سلامتی و تندرستی  شماره پنجم
حدیث سلامتی

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: خداوند میانه­روی را دوست دارد، و اسراف و زیاده­روی موجب خشم اوست حتی اگر اسراف در دور انداختن هسته خرمایی باشد که قابل استفاده است یا زیادی آبی که خورده شده باشد.
تحف العقول؛ ص 301

 
یک حافظه تمام نشدنی!

حتما در مورد میوه­ ها و خاصیت آنتی ­اکسیدانی آنها زیاد شنیده­ اید. آنتی­ اکسیدان ­ها علاوه بر خاصیت ضد سرطانی­ شان، باعث کند شدن سرعت تخریب سلول­ های مغز هم می­ شوند. این ویژگی موجب می ­شود تا در سنین پیری، پیشرفت بیماری آلزایمر کند شود و سلول­ های مغز آسیب دیده و پیر نشوند. حالا پژوهشگران فهمیده ­اند که میوه­ ها و سبزی­جات تازه به این صورت از بیماری آلزایمر پیش­گیری می­ کنند. تحقیقات آن ها نشان می­ دهد افرادی که از ویتامین(ث) و رنگدانه ­ها کمتر استفاده کردند، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر بوده­ اند. میوه­ ها و سبزی­جاتی که آنتی ­اکسیدان زیادی دارند، مثل زردآلو، هویج و اسفناج باعث می­ شوند مغزتان برای همیشه سالم و فعال باقی بماند.
 
کشمش نبین چه ریزه!

کشمش میوه خشک شده انگور است. در فصل پاییز و زمستان که خبری از انگور تازه نیست، می­ توان از کشمش استفاده کرد. کشمش انرژی زیادی به بدن می­ دهد و سیستم گوارش را تقویت می­ کند. کشمش در تقویت اعصاب بدن و حافظه خیلی می­ تواند به شما کمک کند. قند کشمش برای بدن مفید است و به نسبت شیرینی­ های دیگر کم ضررتر است. با مصرف کشمش می­ توانید بخشی از آهن مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین کنید. کشمش آنتی­ اکسیدان، ویتامین (ب و د) هم دارد.
 
ویتامینی برای آرامش

دانشمندان طی تحقیقی متوجه شدند کسانی که از ویتامین ­های گروه(ب) کمتر استفاده می­کنند، بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی شدید و یا حتی بعضی بیماری ­های روانی هستند. آنها می­ گویند چهار ماده در مغز اشخاص عادی وجود دارد که در مغز اشخاصی با مشکلات اعصاب و روان وجود ندارد. این چهار ماده در گوشت­ هایی مانند گوشت گوساله یا گوسفند، جگر، مغز و قلوه وجود دارد که منابع مهم ویتامین(ب) هستند.
 
چرت بزن!

همه ازعوارض کم خوابی آگاه هستیم؛ اما این‌بار محققان به نتایج جالبی دست پیدا کرده ­اند. بررسی­ های آن ها نشان می­ دهد چرت نیم­روزه می ­تواند حافظه را تقویت کند، حتی شاید خیلی بهتر از یک خواب عمیق! در این مطالعه مشخص شد دانش ­آموزانی که در روز 45 دقیقه چرت می ­زنند، عمل­کرد تحصیلی و توان یادگیری بهتری نسبت به هم­کلاسی­ هایشان دارند. چرت نیم­روزه باعث می ­شود مغز اطلاعاتی را که در بیداری به دست آورده، پردازش کند و آمادگی بهتری برای ادامه فعالیت داشته باشد. این چرت شش دقیقه ­ای فایده­ های دیگری هم دارد، مثلا باعث کاهش بیماری­ های قلبی و عروقی و کنترل بهتر فشار خون هم می ­شود.

نویسنده: سحر رحیمی
نسخه چاپی