رژیم غذایی اتکینز برای کبد چرب
چکیده:

رژیم غذایی اتکینز شامل مصرف غذاهایی است که حاوی کربوهیدرات پایین هستند. این رژیم غذایی بر روی مکانیزم کتوز عمل می‌کند. در این مکانیزم، بدن از رسوبات چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. مقدار ناکافی کربوهیدرات‌ها بدن را مجبور به استفاده از ذخیره چربی خود می‌کند. مصرف کمتر از 20 گرم در روز از این رژیم غذایی شامل 12 تا 15 گرم سبزیجات سبز سالاد و دیگر سبزیجات مانند اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، کدو، گل آفتابگردان، شلغم، گوجه فرنگی و غیره می‌باشد. غذاهای دیگر در این رژیم غذایی شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ و مرغ است.
 
تعداد کلمات:   1070  /    زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
رژیم غذایی اتکینز
مترجم: فتانه خزاعی

رژیم غذایی اتکینز نوعی از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین می‌باشد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا رژیم غذایی اتکینز برای درمان کبد چرب مفید است یا خیر.
بیماری چربی کبد یکی از علل اصلی مرگ به واسطه نارسایی کبد می‌باشد. در حالی‌که این بیماری به عنوان یک بیماری کبدی خوش خیم شناخته می‌شود، ممکن است پیشرفت کرده و باعث بروز بیماری‌های جدی کبدی گردد. کبد چرب اغلب پیش زمینه سیروز کبدی بوده و در نهایت باعث نارسایی کبد می‌گردد. مشکلی که در رابطه با این بیماری وجود دارد این است که اغلب در طول سال‌های اولیه بیماری، علامتی مشاهده نمی‌شود. بنا بر این، بدون بررسی سونوگرافی نمی‌توان وجود این بیماری را تشخیص داد. بیماری کبد چرب اغلب حاصل مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های غیر مجاز و عادات غذایی ناسالم در طول سال‌ها می‌باشد. فرض بر این است که این بیماری با استفاده از رژیم غذایی اتکینز قابل کنترل و درمان می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی درباره اهمیت رژیم غذایی اتکینز برای بیماران مبتلا به کبد چرب ارائه خواهیم داد.
 

رژیم غذایی اتکینز برای کبد چرب

قبل از پرداختن به جزئیات این رژیم غذایی، باید به طور خلاصه بیماری کبد چرب را معرفی کنیم. کبد چرب نوعی از بیماری است که در آن رسوب چربی در کبد رخ می‌دهد. در بدن انسان، اکثر اندام‌ها در یک لایه چربی پوشیده شده‌اند که به عنوان عایقی برای اندام عمل می‌کنند. رسوبات نرمال چربی در کبد حدود 5 درصد کل وزن آن می‌باشد. چربی رژیم غذایی از طریق جریان خون به گردش در آمده و در کبد رسوب می‌کند. کبد رسوبات چربی را به انرژی تبدیل کرده و از آن برای انجام عملکردهای بدن استفاده می‌کند. با این ‌حال، هنگامی‌که شما غذاهای بسیار چرب را مصرف می‌کنید، تنها مقدار کمی از آن سوزانده شده و به انرژی تبدیل می‌شود، در حالی‌که بقیه این چربی در خود کبد باقی می‌ماند و باعث ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود. در این بیماری، سلول‌های کبدی سالم یا همان هپاتوسیت‌ها از بین رفته و سلول‌های چربی جای گزین آن‌ها می‌شود که این موضوع بر عملکرد کبد تأثیر خواهد داشت. بیماری کبد چرب اولین مرحله از سیروز کبدی و نارسایی کبد می‌باشد. با این حال، درمان کبد چرب ممکن است باعث جلوگیری از بروز سیروز کبدی و کاهش اختلال در عملکرد کبد شود. هنگامی‌که شما غذاهای بسیار چرب را مصرف می‌کنید، تنها مقدار کمی از آن سوزانده شده و به انرژی تبدیل می‌شود، در حالی‌که بقیه این چربی در خود کبد باقی می‌ماند و باعث ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود.
در کبد چرب غیرالکلی، کبد چرب در درجه اول حاصل از استفاده از رژیم غذایی ناسالم می‌باشد. بنا بر این، تغییر در رژیم غذایی می‌تواند کمک مؤثری به توقف این بیماری کند. پی برده شده که افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند، احتمالا از یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بسیار بالا استفاده می‌کنند. به طور مشابه، مصرف بالاتر چربی‌ها نیز باعث رسوب تری گلیسرید در کبد می‌گردد. این موضوع منجر به کبد چرب غیرالکلی شده که یک نوع جدی از بیماری کبد چرب می‌باشد. افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند با دنبال کردن رژیم غذایی اتکینز می‌توانند تا حد زیادی به کنترل این بیماری کمک کنند. این رژیم غذایی کربوهیدرات‌های ساده که باعث بالا رفتن سطوح قند در بدن می‌شود را از رژیم غذایی حذف می‌کند. سطوح بالای گلوکز ذخیره چربی در بدن را به عنوان منبعی از انرژی در آینده افزایش می‌دهد.
رژیم غذایی اتکینز شامل مصرف غذاهایی بوده که حاوی کربوهیدرات پایین می‌باشد. این رژیم غذایی بر روی مکانیزم کتوز عمل می‌کند. در این مکانیزم، بدن از رسوبات چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. مقدار ناکافی کربوهیدرات‌ها بدن را مجبور به استفاده از ذخیره چربی خود می‌سازد. این امر منجر به کاهش وزن فرد خواهد شد. همچنان‌که رسوبات چربی در بدن شروع به کاهش می‌کنند، کبد نیز عاری از چربی خواهد شد. انرژی از مصرف پروتئین و چربی ایجاد می‌شود. رژیم غذایی اتکینز حاوی غذاهایی بوده که دارای شاخص گلیسمی پایین می‌باشد و بنا بر این به شدت برای بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود. غذاهای حاوی شاخص گلیسمی پایین غذاهایی بوده که قند را به آرامی بدون افزایش قند در خون تجزیه می‌کنند. از آن‌جا که قند خون بالا مرتبط با رسوب چربی در کبد می‌باشد، رژیم غذایی اتکینز با شاخص گلیسمی پایین به پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب کمک می‌کند.
 

ملاحظات

هیچ شکی نیست که رژیم غذایی اتکینز باعث کاهش وزن می‌شود، بنابراین به کنترل بیماری کبد چرب کمک خواهد کرد. با این‌حال، این نوع رژیم غذایی ممکن است گزینه سالمی برای بدن در طولانی مدت نباشد. مصرف پروتئین در صورتی‌که بسیار بالا باشد، ممکن است باعث بروز مشکلات قلبی عروقی متعددی شده و بر عملکرد کبد و کلیه تاثیر بگذارد. در حالی‌که این رژیم غذایی ممکن است باعث بروز برخی عوارض نامطلوب مانند تنفس نامناسب، یبوست و غیره در افراد دیابتی گردد. در مرحله اول شما نیازمند مصرف کمتر از 20 گرم در روز از این رژیم غذایی بوده که شامل 12 تا 15 گرم سبزیجات سبز سالاد و دیگر سبزیجات مانند اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، کدو، گل آفتابگردان، شلغم، گوجه فرنگی و غیره می‌باشد. غذاهای دیگر در این رژیم غذایی شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ و مرغ می‌باشد. توقف مصرف نوشیدنی‌های مضر و کاهش مصرف کافئین نیز باید در این رژیم غذایی در نظر گرفته شود. مرحله بعد استفاده از محتوای کربوهیدرات تا 5 گرم خالص در هر هفته می‌باشد. شما می‌توانید از سبزیجات مناسب و پنیر نیز استفاده کنید. مرحله نگهداری شامل مصرف میوه‌ها، سبزیجات حاوی نشاسته، حبوبات و غلات می‌باشد.
در صورتی‌که تمایل به استفاده از رژیم غذایی اتکینز برای کنترل بیماری کبد چرب خود دارید، باید از متخصصین تغذیه در این زمینه کمک بخواهید. ممکن است نیازمند استفاده از برخی مکمل‌های خاص در هنگام استفاده از رژیم غذایی اتکینز باشید که با مشورت با پزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، انجام منظم تمرینات ورزشی نیز می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.

برگرفته از سایت بازل
نسخه چاپی