ایجاد فایل پشتیبان
بهترین راه جهت ایجاد فایل پشتیبان از اطلاعات درون کامپیوترچیست ؟
 
چکیده
یکی از مهمترین دغدغه های کاربران حفظ اطلاعات موجود در هارد است، به طوریکه با سرقت کامپیوتر و یا سوختن هاردشان اطلاعاتشان از دست نرود. در این مقاله به شما بعضی روش های پشتیبان گیری از هاردتان را شرح خواهیم داد.

تعداد کلمات : 1978 / تخمین زمان مطالعه :‌9 دقیقه
 
یک
 
نویسنده: CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
هرکس به دلایلی در طول زندگیش اطلاعات مهمی را از دست داده است ،. ممکن است همین فردا Hard سیستم شما از کار بیفتد ، یا ممکن است اطلاعات شما در دست بدافزارهایی شبیه Ransomware قرار گیرد و اطلاعات مهم شما را خراب یا حذف نماید.اگر بطور مداوم از اطلاعات خود پشتیبان نگیرید ممکن است آن اطلاعات را برای همیشه از دست بدهید.

با این حال باید بگویم که فرایند Backup گیری موضوعی پیچیده و سخت نیست. ممکن است در مورد روش های بی شماری که برای Backup گیری وجود داشته باشند ، چیزهایی شنیده باشید. اما کدام یک از این روش ها برای شما مناسب است ؟ و از کدام یک از فایلهای خود باید Backup تهیه کنید ؟
 
اهمیت اطلاعات شخصی شما از همه چیز بیشتر است.
اجازه دهید تا شفاف تر بیان کنیم ، از چه چیزهایی باید  Backup بگیرید ؟ اولین و مهمترین نوع از فایلها اطلاعات شخصی شما میباشند. شما هر زمان که بخواهید میتوانید سیستم عامل خود را مجددا نصب کنید و برنامه های آن را دوباره دانلود کنید. اما اطلاعات شخصیتان را از هیچ جای دیگر نمیتوانید دوباره بدست آورید.

شما باید ازتمام اطلاعات شخصی خود نظیر ، پرونده ها ، عکسها و فیلم های خانگی فایل پشتیبان ایجاد کنید و این کار را باید بطور منظم انجام دهید. زیرا این دسته از اطلاعات اگر زمانی پاک شوند به هیچ عنوان قابل برگشت نیستند. اگر شما اطلاعات خود را روی سی دی ها و دی وی دی ها ذخیره کرده باشید ، مجبور هستید هر دفعه آنها را وارد دستگاه کنید تا به اطلاعات موجود در آنها دسترسی پیدا کنید . بهتر است از این نوع فایل ها نیز  Backup بگیرید تا مجبور نباشید هر دفعه این پروسه را طی کنید.

شما حتی میتوانید از سیستم عامل خود ، برنامه ها و سایر تنظیمات دیگر فایل پشتیبان تهیه کنید. با این حال ، مجبور نیستید از آنها فایل پشتیبان تهیه کنید اما اگر زمانی هارد سیستم شما با مشکل مواجه شد این فایل پشتیبان میتواند جان شما را نجات دهد.اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که مدام تنظیمات ریجستری سیستم را دستکاری و سخت افزارهای خود را مکررا بروز رسانی میکند ، تهیه فایل پشتیبان از کل سیستم میتواند در زمان وقوع حادثه کمک حال شما باشد.

راه های بسیاری جهت ایجاد فایل پشتیبان وجود دارد
روش های زیادی جهت  Backup گیری از فایل های شما وجود دارد ، از هاردهای اکسترنال گرفته تا سرورهای اینترنتی از راه دور. در بخش زیر به نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها به تفضیل شرح داده شده است.

ایجاد فایل پشتیبان در یک هارد اکسترنال
 اگر یک هاردUSB  اکسترنال دارید ، شما میتوانید از آن جهت ذخیره سازی یا Backupگیری از فایل پشتیبان استفاده کنید در ویندوز 8 و 10 از  File Historyو در ویندوز 10 از گزینه Use Widows Backup  و در سیستم عامل مک از گزینه Use Time Machine استفاده نمایید. هر از گاهی این هارد اکسترنال را به کامپیوتر خود وصل کنید و از آن به عنوان یک منبع جهت ذخیره سازی فایل های پشتیبان خود استفاده کنید ،  یا میتوانید آن را به کامپیوتر خود متصل کنید و برنامه ریزی آن را طوری انجام دهید که بصورت خودکار از فایلهای شما  Backup بگیرد. نقاط قوت ، این روش جهت  Backup  گیری سریع و ارزان است. نقاط ضعف : اگر خانه شما آتش گرفت یا مورد سرقت واقع شد، تمام اطلاعات شما از بین میرود که واقعا اتفاق ناگواری است.

ایجاد فایل پشتیبان و قرار دادن آن در اینترنت
اگر میخواهید مطمئن شوید که اطلاعات شما در جای امنی وجود دارند میتوانید از سرویس هایی نظیر Backblaze استفاده نمایید. از آنجایی که سرویس  CrashPlan دیگر از Backup  های خانگی را در خود جای نمیدهد سرویس مشهور Backblaze جایگزین مناسبی برای آن میباشد. اما همچنان رقبای دیگری نظیر  Carbonit و  Hozyhome نیز در این میان وجود دارند. قیمت استفاده از این سرویس ها معمولا چیزی در حدود 5 دلار بصورت ماهانه میباشد. این برنامه ها بصورت خودکار در پشت زمینه سیستم شما قرار میگیرند و از اطلاعات شما  Backup میگیرند. اگر روزی اطلاعات خود را از دست دادید میتوانید وارد این سرویس ها شوید و أنها را بازگردانید. نقاط قوت ، با ایجاد فایل پشتیبان و قرار دادن آن در یکی از سرویس های اینترنتی دیگر نگران خراب شدن یا دزدیده شدن هارد اکسترنال خود نخواهید بود ، زیرا به راحتی میتوانید آن فایل ها را بازیابی نمایید. نقاط ضعف ، این سرویس ها اکثرا هزینه بر هستند و مراحله اول  Backup  گیری ممکن است نسبت به هارهای اکسترنال ، مدت زمان زیادتری طول بکشد.

 

بیشتر بخوانید : نرم افزار محبوب پشتیبان گیری در اندروید Super Backup Pro 2.2.10


از یک سرویس ذخیره سازی ابری استفاده نمایید
برخی از متخصصان در زمینه  Backup گیری بر این باورند که این روش شباهت چندانی به  Backup گیری ندارد اما این سرویس برای اغلب افراد هدفی مشابه را دنبال میکند. بجای اینکه صرفا اطلاعات خود را روی هارد کامپیوتر ذخیره کنید ، میتوانید آنها را روی سرویس های دیگری نظیر Dropbox , Google Drive , Microsoft و DoneDrive نیز ذخیره سازی کنید. در چنین حالتی آنها بصورت خودکار اطلاعات موجود در سیستم را با حساب کاربری شما همگام سازی مینمایند. اگر هارد کامپیوتر شما سوخت ، میتوانید از طریق یک سیستم دیگر به حساب کاربری خود وارد شوید و اطلاعت خود را بازیابی نمایید. نقاط قوت ، این روش بسیار آسان ، در بیشتر موارد رایگان میباشد ، و از آنجایی که این سرویس از اینترنت استفاده میکند ، به هیچ وجه ، امکان از دست دادن اطلاعات وجود ندارد. نقاط ضعف ، بسیاری از سرویس های ابری تنها چند گیگابایت را بصورت رایگان جهت ذخیره سازی اطلاعات در اختیار کاربران قرار میدهند. بنابراین این سرویس ها مقدار محدودی از اطلاعات شما را ذخیره سازی میکندد که در صورت تمایل میتوانید مبلغی را بپردازید تا از فضای بیشتری جهت ذخیره اطلاعات برخوردار شوید. آسان یا سخت بودن روند Backup گیری در چنین سرویس هایی به نوع فایل هایی بستگی دارند که میخواهید از آنها فایل پشتیبان تهیه نمایید.

از آنجایی که سرویس هایی نظیر  Backblaze و ذخیره سازهای ابری مانند  Dropbox از نوع تحت وب میباشند ، اما روش های آنها در ایجاد فایل پشتیبان کاملا متفاوت است.سرویس های نظیر  Dropbox به گونه ای طراحی شده اند که کامپیوتر شما را با این سرویس همگام سازی کنند ، اما سرویس های نظیر Backblaze به گونه ای طراحی شده اند که حجم زیادی از فایل ها را در خود ذخیره سازی کنند.Backblaze میتواند چندین کپی از نسخه های متفاوت فایل های شما را ذخیره سازی کند  که بعد از آن میتوانید همانگونه که بوده است آن را بازیابی نمایید. سرویس هایی نظیر  Dropbox بصورت رایگان ، تنها فضای محدودی جهت ذخیره سازی را در اختیار کاربران قرار میدهد ، اما قیمت های ارزان  Backblaze به کاربران کمک میکند تا به همان اندازه که از فضا استفاده میکنند ، هزینه پرداخت کنند. بسته به اینکه چه مقدار اطلاعات در سرویس هایی نظیر  Carbonit  و Dropbox  دارید ، باید نکته ای را مد نظر داشته باشید : اگر یک فایل را از حافظه کامپیوتر خود حذف نمایید ، بعد از 30 روز آن فایل از سیستم های تحت وب backup نیز حذف خواهند شد. بعد از این دوره 30 روزه شما دیگر قادر نخواهید بود فایل از دست رفته خود را بازیابی کنید . پس مواظب باشید که کدام یک از فایلهای روی سیستم خود را حذف میکنید.

تنها یک فایل پشتیبان کافی نیست : از چندین روش استفاده کنید
بنابراین ، از کدام یک باید استفاده کنید ؟ معمولا ، حداقل باید از دو روش استفاده نمایید زیرا ، داشتن فایل پشتیبان بصورت Insite و Offsite معقول تر بنظر میرسد. “ Onsite” یعنی ذخیره سازی کردن فایل پشتیبان روی یک حافظه فیزیکی مانند هارد اکسترنال. بنابراین اگر فایل پشتیبان خود را روی هارد کامپیوتر یا هارد اکسترنال ذخیره سازی کنید بدین معناست که از روش  Onsite استفاده نموده اید.
روش Offsites یعنی ذخیره سازی اطلاعات در مکان دیگر. بنابراین اگر فایل پشتیبان خود را روی یک سرور اینترنتی مانند  Blacbaze یا  Dropbox قرار دهید ، در واقع از روش Offsites استفاده نموده اید.

روش های  Onsite معمولا ساده و سریع میباشند که تنها خود شما باید مانع از بین رفتن اطلاعات شود. اگر به کررات فایلهای خود را از دست میدهید باید آنها را روی یک درایو خارجی ذخیره کنید. اما نباید فقط متکی به روش های  Onsite باشید. اگر خانه شما در آتش سوخت یا مورد سرقت واقع شد ، همه اطلاعات شما از بین خواهد رفت و بازگرداندن آنها غیر ممکن میشود.

روش های Offsite   صرفا به استفاده از سرورهای اینترنی جهت ذخیره سازی فایل ختم نمیشود ، و مجبور نیستید که هر ماه هزینه اشتراک بپردازید. میتوانید از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه نمایید ، سپس آن را روی هارد اکسترنال ذخیره کنید و بعد آن را به یکی از دوستان بسپارید یا در گاو صندوق بانک یا دفتر کار خود از نگهداری کنید. البته برخی از این کارها صحیح نیست ، اما بصورت فنی نوعی از روش های  Offsite میباشند.  همچنین میتوانید فایل های خود را در سرویس هایی نظیر ، Dropbox  یا  Onedrive ذخیره سازی کنید ، و بصورت مرتب از داده های خود  Backup بگیرید و روی هارد خود ذخیره کنید. یا میتوانید جهت ایجاد فایل پشتیبان و قرار دادن آن روی یک سرور اینترنتی از  Bakblaze استفاده نمایید . روش های بسیاری دیگری نیز وجود دارند که بنابر شرایط و انتخاب خود ، میتوانید از آنها استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که از یک راهبرد قانونمند جهت ایجاد فایل پشتیبان هم بصورت onsite  و هم بصورت  Offsite استفاده میکنید. در چنین شرایطی فایل های شما از ایمنی زیادی برخوردار خواهند بود و دیگر نگران از دست دادن آنها نخواهید بود.

اگر نمیخواهید هیچ پولی بپردازید و تنها متکی به پشتیبان گیری های محلی باشید ، میتوانید از سرویس همگام سازی  Dropbox ، Google Drive   ، Microsogt Onedrive جهت  Backup گیری از فایل های مهم خود استفاده نمایید. با استفاده از این روش ، اگر روزی هارد خود را از دست دارید ، همچنان میتوانید جهت بازیابی آنها اقدام کنید.
کاری کنید که این کار بصورت خودکار انجام شود
ممکن است این کار اندکی پیچیده بنظر برسد ، اما هر چه بیشتر عملیات  Backup گیری سیستم خود را به حالت خودکار در بیاورید ، سیستم شما اغلب اوقات این کار را به گونه ای انجام میدهد که شما حتی متوجه موضوع هم نمیشوید. به همین دلیل است که باید بجای استفاده از هاردهای اکسترنال ، از یک ابزار خودکار جهت ایجاد فایل پشتیبان استفاده کنید. میتوانید فقط برای یک بار تنظیمات آن را انجام دهید تا یک عمر با خیال آسوده زندگی کنید.

به همین دلیل است که ما سرویس های اینترنتی نظیر  Bacblaze را دوست داریم. اگر تهیه فایل پشتیبان را از طریق اینترنت انجام میدهید ، این سرویس میتواند بصورت خودکار ، هر روزه این کار را برای شما نجام دهد. اگر شما از هارد اکسترنال جهت ایجاد فایل پشتیبان استفاده میکنید خواهید دید دفعاتی که اقدام  Backup گیری را انجام میدهید کاهش میابد و رزوی میرسد که کلا ماجرای پشتیبان گیری را فراموش میکیند. خودکار کردن کارها همیشه ارزش پرداختن هزینه آن را دارد.

اگر نمیخواهید هیچ پولی بپردازید و تنها متکی به پشتیبان گیری های محلی باشید ، میتوانید از سرویس همگام سازی  Dropbox ، Google Drive   ، Microsogt Onedrive جهت  Backup گیری از فایل های مهم خود استفاده نمایید. با استفاده از این روش ، اگر روزی هارد خود را از دست دارید ، همچنان میتوانید جهت بازیابی آنها اقدام کنید.

و در پایان ، همیشه بدانی که فایل های مهم خود را در کجا نگهداری میکنید و همواره سعی کنید چندین کپی از آنها بگیرید و از آنها نگه داری کنید. معمولا ، این کپی ها باید در جایی بیشتر از هاردهای اکسترنال ذخیره شوند. تا زمانی که آینده نگری میکنید و عواقب بعد از سوختن هارد کامپیوتر خود را مد نظر قرار میدهید ، یک قدم از سایر افراد جلوتر میباشید.

 

 برگرفته از سایت:  howtogeek.com

نسخه چاپی