تاریخچه ماهی گیری
تحولات ماهی گیری در 150 سال اخیر
 
چکیده
از هزاران سال پیش تا به کنون غذای دریایی به عنوان کالای معیشتی و اقتصادی در جوامع مختلف باقی مانده است. در رم باستان ثروتمندان، ساحل اختصاصی خود را می ساختند و در آن مشغول به پرورش ماهی می شدند. در قرن پانزدهم مردم ساکن در سواحل شیلی، منابع زمینی را با صدف معامله می کردند. وایکینگ های ساکن در نروژ همانگونه که جنگجو های قابلی بودند در شکار ماهی نیز بسیار حرفه ای بودند.

تعداد کلمات : 1140 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
شب
 
نویسنده : Gemma Conroy ( August 22, 2018 )
مترجم : احسان عباس زاده
 
پیشرفت تکنولوژی
با گذشت هزار سال، تغییر در سیاست و پیشرفت تکنولوژی تاثیر زیادی بر نحوه ماهی گیری مردم گذاشت. از تاریخ عظیم صنعت ماهیگیری گزارشات علمی دقیق بسیار کمی موجود است. بیشتر تحقیقات علمی در این رابطه از سال 1950 به بعد، زمانی که سازمان غذایی آمریکا و نهاد های کشاورزی شروع به جمع آوری اطلاعات در این زمینه کردند، شروع شده است. امروزه این اطلاعات بدست آمده در میانه قرن بیستم به عنوان مبنایی است که در زمان تصمیم گیری در مورد مدیریت ماهیگیری و حفاظت از دریا، با داده های ماهیگیری مدرن مقایسه می شود اما ریگ واتسون یک زیست شناس دریایی در دانشگاه تاسمانیا استرالیا، از مبنا قرار دادن یک بازه کوتاه از تاریخ ناراضی می باشد.

واتسون و همکارش الکس تد که یک محقق رشته ماهی گیری در موسسه GMIT واقع در ایرلند است، با بررسی منابع آنلاین، اطلاعات مدیریت منطقه ای، ماهواره های ردیابی و داده های قدیمی مربوط به سال 1869 موفق شدند اولین نقشه جامع دریایی جهان در طول 150 سال گذشته را تهیه کنند. البته که این مطالعات بر مبنای تاریخچه کامل ماهی گیری نیست اما شامل الگوهای مختلف ماهی گیری از بسیاری از کشور ها می باشد که تفاوت های روش های مختلف صید و قلاب های ماهی گیری، در یک بازه زمانی بزرگتر نسبت به مطالاعات قبل از خود را در بر دارد. تحقیقات واتسون و تد همچنین میزان صید غیر قانونی را هم تخمین زده است.

واتسون می گوید روند ماهی گیری در یک دوره بلند مدت زمانی نشان می دهد که ماهی گیری چگونه تنوع زیستی دریا را تغییر داده است. محققان با نگاه به گذشته در می یابند که جمعیت ماهیان، قبل از اینکه با سیستم ماهی گیری مدرن نابود شود چه شرایطی داشته است.. این اطلاعات می تواند برای ارزیابی میزان پایداری فعالیت های ماهی گیری مدرن مورد استفاده قرار گیرد. واتسون می گوید با استفاده از این نقشه ها کارهای زیادی می شود انجام داد از قبیل یافتن راه حلی برای انتشار گازهای گلخانه ای توسط ناوگان ها و یا بررسی تاثیر ماهی گیری بر محیط زیست. بوم شناس دریایی، کریس ویلکاکس در گردآوری تحقیقات واتسون شریک نبود اما هم اکنون از یافته های واتسون استفاده می کند. تیم تحقیقاتی ویلکاکس در مجمع دانشمندان کشور های مشترک المنافع و سازمان های تحقیقاتی در حال یافتن رابطه ای میان فعالیت های ماهی گیری و آسیب به فُک های دریایی هستند.
با بررسی مناطقی که جمعیت فُک های دریایی در آنجا حضور دارند، محققان قادر خواهند بود تا اندازه گیری کنند که دور انداختن تور های ماهی گیری تا چه میزان به فُک های دریایی آسیب می زند. سازمان های زیادی از جمله سازمان جهانی نظارت بر ماهی گیری، فعالیت های شرکت های تجاری بزرگ در این زمینه را تحت نظر دارند. اما ویلکاکس می گوید نقشه های بازسازی شده واتسون نشان  می دهد که میزان صید غیرقانونی چقدر زیاد است. ویلکاکس معتقد است این مساله دارای ارزش بسیار بالایی برای کسانی است که در حال تلاش برای درک بهتر از نحوه نابودی محیط زیست توسط ماهی گیری می باشند.
 
تحقیقات نشان می هد که قبل از سال 1900، ایالات متحده ، کانادا و ژاپن بیشترین فعالیت در زمینه ماهی گیری را داشتند. با این حال  بندرگاه ها بارهای صید شده را به کیلوگرم محاسبه می کردند و نه به تُن و اکثریت ماهی ها نیز از گونه کم تنوع اعماق زیرین دریا بودند. در قرن بیستم بین سال های 1930 تا 1940 ، آمار تخلیه اسکله های انگلستان بسیار بالا رفت.
 
صید
 
در طول 150 سال گذشته، فعالیت ماهیگیری جهانی در نقاط قرمز رنگ متمرکز شده است. پیشرفت در فن آوری های ناوبری، حمل و نقل و ذخیره سازی، باعث شده کشتی های ماهیگیری در سراسر دنیا فعالیت کنند، در حالیکه تغییرات در سیاست و اقتصاد مکان های فعالیت ماهی گیران را تغییر داده است. تصویر توسط واتسون و تید.

 

بیشتر بخوانید : صید ماهی در سواحل شمالی خلیج فارس، از آغاز تا سلطه ی پرتغالی ها


پیشرفت تکنولوژی در نیمه اول قرن بیستم موجب شد تا کشتی های بخار و گازوئیلی که در برابر طوفان مقاوم بودند بتوانند در مناطق جدید دریایی کشتیرانی کنند. با وجود اینکه جنگ جهانی دوم روند گسترش ماهی گیری را متوقف کرده بود، صنایع با تمام توان جهش بزرگی در جریان رونق اقتصادی سال 1950 داشتند. در طول 150 سال گذشته، فعالیت ماهیگیری جهانی در نقاط قرمز رنگ متمرکز شده است. پیشرفت در فن آوری های ناوبری، حمل و نقل و ذخیره سازی، باعث شده کشتی های ماهیگیری در سراسر دنیا فعالیت کنند، در حالیکه تغییرات در سیاست و اقتصاد مکان های فعالیت ماهی گیران را تغییر داده است. تصویر توسط واتسون و تید.اولین کشتی های مخصوص ماهی گیری با تور در سال 1953 راه اندازه شد و پروسه سفر به مناطق دور دست و معاملات جهانی را هموارتر کرد و کشتی ها برای صید ماهی تونایاتون، ماهی مرکب و میگو به مناطق دور افتاده تر سفر کردند.

برخی کشور های فقیرتر میزان صید خود را کاهش و به سایر کشور ها اجازه ماهی گیری در آب های خودشان را دادند. ژاپن، پرو و روسیه در صدر لیست بهترین ماهی گیران قرار گرفتند. در اوایل قرن 21 چین بیشتر از سواحل خودش در دریاهای خارجی ماهی گیری می کرد. پیشرفت نکنولوژی نظیر ردیاب های صوتی و رادار ها موجب شد تا کشتی ها وضعیت دریا را بررسی نمایند و در طول شب نیز بتوانند فعالیت کنند.

با وجود اینکه که صنایع کشتیرانی نسبت به قرن پیش، به مناطق دورتری سفر و در عمق بیشتری ماهی گیری میکنند اما میزان صید ماهی از سال 1900 در حال کم شدن است. واتسون معتقد است دلیل این امر در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در بعضی نواحی ماهی گیری به منظور مقاوم کردن منطقه محدود شده و در نواحی دیگر به خاطر صید بیش از حد ماهی این اتفاق رخ داده است. صنعت ماهی گیری در طول 150 سال گذشته بسیار گسترده تر شده است. طبق گفته های واتسون در طول 150 سال آینده نیز ممکن است تغییرات مهمی رخ دهد. او پیش بینی می کند که در آینده تقاضا برای غذای دریایی افزایش می یابد. اما اگر سوخت به منبع محدودتری تبدیل شود، کشتی ها دیگر مثل الان  قادر به سفر به مناطق دوردست نیستند. این مساله ممکن باعث گسترش صنعت پرورش ماهی شود. واتسون می گویند ما به زودی متوجه می شویم که چگونه همه چیز بهم مرتبط است. این مساله فقط به اینکه بدانیم صید از کجا آمده، محدود نمی شود بلکه نگاهی جامع تر نسبت به ماهی گیری و وابستگی بشر به آن را به دنبال دارد.

 

برگرفته از سایت : www.hakaimagazine.com

نسخه چاپی