چقدر بادام بخوریم تا قلبی سالم داشته باشیم؟
بادام و سلامتی قلب
 
چکیده :
در بین تمامی آجیلهای مصرفی که همگی مفید و از لحاظ غذایی دارای ویتامین های مفید می باشد ، بادام به عنوان یک منبع غنی از ویتامین   E حساب می شود و همچنین دارای  اسیدهای چرب اشباع نشده مفید است که برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مفید می باشد ، به علاوه باعث کنترل کلسترول بد می شود و همین باعث پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی می گردد.

تعداد کلمات : 1295 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

بادام

نویسنده: پوژا مالهوترا
مترجم: حسین افرا

قرار گرفتن بادام در برنامه رژیم غذایی می تواند علائم دیس لیپیدمی را کاهش دهد , علائمی که مهم ترین عامل  بروز خطر بیماریهای قلبی- عروقی در بین هندوها به شمار می رود. سلامت قلب : خوردن بادام می تواند در  سلامتی قلب  شما موثر باشد.

نکات مهم این مقاله:
- مصرف بادام برای سلامت قلب موثر است
- بادام در  حفظ سطح کلسترول بدن مفید است
- مصرف بادام  به صورت خیس خورده , می تواند در سلامت بدن مفید واقع شود.

مصرف آجیل در  حفظ سلامت بدن بسیار مفید  بوده و در این میان بادام, یکی از اصلی ترین آجیل ها در تامین سلامت قلب می باشد. با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده از سوی  برخی متخصصان قلب ، قرار گرفتن بادام در برنامه رژیم غذایی , می تواند احتمال  بروز علائم دیس لپیدمی  را کاهش دهد. بنا به مشاهدات صورت گرفته در  بین هندوها , در واقع  بروز علایم دیس لیپیدمی , خود زنگ خطر بزرگی  برای بیماریهای قلبی – عروقی بوده است. این اختلال به صورت  بالابودن میزان   LDL( کلسترول بد خون ) و پایین بودن میزان HDL( کلسترول خوب ) و در عین حال بالا بودن سطح تری گلیسید در بدن می باشد.
چقدر بادام بخوریم تا قلبی سالم داشته باشیم؟
مصرف بادام در حفظ سلامت قلب مفید است. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که بادام در پایین آوردن سطح LDL موثر بوده و  در عین حال از اکسیداسیون LDL ممانعت می کند که در واقع عامل بسیار مهمی در جلوگیری از بیماریهای قلبی به شمار می رود. برخی تحقیقات نیز نشان داده که بادام در کاهش فشار خون مفید می باشد.
ابتلا به علائم دیس لیپیدمی ,میزان احتمال  مسدود شدن شریانهای بدن را افزایش می دهد. افراد مبتلا به این علائم , بیشتر در معرض خطر حملات قلبی، سکته مغزی و اختلالات گردش خون هستند. افراد سیگاری,   بیشتر در معرض  خطر علائم دیس لیپیدمی هستند . در واقع برخی عوامل افزاینده خطر بروز این علائم در کودکان عبارتند از : رژیم غذایی ناسالم ، چاقی و عدم ورزش و تحرک بدنی.

بنابر نتایج تحقیقات مرکز علمی  آلموند کالیفرنیا، مصرف روزانه 45 گرم بادام می تواند از بروز علائم دیس لیپیدمی در بدن بکاهد. اگر چه در نظر گرفتن برخی روشها  در خصوص  تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی, در کاهش میزان چربی اشباع شده , و نیز در کاهش میزان  LDL( کلسترول مضر خون ) موثربوده اند . اما در عین حال میزان HDL ( چربی مفید بدن ) نیز کاهش یافته است. باید گفت در مورد مصرف بادام این گونه نیست.مطالعات انجام شده  در مورد مصرف بادام در رژیم غذایی فرد و نیز تاثیر آن بر میزان چربی بدن  نشان می دهد که  خوردن بادام موجب کاهش LDL(کلسترول بد خون) و نیز میزان تری گلیسیرید    می گردد, در حالی که بر  میزان HDL ( کلسترول خوب ) تاثیری نمی گذارد.

در واقع مطالعات زیادی انجام شده که نتایج آنها نشان می دهد که  مصرف بادام  به طور قابل توجهی ،در بهبود میزان کلسترول خون موثر است. این مسئله به دلیل چربی سالم موجود در بادام است. بادام حاوی  اسیدهای چرب یگانه ی غیراشباع شده  ( monounsaturated ) و اسیدهای چرب چندگانه غیراشباع شده ( ( polyunsaturated  است که در واقع در رده چربی های خوب قرار می گیرند. از دیگر مواد مغذی موجود در بادام می توان به ویتامین E و فیبر رژیمی اشاره کرد.

در کشور هند، بسیاری از افراد از میزان HDL ( کلسترول مفید خون ) بسیار پایینی برخوردار هستند . بنابراین  در مورد این افراد   ,مصرف بادام می تواند تاثیر مثبتی در خصوص افزایش این میزان چربی خون مفید بدن داشته باشد. در واقع بادام در حفظ میزان HDL و هم در افزایش مقدار آن موثر است.

بر طبق نظر یک کارشناس تغذیه در دهلی به نام  "پوجا  ماهوترا" بادام , همچنین در کاهش میزان فشار خون نیز موثر است پوجا  اظهار می دارد: "بادام  به لحاظ  اﺳﻴﺪﻫﺎی ﭼﺮب غیر اشباعی  ، ﺑﺎ ﻳـﻚ ﭘﻴﻮﻧـﺪ , غنی است. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که بادام در پایین آوردن سطح LDL موثر بوده و  در عین حال از اکسیداسیون LDL ممانعت می کند که در واقع عامل بسیار مهمی در جلوگیری از بیماریهای قلبی به شمار می رود. برخی تحقیقات نیز نشان داده که بادام در کاهش فشار خون مفید می باشد. بادام شامل ملکولهای زیست فعال  از قبیل فیبر، پلی فنول ، مواد معدنی و ویتامین هایی می باشد که غالبا دارای خواص آنتی اکسیدان هستند که در این بین,  بادام سرشار از ویتامین E است که آنتی اکسیدانی بسیار قوی محسوب می شود. زمانی که از این کارشناس تغذیه سوال شد تا چه میزان مصرف روزانه بادام در رژیم غذایی فرد را توصیه می کنید؟ وی پاسخ داد مصرف روزانه 8 تا  10عدد بادام خیس خورده ، به افزودن میزان مواد مغذی در   رژیم غذایی فرد کمک می کند.

 از فواید سلامتی بادام بیشتر بدانید
در واقع خوردن یک مشت بادام برای سلامت قلب مفید است. چربی های غیر اشباعی موجود در بادام  در  افزایش  میزان سروتونین بدن موثر است که در واقع این هورمون  بر میزان کیفیت خواب شبانه  فرد تاثیر می گذارد. بادام  به لحاظ ویتامین E غنی است. که درواقع بدن را  در برابر عفونت ها حفظ می کند بنابراین خوردن بادام به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین بادام منبع بسیار خوبی از فیبر است. و با مصرف آن احساس سیری می کنید. بنابراین می تواند در برنامه  رژیم کاهش وزن فرد گنجانده شود.

همچنین فیبر موجود در بادام برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز مفید است چراکه به کاهش میزان قند خون و بهبود گردش خون فرد کمک می کند. البته به خاطر داشته باشید بادام دارای کالری است و  حتما باید به مقادیر معین و  کنترل شده مصرف شود.
 بنابراین از سوی دیگر مصرف بیش از اندازه بادام ,برای سلامت قلب مضر بوده و باعث افزایش وزن فرد می شود. در عین حال مصرف بادام برای سلامت استخوانها و دندانها مفید می باشد. بادام سرشار از کلسیم است که کلسیم, این ماده معدنی به همراه ویتامین D در  استخوان سازی و نیز استحکام دندانها مفید و موثر است.

 

بیشتر بدانید :  درباره بادام و خواص آن


در رژیم غذایی چگونه بادام را بگنجانیم؟
شما می توانید در رژیم غذایی خود بادام را به شیر بیفزایید و به صورت شیر بادام مصرف کنید. لذا مصرف آن برای افراد گیاهخوار و نیز افرادی که مبتلا به  عدم تحمل لاکتوز هستند, مفید می باشد. شما می توانید به منظور افزایش میزان مواد مغذی بادام را به صورت خیس خورده میل کنید. در واقع خیس کردن بادام از میزان اسید فیتیک موجود در پوست و لایه بیرونی  بادام ,می کاهد. پوست و لایه بیرونی و  بادام, مانع از جذب کلسیم شده و نیز بر میزان  منیزیم، آهن، مس و روی مصرفی ما تاثیر می گذارد.

در واقع خیس کردن  بادام ، آنزیم های مهار کننده را خنثی می کند و عمل هضم را آسان می سازد. همچنین بادام خیس خورده , ویتامین   Bبیشتری دارد. ویتامین B  به تجزیه گلوتن کمک می کند که در دفع و خنثی سازی  سموم موجود در کولون موثر است و نیز میزان پروتئین های بیشتری را آماه جذب می سازد. شما همچنین می توانید در رژیم غذایی خود بادام پوست کنده بخورید . بادامهای پوست کنده ،در برخی فروشگاههای مواد غذایی , عرضه می شوند. البته شما می توانید با افزون آب جوش به بادام و قرار دادن به مدت چند دقیقه, بادام را به این صورت پوست بگیرید و  آماده کنید سپس آب آن را خالی کرده و با آب سرد بشویید. قبل از پوست کندن بادام, حتما اجازه دهید کاملا سرد شده باشد.
 
برگرفته از سایت : www.ndtv.com
نسخه چاپی