آپ استور و معزل سرقت اطلاعات
App Store نمیتواند مانع سوء استفاده برنامه ها از اطلاعات شما شود
 
چکیده:
 اپل جزء امن ترین گوشی های دنیا محسوب می شود. با این حال از گزند برنامه های مخرب در امان نیست. در این مقاله بعضی راهکارهای کاهش آسیب پذیری گوشی اپل را به شما می گوییم.

تعداد کلمات : 1504 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه

اپل

نویسنده : CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
همه برنامه هایی که از App Store دانلود میکنید لزوما قابل اعتماد نیستند. برای مثال ، یک برنامه عالی رتبه در  Mac App Store میتواند به تمام اطلاعات موجود در  Browser شما دسترسی داشته باشد. حتی برنامه هایی که از  App Store دانلود میکنید ، میتوانند کارهای بدی با اطلاعات شما بکنند.

بازار برنامه های مک ، دارای ایمنی 100% نیست.
اپل برنامه های خود را به شدت تحت نظر دارد ، افرادی را دارد که مرتبا اطلاعات برنامه ها را بررسی میکنند و به دلایل مختلف اجازه انتشار به برخی از برنامه ها را نمیدهد. شرکت اپل همچنین برای محافظت از حریم خصوصی افراد معروف میباشد. به همین دلیل ممکن است انتظار محافظت کامل از برنامه های این شرکت داشته باشید. اما اگر اینگونه فکر میکنید ، یقینا نا امید میشوید.

برنامه  Aware Doctor که یکی از پرفروش ترین برنامه ها در  Apple App Store  بود ، زمانی که در حال انتقال اطلاعات مرورگر کاربرانش به سروری در چین بود دستگیر شد. شرکت اپل به مدت یک ماه از این قضیه با خبر بود ، اما بعد از اینکه عموم افراد  گزارش سوء استفاده این برنامه را دادند ، اپل فقط این برنامه را از قسمت فروشگاه خود حذف کرد. این مشکل جز آن دسته از مشکلاتی نبود که فقط یک بار تکرار شود. درست بعد از اینکه اینچنین شرمساری گریبان گیر شرکت اپل شد ، Reed Thomas از بخش بدافزارها چندین نمونه برنامه دیگر عین همین را مشاهده نمود. او هم توپ را در زمین شرکت اپل انداخت و گفت : شرکت  Malwarebyts همواره در حال گزارش دادن چنین برنامه هایی به شرکت اپل بوده و هست ، اما شرکت اپل اقدامات سریعی را اتخاذ نمیکند. ممکن است 6 ماه طول بکشد تا اپل یک برنامه را از قسمت بازار خود حذف نماید. اپل نیز این برنامه ها را حذف کرد اما بعد از اینکه بسیاری از  اطلاعات افراد مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند.

همانگونه که چند سال پیش اشاره کردیم ، فروشگاه برنامه های مک پر بدافزارهای خطرناک است. توصیه توماس به شما این است " طرز برخورد شما با فروشگاه برنامه های مک مشابه سایر سایت های دیگر باشد : بالقوه خطرناک است. با این وجود اپل آنگونه که باید بررسی های لازم را انجام نمیدهد.
حتی اگر به یک شرکت اعتماد کامل داشته باشید ، بعد از اینکه اطلاعات شما روی سرور این شرکت قرار گرفت ، میتواند هر کاری که دلش میخواهد با اطلاعات شما بکند. حتی اگر در شرایط حریم خصوصی این برنامه نوشته باشد که این شرکت به هیچ عنوان به فروش نخواهد رسید ، شاید روزی اطلاعات شما را با " شرکای خود به اشتراک بگذارد " که در اصل موضوع هیچ تفاوتی ایجاد نمیکند.
اپل ، در حال حاضر بر این باور است که  هر برنامه نیازمند حریم خصوصی است که شما آن را مطالعه نمیکنید .
  با این حال ، اپل اقداماتی در جهت رفع این مشکل اتخاذ نموده است. از 3 اکتبر 2018  اپل طی بیانیه ای اعلام نمود که همه برنامه های نیازمند یک حریم خصوصی قابل مشاهده میباشد.  طبق راهنمایی هایی که در فروشگاه اپل وجود دارد ، حریم خصوصی باید شفاف سازی کند که برنامه ها چه نوع از اطلاعاتی را جمع آوری میکنند ، توضیح دهند که قرار است با این اطلاعات چه کنند ، و چگونه میتوان درخواست حذف اطلاعات را داد.

حفاظت شما در اینجا قرار دارد : اپل برنامه ها را وادار میکند تا در یک صفحه زرق و برق دار توضیح دهند که این برنامه قرار است چه کاری برای شما انجام دهد ، با این حال هیچ کس روی این کره خاکی این اطلاعات را مطالعه نمیکند. گوگل نیز به حریم خصوصی بسیاری از برنامه ها به منظور انتشار نیاز دارد. اما چیزی که نیاز داد همین صفحه زرق و برق دار است .

احتمالا در حال حاضر با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتان موافقت کرده اید.
 چرا ناراحتید ؟ اطلاعات شما دزدیده شده و به سرور یک شرکت که دارای چندین شریک است انتقال یافته است ؟ احتمالا خودتان با این قضیه موافقت کرده اید. درسته !فاش شدن  بسیاری از این اطلاعات تنها به این دلیل است که کاربر به انتخاب خود با شرایط موجود موافقت میکند ، موضوع حریم شخصی که فرد در هنگام نصب برنامه و ساخت حساب کاربری  با آن مواجه میشود و با شرایط آن نیز موافقت میکند از این آفت مبری نیست.

تقریبا هیچکس این موارد را مطالعه نمیکند زیرا همه ما کارهای مهمتر از خواندن طوماری از شرایط داریم که باید برای نصب هر برنامه یا ساخت هر حسابی ، با آنها مواجه شویم. همه از این موضوع با خبر هستند ( که کسی این موارد را مطالعه نمیکند ) حتی آن دسته از کسانی که این شرایط را مینویسند.اما مهم نیست. همه این موارد به یک چیز ختم میشود : لاپوشانی قانونی . زمانی که  برنامه ای را نصب میکنید یا یک حساب کاربری جدید میسازید ، در واقع دارید با چنین شرایطی موافقت میکنید .

کی میدونه که این برنامه ها با اطلاعات شما چه میکنند ؟
 خیلی دشوار است که بخواهیم بگوییم یک برنامه میتواند چه بلاهایی به سر اطلاعات شما بیاورد. یک برنامه که روی دستگاه  اندروید ، ایفون ، ایپد یا ویندوز نصب است میتواند از تمام قسمت هایی که دسترسی مجاز دارد اطلاعات شما را به سرقت ببرد. به هر حال برنامه ها معمولا بصورت رمزگذاری شده ایجاد ارتباط میکنند. یک برنامه میتواند هرآنچه که میخواهد را بوسیله یک اتصال رمزگذاری شده ارسال کند ، و هیچ کس هم نمیتواند از کارهای آن سر در بیاورد.

حتی اگر به یک شرکت اعتماد کامل داشته باشید ، بعد از اینکه اطلاعات شما روی سرور این شرکت قرار گرفت ، میتواند هر کاری که دلش میخواهد با اطلاعات شما بکند. حتی اگر در شرایط حریم خصوصی این برنامه نوشته باشد که این شرکت به هیچ عنوان به فروش نخواهد رسید ، شاید روزی اطلاعات شما را با " شرکای خود به اشتراک بگذارد " که در اصل موضوع هیچ تفاوتی ایجاد نمیکند. یک برنامه ممکن است شرایط حریم خصوصی خود را به روز رسانی کند تا اجازه به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که قبلا جمع آوری کرده است را داشته باشد. حال چه کسی میتواند قد علم کند و بگوید این شرکت پا را فراتر از حد خود قرار داده و بصورت غیر قانونی شرایط حریم خصوصی را نقض کرده است ؟ اصلا از کجا معلوم است متوجه این موضوع شوید ؟

زمانی که میخواهید برنامه ای را نصب کنید ، حتما تصمیم خود را بصورت جدی بررسی کنید ، زیرا ممکن است به راحتی به برنامه اجازه دسترسی به عکس ها ، مخاطبان و سایر اطلاعات خصوصی خود را بدهید. اگر قصد دارید یک برنامه قدیمی اندورید را روی دستگاه خود نصب کنید و قرار است به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد هرگز آن را نصب نکنید. از Extension های مرورگری که میخواهند به تاریخچه کارهای شما دسترسی داشته باشند ، دوری کنید ، مگر اینکه به شرکتش اعتماد کامل داشته باشید و مطمئن باشید که ار اطلاعات شما سوء استفاده نمیکند.  Extension های Chrome معمولا به فروش میرسند ، برخی افراد را بیچاره و از مجوز های دسترسی خود سوء استفاده میکنند تا اطلاعات شما را به سرقت ببرند.  Google Chrome Web Store تدابیری اندیشیده است که به گونه ای قرار است این مشکل را برطرف کند. این مشکل صرفا گریبان گیر Chrome نیست .  Add-On سایت های گوناگونی که با  Mozila در ارتباط هستند نیز دچار چنین مشکلی میباشند.

 

بیشتر بدانید :  هشت دلیل برتری آندروید در مقایسه با آیفون


از App Store انتظار نداشته باشید که مانع انتشار اطلاعات شخصی شما شود.
زمانی که صحبت از اطلاعات شما باشد ، هیچ یک از شرکت هایی نظیر  Apple , Microsoft , Google پاسخگوی شما نخواهند بود. حتی زمانی که سیاست های فروشگاه بر وفق و مراد شما باشد ، برای آنها هیچ اجباری وجود ندارد که پیگیر مشکلات شما باشند. حذف یک برنامه متخلف از روی فروشگاه ممکن است برای شرکت اپل چیزی در حدود 6 ماه طول بکشد. شرکت گوگل نیز همواره در حال حذف برنامه های متخلف میباشد.  Extension  های موجود در Chrome و  Firefox همواره در حال سوء استفاده کردن از اعتماد افراد میباشند.

تنها به دلیل اینکه برنامه خود را از  App Store دانلود کرده اید ، بدین معنا نیست که  App Store از اطلاعات شما محافظت میکند. شما باید تنها برنامه های مورد اعتماد خود را دانلود کنید ، و مراقب باشید که این برنامه ها به کدام یک از اطلاعت شما دسترسی دارند. اگر به شرکت سازنده برنامه اعتماد ندارید ، اجازه ندهید تا به مخاطبان یا سایر اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند.

اگر میتوانستیم به برنامه های موجود در  App Store اعتماد کنیم ، شرایط موجود خیلی بهتر میشد ، اما در عوض باید تنها به یک کاغذ چاپی که هیچ اعتباری ندارد ، اعتماد کنیم. قصد ما این نیست که شما را دلزده کنیم ، هدف ما هشدار دادن و مطلع کردن است. شما نباید بیش از حد به  Google Play , Microsoft اعتماد کنید و توقع رفتاری پسندیده داشته باشید. منظور ما این  نیست که  App Store ها مکان خوبی برای دانلود برنامه نیستند. به منظور دانلود برنامه ها ، این فروشگاه ها همواره مکانی امن تر از سایر جاهای دیگر میباشند. اما آنگونه که باید از حریم شخصی و اطلاعات افراد محافظت نمیکنند.
 
برگرفته از سایت: www.howtogeek.com
نسخه چاپی