سیزده راز برای بهتر خوابیدن که دکترها می خواهند بدانید
راهکارهای خواب بهتر
 
چکیده :  
 بی خوابی و کم خوابی از پدیده هایی است که موجب آزار افراد مختلف در سنین متفاوت می شود . در حال حاضر تخصصی با نام دکتری خواب وجود دارد که در آن به علل کم خوابی افراد می پردازد برای هر کدام از علل کم خوابی یک راه حل و یک درمان بدون دارو تجویز می کند . این مقاله شامل مواردی است که دکترها در مورد اینکه شما در واقع به چه مقدار خواب نیاز دارید، روش های غیرمعمول برای اینکه سریع تر به خواب بروید و روش های دیگر داشتن یک خواب شیرین، به آن اشاره نمی کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده موارد عمومی که می تواند باعث کم خوابی شود افراد شود متفاوت است لذا در این مقاله سعی شده به عوامل عمومی که باعث کم خوابی می شود پرداخته شود و روشهایی برای رهایی از این عوامل ارائه می گردد.

تعداد کلمات : 1018 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه

سیزده راز برای بهتر خوابیدن که دکترها می خواهند بدانید

نویسنده: میشل کروچ
مترجم: حسین افرا

شاید هشت ساعت خوابیدن ضروری نباشد
تحقیقات اخیر نشان می دهد ساعات خواب مورد نیاز شما ، در واقع مدت زمانی است که شما با آن مقدار خواب برای روز بعد پرانرژی و سرحال باشید.  من یک دکتر متخصص خواب هستم، و در تمام دوران بزرگسالی خودم شش و نیم ساعت خوابیده ام.

لباس خواب را کنار بگذارید
عریان خوابیدن به پوست اجازه تنفس می دهد و بدن شما را ریلکس می کند، که باعث می شود راحت تر به خواب بروید و خواب کاملی داشته باشید.  همچنین صمیمیت بین زوج ها را افزایش می دهد. نتایج یک تحقیق نشان داده زوج هایی که عریان می خوابند اکثرا  از رابطه شان اظهار خوشنودی کرده اند.

راحت باشید، تلویزیون ببینید
من بارها بیشتر از تعدادی که بتوانید تصور کنید بی خوابی مریضانم را، با گفتن این موضوع که مشکلی ندارد در حال تماشای تلویزیون بخوابید، درمان کرده ام.  خیلی از مردم نمی توانند به سادگی مغز خود را وادار به خاموش شدن و خواب بکنند، که در این موارد تلویزیون نگاه کردن کمک می کند. تلویزیون را روی زمان خاموشی بگذارید تا در زمان مشخصی خاموش شود و بعد از به خواب رفتن شما درنیمه های شب باعث بیداری شما نشود.

همه انسان ها عادات خواب مخصوص به خود را دارند
بسیاری از انسان ها بدون گوش دادن به یک موزیک خاص نمی توانند بخوابند، بعضی همیشه با خرس های عروسکی می خوابند، حتی بیمار خانومی داشتم که درحین به خواب رفتن باید به مدت پانزده دقیقه مرتبا پای خود را تکان می داد. نمی دانم چرا، ولی این روش برای او موثر بود.
 خوابیدن روی شکم مضرترین حالت خوابیدن برای گردن و ستون فقرات است. بهترین حالت؟ بهترین حالت به پشت خوابیدن و قرار دادن بالشتی برای محافظت زیر زانوهاست. اختلالات خواب عجیب زیادی وجود دارد.
نوشیدن الکل قبل خواب جواب نمی دهد
برخی فکر می‌کنند الکل شاید انسان را آرام کند و باعث شود سریع تر به خواب برود، ولی تحقیقات نشان می دهد شما دفعات بیشتری از خواب خواهید پرید و مقدار خواب یکسره ای را که برای استراحت کافی نیاز دارید نخواهید داشت. البته استعمال الکل در جوامع غیر مذهبی و غیر اسلامی که مصرف الکل زیاد است رخ می‌دهد.

درمان ساده ای برای خر و پف وجود دارد
یک همخواب اهل خر و پف دارید؟ حساسیت های مخفی یکی از دلایل اصلی خرو پف هستند. تراکم صفحات باریک داخل بینی ، ارتعاشاتی را به وجود می آورند که عامل خر و پف هستند.

بله، می توانید دیروقت بخوابید
خانومی از اینکه هرروز چهار صبح از خواب بیدار می شد و نمی توانست دیگر بخوابد ناراحت بود، وقتی سوال کردم شب ها چه ساعتی به رختخواب می روید، پاسخ داد هشت شب. در بعضی موارد، شما دچار بی خوابی نیستید، شما فقط زود به رختخواب می روید.

بنویسید تا نگران بودن را متوقف کنید
برای آرام کردن یک ذهن درگیر، نگرانی های خود، و اینکه چگونه فردا به سراغ آن ها خواهید رفت را بنویسید. سپس به کمک یک تمرین ذهنی مغز خود را مشغول کنید. تمرین هایی مانند چندین بار شمردن تا عدد هفت. هنوز هم نمی توانید بخوابید؟

شاید نیاز به درمان دارید  نه دارو
اگر دچار بی خوابی هستید، به کلینیک یک روان شناس که متخصص مسائل مربوط به خواب است، مراجعه کنید. او با یک تکنیک موثر، و یک روش درمانی مبتنی بر رفتارشناسی ، ریشه ی مشکل شما را کشف خواهد کرد. بعضی تحقیقات نشان داده این روش بهتر از مصرف دارو است.

هیچ کس در مقابل کافئین ایمن نیست
حتی اگر این توانایی را دارید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه راحت به خواب بروید، کافئین باعث می شود خواب شما سبک باشد. درحین تحقیقات مربوط به خواب، متوجه شدیم که نوشیدن فقط یک فنجان قهوه موجب ایجاد تفاوت در آمار الکتروکاردیوگرام (( ثبت ضربان قلب شما به وسیله ی الکتریسیته ))  شما می شود.

 

بیشتر بدانید :  خواب چیست؟


هرگز رو شکم  نخوابید.
خوابیدن روی شکم مضرترین حالت خوابیدن برای گردن و ستون فقرات است. بهترین حالت؟ بهترین حالت به پشت خوابیدن و قرار دادن بالشتی برای محافظت زیر زانوهاست. اختلالات خواب عجیب زیادی وجود دارد. بسیاری از مردم نمی دانند که چقدر اختلالات خواب عجیب زیادی وجود دارند. افرادی که دچار اختلال خواب رم REM هستند، خواب هایی خشن و موحش می بینند. افرادی که به فلج خواب مبتلا هستند، بیدارند ولی به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه توانایی حرکت  کردن ندارند. آنها که مبتلا به سندرم سر انفجاری هستند، تجربه ی صداهای بلند در سرشان را هنگام به خواب رفتن یا در حین بیدار شدن دارند.

خواب می تواند زندگی انسان را تغییر دهد
زمانی یک کارمند دفتر تحقیقات دولتی را درمان کردم که شغلش را به دلیل به خواب رفتن در حین تمرینات از دست داده بود. او مشکل حاد تنگی نفس در خواب داشت. در نتیجه اورا در دستگاه سیپاپ (( که به طور مداوم هوا را از طریق بینی به بدن می رساند ))  قرار دادم. دو هفته بعد، همسرش از من تشکر کرد و گفت، "ممنونم که همسرم را به من برگردانید".هنگام رفتن، همسر آن مرد یک دسته کاغذ به من داد و گفت " دیگر به این ها نیازی ندارم ". آن کاغذها، اوراق مربوط به طلاق آنها بود . این گونه داستان ها، دلیل این است که من یک دکتر خواب هستم.

برگرفته ازسایت: www.tinybuddha.com
نسخه چاپی