سوء استفاده جنسی به پاپ
وجود یک نامه که خواستار استعفای وی شده است، نشان می دهد که بحران عدم اعتبار پاپ چقدر جدی است
 
چکیده:
به دنبال سفر پاپ فرانسیس به ایرلند، مباحث فراوانی پیرامون سوء استفاده جنسی کاردینال های کلیسای کاتولیک مطرح گردیده است که توسط پاپ مخفی نگه داشته بوده است. در همین حال، ویگانو نماینده سابق واتیکان در آمریکا نامه مستقیمی به پاپ نوشته و خواستار استعفای وی از سمت خود گردیده است. بسیاری از تحلیل گران این امر را نشان دهنده افول اعتبار پاپ می دانند که فقط در میان مخالفان پاپ نیست، بلکه مومنان کلیسا نیز تصور می کنند که کلیسای کاتولیک به آنها خیانت کرده است و اکنون اعتبار پاپ را زیر سوال برده اند. هرچند افشای وجود خانه هایی برای فساد کاردینال های کلیسا باعث عذرخواهی پاپ فرانسیس شده است، اما منتقدین معتقدند که نیاز به عذرخواهی در سطح وسیع تری می باشد. به نظر می رسد اعتبار و شهرت پاپ بخصوص با انتشار نامه 11 صفحه ای که حاوی اتهامات جدی علیه کلیسای کاتولیک و چندین کاردینال است، با چالش جدی مواجه شده است.

تعداد کلمات : 1383 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

پاپ

نویسنده : ایما گرین
مترجم: سید محمد حسن هاشمی

اعتبار فرانسیسفرانسیس پاپ به دنبال تداوم سوء استفاده جنسی روحانیون به صورت جدی ضربه خورده و کلیسای کاتولیک را به تلاطم در آورده است. به دنبال هفته ها رازگشایی وحشتناک درباره سوء مدیریت طولانی مدت کلیسا درباره ادعاها علیه کشیش ها، پاپ فرانسیس پایان هفته جاری از ایرلند بازدید کرد و خواستار بخشش مردم بخاطر لیست بلند بالای سوء رفتار جنسی و بهره برداری کشیشان شد. گزارشگران مشاهده گر، معتقد بودند که جمعیت هیچ کجا همانند جمعیتی که برای جان پائول دوم، آخرین پاپی که از ایرلند بازدید کرد، نبود. معترضان همچنین از پاپ خواستار عذرخواهی های وسیع تری شدند. سپس، در پایان سفر پاپ فرانسیس، یکی از برجسته ترین اسقف های اعظم کلیسا، نامه ای را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود که پاپ فرانسیس، درباره اشتباهات تئودور مک کاریک، کاردینال سابق واشنگتن که بخاطر تجاوز جنسی در سمینارهای بزرگسال و سوء استفاده جنسی از کودکان طی چندین سال، اطلاع داشته و آنها را مخفی کرده است.

کارلو ماریا ویگانو، نماینده سابق واتیکان در آمریکا، خواستار استعفای پاپ و دیگر کاردینال ها و کشیش هایی که سوء استفاده جنسی مک کاریک را مخفی کرده اند، شد. پاپ روز یکشنبه بدون اشاره به این ادعاها، به گزارشگران گفت: من هیچ حرفی درباره این ادعا ندارد. یکی از متحدان برجسته وی در ایالات متحده، کاردینال شیکاگو، بلاس کوپیچ در بیانیه ای، درباره صحت و سقم چندین ادعای ویگانو سوال کرده است. و برخی از مدافعین پاپ، این نامه را به عنوان لکه ای بر علیه پاپ فرانسیس توصیف کردند که به دنبال نزاع های قبلی ویگانو علیه پاپ بوده است. این نامه منعکس کننده نارضایتی به جوش آمده روحانیون محافظه کار در رم است که تمایل پاپ فرانسیس به رفرم و اصلاحات را دوست ندارند.

حتی اگر این حرف منتقدین درست باشد که این نامه مبارزات داخلی سلسله مراتبی خطرناک و فاسد، رنگ آمیزی شده باشد، اما این نامه میزان تلاش پاپ برای مدیریت سوء استفاده جنسی کشیشان را به نمایش گذاشته است. فقط مخالفان سیاسی پاپ نیستند که اعتبار وی را زیر سوال برده اند. فرانسیس همچنین درمیان مومنان کلیسا نیز با نبود اعتماد کافی روبرو شده است.
ویگانو ادعا می کند که پاپ بندیکت شانزدهم مک کاریک را مجازات کرده است، اگرچه هرگز این مجازات را علنی نکرد و سپس پاپ فرانسیس با انتخاب مک کاریک به عنوان مشاور مورد اعتماد خود، این مجازات را نادیده گرفت.
در سال های اخیر، تعداد کشورهای کمی رسوایی اخلاقی کلیسای کاتولیک همچون ایرلند را تجربه کرده اند. طبق یک ممیزی مستقل، روحانیون موفق به گزارش ادعاها درباره سوء استفاده جنسی چندین کشیش طی سال های اخیر نشدند. مورخین و بازرسان به آرامی سال های سوء استفاده کشیش ها در به اصطلاح خانه های مادر و فرزند، به عنوان جایی که زنان باردار بی رحم برخلاف اراده شان فرستاده می شدند، کشف کردند. این واقعیت ها به خصوص در شهر توآم فجیع بود که باقیمانده های نوزادان مرده و جنین ها در سیستم فاضلاب نزدیک خانه های کشیش ها، پیدا شده بود.

بنابراین، شاید اجتناب ناپذیر بود که سفر فرانسیس به ایرلند که برای اجتماع جهانی خانواده ها در دوبلین که هر سه سال برگزار می شد، بود، با یادآوری های غمگین از گذشته وحشتناک ایرلند، پر شده بود. معترضین شب هایی را بیرون از خانه در سرتاسر کشور بخاطر قربانیان سوء استفاده جنسی توسط روحانیون، ماندند. پاپ با گروهی از قربانیان دیدار کرد. و در نزدیک ترین اظهار نظرش، فرانسیس بخاطر سوء استفاده از قدرت و وجدان و سوء استفاده جنسی، معذرت خواهی کرد و خواستار بخشش برای رهبران کلیسا شد که موفق به گزارش سوء استفاده جنسی کشیشان نشدند و یا به قربانیان محبت خود را نشان دهند.

مهمتر آنکه، او خواستار بخشش از سوی مادران مجردی شد که به این خانه ها فرستاده شده بودند و آنهایی که بعدا بخاطر درخواستشان مبنی بر بودن با فرزندانشان، محکوم شدند. اما لحن مسالمت جویانه‌ی پاپ با لحن مدافعی و لحظه هایی که ممکن است به عنوان «نابهنگام» توصیف گردید، ترکیب شده بود. طبق گزارش نیویورک تایمز، به گزارشگران گفت که او هرگز قبل از بازدیدش از ایرلند، درباره خانه های مادر و فرزند، چیزی نشنیده بوده است. او همچنین این مفهوم را رد کرد که کلیسا نیاز به دادگاه ویژه ای جهت رسیدگی به اتهامات علیه کشیش ها، دارد و او روزنامه نگاران را بخاطر ترویج فضای گناه بر علیه روحانیون متهم به سوء رفتار جنسی، سرزنش کرد. او نسبت به نامه ویگانو، دفاعی تر بود و به گزارشگران گفت که «خودتان قضاوت کنید... من معتقدم اسناد در این زمینه خودش گویا است».

نامه 11 صفحه ای که توسط مجله محافظه کار کاتولیک ملی منتشر گردید، حاوی تعدادی ادعاهای تکان دهنده است. ویگانو ادعا می کند که مجموعه ای از نمایندگی های واتیکان در آمریکا، در دو دهه پیش نسبت به ادعاهای علیه مک کاریک، اطلاع داشتند و آنها را به کلیسای رم گزارش کردند. ویگانو ادعا می کند که پاپ بندیکت شانزدهم مک کاریک را مجازات کرده است، اگرچه هرگز این مجازات را علنی نکرد و سپس پاپ فرانسیس با انتخاب مک کاریک به عنوان مشاور مورد اعتماد خود، این مجازات را نادیده گرفت.
بعد از مجموعه ای از اتهامات غیر قابل اثبات علیه تعدادی از رو روحانیون برجسته آمریکایی که آشکارا گمان پرداز بودند و زبان توطئه آمیزی درباره اسقف های که موضوع همجنس بازی داشتند و از سیاست های حمایت از سقط جنین دفاع می کردند، ویگانو از فرانسیس می خواهد که استعفاء دهد.

این نامه، به دو دلیل از اهمیت بالایی برخورداراست، اولا بخاطر جدی بودن اتهاماتش و ثانیا بخاطر مهم بودن نویسنده آن. اما اسقف اعظم همچنین تاریخچه طولانی تنش با فرانسیس داشته است. در سال 2016، ویگانو از پست خود به عنوان سفیر سیاسی پاپ و نماینده دیپلماتیک پاپ در آمریکا، برکنار شد. خلع ید ویگانو چند ماه بعد از سفر پاپ فرانسیس به آمریکا اتفاق افتاد. دوره ای که او درگیر یک رسوایی کوچک بود که در برگزاری دیدار بین پاپ و کیم دیویس روحانی که معروف شد که از اجرای ازدواج همجنس گرایان مرد امتناع کرد، همکاری کرده بود. واتیکان بعدا خودش را از این دیدار دور نگه داشت که به نظر می رسید به فرانسیس پیشنهاد حمایت وی از جنگ های فرهنگ محافظه کاری در آمریکا داده است.

بیشتر بدانید :  مسئله کودک آزاری در کلیسا و واکنش واتیکان


نکته قابل توجه این بود که انتقاد جدی از فرانسیس فقط از جانب روحانیون محافظه کارهمچون ویگانو صورت نگرفت، بلکه روحانیون مترقی خواه در کلیسا نیز از وی انتقاد کردند که وی گامی در راستای بهبود زخم های طولانی ناشی از سوء رفتار جنسی کشیشان برنداشته است. برخی از منتقدان برجسته وی، از قربانیان سوء استفاده جنسی بودند که پس از رد گذشته پاپ نسبت به سوء استفاده جنسی روحانیون، آسیب دیده بودند. اگر چه در برخی کشورها در دو دهه گذشته گام هایی برای آموزش روحانیون و اجرایی رویه های ایمنی در مکان برداشته شده است، اما این موارد به طور نامنظم اجرا شده است و چند هفته گذشته مشخص کرده است که میراث سوء رفتار جنسی، خام باقی مانده است.

در نهایت، آن چیزی که مهم است این است که آخرین افشاگری ها درباره سوء رفتار جنسی کلیسا، تهدیدی برای تعضیف اعتبار پاپ فرانسیس در میان مومنان روزمره کلیسا است که احساس میکنند توسط کلیسا مورد خیانت قرار گرفته اند. بحران سوء رفتار جنسی اکنون در مرحله مرکزی مقام پاپی فرانسیس است. اینکه چه چیزی او برای انجام دادن و یا ندادن در مورد این بحران انتخاب می کند، ممکن است پیامدهای درازمدتی برای شهرت وی داشته باشد.

برگرفته از سایت: www.theatlantic.com
نسخه چاپی