گفتگو با خانم محبوبه محمود
خانم محبوبه محمود، از جمله نوجوانانی هستند که توانسته‌اند در زمینه‌های اختراعات و ابتکارات به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. برای این شماره، به سراغ ایشان رفتیم و درخواست کردیم برای اینکه مخاطبین باران، بیشتر با شخصیت‌شان آشنا شوند از خودشان برایمان بگویند.

به همه دوستان عزیزم سلام عرض می‌کنم. خوشحالم از اینکه امروز توانستم در خدمت شما باشم. اسمم محبوبه محمود است. متولد سوم خرداد، سال 1376 در اصفهان به دنیا آمده‌ام، اولین فرزند خانواده والبته یک خواهرهم دارم.

محبوبه جان، کلاس چندم هستی وبه چه درسی بیشتر علاقه داری؟

در حال حاضر دانش آموز سال دوم رشته ریاضی فیزیک هستم و به دروس ریاضی، فیزیک و شیمی علاقه زیادی دارم.

فعالیت‌های غیر درسی هم داری؟

 بله. من در زمینه‌های مختلف فعالیت غیر درسی دارم. برای مثال در رشته‌های رباتیک، برنامه نویسی و طراحی مدار، انجام پروژه‌های تحقیقی و پژوهشی دانش آموزی و در زمینه اختراعات و ابتکارات فعالیت‌هایی را به ثبت رسانده‌ام.

چه رتبه‌هایی تا حالا به دست آورده‌ای؟

 درجشنواره خوارزمی، توانستم رتبه‌های برتر استانی و کشوری را به خودم اختصاص دهم. در جشنواره دانش آموزی رباتیک کشور، رتبه اول را گرفتم. درمسابقات رباتیک کشوری بازهم توانستم  رتبه اول را کسب کنم. همین‌طور رتبه‌های برتر، در جشنواره‌های پژوهشی دانش آموزی، رتبه برتر جشنواره تولید محتوای الکترونیکی.  

درجشنواره علمی دانش آموزان مبتکر و مخترع بسیجی، رتبه برتر استانی وکشوری و رتبه‌های برتر مسابقات مطالعه و تحقیق. همچنین توانسته‌ام در زمینه اختراعات، طرح‌هایی خلاقانه در زمینه برق و الکترونیک  و روباتیک داشته باشم.

اولین باری که توانستی رتبه‌ای به دست آوری چه حسی داشتی؟

اولین و بهترین تجربه‌ام کسب رتبه اول مسابقات کشوری رباتیک بود، که با توجه به علاقه‌ام به این رشته و تلاش چندین روزه در مسابقات موفق به کسب رتبه اول شدم و احساسی وصف ناشدنی داشتم.
 
چه کسانی بیشترین کمک را برای رسیدن به هدفت داشتند؟

من تمامی موفقیت‌هایی را که تا کنون کسب کرده‌ام را مدیون الطاف خداوند هستم. بعد از آن تلاش‌های بسیاری که برای رسیدن به هدفم داشتم را ازعوامل رسیدن به موفقیتم می‌دانم. البته ناگفته نماند که دراین راه همواره مدیون پدر ومادرعزیزم نیز می‌باشم، که با تلاش بی دریغ‌شان در راستای ایجاد بستر سازی مناسب برای فعالیت‌هایم تلاش کردند.

به نظرت دوستان صمیمی هم می‌توانند نقشی درموفقیت‌ها داشته باشند؟

 به نظرم دوستان هم، می‌توانند عامل پیشرفت یک فرد باشند وهم می توانند عامل سرافکندکی و شکست یک فرد در جامعه. دوستی‌ها نقش بسیار مهم و بسزایی در رسیدن فرد به اهدافش دارند. پس افراد خصوصا در دوره نوجوانی باید به دوستی‌های خودشان توجه دقیقی داشته باشند.

چه کتابهایی غیراز کتابهای درسی می‌خوانی؟

کتاب‌هایی که من در کنار کتب درسی مطالعه می‌کنم، کتاب‌های مربوط به برنامه نویسی و طراحی مدار، خلاقیت و روباتیک هستند. یکی از عامل‌های موفقیتم در زمینه‌های پژوهشی همین مطالعه آزاد و غیر درسی‌ای بود که داشتم.

بزرگترین آرزویت را برایمان بگو

نهایت آرزوی هر فرد مسلمان رسیدن به سعادت است. امید اینکه با لطف خدا مسیر سعادت را هر روز پر شتاب‌تر از دیروز بپیماییم و دراین راه موفق باشیم.

دلت می‌خواهد در آینده چه شغلی داشته باشی؟

با توجه به رشته‌هایی که در آنها فعالیت می‌کنم ، و نیز علاقه زیادی که به این رشته‌ها دارم، ترجیح می‌دهم در زمینه روبایتک، پژوهش و فناوری کار کنم و شغل آینده‌ام نیز متناسب با علایقم باشد.

برای حرف پایانی چه جمله‌ای می‌گویی؟

جاده‌های زندگی را خدا هموار می‌کند، کار ما فقط برداشتن سنگ ریزه‌هاست.
نسخه چاپی