سلامتی و تندرستی شماره دهم

امام محمد باقر(علیه السلام) می­فرمایند: اسلام بر روی پنج پایه استوار شده است: نماز، روزه، زکات، حج، ولایت
(کافی، ج 2، ص 17)

 
ویتامین خورشیدی

حتما تا به حال در مورد ضررهای اشعه فرابنفش خورشید چیزهایی شنیده­ اید؛ اما باید بدانید نور خورشید دشمن پوست شما نیست. قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تولید ویتامین «د» در بدن می ­شود و از بروز پوکی استخوان در سنین میانسالی و سالمندی پیش­گیری می­ کند. برای تامین این ویتامین تنها 10 تا 15 دقیقه آفتاب گرفتن کافی است؛ اما در صورتی که قصد دارید بیشتر از این زمان در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتما از یک کرم ضد آفتاب مناسب و استاندارد استفاده کنید.
 
خمیردندان و مراقبت از مرواریدهای شما

برای داشتن یک ردیف مروارید درخشان داخل دهان تان، بهداشت دهان و دندان حرف اول را می­ زند. همان­ طور که انتخاب مسواک مهم است، انتخاب خمیردندان هم اهمیت دارد. خمیردندان حاوی مواد ساینده ای است که باعث تمیزی دندان­ ها شده، لکه ­ها و پلاک­ های میکروبی آن را از بین می ­برد. اصل مهم در خرید خمیردندان مارک یا طعم آن نیست. تنها به این نکته توجه داشته باشید که خمیردندان حتما حاوی فلوراید باشد. دانشمندان می­ گویند افرادی که از زمان کودکی از خمیردندان استفاده می­ کنند، در بزرگسالی احتمال پوسیدگی دندان­ هایشان 44 درصد کمتر از بقیه است. خمیردندان گران ­تر، دندان­ های شما را سفیدتر نمی­ کند. در واقع همه ی خمیردندان ­ها تاثیر کم و بیش یکسانی روی دندان­ های شما دارند. اما اگر دندان­ های حساسی دارید یا هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم، دندان­ هایتان تیر می­ کشد، دنبال خمیردندانی برای دندان­ های حساس باشید.

نکته مهم دیگر این است که لازم نیست همه ی سطح مسواک را با خمیردندان بپوشانید. مقدار مورد نیاز خمیردندان برای دندان­ های شما تنها به اندازه یک نخود است، نه بیشتر! بعضی از خمیردندان­ ها سفید کننده هستند، این خمیر دندان­ ها برای مصرف روزانه مناسب نیستند و در هفته یک یا دو بار بیشتر از آن­ها استفاده نکنید چون ممکن است باعث آسیب به مینای دندانتان بشوند.

 
دلایلی برای ماست خوردن

ماست یکی از فراورده­ های لبنی است که حاوی ریزمغذی­ های ضروری مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم می ­باشد. برطبق یک تحقیق جدید، محققان دریافتند خوردن ماست، رژیم غذایی متعادل ­تری را برای افراد ایجاد می­ کند و نسبت به افرادی که اصلا ماست نمی­ خورند، نسبت دریافت ریزمغذی­ های اصلی به مراتب بیشتر است. آن­ها می ­گویند افرادی که بیشتر ماست می­ خورند، تمایل کمتری برای خوردن مواد پرکالری مثل سوسیس و کالباس و غلات سفید دارند. همچنین مصرف مواد غذایی مفید و سالم مثل مغزی­جات، میوه و سبزی­جات، خشکبار، ماهی و غلات سبوس­دار در این افراد زیادتر است.

نویسنده: سحر رحیمی
نسخه چاپی