مهارت خوب گوش دادن
شنیدن در گوش و گوش دادن در مغز است
 
چکیده
اکثر افراد تمایل زیادی به بالا بردن مهارت فن بیان و صحبت کردن خود دارند. البته این موضوع بسیار مهم و خوب است. بدلیل اینکه مهارت فن بیان تاثیر بسیار زیادی در بهبود زندگی ما خواهد داشت. اما متاسفانه همانقدر که ما به مهارت صحبت کردن توجه می کنیم به مهارت خوب گوش دادن موثر بی اعتنایی می کنیم. از قول رالف جی. نیکولز:”بنیادی ترین و اصلی ترین نیاز انسان ها ، نیاز به درک کردن و درک شدن است. بهترین راه درک کردن مردم ، گوش سپردن به آنهاست.

تعداد کلمات : 1597 / تخمین زمان مطالهه : 7 دقیقه
 
شب
 
مترجم : جابر بوژمهرانی
 
با استدلال های مختلف می توان ثابت کرد که مهارت خوب گوش دادن به اندازه مهارت فن بیان تاثیرگذار و مهم است. همه انسان ها دوست دارند شنیده و درک شوند و ما به کسانی که این فرصت را در اختیار مان قرار می دهند اعتماد و وفاداری مان را پاداش می دهیم. در این مقاله به تاثیرات مهم خوب گوش دادن بر خود ودیگران بیشتر آشنا می شویم .

مهارت که بسیاری از مردم ندارد: هنر گوش دادن فعال
گوش دادن یا گوش کردن یک فرایند فعالی است . این عمل تنها یک توجه کردن ساده به سخنان گوینده نیست بلکه یک پیام است به مخاطب که شما حرف آنها را واقعا درک میکنید .

1. اکثر مردم واقعا گوش نمی کنند
به دو دلیل بیشتر مردم تمایل به سکوت ندارند و ترجیح می دهند صحبت کنند: 1.میانگین افراد حدود 225 کلمه در دقیقه صحبت می کند، درحالیکه ما می توانیم تا 500 کلمه در دقیقه گوش کنیم.
 بنابراین ذهن ما بصورت خودکار (با تخیل) جای خالی آن 275 کلمه دیگر را پر می کند. این نشان می دهد که ما به راحتی به حواس پرتی می اندیشیم و تمرکزی بر گوش دادن نداریم .  بنابراین تلاش برای تمرکز و خوب گوش دادن ، امری لازم و بایسته است .

2- دلیل دیگر خودخواهی مااست . ما دوست داریم همیشه در مکالمات روزمره در کانون توجه قراربگیریم  و این امر با حرف زدن به دست می آید لذا ما بیشتر تمایل به صحبت کردن داریم تا گوش دادن.
 
2. مهارت های شنیداری باعث می شود  شما فردی هوشمند به نظر برسید
هنگامی که شما به طور فعال گوش می دهید، بازخورد ثابت را ایجاد می کنید. این باعث می شود که همکاران و رئیس شما فکر کنند که شما به اندازه کافی هوشمند هستید تا بتوانید پاسخ سریع داده و در مباحث شرکت کنید .
 
3.مهارت های شنیداری فعال شما را تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک می کند 
محکمترین دلیل بر اینکه شما در گفتگوهایتان فردی موفق هستید این است که صحبت کردن مهمترین قطعه نیست . بلکه این گوش دادن است که صحبت کردن با شما را خاطره انگیز می کند و شما را فراموش ناشدنی می کند .

 جوهره یک فرد موفق در مکالمات روزمره ، خوب گوش دادن است نه صحبت کردن.
 تصور کنید شما به دوستتان سر می زنید و درباره مشکلی که اخیرا با آن برخوردکرده است  صحبت می کنید . چیزی که شما دنبالش هستید یک گوش شنوا و قلبی مشتاق به سخنان شماست . شما با اینکار واقعا نمی خواهید او را به فردی دیگر مراجعه دهید تا مشکلش حل شود بلکه آنچه که شما می خواهید این است که او فقط به شما گوش بدهد . بنابراین، هنگامی که شما به طور جدی به او گوش می دهید، می توانید وضعیت شخص را با توجه به تغییرات احساسی اش ،مانند نحوه سخن گفتنش، کشف کنید و بدین ترتیب با کلمات سنجیده و متفکرانه او را راهنمایی کنید .

در اینجا چند راه مفید برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال تر وجود دارد!

مهارت گوش دادن فعال: نشانه های کلامی
خلاصه نویسی
پس از گوش دادن، می توانید یک جواب کوتاه را همراه با خلاصه ای از مطالب ایجاد کنید. هنگامی که شما نقل قول می کنید، می تواند به شما در درک مقصود و مراد گفتگو کمک کند در این خلال، سخنران شما همچنین این شانس را دارد  تا آنچه را برای مخاطب گنگ و نامفهوم بوده را واضح کند .

 با پرسیدن سوالات علاقه مندی خود را یا توضیح خواستن را نشان دهید
با بالا بردن سوالات، سخنران شما فکر می کند که به او توجه می شود و شما واقعا به آنچه که او می گوید گوش می دهید. با درخواست اطلاعات بیشتر می توانید علاقه خود را به این موضوعات نشان دهید.
به عنوان مثال، صبح که رئیس شما می آید و یک دسته از وظایفی  را به شما محول کرده و می گوید که همه این  کارها بسیار مهم است و مدت زمانی را برای تحویل آنها تعیین می کند . شما در طول مکالمه ، می توانید برخی از وظایف خاصی را که او تاکید می کند ، متوجه شوید.  بنابراین، شما می توانید بپرسید "آنچه از ظاهر امر به نظر می رسد  این است که موضوع A و B وقت بیشتری را صرف کرده و در استراتژی های فعلی شرکت قرار دارند. بنابراین، آیا بهتر نیست که ابتدا روی این دو پروژه کار کنم؟

در این صورت رئیس شما شگفت زده خواهد شد که شما واقعا منظور او را گرفته اید و نکته را فهمیده اید و فکر می کند که شما کارمندی هستید که او را می فهمید و اینکه افکار شما شبیه یکدیگر است در نتیجه به شما علاقه مند تر شده و این باعث پیشرفت شما و ایجاد رابطه نزدیکتر با ایشان می گردد.

 

 بیشتر بخوانید : هنر گوش فرا دادن به دیگران


مهارت های شنیداری فعال: علائم غیر کلامی.
تماس چشمی مناسب  بگیرید.
ارتباط چشمی با سخنران یک عمل طبیعی بوده و باعث دلگرمی و تشویق او می گردد . این عمل شما نشان می دهد که شما واقعا دارید گوش می دهید و تلاش دارید که مفهوم و محتوای جلسه را بفهمید .
زمانیکه توجه خودتان را با نگاه به دیگران جلب می کنید، اطمینان حاصل کنید که نگاه شما  ملایم است  نه خیلی محکم و ارعاب آمیز .
همچنین هنگام ارتباط چشمی با دیگران این نکته را بدانید که این امر نباید طولانی باشد ، زیرا سخنرانان خجالتی ممکن است احساس خجالت کنند.
 
 موقعیت خود را باز بگذارید
یک ژست باز و استقامتی واقعا می تواند به سخنران برای برقراری ارتباط بهتر کمک کند.
به عنوان مثال، با متمایل کردن سربه  جلو، نشان می دهید که شما به طور فعال گوش می دهید  و سخنران را به صحبت کردن بیشتر تشویق می کنید .
 
 به نشانه رضایت سر را تکان دادن و لبخند زدن
نشاط و لبخند در حالی که شما گوش می دهید نیز بسیار مثبت وعلامت تایید به سخنران است.
شما با این کاربه سخنران نشان می دهید که با آنچه که او می گوید موافق هستید و همه دوست دارند که در مورد آن توافق شود. همچنین، شما نشان می دهید که محتوای سخنرانی را نیز دوست دارید، از آن متنفر نیستید!

به عنوان مثال زمانیکه همکار شما یک کنفرانسی درباره مشکلات ارایه می دهد وقتیکه شما به نشانه رضایت سر تکان داده و لبخند می زنید و با این عمل به او می فهمانید که در این مورد با او هم عقیده هستید در نتیجه او باز خوردی را که در شما  دوست داشت ، می بیند در نتیجه با این عمل شما حس اعتماد به نفس در او تقویت شده و ترس او ریخته می شود و در نتیجه او با خیال راحت به بیان نظراتش می پردازد .
گوش دادن فعال شما به صورت ویژه  زمانی قدرتمندتر است که اکثر مردم در جلسه بی حوصله وخسته به نظر می رسند .

یک ترفند کوچک: تقلید از زبان بدن سخنران
یک ترفند کوچک برای انجام ارتباطات غیر کلامی این است که شما به سادگی می توانید زبان بدن سخنران خود را تقلید کنید این ترفند به ویژه هنگامی مفید است که سخنران شما درمورد یک حادثه احساسی صحبت کنند این باعث می شود او احساس کنند که شما واقعا با او همدلی دارید..ارتباط چشمی با سخنران یک عمل طبیعی بوده و باعث دلگرمی و تشویق او می گردد . این عمل شما نشان می دهد که شما واقعا دارید گوش می دهید و تلاش دارید که مفهوم و محتوای جلسه را بفهمید .
زمانیکه توجه خودتان را با نگاه به دیگران جلب می کنید، اطمینان حاصل کنید که نگاه شما  ملایم است  نه خیلی محکم و ارعاب آمیز .


آیا میخواهید درباره مهارتهای شنیداری فعال یاد بگیرید و یک ارتباط مؤثرداشته باشد؟
3 کتاب را به شما  توصیه می کنیم:
هنر از دست رفته گوش دادن، توسط دکتر مایکل نیکلز
این کتاب های عملی، برخی از بینش ها را در مورد نحوه تبدیل شدن به یک شنونده بهتر و همچنین ایده های خود را به صورت مؤثرتر به اشتراک می گذارد.
مایکل به شما با ارائه نمونه هایی از وضعیت زندگی واقعی، تکنیک های آسان برای درک و تمرین عملی می پردازد که شما می توانید در خانه کار کنید.

فقط گوش کنید: کشف راز به دست آوردن  هر کس به طور کامل ، توسط مارک گولستن.
این کتاب مخصوص کسانی است که در زمینه کسب و کار کار می کنند. این مربی سابق کسب و کار بینش در مورد هنر متقاعد کردن مردم و نقش کلیدی گوش دادن درآن را بیان می کند.
او تاکید بر این دارد که  گوش دادن به شما کمک می کند که چگونه همدلی را به مشتری نشان دهید ، و به همین دلیل فاصله را از بین می برد و  دیوار بین شما و مشتریانی که مقاوم هستند را فرو می ریزد.
 
سوالات قدرت: ایجاد رابطه، کسب کسب و کار جدید و تاثیر دیگران، توسط اندرو سوبل .
این کتاب جذاب تمرکز خود را بر مهارت پرسیدن سوالات می گذارد. این کتاب تاثیرات قدرتمند  یک سوال کنجکاوانه  و تحریک کننده را با به اشتراک گذاری مکالمات واقعی که توسط 35 مدیر عامل، میلیاردرها و دوستان انجام شده، نشان می دهد. همچنین بیش از 200 سوال ارائه می دهد که خوانندگان می توانند هنگام مواجه شدن با چالش ها در محل کار، به صورت ذهنی ارائه دهند.

 

برگرفته از سایت : https://www.lifehack.org

نسخه چاپی