تغییر رویکرد آمریکا
این شیوه ای است که آمریکا رویکرد خود را نسبت به ایران تجدید نظر خواهد کرد
 
چکیده:
در مقاله فوق به شیوه جدید آمریکا برای ایجاد تغییر در سیاست خارجی و منطقه ای ایران پرداخته است که تشکیل گروه اقدام ایران و قانون اختیارات دفاع ملی (NDAA) از جمله این اقدامات می باشد. به اعتقاد نویسنده، این قانون می تواند مبنایی برای دولت باشد تا بتواند با اقدامات ایران در منطقه و گسترش توان موشکی ایران مقابله کند. یکی از بندهای این قانون، محدود کردن گروه های مرتبط با ایران در عراق می باشد. نویسنده معتقد است که این قانون، به دولت ترامپ در طراحی یک استراتژی کلان کمک کرده است، چرا که بخش های مختلفی از ساختار سیاسی این کشور در تلاشی هماهنگ در حال محدود کردن ایران می باشند.

تعداد کلمات : 2082 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه

ترامپ

نویسنده : ستز جی. فرانتزمن 
مترجم: سید محمد حسن هاشمی

نویسنده با اشاره به نشست جان بولتون در بیت المقدس، تشکیل گروه اقدام ایران (IAG)، لایحه اختیارات دفاع ملی و ائتلاف آمریکا در سوریه، معتقد است که اکنون یک سیاست گسترده و کلان نسبت به ایران شکل گرفته است که هدف نهایی آن تغییر رژیم ایران می باشد. نویسنده همچنین به تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران پرداخته و معتقد است آمریکا قصد دارد از طریق ایجاد فشار و شکست اقتصادی ایران، تظاهرات عمومی را در ایران رقم بزند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز 16 آگوست تشکیل گروه اقدام ایران (IAG) را اعلام کرد. این گروه جدید، نقطه عزیمت حقیقی از سیاست های فعلی است که ناهمخوان و به صورت ضعیفی هماهنگ بوده اند. سیاست جدید فقط حاصل امیال دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای با ایران، نیست، بلکه این سیاست ناشی از کنگره و قانون اختیارات دفاع ملی(NDAA) است که روز 6 آگوست امضاء گردید. قانون اختیارات دفاع ملی(NDAA) بر موضوع ایران تمرکز می کند که هنگام تصویب در کنگره در ماه جولای، به صورت وسیعی مورد بی توجهی قرار گرفته بود. این قانون بیانگر تلاش آمریکا برای مواجهه با جنبه های بی شماری از سیاست های ایران در خاورمیانه از جمله خطر موشک های بالستیک، نقش ایران در عراق، سوریه و لبنان، می باشد.

کنگره به دنبال فراهم کردن مبنایی برای دولت است تا اقدامات بیشتری انجام دهد که از جمله ترغیب دولت برای طراحی یک استراتژی می باشد. بخش 1237 از قانون لایحه اختیارات دفاع ملی، تصریح می کند که وزیر دفاع امریکا با همکاری وزیر امور خارجه این کشور، ممکن است با شرکای خارجی خود استراتژی را به منظور مقابله با اقدامات ایران در منطقه، طراحی کنند. این بیانی است که مایک پمپئو در سخنرانی خود در گروه اقدام ایران (IAG) مطرح کرده است. وی در این سخنرانی ایران را مسئول اقدامات خشن علیه آمریکا، متحدان و شرکای این کشور و در واقع مردم ایران معرفی کرده است.

مایک پمپئو، برین هوک را منصوب کرد تا تلاش ها را برای هماهنگ سازی پیرامون ایران، در گروه اقدام ایران، مدیریت نماید. قانون اختیارات دفاع ملی، از این اقدام وی حمایت خواهد کرد. این قانون کشورهایی که ایران در آن فعالیت می کنند و نیاز به فناوری و اقدامات مخالف علیه تهران دارند، را مشخص می کند. قرار است که با پیشرفت اقدامات این گروه، گزارش ها در این زمینه هر سال به کنگره ارائه شود.

یکی از علائق ویژه قانون اختیارات دفاع ملی، تلاش برای مقابله با نقش ایران در عراق به طور خاص است. یکی از بندهای این قانون (1234) به دنبال جلوگیری از تامین بودجه هر گروهی که با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران ارتباط دارد، می باشد. سپاه پاسداران انقلاب و نیروی قدس سپاه که تحت مدیریت سردار قاسم سلیمانی است، به طور فزاینده ای در منطقه فعال بوده اند. در عراق، سپاه قدس با متحدان تاریخی خود همچون هادی الامیری رئیس سازمان بدر و ابو مهدی المهندس در کتائب حزب الله همکاری می کند.

مهندس توسط وزارت دارایی آمریکا در سال 2009 تحریم گردیده است. واشنگتن نگران است که بودجه های ناشی از آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق، به سمت نیروهای بسیج مردمی یا شبه نظامیان شیعی همچون سازمان بدر و کتائب حزب الله هدایت شود. نسخه مجلس از قانون اختیارات دفاع ملی، ابتدائا شامل تدارکاتی می شود که عصائب أهل الحق و حرکت حزب الله النجباء را که تحت حمایت ایران هستند را مورد هدف قرار می دهد. این امر نشان می دهد که مجلس نسبت به اینکه به چه گروه هایی که در عراق با ایران مرتبط هستند، آگاه است.
سوریه در مقابل، یک صفحه خالی است که دولت به دنبال ایجاد علامت در آن است. دولت ترامپ یک جنگ بی انتها با داعش را به ارث برده است و به دنبال ادامه این جنگ است، در عین حال قصد دارد که مطمئن شود که فضای خالی پس از داعش با ایران پر نمی شود.
این فشارهای کنگره برای یک سیاست گسترده آمریکا در مواجهه با ایران، با سخنرانی مایک پمپئو پیرامون خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، هماهنگ شده بود. در آن سخنرانی، مایک پمپئو به تشدید فعالیت ایران در منطقه اشاره کرده بود که آمریکا می خواهد بر آن تمرکز نماید. این تمرکز در ابتدا، شامل تمام نیروهای نیابتی و متحدان ایران می شود.

حزب الله در لبنان یکی از این عناصر می باشد. مایک پمپئو در این سخنرانی حزب الله را به دلیل حمایت از حکومت بشار اسد محکوم کرد. کنگره از وزیر دفاع آمریکا اطلاعاتی را می خواهد که از جمله شامل اطلاعات جزئی در گزارش های آینده پیرامون خطراتی که از ناحیه حزب الله وجود دارد، بشود. کنگره همچنین اطلاعاتی را راجع به عملیات های سپاه پاسداران انقلاب ایران در سوریه می خواهد. یکی دیگر از نیروهای نیابتی که در لایحه اختیارات دفاع ملی به آن اشاره شده است، نیروهای حوثی در یمن می باشد. حوثی ها موشک های بالستیک را به سمت عربستان سعودی پرتاب کرده اند. در روز 22 آگوست، یک هیئت نمایندگی از سوی حوثی ها با سیدحسن نصرالله رئیس حزب الله لبنان دیدار کرد.

در حالی که آمریکا یک استراتژی را برای مواجهه با نیروهای نیابتی در لبنان، سوریه، عراق و یمن طراحی می کند، لایحه اختیارات دفاع ملی، همچنین همکاری بیشتری را راجع به دفاع موشکی بالستیک، تشویق می کند. این امر در ارتباط با متحدان شورای همکاری خلیج فارس که شامل ریاض، امارات متحده عربی و بحرین می شود، مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین لایحه اختیارات دفاع ملی، برای اولین بار شامل همکاری با اسرائیل برای حمایت از هواپیماهای ضد سرنشین، می شود. این همکاری پس از حمله موشکی اسرایئل به هواپیمای ضد سرنشین ایران در فوریه 2018 در سوریه، شروع شد.

در کنار سخنرانی های مایک پمپئو، لایحه اختیارات دفاع ملی، به هوک ذیل گروه اقدام ایران، اختیارات قابل توجهی را برای تمرکز بر ایران، داده است. نقطه مرکزی در گروه اقدام ایران، بر سوریه متمرکز می شود. علت تمرکز اصلی بر سوریه این است که سوریه پیچیده ترین قطعه پازل مواجهه با ایران می باشد. درگیری در یمن جدی تر و سخت تر است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در عمل همکاری خود را با نیروهای دولتی یمن برای مبارزه با حوثی ها، افزایش داده اند. در لبنان، نقش حزب الله به عنوان یک نیروی نظامی و سیاسی، به عنوان یک تهدید جدی برای آمریکا به حساب می آید و یافتن شیوه هایی برای مواجهه با حزب الله، یک مساله جدی بوده که آمریکا برای سالیان زیادی با آن مواجه بوده است. نبود یک دولت ائتلافی جدید در عراق، اینده این کشور را غیرمشخص و مبهم کرده است. دولتی که شامل احزاب مدافع ایران هستند، باعث می شود که ائتلاف به رهبری آمریکا در این کشور، با بن بست مواجه شود.

سوریه در مقابل، یک صفحه خالی است که دولت به دنبال ایجاد علامت در آن است. دولت ترامپ یک جنگ بی انتها با داعش را به ارث برده است و به دنبال ادامه این جنگ است، در عین حال قصد دارد که مطمئن شود که فضای خالی پس از داعش با ایران پر نمی شود. این نگرانی ها به صورت آشکار در گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا مطرح شده است که این گزارش شامل تمام عملیات ها از آوریل تا ژوئن در سال جاری می شود و در آگوست منتشر گردید. در این گزارش ژن جوزف واتل فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، به تفصیل تشریح کرده است که چگونه آمریکا پیش از این از ابزار غیرمستقیم برای از بین رفتن نفوذ ایران در سوریه استفاده می کرده است. طبق این گزارش، این امر شامل جلوگیری از انتقال اسلحه، حمایت از نیروهای ملی و تقویت وضعیت دفاعی متحدان منطقه ای می شود. علاوه بر این، این گزارش ادعا می کند که ایران 3 هزار نیروی سپاه پاسداران انقلاب در سوریه و همچنین هزاران نیروهای نظامی متحد در ده پایگاه نظامی و 40 موقعیت دیگر دارد. وزارت امور خارجه در حال افزایش حضور خود در شرق سوریه می باشد و بسیار فراتر از ماموریت ضد داعشی می باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که 300 میلیون دلار وعده داده شده از کشورهای مختلف همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای ایجاد ثبات در شرق روسیه، اختصاص داده شده است. در همان روز، دیوید ساترفیلد معاون زیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک،  جوئل رایبرن را به عنوان نماینده ویژه در سوریه معرفی کرد. علاوه بر این، پمپئو برای جیم جفری به عنوان نماینده این کشور پیرامون فعالیتهایش در سوریه، سوگند یاد کرد. قرار است که جیم جفری تمام جنبه های جنگ در سوریه را هماهنگ نماید. دیگر عضو این تیم، سفیر سابق آمریکا در بحرین، ویلیام روئبوک است که پیش از این به عنوان مشاور سیاسی در سفارت آمریکا در دمشق فعالیت می کرد.

 برخی از جنبه های این موضع شدید آمریکا در سوریه، توسط مشاور امنیت ملی آمریکا جان بولتون در نشست 4 روزه اش در بیت المقدس که در 19 آگوست شروع شد، مشخص گردید. بولتون در این نشست گفت که آمریکا پیرامون سیاست این کشور در مورد سوریه، با روسیه گفتگو کرده است. او تاکید کرد که روسیه خود را متعهد به حضور ایران در سوریه نکرده است و با ترک سوریه توسط ایران، مشکلی ندارد. بولتون گفت که آمریکا با تلاش ایران برای ایجاد هلال کنترل از سوی ایران از مناطق شیعی ایران به سوی سوریه که متصل به حزب الله می شود، مقابله می کند. این امر بازتاب دهنده نشستی است که شامل افرادی از بیت المقدس و دولت ترامپ نسبت به نقش ایران بوده است که دارای دیدگاه مشترکی داشتند.

جان بولتون از تلاش های اسرائیل برای مقابله با حزب الله در سوریه جهت جلوگیری از نفوذ ایران، حمایت کرده است. بولتون همچنین در این نشست ادعا کرده است که آمریکا تمام تلاش خود را برای کاهش نفوذ منطقه ای ایران، مقابله با موشک های بالستیک و برنامه هسته ای ایران به کار می گیرد. هر چیزی برای تغییر رژیم در ایران است. بولتون همچنین گفته است که فشار تحریم های آمریکا به دنبال افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران است که این امر منجر به اعتراضات عمومی در ایران ناشی از شکست اقتصادی می شود.

 

 بیشتر بدانید : علت یابی و هدف شناسی رویکرد آمریکا به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران


به صورت کلی بین درخواست لایحه اختیارات دفاع ملی برای شکل گیری یک استراتژی در وزارت دفاع آمریکا، گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه، نقش فعال ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه و دیدار بولتون در بیت المقدس را در نظر بگیرید که یک سیاست گسترده در مورد ایران را نشان می دهد که یک سال و نیم بعد از ریاست جمهوری دونالد ترامپ شکل گرفته است. این سیاست در درجه اول، محصولی از تیم مایک پمپئو و جان بولتون می باشد. متیس نیز یک عضو  کلیدی در این سیاست جدید می باشد. او ضمن متهم کردن ایران در کنفرانس خبری در جولای، گفت که هیچ چیزی در عمل در مواجهه با ایران تغییری نکرده است. او تاکید کرده است که مبارزه علیه داعش در سوریه بوسیله آمریکا و با همکاری متحدان این کشور بوده است و آمریکا نیروهای خود را برای تامین امنیت در سوریه باقی نمی گذارد. در مقابل، امریکا سعی دارد از طریق مذاکرات ژنو مسیر دیپلماتیک را دنبال کند. 

سپس این سوال مطرح می شود که آیا حضور آمریکا در شرق سوریه می تواند به عنوان اهرمی برای خروج ایران از این کشور شود؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد، آیا دسترسی حزب الله به تسلیحات نظامی قطع می شود یا از طریق دیگر، دسترسی خواهد داشت؟ و سوال بزرگتر این است که چه اتفاقی در عراق خواهد افتاد. مهم نیست که چه دولتی در عراق شکل میگیرد، میراث نفوذ عمیق ایران در این کشور از بین نخواهد رفت. شبه نظامیان مسلح شیعی در عراق شاید موقعیت های بازرسی و نظامی خود را در عراق تغییر دهند، اما هرگز سلاح خود را به زمین نخواهند گذاشت. واشنگتن متحدان دیگری نیز در عراق دارد که شامل احزاب کرد در شمال می شوند و واشنگتن روش هایی را برای ایجاد فشار بر نظام ایران از طریق حمایت بیشتر و فعالانه از گروه های مخالف در ایران دارد. واشنگتن اکنون ابزاری و بخش های هماهنگ کلیدی در دولت برای فشار بر ایران دارد.

برگرفته از سایت: https://nationalinterest.org
نسخه چاپی