می‌دونی چرا؟ (شماره دوم)
می‌دونی چرا به زرافه می‌گن شتر گاو پلنگ؟

در لغت نامه فارسی به زرافه گفته می‌شود، شتر گاو پلنگ. امام صادق(ع) دلیل آن را اینگونه بیان می‌کند:  زرافه سرش به سر اسب شبیه است. گردنش به گردن شتر و سمش به سم گاو، در آخر پوستش مانند پوست پلنگ است. اگر می خواهی دلیل گردن درازش را نیز بدانی، دلیلش چراگاه‌هایی است که درختان بلند دارد و زرافه برای رفع گرسنگی‌اش محتاج این درختان است. گردن بلند زرافه به او کمک می‌کند تا بتواند از برگ و میوه‌های درختان بسیار بلند بیشه‌ها استفاده کند.

می‌دونی چرا گاهی هوا ابری می‌شود وگاهی صاف؟

گاهی هوا ابری می‌شود و گاهی صاف و این از حکمت خداوند است. اگر قرار بود همیشه آسمان ابری باشد و باران ببارد، سبزه‌ها ودرختان می‌گندیدند. بدن حیوانات سست می‌شد. هوا سرد می‌گشت وانواع بیماری‌ها در میان مردم رایج می‌شد. همین‌طور اگر قرار بود همیشه هوا صاف باشد و باران نبارد، زمین خشک می‌شد، گیاه‌ها می‌سوختند، آب چشمه‌ها و رودها تمام، و انواع بیماری‌ها در مردم فراوان می‌شد.
 
می‌دونی چرا وقتی یک گوزن ماری را می‌خورد بعد از آن تشنه می‌ماند؟

وقتی گوزنی ماری می‌خورد، به شدت تشنه می‌شود؛ اما برای آشامیدن آب هیچ تلاشی نمی‌کند. امام صادق(ع) دلیل این واکنش را چنین بیان می‌کند: اگر آب بنوشد سمی که در بدن مار بوده و حالا وارد بدنش شده، در تمام بدنش سرایت می‌کند و او را به کشتن می‌دهد. گوزن بعد از خوردن مار از تشنگی ناله می‌کند ولی آب نمی‌خورد.

نویسنده: نعیمه جلالی نژاد


منبع:
توحید مفضل
نسخه چاپی