شناسنامه مسلمانی
هر شغل و حرفه­ ای، کسب و کاری لباس خاص خودش را دارد. پزشک­ ها لباس مخصوص خودشان را دارند، رفتگرها، پلیس ­ها، کارگرها و راننده­ ها و سربازها... هرکدام لباس فُرم و مخصوص کارشان را دارند. گاهی شما اشخاص را به خاطر لباس تنشان می ­شناسید. به خاطر لباسی که یک پلیس پوشیده، به او اعتماد می­ کنید و از او کمک می­ خواهید. حتی مبلغان دینی هم لباس مخصوص خودشان را دارند. این لباس برای همه قداست دارد و همه با این لباس احترام می­ گذارند چون لباس روحانیت، لباس پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است.

شاید خوب بلد نباشید سخنرانی کنید، کلمه­ ها را پشت سرهم ردیف کنید و از عقایدتان دفاع کنید. این طور وقت­هاست که می ­توانید با زبان لباستان با دیگران حرف بزنید. لباس شما می­ تواند دیدگاه ­ها و باورهای شما را به دیگران منعکس کند. پیش از آن­که خودتان حرفی بزنید، لباستان از دور داد می ­زند که باور شما چیست. فرد ساده­ پوشی هستید؟ فرد طرف­دار سرسخت مُد هستید؟ با لباس­تان دوست دارید جلب توجه کنید یا برعکس، لباسی را پوشیدید که خیلی توی چشم نیاید. لباس­ های کوتاه، تنگ، چسبان یا گشاد... هرکدام با بیننده قبل از این که شما در صحبت را باز کنید، کلی حرف زده است.

از این حرف­ها می ­شود نتیجه گرفت که لباس می ­تواند نشان ­دهنده ­ی تخصص شما و همین­طور عقیده­ ی شما باشد. آیا می‌شود شما خود را فرد مسلمان معتقدی بدانید؛ اما لباس­ هایی بپوشید که نمادهای عجیب و غریب رویش است که حتی نمی­ دانید معنی آن­ها چیست؟ 

اسلام برای این مساله یک کلید دارد. یک نماد روشن که در هرجایی از دنیا باشی، وقتی آن را ببینی، یاد دینت بیفتی و به آن افتخار کنی. مهم­تر از همه، پای­بندی به اصول دینی­ ات را به بقیه نشان بدهی. تو یک شناسنامه داری که هرجای دنیا بروی، تو را از دیگران متمایز می­ کند و شناخته می ­شوی. شناخته می­ شوی که یک مسلمان هستی و به دین و مذهبت افتخار می­کنی.

حجاب، کلید حل مساله است. هرجا که باشی حجاب تو نشان­ دهنده­ ی این است که من در حریم امن اسلام هستم. من گوهری هستم که خودم را از چشمان آلوده ­ی شما پنهان کردم و به شما اجازه دست­ درازی به عقاید و حریمم را نمی ­دهم. همه­ ی دنیا حجاب را به عنوان نماد اسلام پذیرفته ­اند و می­ توان گفت حجاب سنبلی برای اتحاد میان مسلمان­هاست. هرچند که حجاب در کشورهای مختلف مسلمان، تفاوت­ هایی با هم دارد، اما اصل قضیه پوشیدگی و آراستگی در پس حجاب است. مهم این است که همه از یک اصل استفاده می­ کنند و به یک مساله باور دارند. ممکن است رنگ و نوع حجاب در کشورهای مختلف با هم تفاوت داشته باشد؛ اما در فلسفه‌ی حجاب که ترویج پاکدامنی و ایجاد آرامش در جامعه است، همه با هم مشترکند.

 فلسفه­ ی حجاب ترس و نگرانی در دل دشمنان می­ اندازد، آن­قدر که سعی می­ کنند با حجاب مقابله کنند؛ اما کسی که طعم شیرین پوشش را چشیده باشد، محال است از عقیده­ ی خود برگردد. دشمنان اسلام از اتحاد و هم ­لباسی مسلمانان وحشت دارند و این اتحاد کابوسشان است، پس به هر طریقی سعی می­کنند این لباس واحد را از مسلمانان بگیرند و آن­ ها را به سمت پوشش ­های ناپوشش خودشان بکشانند؛ اما کسی که نفس حجاب برایش مهم باشد، زیرک باشد و فریب دشمن را نخورد، به مارک و قیمت لباسش توجهی ندارد، به این­که مُد روز چیست اهمیتی نمی ­دهد. توی خیابان­ ها به بهانه­ ی پیدا کردن یک لباس تک گشت­زنی نمی­کند.

فرد مسلمانی که عاشق لباس اتحاد اسلام است، دنبال این می­ گردد که کدام لباس برازندگی او را در نقش یک مسلمان نشان می ­دهد. کدام لباس بیشتر با آداب دینش جور است. در قید و بند مُد و رنگ سال لباسش نیست. تفکراتش فراتر از این حرف­ هاست و محدودیت رنگ و مارک ندارد. پی لباسِ مسلمانی­ست و سعی دارد آن را برای همیشه و در هرکجای این دنیای بزرگ به هر قیمتی، حتی به بهای خونش، حفظ کند.

نویسنده: هاجر زمانی
نسخه چاپی