آیا مصرف مقدار اندک الکل هم ضرر دارد؟
مطالعات جهانی نشان می دهند که مصرف مشروبات الکلی به هر میزان، برای بهداشت عمومی مضر است
 
چکیده
تاکنون در مورد مصرف مشروبات الکلی عقیده بر آن بوده است که مقدار معقول آن ضرر مصرف زیاد آن را ندارد. اما طی مقاله ای که سی ان ان در تاریخ 24 آگوست سال 2018 منتشر کرده است، حتی مصرف ناچیز الکل می تواند آسیب زا باشد.

تعداد کلمات : 1639 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
الکل
 
نویسنده: Sandee LaMotte
مترجم: محسن صبوری
 
اگر شما هم در میان یک سوم افراد جهان هستید که الکل مصرف می­کنند باید توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات جدید روی مصرف الکل در دینا و خطر وقوع بیماری در پی آن در سال 2016، هر مقداری از نوشابه الکلی، شراب یا آب جو برای سلامتی ضرر دارد. بر اساس مطالعه ای که پنجشنبه در هفته نامه لنست منشتر شد، الکل عامل اصلی بیماری و مرگ زودرس در میان مردان و زنان 15 تا 49 ساله در سرتاسر دنیا در سال 2016 بود که این میزان معادل ثبت ده درصد از مجموع مرگ و میر ثبت شده می باشد.

الکل در آن سال به همراه عوامل دیگر جان 2.8 میلیون نفر از همه سنین را گرفت. این مرگ و میرها، سرطان مرتبط با الکل و بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های واگیر مانند سل، جراحت عمدی مثل خشونت و خودزنی، تصادفات جاده ای و مصدومیت های غیر عمد دیگر همچون غرق شدن و آتش سوزی را شامل می شوند.

نویسنده ارشد مطالعه امانوئلا گاکیدو، استاد دانشگاه واشنگتن و موسسه اندازه گیری و سنجش سلامتی اعلام کرد که جالب ترین یافته این بود که حتی مصرف کم الکل در دنیا به سلامتی آسیب می زند. وی افزود: «ما قبلا این طور شنیده بودیم که نوشیدن یک یا دو جرعه در روز اشکالی ندارد. اما شواهد چیز دیگری می گویند.»

جای تعجب نیست کشورهای چین، هند و روسیه به دلیل جمعیت زیادشان در صدر مرگ و میر ناشی از الکل در میان زنان و مردان در دنیا باشند. ایالات متحده در بین مردان پنجم و در بین زنان در رتبه هفتم قرار دارد. بریتانیا در بین مردان رتبه بیست و یکم و در میان زنان جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا که در مطالعه شرکت نکرده بود در بیانی اظهار داشت: «این مطالعه هشداری روشن در مورد خطرات واقعی و بالقوه کشنده ای است که مصرف زیاد الکل برای سلامتی دارد و این که حتی کمترین میزان مصرف الکل سلامتی را به خطر می اندازد.

دیوید اشپیگل هالتر، استاد کبد شناسی «فهم عموی خطر» در دانشگاه کمبریج مخالفت خود را این چنین ابراز کرد: «با فرض این که مصرف متعادل الکل لذت بخش است، طرح این ادعا که مصرف هر میزان الکل خطر دارد دلیلی برای امتناع ورزی از مصرف الکل محسوب نمی شود.»رئیس دانشگاه سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا که در مطالعه شرکت نکرده بود در بیانی اظهار داشت: «این مطالعه هشداری روشن در مورد خطرات واقعی و بالقوه کشنده ای است که مصرف زیاد الکل برای سلامتی دارد و این که حتی کمترین میزان مصرف الکل سلامتی را به خطر می اندازد.

اشپیگل که در تحقیق مشارکت نداشت اعلام کرد: «این طور نیست که رانندگی کاملا بی خطر باشد ولی دولت ها به مردم توضیه نمی کنند که رانندگی را کنار بگذارند. از آن گذشته اجازه دهید چنین تصور کنیم که زندگی اساسا خالی از خطر نیست اما با این حال هیچ کس زندگی نکردن را توصیه نمی کند.

آخرین مطالعات
تحقیق هفته نامه لنست که از سوی موسسه بیل گیتس و ملینا حمایت مالی شده است از اطلاعات سال 2016 گزارش موسسه جهانی تحمل بیماری راجع به مرگ زودرس و از کار افتادگی بالغ بر 300 بیماری جنسی و ناشی از افزایش سن در 195 کشور و منطقه بین سال های 1990 تا 2016، بهره برده است.  

محققین تاثیر الکل بر 23 وضعیت سلامتی و خطرات ناشی از مصرف الکل بر افراد بین 15 تا حدود 95 سال در سال 2016 بررسی کردند. این تحقیق مصرف الکل افراد زیر پانزده سال را که به چالش رو به رشد ایالات متحده و سایر کشورها مبدل شده است، دربر نگرفته است.به منظور هدف گذاری در تحقیق، مصرف استاندارد الکل، ده گرم یا حدودا 12 میلی لیتر تعریف شده بود. این مقیاس در سرتاسر جهان متفاوت است. برای مثال، مصرف استاندارد در بریتانیا 8 گرم و در ایالات متحده 14 گرم است. در ایتالیا، پرتغال و اسپانیا مصرف الکل بالاتر هم است.

افزون بر 1300 مطالعه روی مصرف الکل کشورها و بیماری های همراه که هم مرگ و میر و هم از کار افتادگی ابدی را در برداشت، از سوی محققان موسسه تحمل بیماری جهانی بررسی شده است.
گاکیدو در تلاشی به منظور پیشرفت تحقیق قبلی برای نخستین بار اظهار داشت که بررسی جدید تاثیرات منفی گردشگری بر آمار محلی فروش نوشابه های الکلی را مد نظر قرار داده و سعی بر آن بوده است که مصرف های غیر رسمی مثل تولید شراب یا قاچاق کنترل شود. وی افزود پیشرفت دیگر نسبت به مطالعات قبلی، فراتحلیل جدید اثرات الکل بر 23 وضعیت سلامتی که در آن زمان خطرآفرین بودند، می باشد.
در نظرات مستقلی که به همراه تحقیق منتشر شد، مدیر کالج لندن و پژوهشگر در زمینه الکل رابن برتن، این تحقیق را نو خواند.

برتن افزود: «نتایج مطالعه واضح و شفاف است. الکل چالش بزرگ جهانی است.» همچنین وی پیشنهاد کرد که سیاست سازان برنامه هایی که روی کاهش مصرف الکل مترکز هستند را در دستور کار قرار دهند.

به هر حال، سهامی اطلاعات الکل، گروهی متشکل از هشت شرکت بزرگ تولید نوشابه الکلی دنیا در بیانی عنوان کرد که هیچ چیز در این مطالعه تعداد انبوه مطالعاتی که نشان می دهند مصرف متعادل الکل، به خطر افتادن وضعیت سلامتی را کاهش می دهد و منجر به کاهش خطر مرگ می شود را زیر سوال نمی برد. این سهامی می افزاید که ما طرفدار مصرف معقول مصرف کنندگان الکل و کسانی هستیم که به توصیه های مکرر و مبتنی بر شواهدی توجه می کنند که به افراد امکان گرفتن تصمیمات آگاهانه درباره الکل را می دهد.

پژوهشگران اظهار کردند که آن ها از امتناع جهانی از مصرف الکل استقبال می کنند. همچنین به عقیده آن ها رویکردی معقول تر و موثرتر این است که مسائل پیرامون مصرف الکل، کشور به کشور بررسی شود و مسائل فرهنگی، الگوهای شخصی مصرف الکل و بازار نیز مد نظر قرار گیرد. این پژوهش در سطح جهانی به این یافته رسیده است که حدودا 2.4 میلیارد نفر الکل می کنند. 25% را زنانی تشکیل می دهند که روزانه به طور متوسط 73/. جرعه مصرف می کنند. 39% را مردانی تشکیل می دهند که به طور متوسط 1.7 جرعه در روز مصرف میکنند.

بالاترین درصد مردان و زنانی که در سال گذشته در مصرف الکل کشورهای دانمارک، آلمان و نروژ بوده اند. هر چند بریتانیا با 85.3% از مردان و 81.3% از زنان که در 12 ماه گذشته مصرف الکل داشته اند، آن کشور را جزء ده کشور بالای رده بندی نکرد. این آمار در ایالات متحده، 68.8% از مردان و 56.8% از زنان بوده است. کشورهایی با پایین ترین درصد مصرف الکل، شهروندان کشورهای عربی و خاورمیانه بودند.

برای سنین 50 و بالاتر، ابتلا به انواع سرطان ها، دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از الکل بودند. تصادفات جاده ای، خود زنیو سل دلایل اصلی مرگ در گروه سنی 15 تا 49 سال در سرتاسر دنیا بود. اما گاکیدو در مورد ارقام گفت: «با لحاظ سن و جنسیت در مورد مصرف میانگین در کشورهای مختلف، بیشتر بیماری های ناشی از الکل، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها هستند.  

 

بیشتر بخوانید : مشروبات الکلی و تأثیرات آن در بدن انسان


ضرر کلی الکل فواید احتمالی آن را بی اهمیت می کند:
گاکیدو می گوید: برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف متعادل الکل – که در ایالات متحده روزانه برای هر زن مصرف یک جرعه و برای هر مرد مصرف دو جرعه الکل است – احتمال خطر ابتلا بیماری قلبی و دیابت نوع دو را کاهش می دهد. به نظر می رسد نتایج این تحقیقات در با تحقیقاتی که ما انجام داده ایم در تضاد باشد. وی می افزاید این نتایج ممکن است به تنهایی درست باشند اما در صورتی که به موضوع به صورت یک کل بنگریم، واقعیت به طور کلی متفاوت می گردد.

وی عنوان می کند که ما نیز اثرات مثبت الکل در مورد دیابت نوع دو و بیماری قلبی ایسکمی در صورت مصرف کم الکل یافتیم اما این فواید در مقابل اثرات منفی مصرف الکل حتی در سطح مصرف کم بی اهمیت می شود.

جرمی پیرسون، مدیر عامل انجمن قلب بریتانیا ضمن موافقت با نظر گاکیدو بیان می کند که گرچه امکان فایده ناچیز مصرف الکل برای قلب و گردش خون وجود داشته باشد، اما مطالعات بسیاری نشان داده اند که خطر کلی مصرف الکل همه منفعت های دیگر را بی اهمیت می کند.

استون بل استاد بیماری های واگیر داشنگاه کمبریج در مطالعه ای مشترک که به طور مجزا در آوریل در مجله لنست به چاپ رسید به این نتیجه دست یافت که مصرف کم الکل برای خطر حمله قلبی سودمند است. اما ماه عسل آن یافته ها این بود که حتی مصرف یک جرعه در روز می تواند امید به زندگی را کاهش دهد. کم کردن بلند مدت مصرف کم الکل، یک تا دو سال به امید به زندگی در چهل سالگی افزوده است. وی به این مطلب اشاره می کند که تحقیقات وی تنها محدود به مصرف کنندگان است است اما مطالعه جدید بین مصرف کنندگان و کسانی که مصرف نمی کنند در مورد احتمال آسیب مقایسه ای انجام دداده است و یکی از نخستین مطالعاتی است که به از کشورهای با درآمد متوسط و پایین به جمع آوری اطلاعات پرداخته است.

استون بل می گوید: «بر اساس این یافته ها، به هر میزانی، مصرف الکل خطر کلی ابتلا به انواع بیماری های بررسی شده در مقایسه با کسی که مشروبات الکلی مصرف نمی کند، کاهش نمی دهد. وی خاطر نشان می کند که پیام نهایی این است که افراد نباید با این توجیه که مصرف کم مشروبات الکلی خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد، به مصرف آن مبادرت کنند و هر کسی که دوست دارد طول عمر و بهزیستی بیشتری داشته باشد، باید مصرف خود را روز به روز کاهش دهد.

 

برگرفته از سایت: cnn.com

نسخه چاپی