این عروس دریایی یک جاسوس آب و هوایی است
چکیده:
 
محققان، روباتی به شکل عروس دریایی که دارای همان نرمی و انعطاف حرکتی عروس دریایی واقعی است ساخته‌اند که به نرمی در دل آب‌های اقیانوس، بدون ایجاد هیچ اختلالی در محیط طبیعی، حرکت کرده و اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کند.
 
تعداد کلمات مقاله:   925  /   تخمین زمان مطالعه:4  دقیقه
 
 روبات عروس دریایی
مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
 

بازوچه‌های پیچ و تاب دار این وسیله اجازه می‌دهد که صخره‌های مرجانی را بدون ایجاد اختلال در آنها دیده‌بانی کند.

 
توضیح تصویر بالا: یک روبات عروس دریاییِ نرم و پیچ و تاب دار راهش را با ملایمت از میان اقیانوس، با مزاحمت اندک یا بدون هیچ مزاحمتی برای حیات دریایی محلی، پمپ می‌کند.

این وسیله یکی در مجموعه‌ی متنوعی از آیتم‌هایی است که اخبار مربوط به فن آوری و نوآوری را ارائه می‌دهند.
دانشمندان گاهی برای بررسی صخره‌های مرجانی و موجوداتی که در آن جا زندگی می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین زیر دریایی اعزام می‌کنند. اما هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسان کاملی نیستند. پروانه‌های آنها می توانند صخره‌ها را خراب کنند و به موجودات زنده لطمه بزنند. هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می‌توانند پر سر و صدا باشند و حیوانات را بترسانند. یک روبات عروس دریایی جدید ممکن است راه حل مشکل باشد.
اریک انگبرگ مهندس مکانیک در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک در بوکا راتون است. تیم او این ابزار جدید را توسعه داده‌اند. در مورد این روبات به عنوان یک جاسوس اقیانوسیِ ساکت‌تر و ملایم‌تر فکر کنید. نرم و انعطاف پذیر، بی سر و صدا در میان آب سُر می‌خورد، بنا بر این به صخره‌ها صدمه نخواهد زد و زندگی حیواناتی که در اطراف صخره‌ها زندگی می‌کنند را مختل نخواهد کرد. روبات همچنین حامل حسگرهایی برای جمع آوری داده‌ها است.
دستگاه دارای هشت بازوچه، ساخته شده از لاستیک سیلیکون نرم، است. پمپ‌ها در قسمت پایین روبات در آب دریا قرار می‌گیرند و آن را به داخل بازوچه‌ها هدایت می‌کنند. آب شاخکها را باد می‌کند و آنها را دراز می‌کند. سپس توان رسانی به پمپ‌ها به طور موقت قطع می‌شود. در این زمان، بازوچه‌ها ریلکس می‌شوند و آب از سوراخ‌های پایین دستگاه به خارج دستگاه شوت می‌شود. آب که به سرعت در حال فرار به خارج دستگاه است به صورت عکس العملی عروس دریایی را به سمت بالا حرکت می‌دهد.
 
این عروس دریایی یک جاسوس آب و هوایی است
این تصویر برخی از اجزای داخلی روبات را نشان می‌دهد: (الف) بورد مداری استفاده شده برای کنترل عروس دریایی؛ (ب) دو پمپ مورد استفاده برای کنترل بازوچه‌های نصب شده بر روی سطح زیرین عروس دریایی؛ (ج) قطعات الکترونیکیِ دیگرِ نصب شده در داخل قوطی مرکزی
 
روبات همچنین در بالای خود دارای یک جعبه سخت و استوانه‌ای است. این جعبه حاوی مدارات الکترونیکی است که عروس دریایی را کنترل می‌کنند و اطلاعات را ذخیره می‌کنند. یکی از مؤلفه‌ها امکان ارتباطات بی سیمی را با عروس دریایی فراهم می‌کند. این به این معناست که یک اپراتور می‌تواند از راه دور با وادار ساختن بازوچه‌های مختلف به حرکت در زمان‌های متفاوت، روبات را هدایت کند. جعبه محکم همچنین می‌تواند حسگرها را نگه دارد.
گروه Engeberg طرح روبات خود را چندی پیش در Bioinspiration & Biomimetics توصیف کردند.
 

الهام بخشی طبیعی

محققان دلایل عملی خود را برای مدل سازی دستگاه خود به شکل عروس دریایی دارند. Engeberg می‌گوید: "عروس دریایی واقعی نیاز به مصرف مقدار کمی انرژی برای سفر از نقطه A به B دارد. ما می خواستیم واقعاً از این کیفیت در عروس دریایی‌مان استفاده کنیم."
عروس دریایی به آهستگی و نرمی حرکت می‌کند. روبات عروس دریایی نیز چنین می‌کند. به همین دلیل محققان فکر می‌کنند که این باعث می‌شود که حیوانات دریایی نترسند. علاوه بر این، Engeberg می‌گوید: "بدن نرم عروس دریاییِ ما به آن کمک می‌کند تا اکوسیستم‌ها را بدون آسیب رساندن به آنها دیده‌بانی کند. به عنوان مثال، روبات می‌تواند سنسوری را برای ثبت دمای اقیانوس حمل کند. داده‌های جمع آوری شده می‌تواند به دانشمندان نشان دهد که کجا و چه زمانی اقیانوس به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال گرم شدن است."
 این عروس دریایی یک جاسوس آب و هوایی است
صخره‌های مرجانی ستون فقرات یک اکوسیستم متنوع هستند. این یکی از دلایلی است که دانشمندان در تلاشند تا بدانند که چه چیزی برای حفظ سلامتی آنها لازم است.
 
 دیوید گروبر می‌گوید: "عروس دریایی در طول اقصی نقاط جهان در طی میلیون‌ها سال در حال حرکت بوده است، بنابراین آنها شناگرانی عالی هستند." او یک زیست شناس دریایی در کالج Baruch در شهر نیویورک است. او می‌افزاید: "من همیشه تحت تأثیر قرار می‌گیرم زمانی که متوجه می‌شوم که دانشمندان از طبیعت الهام می‌گیرند، به خصوص در مورد چیزی به سادگی عروس دریایی."
مبارزه با تغییرات آب و هوایی انگیزه بخش Engeberg و تیم او است. او می‌گوید: "من تمایل زیادی برای کمک به صخره‌های در معرض خطر در سراسر جهان دارم." او امیدوار است که روبات عروس دریایی او به پژوهشگران کمک کند تا اثرات تغییرات آب و هوایی در دریا را بررسی کنند.
ردزیابی درجه حرارت دریا و سایر داده‌ها می‌تواند با هشدارِ بدتر شدنِ شرایط  به نفع مردم نیز باشد. اقیانوس‌های گرمتر می‌توانند طوفان را قوی‌تر و مخرب‌تر کنند. آب گرم تر نیز کمک می‌کند که یخ دریا ذوب شود. این ذوب آب موجب بالا آمدن سطح دریا می‌شود. و دریاهای بالاتر آمده می‌توانند منجر به سیلاب ساحلی شوند، یا جزایر کم عمق بر اثر این بالا آمدگی به کلی ناپدید می‌شوند.
روبات عروس دریایی یک کار در حال پیشرفت است. Engeberg می‌گوید: "ما در حال حاضر نسخه جدیدی را ایجاد می‌کنیم." این ورژن عمیق‌تر شنا می‌کند و می‌تواند سنسورهای بیشتری را نسبت به مدل قدیمی‌تر حمل کند. این امر قاعدتاً باید این روبات  را جاسوسی حتی بهتر، در شرایط مؤثر بر صخره‌های مرجانی در سراسر جهان، بسازد.

برگرفته از سایت SN
نسخه چاپی