کلسترول
ارتباط سن با میزان کلسترول
 
چکیده:
کلسترول یا چربی خون سه نوع است: چربی کل،  چربی خوبHDL، چربی بدLDL. سطح کلسترول کل و LDL باید پایین باشد، ولی بالا بودن HDL مفید بوده و بدن را در مقابل مشکلات قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی ایمن می کند. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و نداشتن تحرک، از مهمترین علل افزایش چربی خون شناخته شده است. بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیریست اما با استفاده از راهکار های طبیعی که با سبک زندگی در ارتباط است، نیز می توان چربی خون را کاهش داد. چنانچه این راهکارها مؤثر واقع نشود، داروهای متنوعی برای درمان این بیماری وجود دارد.

تعداد کلمات : 1378 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

کلسترول

نویسنده: جنا فلچر
مترجم: سید محمد حسن هاشمی

سطح متوسط کلسترول یا چربی خون با توجه به فاکتورهایی مانند سن، وزن و جنس متفاوت است. با بالا رفتن سن، بدن میزان کلسترول بیشتری تولید می کند. این بدان معناست که لازم است بزرگسالان هر ۴ تا ۶ سال، سطح کلسترول خود را چک کنند. کلسترول به سه دسته تقسیم می شود.
  • چربی کل
  • LDL یا چربی بد
  • HDL یا چربی خوب
مشکل اکثر افراد، عدم توازن بین این سه است. این موضوع زمانی روشن می شود که بدانیم، درحالیکه سطح کلسترول کل و LDL باید پایین باشد، بالا بودن HDL مفید بوده و بدن را در مقابل مشکلات قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی ایمن می کند.

ارتباط سن با میزان کلسترول
با بالا رفتن سن، میزان کلسترول نیز افزایش میابد. پزشکان توصیه می کنند که این مشکل بهتر است در سنین جوانی حل شود و یا از آن پیشگیری شود چراکه در سنین بالا، کلسترول می تواند بیماری های جدی و خطرناکی را ایجاد کند. احتمال بالا رفتن کلسترول در کودکان بسیار کم است و تنها یک یا دو بار چک کردن پیش از ۱۸ سالگی، کافیست. معمولاً آقایان بیش از بانوان،  مبتلا به کلسترول می شوند و سن، در بالا رفتن کلسترول آقایان نقش اساسی دارد در حالیکه، کلسترول در خانم ها با شروع یائسگی افزایش میابد.

سطح نرمال
سطح نرمال چربی تقریبا در تمام بزرگسالان ثابت است اما این میزان به دلیل وجود برخی بیماری ها در بدن تغییر می کند.
کنترل میزان چربی خون هم در بزرگسالان و هم در کودکان منجر به داشتن بدنی سالم و یک زندگی پر جنب و جوش خواهد شد. این کار در گرو رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم است.
اکثر کودکان دارای اضافه وزن، که دائماً از غذاهای آماده استفاده می کنند، در معرض خطر چربی خون هستند. همچنین کودکانی که سابقه چربی خون در خانواده را دارند، نیز در معرض خطر هستند.

سطح نرمال در بزرگسالان
میزان کلسترول کلی، کمتر از 200 میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) برای بزرگسالان حد مطلوب است. مقدار بین 200 و 239 میلی گرم در دسی لیتر به عنوان حد مجاز در نظر گرفته می شود و بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر کلسترول بالا را نشان می دهد. سطح LDL باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. بین 100 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر برای افراد سالم قبول است، اما ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، این میزان خطر آفرین باشد. 130 تا 159 میلی گرم در دسیلیتر حد اکثر مجاز بوده و 160 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر، چربی بالا محسوب می شود. مقدار 190 میلی گرم / دسی لیتر یا بالاتر، بسیار بالاست. سطح HDL باید بالا باشد. چنانچه سطح آن کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، شخص در معرض ابتلا به بیماری های قلبیست. میزان ۴۱ تا ۵۹ میلی گرم در دسی لیتر، حداقل مجاز است و میزان مطلوب و نرمال آن می باست ۶۰ یا بالاتر باشد.

سطح نرمال در کودکان
چربی کل و LDL نرمال در کودکان، با بزرگسالان متفاوت است. چربی کل در کودکان باید زیر ۱۷۰ باشد. میزان حداکثر مجاز چربی کل بین ۱۷۰ تا ۱۹۹ میلی گرم است. مقادیر بالاتر از ۲۰۰ نیز بالا محسوب می شود. LDL در کودکان باید پایین تر از بزرگسالان باشد. میزان نرمال آن در کودکان کمتر از ۱۱۰ و حداکثر مجاز آن بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ میلی گرم است. این در حالیست که نتیجه ی بالا تر ۱۳۰ برای کودکان بالا محسوب می شود.

راهکار
کنترل میزان چربی خون هم در بزرگسالان و هم در کودکان منجر به داشتن بدنی سالم و یک زندگی پر جنب و جوش خواهد شد. این کار در گرو رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم است. اکثر کودکان دارای اضافه وزن، که دائماً از غذاهای آماده استفاده می کنند، در معرض خطر چربی خون هستند. همچنین کودکانی که سابقه چربی خون در خانواده را دارند، نیز در معرض خطر هستند. بزرگسالانی هم که تحرک کافی ندارند و یک برنامه ورزشی منظم را دنبال نمی کنند، به احتمال زیاد دچار چربی خون خواهند شد. با نزدیک شدن به یائسگی، خطر ابتلا به این بیماری در بانوان نیز افزایش میابد. این بیماری در هر سنی می تواند مشکلات بزرگی از جمله بیماری های قلبی-عروقی، حمله قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند. اما این مشکلات به یکباره بروز نمی کنند و در اثر گذشت زمان و بی توجهی به عوامل افزایش چربی خون، پیشرفت کرده و به تهدیدی جدی برای سلامتی تبدیل می شوند.

مراجعه به پزشک
چک کردن چربی خون تا سن ۱۸ سالگی، تنها یک یا دو بار کافیست مگر اینکه سابقه ی بیماری های قلبی در خانواده وجود داشته باشد و یا کودک دچار اضافه وزن و یا مشکلات دیگر سلامتی باشد. برای بزرگسالان بالای ۲۰ سال که مشکل خاصی ندارند، نیز مراجعه به پزشک هر ۴ تا ۶ سال کافیست مگر اینکه:
  • نتیجه آزمایش چربی کل و LDL را بالا یا بالاتر از حد مجاز را نشان دهد.
  • شخص اضافه وزن داشته باشد.
  • سابقه بیماری های قلبی در خانواده وجود داشته باشد.

روش های درمان
روش های متعددی برای کاهش کلسترول و پیشگیری از بالا رفتن آن وجود دارد. یکی از این روش ها، تغییر در سبک زندگیست (TLC) که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن می شود. راه دیگر، استفاده از داروهاییست که یا چربی خون را کاهش می دهند یا مانع جذب چربی می شوند. پیروی از یک رژیم با چربی های اشباع شده کم و چربی ترانس کم، و غذاهایی سرشار از فیبر محلول و پروتئین، موجب کاهش چربی در هر سنی می گردد. TLC یک رژیم غذایی کم چرب با حداقل چربی های اشباع شده است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند، کمتر از ۷ درصد کالری روزانه مورد نیاز خود را از چربی های اشباع شده تأمین می کنندو کمتر از ۲۰۰ میلی گرم از چربی های خوراکی استفاده می کنند. این رژیم افراد را به خوردن این غذاها تشویق می کند:
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی
  • ماهی
  • مرغ بدون پوست
  • گوشت بدون چربی

بیشتر بدانید :  پنج خوراکی معجزه آسا برای کاهش کلسترول


بعلاوه، این رژیم، بر دریافت کالری کافی برای رسیدن به وزن ایده آل و جلوگیری از اضافه وزن تأکید دارد. مصرف هر چه بیشتر فیبر محلول و غذاهایی که حاوی برخی مواد مفید طبیعی مانند مارگارین ها باشند، قدرت این رژیم را برای کاهش LDL تقویت می کنند. کنترل وزن فاکتور مهم دیگری است که در جلوگیری از ایجاد کلسترول خون و کاهش آن نقش دارد. شواهد نشان می دهد، اشخاص چاق توانسته اند با کاهش وزن، کلسترول خود را کاهش دهند. کاهش وزن برای کسانی که به این مشکلات دچار هستند، ضروریست:
  • تری گلیسرید بالا
  • HDL پایین
  • مردان چاق با دور کمر بیش از ۱۰۰ سانتی متر.
  • زنان چاق با دور کمر بیش از ۸۸ سانتی متر.

حدود ۳۰ دقیقه ورزش منظم، حداقل سه روز در هفته برای همه توصیه شده است. این کار نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه می تواند کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد. چنانچه این راهکار های طبیعی مشکل را برطرف نکند، می توان از دارو ها کمک گرفت. این داروها عبارتند از:
استاتین ها: این داروها مانع کبد شده و از تولید کلسترول جلوگیری می کنند.
داروهای اسید صفراوی: این داروها میزان جذب چربی غذا را کاهش می دهند.
داروهای ضد جذب چربی: این دارو ها تریگلیسرید را کاهش داده و میزان جذب چربی از غذاها را کم می کند.
برخی ویتامین ها و مکمل ها: نیاسین نمونه ای از این داروهاست که مانع می شود کبد HDL را دفع کند و همچنین تریگلیسرید را کاهش می دهد.
امگا۳: اسیدهای چرب امگا ۳ HDL را افزایش داده و تریگلیسرید را کاهش می دهند.


در پایان می توان گفت که بهترین راه کاهش کلسترول بهبود سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. با این وجود یک پزش

برگرفته از سایت: Medicalnewstoday.com
نسخه چاپی