راهنمایی های طبیعی برای تقویت متابولیسم
کارهایی که می توان انجام داد تا سوخت و ساز بدن را بالا برد
 
چکیده :
افزایش یا کاهش وزن ارتباط مستقیم با متابولیسم و سوخت و ساز بدن دارد به طوری که افزایش متابولیسم منجر به سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش وزن بیشتر می شود. اطلاع از چگونگی افزایش دادن فرآیند سوخت و ساز بدن می تواند در گرفتن نتیجه بهتر، ما را یاری دهد. در این مقاله درباره متابولیسم بیشتر خواهیم دانست و با برخی از عواملی که موجب افزایش یا کاهش متابولیسم می شوند اعم از خوراکی ها یا کارها و رفتارهایی که موجب آن می شوند، آشنا می شویم.

تعداد کلمات : 2133 / تخمین زمان مطالعه : 11 دقیقه
 
متابولیسم

نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی
 
بیشتر مردم تمایل دارند که در شکل و شمایل بهتری باشند. عوامل بسیاری وجود دارد که به نحوه نگرش یک فرد یا چگونگی مناسب بودن آنها بستگی دارد. یک عامل، ورزش است. دیگری، رژیم غذایی می باشد. شما از قبل همه چیز را در این مورد شنیده اید و درحالی که این درست است که شما باید یک برنامه تناسب اندام و اهداف تغذیه ای کامل داشته باشید، ولی باز می توانید چیزهایی که توانایی دارید اکنون انجام دهید را برای رسیدن به آن هدف، کمی آسان تر کنید. مطمئنا هیچ چیز جایگزین یک رژیم غذایی سالم و ورزش، نخواهد شد. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتوانید به کار ببندید و آنگاه شما را به طور ناگهانی به یک سوپر مدل تبدیل کند، اما امیدوارم بتوانید از نکات و ترفند هایی که می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم، بهره مند شوید.

کلیدی برای متابولیسم شما
کلید برای این است که شما در فرآیند متابولیسم بدنتان سالم تر و شایسته تر باشید و درونتان را بهتر پاک سازی کنید. متابولیسم یک فرآیند بیوشیمیایی است که به شما اجازه می دهد تا به سرعت کالری را به انرژی تبدیل کنید.شما در هنگام فعالیت بدنی و هضم غذا از انرژی و سوختن چربی ها استفاده می کنید، اما در هنگام استراحت همچنان به سوختن چربی ادامه می دهید. میزان چربی که در حالی که استراحت می کنید می سوزانید یا مقدار انرژی که در آن حالت بدنتان برای ادامه حیات مصرف می کند، متابولیسم پایه (BMR) نامیده می شود. در واقع راه هایی برای سرعت بخشیدن به این کار وجود دارد به طوری که شما خواهید توانست سریع تر چربی ها را بسوزانید حتی زمانی که کار زیادی انجام نمی دهید.

هر سکه دو طرف دارد، و هر چه که سرعت متابولیسم شما افزایش پیدا کند، طرف دیگر کاهش می یابد. ممکن است شما کارهایی را انجام دهید که سوخت و ساز بدن شما را کاهش دهد و اجازه دهد که بدنتان چربی های اضافی را ذخیره کند. برخی از چیزهایی که سرعت متابولیسم را کاهش می دهند عبارتند از:

 
غذای فقیر از مواد مغذی–  خوردن نوشیدنی های گازدار، نوشابه ها و اسنک ها و کیک ها را ترک کنید! به اندازه ای که فقط از آنها لذت ببرید کافیست؛ فقط آنها را به صورت غذاهای ارگانیک، سالم و طبیعی درآورید. از غذاهای فرآوری شده با چربی بالا پرهیز و دوری کنید.
 
خواب ناکافی –  اگر بدن شما به شدت خسته است، راندمانی که کالری ها را می سوزاند به شدت پایین می آید. یک استراحت خوب و کافی برای بدن بسیار موثرتر و کارآمدتر است.
 
استرس زدگی –  استرس باعث می شود که در بدن شما سطح هورمونی که کورتیزول نامیده می شود بسیار بالا رود که این امر منجر به چاقی و باد کردن شکم می شود. ریلکس و آرام باشید و بگذارید همه چیز به پیش برود بدون نگرانی از جانب شما!
 
رژیم غذایی –  باور کنید یا نکنید، یک رژیم غذایی سخت، می تواند سوخت و ساز بدن را پایین بیاورد. از رژیم های غریب و ناآشنا و وسوسه کننده که امتحان خود را پس نداده اند و رژیم های غذایی کم کالری، اجتناب کنید. رژیم های غذایی با کالری پایین و کم، بدن شما را تغییر جهت می دهد و در حالت گرسنگی نگه می دارد، سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا شما را از سوزاندن و از دست دادن کالری بیش از حد، نجات دهد، و زمانی که دوباره بخورید، بدن این کالری جدید را به عنوان چربی ذخیره می کند. رژیم های غذایی ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهند و کار کنند، اما راه واقعی و درست برای سلامتی شما این است که همه عادت های غذایی خود را در بلند مدت بهبود ببخشید.
 
یک بدن مسموم –  تراکم و انباشتگی سموم در بدن، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را پایین می آورد زیرا بدن باید بیشتر کار کند و سخت تر تلاش کند تا روزانه این سموم را حذف کند. من پیشنهاد می کنم یک پاک سازی روده بزرگ، پاک سازی کبد یا پاک سازی ارگانیسم های مضر را به طور کامل انجام دهید تا متابولیسم بدنتان و سوخت و ساز آن را با یک روش طبیعی، افزایش دهد و بالا ببرد.
 
فاکتورها و عواملی وجود دارند که متابولیسم بدن شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند که فراتر از کنترل شماست. به خصوص در زنان، متابولیسم به طور طبیعی کاهش می یابد. بعضی افراد قربانی کم کاری غده تیروئید هستند، یا آدرنالین آنها تحلیل می یابد، یا متاسفانه مسائل ژنتیکی باعث می شوند که دوباره وزن آنها زیاد شود و چاق شوند، اما هنوز راه هایی وجود دارند که متابولیسم شما را سرعت ببخشند، حتی اگر رژیم غذایی وحشتناکی دارید و به صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارید و مستعد این هستید که بیشتر از آنچه که مایل هستید، وزن بگیرید و چاق شوید. بهترین راه برای سرعت بخشیدن به متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن چیست؟ شما آن را حدس زدید – تمرین و ورزش!

نکات ورزشی برای سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن شما
1. ورزش!
مهم نیست که چه ورزشی انجام می دهید؛ دوچرخه سواری می کنید، شنا می روید، پیاده روی می کنید یا به طور آهسته می دوید؛ مهم این است که کاری کنید که خودتان را حرکت دهید. یک روش منظم ورزشی، بهترین گزینه است، اما به یاد داشته باشید که هر از گاهی، یک تغییرات کمی را ایجاد کنید تا بدنتان به یک سطح عادی و متعادلی که دیگر در آن رشد نکند، دست نیابد. وقتی که برای اولین بار ورزش را شروع می کنید ممکن است ده دقیقه خارج از یک روز کاری شلوغ و پرکار، زیاد به نظر نرسد، اما اگر شما به مدت ده دقیقه، در شش روز هفته، تمرین کنید این مقدار، یک ساعت بیشتر از تمرینی است که هفته قبل انجام دادید! همینطور که شما و خانواده شما به این روش عادت می کنید این کار برای شما آسان تر خواهد شد و افزایش دادن زمان تمرین از 10 دقیقه به 12 دقیقه، 15 دقیقه، و20 دقیقه در روز، نیز آسان تر خواهد شد. من توصیه می کنم مجددا این کار را محدود کنید. این روش آسان، ایمن و بسیار موثر است.

2. بزرگ کردن و سفت کردن ماهیچه ها!
اگر تلاش کنید تا بعضی از ماهیچه های ضعیف و لاغر خود را بسازید و حجم و توده آن را افزایش دهید به همراه آموزش دیدن برای داشتن وزن مناسب، در این صورت به شما ضمانت داده شده است که کالری های اضافی را خواهید سوزاند به جای این که فقط کار قلبی بکنید. چرا؟ زیرا ماهیچه ، برای شما کالری می سوزاند حتی وقتی که شما دارید استراحت می کنید –  این کار،  BMR شما را بالا می برد که به شما کمک می کند چربی ها را بسوزانید!

3. فاصله بدهید.
وقتی شما در مدت زمان تمرین، فاصله ایجاد می کنید، به عنوان مثال، اگر شما کلا 12 دقیقه آهسته می دوید، اما هر دو دقیقه، برای مدت یک دقیقه سرعت دوندگی خود را به مقدار زیاد و سخت افزایش دهید، بدن شما خیلی سخت تر کار می کند، بنابراین شما تمرین قوی تر و شدید تری به دست می آورید.

4. برخاستن!
از پشت میز خود بلند شوید و در اطراف دفتر کارتان، قدم بزنید، برای چند لحظه از پله ها بالا و پایین بروید، ماشینتان را کمی دورتر پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید و کارهایی از این قبیل را انجام دهید. اگر شما این مقادیرکم از انرژی را در طول روز آزاد کنید آن وقت متابولیسم شما کاهش پیدا نخواهد کرد و موتور آن همچنان روشن خواهد ماند و شما کماکان کالری بیشتری خواهید سوزاند.
بعضی افراد قربانی کم کاری غده تیروئید هستند، یا آدرنالین آنها تحلیل می یابد، یا متاسفانه مسائل ژنتیکی باعث می شوند که دوباره وزن آنها زیاد شود و چاق شوند، اما هنوز راه هایی وجود دارند که متابولیسم شما را سرعت ببخشند، حتی اگر رژیم غذایی وحشتناکی دارید و به صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارید و مستعد این هستید که بیشتر از آنچه که مایل هستید، وزن بگیرید و چاق شوید.
غذاهایی که سرعت متابولیسم شما را افزایش می دهند
من بعضی از نکات و فنون را برای کمک به تقویت متابولیسم بدنتان، به شما یاد داده ام بدون این که حتی کوچکترین اشاره ای داشته باشم به ساده ترین کاری که می توانید برای تقویت سوخت و ساز و متابولیسم بدنتان انجام دهید –  خوردن!وقتی که صبح هنگام، از خواب بیدار می شوید بدن شما در حالت گرسنگی قرار دارد زیرا شما برای مدتی از زمان در حالت روزه و نخوردن چیزی، بوده اید اما زمانی که صبحانه می خورید شما در واقع متابولیسم بدنتان را تقویت می کنید برای این که هرچه زودتر شروع کنید به سوزاندن کالری ها، در نتیجه به طور کلی میزان بیشتری کالری در طی روز می سوزانید. این که چه چیزی می خورید و این که چند بار و با چه فاصله ای؛ تاثیر بزرگی بر میزان متابولیسم بدن شما دارد.

در زیر برخی چیزهای مربوط به رژیم غذایی و عادت های مربوط به شیوه زندگی برای تقویت متابولیسم را بدون وقفه در اختیار شما قرار می دهم. شما همچنین می توانید برنامه رژیمی توصیه شده از جانب من را در همین جا ببینید.

 
صبح را خیلی زود شروع کنید به همراه یک صبحانه کوچک که فقط شامل میوه های تازه باشد.
 
اغلب اوقات بخورید زیرا که متابولیسم شما را در تمام طول روز در حالت عملیاتی نگه می دارد، و وقتی که شما تعداد وعده های غذایی زیاد اما کوچک را در طی روز می خورید، علاقمند خواهید بود که در هر وعده مقدار کمی غذا بخورید، که باعث می شود بار کمتری بر دوش سیستم گوارش و هضم گذاشته شود و به آن اجازه داده می شود که موثرتر عمل کند.
 
غذاهای تند بخورید، اگر به اندازه کافی تند و تیز باشند متابولیسم شما را تحریک کرده و با آخرین سرعت و توان به حرکت در می آورند و زحمت شما را در سوزاندن کالری کم می کنند.
 
غذاهای کوچک بر پایه پروتئین مانند آجیل ها، دانه ها، یا شیر شاهدانه. پروتئین میزان بالایی آمینو اسید دارد بنابراین کار بیشتری برای بدن شما و برای رفع خستگی انجام می دهد، که به این معنی است که شما کالری بیشتری می سوزانید در حالی که دارید پروتئین ها را هضم می کنید.
 
غذای خود را قبل از بلعیدن و قورت دادن 25 بار بجوید. این کار ذخایر انرژی بدن شما را حفظ می کند و متابولیسم بدنتان را بالا می برد.
 
غذاهایی که متابولیسم را تقویت می کنند، بخورید. برخی غذاهایی که "کالری منفی" دارند در زیر لیست شده اند.
 
غذاهایی که متابولیسم را تقویت می کنند:
 
لیمو شیرین
گوجه فرنگی
کدو سبز
شیر آجیل
شیرِ دانه ها
گریپ فروت
گل کلم
سبزیجات برگدار سبز
 

بیشتر بدانید :  چگونه به طور طبیعی متابولیسم خود را افزایش دهیم:روشهای اثبات شده


نکته های پیشنهادی دیگر
در تمام طول روز آب بنوشید. این کار خیلی سخت است اما آن را انجام بدهید.
 
بدنتان را پاک سازی کنید! پیشنهاد من این است که این کار را اول انجام دهید!! درباره تفاوت روش های مختلف پاک سازی که می توانید از آنها بهره ببرید، بیشتر یاد بگیرید.
 
مکمل های کاهش وزن دارای یک رکورد بد هستند به دلیل وعده های امید بخشی که به مصرف کنندگان داده اند که در واقع این گونه نبوده است. هیچ مکملی نمی تواند باعث کاهش سزیع وزن شود، و من به هر کسی که غیر از این را به شما بگوید هیچ اعتمادی ندارم. هرچند، این مکمل ها اگر با یک رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی مرتب، ترکیب شوند، ممکن است جواب دهد مثلا یک مکمل با کیفیت بالا مانند Slimirex می تواند مقداری قدرت بیشتر به شما بدهد تا متابولیسمِ سخت و آهسته شما را فعال کند. مکمل ها می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند، اما نباید به عنوان تنها روش، مورد استفاده قرار بگیرند.

نتایج  حاصله ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. این اظهارات و اطلاعات برای اهداف آموزشی طراحی و ساخته شده اند وقصد ندارند به جای توصیه های پزشک شما بنشینند. مرکز سلامت جهانی، توصیه های پزشکی را ابطال نمی کند، نسخه نمی دهد و برای تشخیص بیماری ها ایجاد نشده است. قرار نیست توصیه های غذایی و چشم انداز هایی که توسط مرکز سلامت جهانی بیان می شوند جانشینی برای سرویس ها و خدمات پزشکی معمول و متعارف باشند. اگر شما یک وضعیت پزشکی شدید و سخت دارید یا نگران سلامت خود هستید، به ملاقات دکتر و پزشک خودتان بروید و با او مشورت کنید.

برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url
نسخه چاپی