمله به اهداف نظامی یا زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل، موثر نبودند.

هرچند فاتح 110، هنوز یک موشک دقیق نیست، اما بدون تردید این موشک، یک سلاح دقیق‌تری است. موشک های غیرهدایت شونده‌ حاج محمد، اگر به تل آویو شلیک شود، احتمالا در فاصله 3.6 کیلومتری هدفش، بر زمین خواهد نشست. اما فاتح 110 در مقایسه با آن موشک‌ها، این حاشیه خطا را به حدود یک کیلومتر می‌رساند.ایران و حزب الله متحد منطقه‌ای، به زرادخانه‌های پیشرفته ای دست پیدا کرده اند که برای بهره برداری از این نقاط ضعف اسرائیل، طراحی شده است. برای مقامات امنیتی اسرائیل، سناریوی کابوس وار این است که این مهمات ممکن است به اندازه کافی دقیق باشد که زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اسرائیل را مورد حمله قرار داده و زندگی روزمره را در این کشور فلج نماید. این تهدیدی که از ناحیه ایران احساس می شود، باعث شده که اسرائیل حضور عمیق‌تری در سوریه داشته باشد و قول داده که در جنگ بعدی با حزب الله، این شرایط را به طور اساسی تغییر دهد؛ جنگی که ممکن است زودتر از انتظار، رخ دهد.

این نوع موشک‌ها قادر است که زندگی در تل آویو و بیت المقدس را متوقف کرده و فرودگاه بن گوریون را از کار بیاندازد. البته این موشک‌ها به اندازه کافی برای تخریب برخی از اهداف نظامی خاص نیستند. اما به گفته میکائیل المان، مقام ارشد موسسه مطالعات استراتژیک تحقیقات بین الملل، این موشک‌ها می‌توانند برنامه‌های اسرائیل را به طور قابل توجهی پیچیده و دشوار سازند.

در هر صورت ظرفیت‌های موشکی ایران، هر ساله در حال توسعه و پیشرفت است. ایران همچنین می‌تواند فناوری های پیشرفته تری را طراحی کند که راندمان موشک‌هایش را تنظیم می‌کند و آنها را به سیستم های جی پی اس، تجهیز کند. ایران تلاش می‌کند که بعضی از اجزای هدایت خود را کوچک کند که این موشک‌ها را دقیق‌تر خواهد ساخت. این مسیری است که در حال حرکت به سمت آن می‌باشد و احتمالا نسبت به ظرفیت واقعی موشکی ایران، نگران کننده تر است.

رهبر حزب الله لبنان، گفته است که حزب الله حداقل تعدادی از این موشک‌ها را به لبنان منتقل کرده است. مقامات دفاعی اسرائیل نیز نگرانی خود را در این زمینه ابراز کردند که این گروه کنترل برخی از این موشک ها را در زمین‌های ناهموار و کوهستانی غرب سوریه در اختیار دارد که به طور بالقوه قادر خواهد بود بدون درگیر نمودن لبنان به یک جنگ تمام عیار، به اسرائیل حمله کند. در عین حال، حملات هوایی اسرایئل علیه حزب الله در سوریه، می‌تواند شروع کننده جنگ بعدی باشد.

اسرائیل همواره برای کاهش خطر حمله حزب الله، مناطق غیرنظامی را مورد حمله قرار داده و افراد مختلفی کشته می‌شوند. اما مقامات اسرائیلی نگران هستند که تصاویر جنابت آمیز از حملات روزانه آنها که به سراسر جهان مخابره می‌شود، آسیب جدی به دیپلماسی این کشور باشد. به گفته یکی از مقامات دفاعی اسرائیل، جنگی که در لبنان شروع می‌شود در لبنان به پایان نمی‌رسد، بلکه جنگ در لبنان، اگر حزب الله ببرد، در لاهه پایان می‌پذیرد و هدف از بین بردن مشروعیت اسرائیل و حذف این کشور به صورت سیستماتیک است که حزب الله اکنون در حال بردن این جنگ می‌باشد.
 

برگرفته از سایت: آتلانتیک

نسخه چاپی