هم ورزش هم تفریح!

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «حق فرزند(پسر) بر عهده ­ی پدرش این است که به او نوشتن، شنا کردن و تیراندازی را آموزش دهد و روزی او را تنها از راه حلال و پاکیزه تهیه نماید.»
نهح الفصاحه: 292 / ح 1394

 
شاید تا به حال به شنا فقط به چشم یک تفریح نگاه کرده باشید یا برای فرار از گرما به آن پناه برده باشید؛ اما شنا یک ورزش مفید برای سلامتی هم هست. دلایل زیادی وجود دارد که این حرف را ثابت می­ کند و دلایل خوبی هم هست تا به این ورزش علاقه­ مند شوید. شنا گروه سنی نمی­ شناسد. از پیر و جوان همه ­می­ توانند سراغ آن بروند. موقع انجام این ورزش برخلاف ورزش­ های دیگر، فشار کمی به مفاصل شما وارد می­ شود و به همین خاطر افرادی که بیماری­ های مفاصل هم دارند، می­ توانند از فواید شنا بهره­ مند شوند.

شنا تمام ماهیچه ­های بدن را به کار می­ اندازد و به مرور زمان آن­ها را تقویت می­ کند. پس اگر دوست دارید قدرت بدنی داشته باشید و صاحب ماهیچه­ های قوی باشید، شنا را از دست ندهید.

این ورزش به شما نشاط و شادابی می­ بخشد. اگر حال و حوصله ندارید و یا احساس می­ کنید بی­ انرژی هستید، شنا می­ تواند شما را سرحال بیاورد. شنا هیجان و اضطراب و حس­ های منفی را از شما دور می­ کند، باعث می ­شود خوابی آرام و منظم داشته باشید، به دستگاه گردش خون و تنفس کمک می­ کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. موقع شنا کردن بدن شما کالری زیادی می ­سوزاند و بدن شما به تحرک وادار می­ شود. برای همین بعد از شنا احساس می­ کنید انرژی گرفتید و بهتر می ­توانید سراغ کارهای روزانه ­تان بروید.

در کنار همه ­ی فوایدی که شنا برای بدنتان دارد، باید درجاهایی شنا کنید که ایمنی و سلامت لازم را دارند. رودخانه ­ها و دریا محل مناسبی برای شنا نیستند و ممکن است باعث ورود انواع آلودگی­ ها به بدنتان شوند. حتی در مورد استخرها هم باید مراقب باشید که سراغ هر استخری نروید. استخری را انتخاب کنید که استانداردهای لازم را داشته باشد. اگر مراقب سلامتی خود در استخرها نباشید و مقررات ایمنی را رعایت نکنید، انواع بیماری­ های عفونی و قارچی به سراغ شما می­ آیند. اگر اصولی شنا نکنید، ممکن است مبتلا به عفونت گوش و ریه­ ها بشوید که خطرناک است.

همیشه به خاطر داشته باشید، اگر غذای چرب و سنگین و یا آبدار خوردید، تا سه ساعت بعد از آن شنا نکنید چون ممکن است باعث غرق شدن و خفگی در آب بشود. اگر مدت زمان زیادی در هوای گرم و یا آفتاب بودید، یک دفعه وارد آب سرد نشوید، چون شوک دمایی ممکن است باعث سکته قلبی شود. خودتان را خیلی در آب خسته نکنید، چون ممکن است توان عضلات کم شوند و موقع خطر نتوانید خوب شنا کنید یا دچار گرفتگی عضلات در آب شوید.

قبل و بعد از ورود به استخر حتما دوش بگیرید تا از بیماری ­های قارچی در امان بمانید. همچنین در اطراف استخر با دمپایی راه بروید. راه رفتن بدون دمپایی یعنی قرار گرفتن در معرض زگیل کف پا. اگر چشم­ هایتان به آب کلردار حساس است، از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

با کمک تمام موارد ایمنی در استخرها و یادگیری اصولی این ورزش، می ­توانید با خیال راحت به شنا بروید و از تمام فایده­ های آن برای سلامتی و نشاط در زندگی استفاده کنید.
 

نویسنده: سحر رحیمی
نسخه چاپی