ایمن سازی اندروید
چگونه اندروید خود را تا حد ممکن ایمن کنیم
 
چکیده:
در این مقاله مراحل امن سازی گوشی اندروید را به شما توضیح خواهیم داد، بطوریکه اگر گوشی شما دزدیده شد استفاده از اطلاعاتتان به حد غیرممکن نزدیک شود و در سریعترین زمان ممکن بتوانید دزد آن را بیابید.

تعداد کلمات : 1348 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

اندروید

نویسنده : CAMERON SUMMERSON 
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
امروزه بیش از هر زمان دیگر ، امنیت گوشی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زندگی اغلب ما انسان ها به گوشی هایمان وابسته است ، زیرا تمام اطلاعات مالی ، قرار ملاقات ها ، عکس های خانوادگی و خیلی چیزهای دیگر را در این جعبه جادویی ذخیره کرده ایم. در بخش زیر نحوه ایمن کرد گوشی هی اندروید را برای شما شرح میدهیم.

قابلیت  Two-Factor Authentication را از طریق حساب گوگل خود فعال کنید.
 استفاده از یک حساب ایمن گوگل شروعی است برای ایمن کردن گوشی های اندروید ، زیرا این مکان همان جایی است که همه داده های همگام سازی شده در آنجا ذخیره میشود. حال هرچه بیشتر از حساب گوگل خود استفاده کنید ، اهمیت این مرحله نیز بیشتر میشود. اگر این قابلیت را فعال هنوز فعال نکرده اید ، همین حالا اقدام به فعال کردن  Two-Factor Authentication کنید. چندین گزینه مرتبط با Second factor موجود میباشد که ممکن است در قالب یک پیام متنی ساده باشد ( این حداقلی است که میتوانید به کمک آن قابلیت 2FA را فعال کنید ، که بهتر از نبود آن است ) میتوانید این پیام را جز آن دسته  از کلید های مهم در حساب گوگل خود قرار دهید. شما میتوانید تنظیمات مربوط به 2FA از قسمت My Account > 2-Step Verification انجام دهید . ( ابته اول باید وارد حساب گوگل خود شوید . ) البته راهنمایی های جامعی را در مورد این زمینه فراهم نموده ایم که میتوانید از آنها استفاده کنید.

اما جدا ، اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید ، همین حالا اقدام کنید. همچنین ، اگر در حال پرسه زدن در قسمت تنظیمات حساب گوگل خود هستید ، ایده بدی نیست که بروید و امنیت حساب خود را ارزیابی کنید. این قابلیت به شما کمک میکند تا ایمیل و شماره تماسی را جهت بازیابی رمز حساب خود اضافه نمایید ، فعالیت های اخیر حساب خود را مشاهده کنید ، و دستگاه هایی که به حساب شما متصل هستند را مشاهده نمایید.( و در صورت لزوم دسترسی آنها را مسدود کنید. )

از یک قفل صفحه ایمن استفاده نمایید.
 اگر از یک قفل صفحه ایمن استفاده نمیکیند ، زمان آن رسیده که این کار را انجام دهید. این موضوع اولین خط دفاعی شما جهت ایمن نگه داشتن گوشیتان میباشد. از آنجایی که فرایند تغییر و تعبیه رمز صفحه نماشی در گوشی های اندروید اندکی متفاوت است ، مسیر کلی آن به این سرح میباشد :  Settings > Security > Screen Lock . همانگونه که عرض شد ، ممکن است جزئیات اندکی متفاوت باشد . اما به هر حال شما را به مقصد میرساند. همچنین ، راهنمایی های جامعی در مورد این قسمت نیز فراهم شده است ، که میتوانید از آنها استفاده نمایید. اگر گوشی شما مجهز به اثر انگشت است ، فراموش نکنید که این قابلیت را نیز جهت ایمن سازی گوشی خود اضافه نمایید.
استفاده از یک حساب ایمن گوگل شروعی است برای ایمن کردن گوشی های اندروید ، زیرا این مکان همان جایی است که همه داده های همگام سازی شده در آنجا ذخیره میشود. حال هرچه بیشتر از حساب گوگل خود استفاده کنید ، اهمیت این مرحله نیز بیشتر میشود. اگر این قابلیت را فعال هنوز فعال نکرده اید ، همین حالا اقدام به فعال کردن  Two-Factor Authentication کنید. چندین گزینه مرتبط با Second factor موجود میباشد که ممکن است در قالب یک پیام متنی ساده باشد
مطمئن شوید که  قابلیت  Find My Phone روشن است.
 گم کردن گوشی حس واقعا بدی دارد ، بنابراین ، باید تدابیری بیندیشید تا در چنین مواقعی بتوانید گوشی خود را ردیابی نمایید. و در بدترین حالت ممکن ، اگر حس کردید که دیگر امیدی به برگشت آن نیست ، از راه دور همه اطلاعات خود را پاک و گوشی خود را Reset کنید.

خوشبختانه شرکت گوگل یک سیستم ردیابی بجایی  برای گوشی های اندروید میها کرده است. این قابلیت را  Find My Phone  مینامند. به منظور کسب اطمینان بیشتر ، به قسمت تنظیمات حساب گوگل خود بروید ، گزینه  Security را انتخاب کنید و روی  Find My Phone کلیک کنید.

هر زمان که گوشی خود را گم کردید ، یا آن را از شما به سرقت بردند ،به نزدیکترین جایی که بتوانید از یک  Web Browserاستفاده کنید ، مراجعه نمایید ، در کادر گوگل عبارت  Find My Phone  را تایپ کنید ، و از راه دور گوشی خود را مکان یابی نمایید. ما همچنین نگاهی دقیق تر به این موضوع کرده ایم که میتوانید با مراجعه به سایت ، از آنها نیز استفاده نمایید.

Developer Mode و “ Unknown Sources “ ( منابع ناشناس ) را غیر فعال کنید. 
اگر در گذشته سری به قسمت تنظیمات گوشی خود زده باشید ، احتمالا باید موردی بنام  Unknown Sources “ ( یا Install Unknown Apps در اندروید های جدید )  را فعال کرده باشید. این قابلیت به شما اجازه میدهد تا حتی برنامه هایی که از  google Play Store دانلود نمیکنید را نصب نمایید._ به چنین فرایندی  “ SideLoading میگویند. اما از آنجایی که اندروید  Oreo سعی کرد این قابیت را ایمن تر کند ، فعال کردن این گزینه میتواند خطراتی را برای گوشی شما ایجاد کند.

به منظور ایمنی بیشتر ، باید این گزینه را غیر فعال کنید. در نسخه قبلی اندروید  Oreo (8.0) شما میتوانید با وارد شدن به قسمت Settings > Security > Unknown Sources این قابلیت را غیر فعال کنید. در اندروید های Oreo (8.0) و Pie (9.0) میتوانید این قابلیت را برای هر برنامه بصورت مجزا غیر فعال نمایید اما روش دیگری نیز وجود دارد که بدین شرح است : Settings > Apps> Special Access > Install Unknown Apps . مشابه همین موضوع ، اگر قابلیت  Developer Mode را به هر دلیل فعال کرده اید ، اما هیچ استفاده ای از آن نمیکنید  بروید و آن را غیر فعال نمایید. به قسمت  Settings  بروید ، گزینه  Developer Option  را انتخاب کنید ، و به بالاترین قسمت صفحه مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که در اندروید  Pie (9.0) میتوانید گزینه  Developer Option  را از قسمت  Settings > System > Developer Options پیدا کنید.
 

بیشتر بدانید :  پنج نرم افزار امنیتی برای گوشی‌های آندروید


کارهایی که  Google انجام میدهد تا مطمئن شوید گوشی شما ایمن است .
 ایمن کردن گوشی تنها وظیفه شما نیست _ بلکه شرکت گوگل نیز تدابیری اندیشیده که میتواند امنیت گوشی شما را بیش از پیش ارتقاء دهد.

 Google Play Ptotect
از اندروید 0.8 Oreo شروع کنیم که شرکت گوگل توانسته در آن قابلیت جدیدی بنام  Play Protect را مهیا بنماید. این یک سیستم امنیتی ، همیشه فعال ، همیشه در حال اسکن ، Cloud-base میباشد که همواره در حال ارزیابی  برنامه هایی که در دستگاه شما و در  Play Store  وجود دارد ، میباشد. هدف این برنامه ، مسدود کردن برنامه های خطرناک است _ شامل برنامه های تقلبی نیز میشود_ همچنین میتواند برنامه هایی که از جایی خارج از  Play Store دانلود کرده اید را اسکن کند. به منظور مشاهده تنظیمات این برنامه میتوانید به قسمت تنظیمات بروید ، گزینه Google را انتخاب کنید ، روی گزینه  Security  ضربه بزنید تا برنامه  Play Protect  را مشاهده نمایید. در این بخش میتوانید از فعال بودن این برنامه ( که حتما باید فعال باشد ) مطمئن شوید ، و قابلیت اسکن برنامه هایی که خارج از  Play Store دانلود کرده ای را نیز فعال کنید.

One Device Encryption
 در روزهای اولیه اندروید ، رمزگذاری کردن دستگاه ها جز گزینه ها نبود. بعدها شرکت گوگل این مورد را اضافه نمود. از آنجایی که باید خود شما بصورت دستی این قابلیت را فعال مینمودید ، مورد تأیید واقع نمیشد. این روزها ، اندروید بصورت پیش فرض تمام دستگاه ها را رمزگذاری میکند و شما نمیتوانید این قابلیت را غیر فعال نمایید. بدین معناست ، تا زمانی که سیستم عامل گوشی شما بالا نیامده و همچنان صفحه شما قفل است ، تمام داده های موجود در گوشی شما در جایی ذخیره میشود که برای هیچکس حتی خود شما قابل دسترس نیست ، تنها زمانی میتوانید به آن داده ها دسترسی پیدا کنید که قفل صفحه خود را باز نمایید و وارد گوشی خود شوید. ایمن نگه داشتن گوشی کار چندان دشواری نیست._ زمان اندکی را به تنظیماتی از این قبیل اختصتص دهید تا همیشه با خیال راحت زندگی کنید و اگر روی گوشی خود را گم کردید یا آن را به سرقت بردند ، دیگر نگران اطلاعات شخصی خود نباشید.

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com
نسخه چاپی