طرز تهیه غذای ملل فوکاچیا (نان ایتالیایی)
طرز تهیه غذای ملل فوکاچیا (نان ایتالیایی)

 طرز تهیه غذای ملل فوکاچیا (نان ایتالیایی) برای 6 نفر


مواد لازم غذای ملل فوکاچیا (نان ایتالیایی)

مواد اصلی
آرد ۵۰۰ گرم
مایه خمیر خشک ۱۴ گرم
آب گرم ۳/۴ پیمانه
نمک ۱ قاشق چای خوری
روغن زیتون ۱/۴ پیمانه
شکر ۱ قاشق چای خوری
نمک دانه درشت(در صورت تمایل برای روی نان) به مقدار لازم
رزماری خشک(در صورت تمایل برای روی نان) به مقدار لازم

طرز تهیه
زمان تهیه ۶۰ دقیقه
زمان پخت ۲۵ دقیقه

1- ابتدا خمیر مایه را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید شکر و نصف اب گرم را به ان اضافه کنید و با چنگال هم بزنید تا حدی که خمیر مایه کمی حل شود.کنار بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه تا ور بیاد و اسفنجی شود.
2- آرد را الک کنید و با نمک خوب مخلوط کنید.انرا در یک ظرف گود بزرگ بریزید و خمیر مایه ور امده را اول هم بزنید و بعد به ان اضافه کنید + بیشتر آب باقی مانده و روغن زیتون .هم بزنید تا زمانی که ارد خمیر شود و به دست نچسبد اگر احتیاج بود باقی اب را هم اضافه کنید.
3- سپس سطح کارتان را کمی آرد بپاشید و خمیر را روی ان قرار دهید و انرا مانند توپ گرد کنید و شروع به ورز دادن کنید.(در هنگام ورز دادن مچ شما باید انعطاف داسته باشد .از نزدیک خودتان با ورز خمیر را از خودتان دور کنیددوباره جمع کنید و دوباره با قسمت برامدگی کف دست انرا از خودتان دور کنید.)۸ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید.بعد این مدت خمیر حالت نرم و الاستیکی داره .
4- انرا گرد کنید و داخل یک ظرف بزرگ بگذارید و پارچه ای روی ان بیاندازید.تا حجم ان زیادبشه حدودا ۱ ساعت و نیم طول میکشه.
5- فر را روی حرارت ۴۲۵ فارنهایت یا ۲۲۰ سانتیگراد روشن کنید.
6- ظرف مستطیلی یا گرد خود را ۳۰ در ۴۰ یا گرد ۳۰ سانتی را چرب کنید و درون ان کاغذ روغنی بگذارید و انرا هم چرب کنید.
7- خمیر را بر روی سطحی که کمی ارد پاشیده اید ۲ تا ۳ دقیقه ورز دهید و سپس با دست درون ظرف پهن کنید به ضخامت ۱ سانت. سپس با نوک انگشتان روی ان بزنید تا فرورفتگی و برامدگی روی ان ایجاد شود.
8- کمی روی ان روغن زیتون بپاشید حدود یکی دو قاشق سوپخوری و کمی نمک دانه درشت هم بپاشید(نمک دریا بهتر است) و در صورت تمایل کمی هم رزماری خشک بپاشید(اختیاری) و بگذارید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر تا روی ان طلایی شود.
9- انرا برش دهید و در ظرف سرو بگذارید و روی ان روغن زیتون بکر بریزید و در صورت تمایل میتوانید ارگانو یا هر ادویه یا سبزی خشکی که بخواهید روی ان بریزید.

سایر نکات
فوکاچیا یا فوکاسیا یکی از نانهای خوشمزه ایتالیایی است که هم به عنوان یک اسنک میتونه خورده بشه و هم به عنوان پیش غذا.انواع مختلفی داره شما میتوانید با سبزی های معطری که روی ان میریزید و یا موادی که روی ان میگذارید طعمهای گوناگونی به ان بدهید .
خمیر مایه یک موجود زنده است و رطوبت و دمای هوا روی ان تاثیر دارد .در یک روز ممکنه خمیرتان زودتر ور بی آد و در یک روز دیرتر.برای تست ان به ارامی با انگشت بر روی خمیر بزنید اگر اثر انگشت شما بر روی خمیر موند یعنی خمیر ورامده است.

منبع:سایت پاپیون
نسخه چاپی