سلامتی و تندرستی شماره سوم
حدیث سلامتی

امام علی(علیه السلام) می ­فرمایند: چون پیامبر خدا(ص) میوه ­ی نوبری را می­ دید، آن را می­ بوسید و بر روی چشمان و دهانش می ­نهاد و سپس می­ گفت: خداوندا! چنان که آغاز این را در عافیت به ما نشان دادی، پایان آن را نیز در عافیت به ما بنمایان.
(بحارالانوار، ج66، ص119)


بخور، بخند، شاد باش!

خیلی­ ها برای رسیدن به آرامش و شادی، توی کتاب های روانشناسی دنبال فرمول و یا حتی قرص می­ گردند اما شادی می­ تواند همه جا باشد، حتی در بشقاب غذای مقابلمان. یک ماده غذایی سالم تمام مواد مغذی اش را به بدن شما وارد می­ کند و با جذب این مواد بر اخلاق و انرژی جسمی و روحی­ تان تاثیر مثبت می­ گذارد.ساعات غذا خوردن می ­تواند به مفرح ­ترین ساعات روز شما تبدیل شود. کافی­ست این لحظات را کنار اعضای خانواده بگذرانید، خوب غذا بپزید و بخورید. البته بعضی مواد غذایی به شادابی شما کمک بیشتری می­ کنند، مثل ماهی و همین طور گردو به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا3 و سیر تازه یا سرخ کرده به خاطر افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ­ها، ریشه­ ی تازه ­ی زنجبیل به خاطر جلوگیری از بیماری­ های آزاردهنده مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، جوی دوسر به خاطر افزایش متابولیسم بدن و افزایش قدرت تحمل شما، انواع توت به خاطر میزان بالای آنتی اکسیدان­ ها و بی­ دردسرتر از همه، آب به خاطر حیاتی بودنش برای فعالیت­ های مغزی­تان. با مصرف مداوم این خوراکی­ ها همیشه لبخند روی لبانتان داشته باشید.

نوبر بهاره...

فصل بهار کوله ­باری از میوه­ های نوبرانه را با خودش می­ آورد. گوجه سبز یکی از آن هاست. گوجه سبز همان میوه ­ی نارس درخت آلو و آلوچه است که طرفداران زیادی دارد. گوجه سبز چون قند بالایی ندارد، کالری­ اش پایین است و اگر در خوردنش افراط نشود، میوه­ ی کم ضرر و خوش­ خوراکی است. به خاطر وجود ویتامین «ث» مواد مغذی دیگر، این میوه بدن را در مقابل عفونت­ ها مقاوم می­ کند و با رادیکال­ های آزاد که مخربند، مقابله می­ کند و به همین خاطر باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می ­شود. ویتامین­ های گروه «ب» در این میوه باعث کاهش اضطراب و افسردگی می ­شوند و سلامت پوست و اعصاب را باعث می ­شوند. با این حال گوجه سبز میوه­ ای نفاخ است و زیاده ­روی در خوردن آن اصلا به نفعتان نیست. شستن وضدعفونی کردن این میوه قبل خوردن را فراموش نکنید.
 
به زیبایی یک توت ­فرنگی...

توت­ فرنگی میوه ­ی خوش آب و رنگ فصل بهار است. به علت داشتن آهن و ویتامین «ث»، در خون­ سازی بدن موثر است و به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر در رشد کودکان و نوجوانان، سلامت دندان­ ها، داشتن استخوان­ هایی قوی و محکم موثر است. دانش ­آموزان و افرادی که تمرینات فکری می­ کنند بهتر است حتما توت ­فرنگی بخورند چون این میوه خوش­مزه فسفر مورد نیازشان را تامین می­ کند. ویتامین «آ» موجود در توت ­فرنگی نیز باعث رشد ناخن­ ها و تقویت بینایی می­ شود.

جای خالی جوانه ­ها

شاید برایتان جالب باشد بدانید وقتی حبوبات جوانه می­ زنند، ارزش غذایی­شان بالا می­ رود و کالری­شان اندکی کاهش پیدا می­ کنند. مجموعه ویتامین­ ها و مواد معدنی این ماده غذایی را به منبعی از عناصر ضروری برای بدن تبدیل کرده که حتی به جوانه­ ها لقب سرچشمه جوانی هم داده­ اند. یکی از خوشمزه ­ترین و پرکاربردترین جوانه ­ها، جوانه ماش است که در سرتاسر دنیا شناخته شده و مورد استفاده است. اما چه چیزی این دانه­ ی کوچک را تا این حد محبوب ساخته است؟ مصرف ماش برای اعصاب و بینایی توصیه شده است. برای مبتلایان به فشار خون و چربی خون هم مفید است. فوق العاده زود هضم بوده و مصرفش به بیماران دیابتی توصیه می­شود. جوانه ماش به خاطر وجود آهن در درمان کم خونی هم مورد استفاده دارد. جوانه ماش را می ­توانید در انواع سالادها به همراه جوانه­ های دیگر مصرف کنید و از طعم جدید و همه­ ی خواص آن به صورت خام بهره ببرید. استفاده از آن در انواع خوراک ­ها هم خالی از لطف نیست. همه­ ی این­ ها وقتی جالب می ­شود که این جوانه ­های کوچک را در منزل، خودتان تهیه کنید. برای تهیه جوانه، درست مثل سبزه­ی نوروز عمل کنید، آب آن را زود عوض کنید وقتی که جوانه ­های کوچک پدیدار شدند، قابل استفاده است و باید آن­ها را در جای خنک نگه­داری کنید.

دانه ­های کوچک گرمابخش

هل، یکی از طعم دهنده­ های مشهور در شیرینی­ ها و دسرهای سنتی ایرانی و آشنا با ذائقه ماست. ما ایرانی­ ها بیشتر از هل سبز استفاده می­ کنیم اما هل سفید و سیاه هم داریم که هل سبز، طعم قوی­تری نسبت به آن­ها دارد. عطر هل، از دانه­ های کوچک قهوه ­ای رنگی می­ آید که درون پوسته­ ی آن قرار دارد. هل گرمابخش بدن است و جویدن آن بعد از غذا، علاوه بر هضم زودتر غذا، بوی بد دهان را از بین می­ برد و اسید معده را کاهش می ­دهد. به خاطر خاصیت گرمابخشی و انرژی ­زایی، در رفع اضطراب موثر است و مانع افسردگی می­شود. هل مقوی قلب، اعصاب و کلیه هم هست. در درمان تهوع هم توصیه می­ شود از دم کرده هل استفاده شود. هل تب را پایین می­ آورد، دردهای روماتیسمی را کاهش می ­دهد و ضد مسمومیت هم هست. پس با وجود همه­ ی این­ها به نظر می­ رسد انداختن چند دانه هل در قوری چای، یک سنت پسندیده و مفید است چرا که هم نوشیدنی­ مان را خوش­ عطر می­ کنیم و هم از خواص با ارزش این دانه استفاده می ­کنیم.

راه­کارهایی برای شوره نزدن

حتما همه شما با شوره سر آشنا هستید، شاید هم خودتان آن را تجربه کردید. شوره سر عارضه­ ای است که در آن پوسته ­های سفید یا خاکستری در یک قسمت یا تمام سر دیده می­ شوند. شوره سر خطری ندارد اما ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. با استفاده از راه­کارهای طبیعی و ارزان می­ توانید شر این مزاحم­ های کوچولو را از خود دور کنید. موهای خود را هرروز شانه بزنید. شانه زدن باعث افزایش گردش خون در ریشه موهایتان می ­شود. بعد از شانه زدن پوست سر خود را ماساژ دهید تا گردش خون سریع­تر شود. کمی سرکه را با آب رقیق کنید و روی سر خود بریزید و با یک پارچه سر خود را ببندید و بعد از چند دقیقه موهایتان را بشوئید. اگر تحمل سوزش را ندارید، سرخود را با روغن نارگیل ماساژ دهید و پس از 15 دقیقه، سر خود را با آب داغ بشویید.

از اضطراب دوری کنید، حفظ آرامش می­ تواند به رفع شوره سر کمک کند. تغذیه طبیعی و سالم هم شوره سر را کاهش می­ دهد، پس مصرف میوه و سبزی­جات تازه را فراموش نکنید و از خوردن بیش از حد شیرینی­ ها، غذاهای پرچرب و ادویه ­ها خودداری کنید. بعد از شامپو زدن و در مرحله­ ی آخر آب­کشی موهای خود را با مخلوط آب و یک قاشق غذاخوری آب­لیمو بشوئید. این کار هم در رفع شوره مفید است، هم موهایتان را درخشنده می­ کند. درپایان ذکر این نکته مهم است که برای خودتان حتما برس و شانه شخصی داشته باشید.

نویسنده: سحر رحیمی
نسخه چاپی