نكات كليدي براي يك زندگي زناشويي موفق
نكات كليدي براي يك زندگي زناشويي موفق
نكات كليدي براي يك زندگي زناشويي موفق

نويسنده: سعيد بورنجان شيرازي




بدون هيچ شك و ترديدي ازدواج يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي است كه در زندگي يك انسان رخ مي‌دهد، بنابراين هرچه با ديد بازتري به اين قضيه نگاه شود احتمال شكست در آن كمتر مي‌شود و ما شاهد اين همه جدايي نخواهيم بود.
1- آمادگي روحي و رواني: جاي تعجب است كه انواع و اقسام آزمايش‌ها از طرفين به عمل مي‌آيد، اما متأسفانه هيچ‌گاه بلوغ رواني زوج‌ها مورد ارزيابي قرار نمي‌گيرد. در حالي كه بايد قبل از ازدواج بررسي شود كه آيا اين دو نفر از نظر روحي آمادگي ازدواج دارند؟ اين مسأله به هيچ وجه با سن مشخصي ارتباط ندارد. بعضي‌ها در سين بسيار پايين به بلوغ فكري و رواني لازم مي‌رسند و بعضي ديگر ممكن است حتي تا ميانسالي و يا پيري نيز به اين مهم دست نيابند.
2- انگيزه:‌ انگيزه شما از ازدواج چيست؟ خيلي مهم است كه بدانيد چرا مي‌خواهيد ازدواج كنيد. فرار از تنهايي؟ بالا رفتن سن؟ ادامه نسل؟ ثروت؟ و ... ازدواج به هر انگيزه‌اي كه صورت پذيرد دير يا زود تازگي و طراوت خود را از دست داده و طرفين دچار بحران‌هاي شديدي خواهند شد، اما تنها يك چيز است كه كهنه نمي‌شود: فقط عشق.
3- صداقت: اگر مي‌خواهيد ازدواج موفقي داشته باشيد قبل از ازدواج آن چه را كه لازم مي‌دانيد طرف مقابل بايد در مورد شما بداند، با او در ميان بگذاريد. به خود نگوييد بهتر است اين مسأله را فعلاً عنوان نكنم چون با عنوان كردنش شايد تمامي آرزوهاي من بر باد برود. ماه هميشه زير ابر پنهان نمي‌ماند، صادق باشيد و از طرف مقابل‌تان هم بخواهيد كه همين‌طور باشد.
4- استقلال مالي: بعد از ازدواج، مسئوليت همسر و در آينده فرزندان‌ خود را به عهده خواهيد داشت، آيا توان مالي داريد؟ تا زماني كه مطمئن نشده‌ايد كه مي‌توانيد يك رفاه نسبي را براي خانواده خود فراهم كنيد، دست به ازدواج نزنيد.
5- رعايت تناسب‌هاي مختلف: سعي كنيد از جهات مختلف با همسر خود همخواني و تناسب داشته باشيد. در غير اين صورت بعد از ازدواج با مشكلات جدي روبه‌رو خواهيد شد.

تفاوت دنياي قبل و بعد از ازدواج

دنياي قبل از ازدواج (دوران نامزدي) با دنياي بعد از ازدواج بسيار متفاوت است.
در دوران نامزدي همه سعي مي‌كنند تا آن‌جا كه ممكن است خواسته‌هاي طرف مقابل را به بهترين نحو برآورده سازند تا مبادا چيزي خراب شود. دوران نامزدي، دوران شيريني است به دور از مشكلات روزمره و بدون هيچ مسئوليتي. اما پس از ازدواج همه چيز عوض مي‌شود، هر يك از طرفين ماهيت واقعي خود را نشان مي‌دهند و واقعيات زندگي يكي پس از ديگري رخ مي‌نمايند. آن موقع مي‌توان پي برد طرفين تا چه حد به گفته‌هاي خود پايبندند.
عوامل توفيق در اين دوره عبارتند از:
1- گذشت: يكي از مهم‌ترين و باارزش‌ترين خصلت‌ها، گذشت است. در مشاجره‌هايي كه بين زوجين رخ مي‌دهد حتماً بايد يكي كوتاه بيايد، يادتان باشد گذشت خصلت انسان‌هاي بزرگ است.
2- يكيدگر را تحقير نكنيد به خصوص در جمع. مگر زن و شوهر رقيب يا دشمن يكديگرند؟ تحقير همسر يعني تحقير خود. از طرفي وقتي ديگران مي‌بينند فردي همسرش را تحقير مي‌كند آن‌ها نيز به خود اجازه مي‌دهند كه او را كوچك كنند.
3- احترام به خانواده طرفين: هيچ پدر و مادري وجود ندارند كه نسبت به فرزندشان بي‌علاقه باشند. فرويد مي‌گويد: "تنها عشق بي‌چون و چراي طبيعت عشق مادر است به فرزند." بنابراين زن و مرد بايد از اهانت و بي‌احترامي به خانواده‌هاي يكديگر بپرهيزند اگر چه آن‌ها را دير به دير ببينند.
4- نظر خود را به طرف مقابل تحميل نكنيد.
5- نقاط ضعف يكديگر را به رخ هم نكشيد.
6- در تربيت فرزندان همسو باشيد.
7- در دكوراسيون خانه خود تنوع ايجاد كنيد.
8- روزهاي مهم زندگي مثل تولد، سالگرد ازدواج و يا حتي سالگرد آشنايي خود را به خاطر بسپاريد.
9- با يكديگر لجبازي نكنيد: لجبازي در واقع آفت بسياري از زندگي‌هاست زن و مرد با لجبازي خود، يك سيكل معيوب را طي مي‌كنند كه هرگز پاياني بر آن نيست.
10- به يكديگر اعتماد داشته باشيد: وقتي به همسر خود اعتماد كنيد مطمئن باشيد او نيز متقابلاً به شما اعتماد خواهد كرد و همين اعتماد بر خلاف نظر برخي موجب خواهد شد تا هيچ يك از طرفين دست از پا خطا نكند.
11- نقاط مثبت يكديگر را به هم يادآور شويد: اين كار باعث مي‌شود همسرتان بداند كه شما قدر او و قابليت‌هايش را مي‌دانيد و از طرفي رو به روز اعتماد به نفسش بيشتر مي‌شود. در واقع زن و شهر نقش مكمل يكديگر را بازي مي‌كنند و هر يك به تكامل ديگري كمك مي‌كند.
12- تا آن‌جا كه ممكن است اختلافتان را از خانه بيرون نبريد.
لطفاً كمي مكث كنيد و درباره آينده‌تان كه خود سازنده آن هستيد كمي فكر كنيد. اگر زندگي مشترك را آغاز نكرده‌ايد قدري بيشتر راجع به آن فكر كنيد و اگر زندگي را شروع كرده‌ايد براي شادي و خوشبختي بيشتر، تلاش كنيد.
منبع:مجله موفقیت - شماره 156


نسخه چاپی