سلامتی و تندرستی شماره هفتم
حدیث سلامتی
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می­فرمایند: «بهترین غذای شما نان و کامل­ترین میوه­های شما انگور است.»
حضرت علی(ع) در روایتی می­فرمایند: «انگور غذایی است متنوع، هم خورش نان است، هم میوه، هم خوراک و هم حلوا.»

 
چاقی با دیر نهار خوردن!

متخصصان تغذیه می­ گویند افرادی که زمان خوردن وعده­ های غذایی خود را در طول زمان به تاخیر می­ اندازند، بیشتر در معرض چاقی هستند. آن­ها می­ گویند کسانی که دیر ناهار می­ خورند، خیلی سخت­تر می ­توانند وزن خود را کاهش دهند. پس با این خبر نتیجه می­ گیریم زمان خوردن وعده­ های غذایی تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد و با تنظیم ساعت ­های وعده ­های غذایی می­ توانیم به وزن مناسب خود نزدیک شویم و از بیماری چاقی و خطرات آن در امان بمانیم.
 
چرا خوردن توت ­فرنگی مفید است؟

توت ­فرنگی حاوی مقدار زیادی از یک نوع ترکیبات طبیعی به نام فلاوونوئیدها است که در انگور و توت سیاه هم وجود دارد. گروه خاصی از فلاوونوئیدها که آنتوسیانین نام دارند، می­توانند به عروق و سرخرگ ­ها کمک کنند و فایده ­های زیادی برای قلب و عروق دارند. برای همین متخصصان توصیه می­ کنند توت فرنگی مصرف کنید. مصرف سه نوبت یا بیشتر در هفته از این میوه می­تواند خطر بروز حمله قلبی را کاهش دهد.
 
سیب و سلامتی دندان­ها

مصرف منظم و مداوم سیب نقش زیادی در جلوگیری از فرسودگی دندان­ ها دارد. سیب کمک می­ کند تا دهان و دندان تمیز شود. سیب دارای خواصی است که به پاکسازی دندان­ ها کمک می­ کند. این خاصیت در هیچ میوه دیگری وجود ندارد. میوه‌های دیگری که به سلامت دهان و دندان ما کمک می­ کنند، لیموشیرین و لیموترش هستند. این دو میوه ویتامین«ث» زیادی دارند که باعث سلامتی لثه­ ها می­ شوند.
 
رابطه آسم و آلرژی با فست فود

یک بررسی جدید نشان داده است کودکان و نوجوانان سراسر جهان که بیشتر فست ­فود می ­خورند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم شدید و انواع آلرژی­ ها هستند. در این گزارش مشخص شده خوردن فست­ فود از سنین پایین ­تر درصد این ابتلا را بیشتر می­ کند. در عوض کودکان و نوجوانانی که بیشترین مقدار میوه را در مقایسه با هم سن و سال­ های خود مصرف کرده ­اند، کمتر با بیماری آسم و آلرژی مواجه شده ­اند.

نویسنده: سحر رحیمی
نسخه چاپی