برقراری ارتباط موثر با دیگران
پرسش:

دوست دارم وقتی در میان دوستان و دیگران هستم، به گونه‌ای باشم که بتوانم با دیدگاه‌ها و رفتارهای خودم بر روی آنها تأثیر بگذرام. آیا راهی برای رسیدن به این مهارت وجود دارد؟
 
پاسخ:

همه دوست دارند شخصیتی تأثیرگذار داشته باشند و از اینکه بدون هیچ دلیل خاصی پیرو دیگران باشند، بدشان می‌آید. این ویژگی می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد؛ بستگی دارد به اینکه برای چه چنین کاری را انجام می‌دهید و از چه راه‌هایی برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنید. به این مثال توجه کنید: اگر شما برای مهم جلوه دادن خود دست به تحقیر همکلاسی‌تان بزنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر با شوخی‌های زننده خود و تمسخر یکی از دوستان، نظر همه کسانی را که در آن جمع هستند به سوی خود جلب کنید، آیا فرد موفق و تأثیرگذاری هستید؟ اگر اشتباهی را در دوست خود مشاهده کنید و با مهارت و ظرافت وارد فضای ذهنی او شوید و دوست‌تان را از کار خطایش باز دارید، آنگاه نظرتان درباره میزان تأثیرگذاری و نمره آن چیست؟ صبح فردا قرار است در صبحگاه مدرسه روبروی دویست دانش‌آموز یعنی چهارصد عدد چشم خیره شده به شما (!) هنرنمایی کنید. پس از موفقیت در این کار، چه نظری از جهت میزان تأثیرگذاری و مثبت و منفی بودن آن دارید؟

هر کدام از مثال‌ها به دو روی سکه اشاره دارند. ما می‌توانیم با روش‌های صحیح، تأثیرات مثبتی را روی دیگران بگذاریم و می‌توانیم با کارهای نادرست خود تأثیرات منفی را ایجاد کنیم. اگر منظور شما از این سؤال این است که چگونه می‌توانم با روش‌های صحیح روی دیگران تأثیر خوب و مناسب را بگذارم تا جایی که آنها را به سمت پیشرفت و تکامل دعوت کنم، خوب است که فرمول‌های زیر توجه کنید:

 1.‌ اول از خودتان شروع کنید

بزرگان اخلاق می‌گویند: کسی که بتواند رهبر خوبی برای خودش باشد، می‌تواند برای دیگران هم این نقش را داشته باشد. اولین قدم موفقیت در تأثیرگذاری این است که بتوانید خواسته‌ها و شرایط روحی خودتان را مدیریت کنید. اگر بتوانید با تقویت فکر و معنویت، بر خواسته‌های غیرمنطقی خود چیره شوید و در مقابل توان و انرژی خود را برای رسیدن به اهداف مهم زندگی‌تان به کار ببندید، می‌توانید در دیگران هم چنین تأثیراتی داشته باشد.

2. پله‌های تآثیرگذاری را طراحی کنید

مسیر تأثیرگذاری سرعت نمی‌شناسد. شتابزدگی با دستپاچگی همراه می‌شود. تمام افراد نقش‌آفرین چنین تجربه‌هایی را دارند. یک دانشمند در دوره کودکی خود شاید هیچ نام و آوازه‌ای نداشته و حتی تحقیر هم می‌شده است، ولی به تدریج با موفقیت‌های خود توانسته دیگران را در حوزه تأثیر خود قرار دهد. یک سخنران موفق، جلسات کم‌استقبال زیادی داشته و کم کم توانسته با افزایش مهارت خود و نیز برطرف کردن نقاط ضعف به جایی برسد که هزاران نفر را پای سخنرانی خود بنشاند. برای رسیدن به این مهارت می‌توانید از قدم‌های خیلی کوچک مثل کنفرانس در کلاس، تشکیل گروه‌های کوچک و مانند آن شروع کرد. انتظار بالایی از خودتان نداشته باشید، ولی می‌توانید اهداف بالا و بلندمدتی را در این زمینه برای خود تنظیم و تعریف کنید.

3. مسئولیت موفقیت‌ها و شکست‌های خود را بپذیرید

یکی از ویژگی‌های اصلی انسان‌های اثرگذار این است که از داخل خودشان را کنترل می‌کنند. یعنی این افراد می‌دانند چه می‌کنند، چه عواملی مایه موفقیت یا شکست‌شان می‌شود و زمانی که با یکی از دو گزینه شکست یا پیروزی مواجه می‌شوند، مسئولیت کامل آن را قبول می‌کنند. در دنیای انسان‌های تأثیرگذار جایی برای اتفاق، شانس، دیگران مقصرند و مانند آن وجود ندارد. این افراد فقط یک فرمول را خوب می‌شناسند: هر چه پول بدهی، به همان میزان آش می‌خوری؛ یعنی موفقیت را به ازای تلاش می‌شود به دست آورد و تمام.

4. کامل شوید

فردی که از داشته برخوردار نیست، چگونه می‌تواند بخشنده باشد و نیاز دیگران را برطرف کند. فردی که حتی یک مسابقه استانی را در رشته ورزشی خودش تجربه نکرده، نمی‌تواند روی قهرمان المپیک تأثیری داشته باشد. برای تأثیرگذاری باید بزرگ شد و روح و شخصیتی بلند با مجموعه‌ای از خوبی‌‌ها تدارک دید. این بسته زیبای اخلاقی می‌تواند خیلی‌ها را مشتاق کند. البته کسانی که دنبال اخلاق می‌روند، گمنامی و فرار از شهرت‌طلبی برایشان مهم‌تر است. اما زمانی که انسان‌های خوب با دیگر افراد صحبت می‌کنند، می‌توانند با شخصیت کاملی که دارند، تأثیرات فراوانی روی فرد مقابل خود داشته باشند.

5. با افراد تأثیرگذار ارتباط داشته باشید

ارتباط با افراد موفق، همان‌ کسانی که دوست دارید مثل آنها باشید، می‌تواند در شما روحیات تازه‌ای را رقم بزند. این ارتباط به شیوه‌های گوناگون مانند شرکت در جلسات آنها، دقت در حالات این افراد، مطالعه زندگی‌نامه انسان‌های موفق و تأثیرگذار و مثل آن ایجاد می‌شود. خوبی این روش به غیرمستقیم بودن و تأثیر قوی آن است. شما با چنین ارتباطی به تدریج همان شخصیتی را پیدا می‌کنید که در ذهن خود می‌پرورید.

6. دانسته‌های خود را افزایش دهید

وقتی بیشتر بدانید، به افراد بیشتری کمک می‌کنید. اطلاعات شما در زمینه‌های گوناگون می‌تواند حوزه تأثیرگذاری شما افزایش دهد. ندانستن مثل تاریکی است و حرکت در تاریکی هم ترسناک و نگران‌کننده است. اگر با توانایی علمی خود وارد میدان شوید، احتمال موفقیت شما در این زمینه بیشتر خواهد بود. در همه این فنون مراقب ویروس «غرور و خودبینی» باشید. این ویروس خطرناک می‌تواند تمام فایل‌های اجرایی و خوب شما را ویران کند!

7. با خدا در میان بگذارید

مطمئن‌ترین و ماندگارترین روش برای محبوبیت و مؤثر بودن، تماس با خداوند و تقاضای نیروهای معنوی از اوست. با نیروی ایمان به خدا و انجام کارهای شایسته‌ای که خداوند از شما انتظار دارد، می‌توانید نیروی محبوبیت را به دست آورید. (سوره مریم: آیه 96) این قانون خداوند در تمام زمینه‌ها می‌تواند شما را برای رسیدن به هدف کمک کند. هر چه نیت و قصد شما از این کار خدایی‌تر باشد، کمک‌های خداوند هم بیشتر خواهد بود. عزت و محبت به دست خداوند است و زمانی‌که شما این دو را از خدا می‌خواهید، می‌توانید گوی سبقت را از دیگر رقیبان بربایید،‌ به شرط آنکه به تعهدنامه خود با خداوند بزرگ پایبند باشید.
نویسنده: ابراهیم اخوی
نسخه چاپی