به بهانۀ انتشار یک کلیپ...
انتشار کلیپی با عنوان ضرب و شتم دختری توسط یک پسر سیرجانی در فضای مجازی بازتاب های فراوانی داشته است. بسیاری اقدام وحشیانه پسر را محکوم کرده و نسبت به آن اعلام انزجار کرده اند. بسیاری سوال می پرسند که یک دختر 15 ساله در خانه باغ کذایی، چه می کرده؟ این دو با هم چه رابطه ای داشته اند؟ واقعا اینستاگرام بستر ساز این واقعه بوده؟ اساسا پسر، به چه مجوزی به خود اجازه داده به دختری ـ آن هم این گونه بی رحمانه ـ تعرض کند؟ و ....

تعداد کلمات: 839 / زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه
به بهانۀ انتشار یک کلیپ...
نویسنده: حسین سعدآبادی
 
انتشار کلیپی با عنوان ضرب و شتم دختری توسط یک پسر سیرجانی در فضای مجازی بازتاب های فراوانی داشته است. بسیاری اقدام وحشیانه پسر را محکوم کرده و نسبت به آن اعلام انزجار کرده اند. بسیاری سوال می پرسند که یک دختر 15 ساله در خانه باغ کذایی، چه می کرده؟ این دو با هم چه رابطه ای داشته اند؟ واقعا اینستاگرام بستر ساز این واقعه بوده؟ اساسا پسر، به چه مجوزی به خود اجازه داده به دختری ـ آن هم این گونه بی رحمانه ـ تعرض کند؟ و ....
 

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

اما گمانه ها در پاسخ به این سوالات، هرچه که باشد، خیلی مهم نیست و در نهایت پلیس و محاکم قضایی باید به این پرونده رسیدگی کنند. آن چه که مهم است زنگ خطری برای خانواده هاست. براستی چرا ما باید شاهد این حوادث ناگوار باشیم؟ چرا باید هر از گاهی خبری ناراحت کننده، موجب تألم و تاثر مردم شود؟ واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
 

تاثیر فضای مجازی در گسترش فرهنگ غربی

با گسترش فضای مجازی و سرعت گرفتن تغییر سبک زندگی مردم – مخصوصا جوانان و نوجوانان – رشد و گسترش این گونه حوادث تا حدی قابل پیش بینی است. سبک زندگی غربی که با تبلیغات رنگارنگ تزئین شده است و هر روز با ترفند های گوناگون، سعی در اغفال نسل جوان دارد، بر خلاف ظاهر فریبنده خود، باطنی مشمئز کننده و غیر قابل قبول داشته که در پشت ترفندهای تبلیغاتی مخفی شده است. این مطلب ادعایی غیر قابل دفاع نیست چرا که با یک جستجوی ساده می توان براحتی به آمار خشونت و تجاوز به زنان و دختران در اروپا و امریکا دست یافت.با گسترش فضای مجازی و سرعت گرفتن تغییر سبک زندگی مردم – مخصوصا جوانان و نوجوانان – رشد و گسترش این گونه حوادث تا حدی قابل پیش بینی است
 

خشونت و تجاوز در کشورهای باصطلاح متمدّن

انگلیس یکی از کشورهای باصطلاح پیشرفته غربی است، با این حال خشونت های جنسی و تجاوز در آن هر ساله رو به رشد است. وزارت دادگستری انگلیس و دفتر آمار ملی و اداره داخلی این کشور، نخستین بولتن آماری مشترک و رسمی درباره خشونت های جنسی را با نام «نگاهی به خشونت جنسی در انگلستان و ولز» منتشر کردند. بر اساس این گزارش، حدود 85هزار زن به طور متوسط، سالیانه مورد تجاوز قرار می گیرند. بیش از 400هزار زن نیز هر سال با خشونت های جنسی مواجه می شوند. یک نفر از هر 5 زنِ 16 تا 59 ساله، چند نوع از خشونت های جنسی را تجربه کرده است. در فرانسه نیز ، 95 درصد قربانیان خشونت را زنان تشکیل می دهند. آمار فحشا در فرانسه در حال گسترش است. [1]
سایت نیشن مستر[2] دریکی از صفحات خود، نمودارهایی را در خصوص تعداد قربانیان تجاوز به عنف در کشورهای جهان تنظیم کرده  که تمام کشورهای مدعی پیشرفت و حقوق بشر، مثل انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، سوئد و آمریکا را جز کشورهای رکورد دار قربانیان تجاوز به عنف معرفی می کند.[3]
جامعه غربی در مسیری گام بر می دارد که البته باید در آینده آمار وحشتناک تری از خشونت و تجاوز و قتل را شاهد باشیم. جالب است در کشوری مثل آمریکا که مدعی پیشتازی در تمدن غربی است، مردم رئیس جمهوری مثل ترامپ را انتخاب می کنند، در حالی که می دانند وی به زنان متعددی تجاوز کرده است! در چنین فضایی توقع چیست؟!
 

ضرورت بازگشت به تعالیم الهی

به صدر مطلب باز گردیم. در صورتی که الگوی جامعه ما، این جوامع غربی و فرهنگ منحط ایشان قرار گیرد، لاجرم باید به لوازم این مسیر نیز تن داده و هر روز شاهد جنایاتی به مراتب بدتر از حادثه سیرجان باشیم.
سایت نیشن مستر دریکی از صفحات خود، نمودارهایی را در خصوص تعداد قربانیان تجاوز به عنف در کشورهای جهان تنظیم کرده  که تمام کشورهای مدعی پیشرفت و حقوق بشر، مثل انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، سوئد و آمریکا را جز کشورهای رکورد دار قربانیان تجاوز به عنف معرفی می کندراه علاج و پیشگیری واقعی در قبال این گونه حوادث، بازگشت به همان راه و مسیری است که در طول تاریخ توسط انبیاء و ائمه (ع) ترویج می شده است. دین، برنامه جامع سعادت بشری است که در پرتوی آن نه تنها از بسیاری از آسیب های زیر و درشت فردی و اجتماعی مصون می مانیم بلکه تنفس در فضای آموزه های وحیانی و تعالیم حیات بخش انبیاء و اولیاء الهی، موجب رشد و به کمال رسیدن بشریت خواهد شد.
باید بپذریم که دو جبهه کلان در عالم از ابتدا تا کنون، وجود داشته است و همه حوادث ریز و درشت عالم، در فضای این درگیری ترجمه می شود. همانگونه که قران کریم می فرماید:
اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولِئکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ.[4]
یعنی خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
 
پذیرش سبک زندگی غربی و تن دادن به تمدن مبتذل آمریکایی و اروپایی، معنایی جز پذیرش ولایت کفار و مشرکین را نداشته و – علی رغم تبلیغات ظاهری و سرخوشی های موقت و زودگذر - سرنوشت محتوم آن هلاکت و نابودی خواهد بود.

[1] . رک: منیره اخوان، نقض حقوق زنان در غرب، تحلیلی از جایگاه زن در کشورهای اروپایی و آمریکا، فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زن، 1394، شماره 1.

[2] . www.nationmaster.com

[3] . به نقل از فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زنان، تحلیل و بررسی خشونت علیه زنان (مطالعه موردی زنان در اروپا)، مهدیه شادمانی سال سوم پاییز ۱۳۹۶ شماره ۹.

[4] . بقره / 257

نسخه چاپی