سلامتی و تندرستی شماره چهارم
 حدیث سلامتی

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «یا عَلىُّ بادِر بِاَربَعٍ قَبلَ اَربَعٍ: شَبابِکَ قَبلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتِکَ قَبلَ سُقمِکَ وَ غِناکَ قَبلَ فَقرِکَ ، وَ حَیاتِکَ قَبلَ مَوتِکَ»
«اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب: جوانى‏ات را پیش از پیرى، سلامتى‏ات را پیش از بیمارى، ثروتت را پیش از فقر و زندگى‏ات را پیش از مرگ.»
1

 
یک پفک و این همه ضرر!

پفک یکی از تنقلاتی است که خیلی از ماها نمی­ توانیم تعارف آن را رد کنیم. هرچند کارشناسان تغذیه بارها در مورد مضرات آن گفته ­اند؛ ولی هنوز این خوراکی نقش پررنگی در میان وعده­ های ما دارد. پفک از پودر ذرت، روغن، پودر پنیر، رنگ ­های خوراکی و نمک تهیه شده است. در تهیه پفک از حرارت زیادی برای گرم کردن استفاده می ­شود. در طی این حرارت، اسیدهای چرب ترانس به وجود می­ آیند که این اسیدهای چرب در بدن باعث بالا رفتن کلسترول بد خون می­ شوند. این حرارت باعث از بین رفتن مواد مغذی می­ گردد. وقتی که پودر پنیر حرارت ببیند، نه تنها ارزش غذایی آن از بین می ­رود، بلکه موادی تولید می­شود که خطرزا هستند. هنگام مصرف، پفک به دندان­ ها می­ چسبد و همین زمینه ­ساز پوسیدگی دندان­ هاست. برای همین باید بعد از مصرف پفک دندان­ ها را مسواک زد. پفک ذائقه کودکان و نوجوانان را به سمت شوری می­ برد، و احتمال ابتلا به فشار خون در بزرگ­سالی زیاد می­ شود. مصرف بیش از اندازه غذاهای شور مثل پفک، زمینه را برای بروز پوکی استخوان آماده می ­کند. در ضمن بعضی کارخانه ­ها برای سودجویی از رنگ ­های غیر مجاز در فراورده‌های خود استفاده می­ نمایند که آن هم خالی از ضرر نیست.
 
رابطه غذا و خوش اخلاقی!

محققان می­ گویند: بعضی غذاها می ­توانند روی خلق و خوی شما تاثیر مثبت داشته باشند و شما را خوش ­اخلاق و با روحیه کنند. این مواد مغذی عبارتند از: اسیدهای چرب امگا 3 (موجود در ماهی، روغن بذر کتان، گردو و تخم ­مرغ)، تریپوفان (بوقلمون، سویا، گوشت قرمز و لبنیات)، منیزیم (آجیل، سبزیجات برگ­دار سبز)، اسیدفولیک (در میوه ­ها و سبزیجات برگ­دار سبز)،  ویتامین ب 12(موجود در فراورده­ های لبنی، گوشت و ماهی). آنها می­ گویند: کمبود هر یک از این مواد می ­تواند در بدن شما باعث ایجاد اختلال شود و زمینه را برای بروز افسردگی ایجاد کند.
 
یک لیوان طراوت

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز به بهبود سلامت پوست، مو و ناخن کمک می­ کند، و به زیبایی و شادابی چهره می­ افزاید. کارشناسان می­ گویند آب پرتقال طبیعی، سرشار از ویتامین ث، پتاسیم و فولیک اسید است که این ویتامین ­ها و املاح حیاتی به بهبود سلامت بافت­ های بدن اضافه می ­کنند. رنگ­دانه ­های موجود در پرتقال با کاهش آسیب­ های پوستی ناشی از تابش نور خورشید مرتبط هستند و میزان انعطاف ­پذیری پوست را افزایش می­ دهند. البته توجه داشته باشید، آب پرتقال را تازه به تازه تهیه کنید. نگه داشتن آب پرتقال طبیعی در یخچال به مدت طولانی خواص آن را کم می­ کند و باعث تغییر مزه آن می­ شود.

نویسنده: سحر رحیمی
 
منبع:
1- من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 357، ح 5762
نسخه چاپی