طرز تهیه غذای ملل نان اشتولن
طرز تهیه غذای ملل نان اشتولن

 طرز تهیه غذای ملل نان اشتولن برای 1 نفر


مواد لازم غذای ملل نان اشتولن

مواد اصلی
نمک ۱/۲ قاشق چای خوری
قند ۴۰ گرم
وانیل‏ ۱/۸ قاشق چای خوری
جوز هندی ۱/۸ قاشق چای خوری
کره ۴۰ گرم
شیر ۱/۲ فنجان
پوست لیمو شیرین یا پرتقال ۱ دانه
مایه خمیر ۱/۱/۴ قاشق چای خوری

مواد داخل خمیر :
برگه زردآلو ۱/۲ فنجان
انجیر خشک یا خرما یا زنجبیل ۱/۳ فنجان
کشمش طلایی یا بی دانه ۲/۳ فنجان
کره ذوب شده(برای تزیئن) ۲-۳ قاشق چای خوری
شکر دانه ریز(تریئن) ۱/۴ فنجان
خاک قند (برای تزیئن) ۱/۲ فنجان

طرز تهیه
زمان تهیه ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۳۵ دقیقه

1- ابتدا برای درست کردن خمیر اگر دستگاه خمیر درست کنی و یا هم زن داشته باشید بهتره، البته هم زن خمیر، حالا کره ها، شکر، نمک، وانیل و جوز هندی را در درون ظرف می ریزیم.
2- سپس شیر را به همراه تخم مرغ ها در درون ظرفی با هم مخلوط می کنیم.
3- حالا باید مخلوط شیر و تخم مرغ ها رو که قبلا با چنگال خوب هم زدیم را به ظرف حاوی کره اضافه کنید. و با هم مخلوط کنید.و بعد از مخلوط شدن ۱٫۲ فنجان آب پرتقال را به آن اضافه کنید و باز هم مواد را با هم مخلوط کنید.
4- در این مرحله حدود ۱ قاشق پوست پرتقال یا نارنج رو رنده کنید و به مخلوط اضافه کنید.
5- برای مخلوط کردن آرد اولا باید آن را قبلا دو بار الک کرده باشید و سپس در این مرحله آرد را از الک درون ظرف بپاچید و الک کنید تا تمام شود. سپس بدون آنکه هم بزنید وسط آن را گودالی درست کنید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید.
6- حالا دستگاه خود را روی پایه قرار دهید و اجازه بدید خمیر استراحت کنه ولی اول باید روی آن را بکشید تا گرمای دستگاه خارج نشه و خمیر پف بکنه.
7- اگر در هر خانه این خمیر را بادست درست می کنید باید کره را روی بخار ذوب کنید و با شیر ولرمی که دست رو نمی سوزونه به مخمر اضافه کنید و اجازه بدید خمیر مایه ۱۵ دقیقه به حالت کف در بیاد و آماده اضافه کردن بشه. از قبل هم هنگام مخلوط کردن مواد رو با دست ورز بدید و بعد از مخلوط کردن مایه خمیر روی آن را بپوشانید و اجازه بدید ۱ ساعت در محل گرمی استراحت کند.
8- در این فاصله تا زمانی که خمیر شما داره استراحت می کنه بهتره به سراغ مواد میانی نان برید و شروع کنید به ریز ریز کردن زردآلو خشک و آن را به قطعات کوچک خرد کنید بقیه مواد مثل زنجبیل خشک شده و کشمش خودشان ریز هستند.
9- حالا باید ۱٫۴ آب پرتقال +آب هویج رو به میوه های خشک که می خواهید در لابه لای نان استفاده کنید اضافه کنید و ۱ ساعت بهش زمان بدید تا جذب میوه ها بشه و بعد از ۱ ساعت مایع اضافی که جذب نشده بود را خالی کنید.
10- وقتی خمیر استراحت کرد آن را از ظرف خارج کنید و روی صفحه ای تمیز برای پهن کردن قرار دهید. البته قبل از قرار دادن خمیر حتما باید سطح مورد نظر را آرد بپاشید.
11- حالا باید با وردنه خمیر را به شکل یک مستطیل بزرگ باز کنید.
12- حالا باید سطح خمیر را با میوه هایی که قبلا در آب پرتقال و هویج خیساندید به طور یکنواخت بپوشانید. در این مرحله همراه با میوه ها باید خلال بادام ها را هم اضافه کنید.
13- حالا خمیر را تا انتها رول کنید و در پایان با سلفون بپیچید و به مدت ۱ ساعت اجازه دهید در جای گرم استراحت کند.و یادتون نره یه ده دقیقه قبل که نان را درون فر بگذارید فر روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا حسابی داغ شود.
14- حالا خمیر رو روی کاغذ روغنی داخل فر به مدت ۴۵-۳۰ قرار بدید و بعد اون رو خارج کنید و با قلم مو روی اون رو کره ذوب شده بریزید و اون رو گریل کنید تا طلایی بشه.
15- بعد از طلایی شدن تا زمانی که نان گرم هست روی اون رو با الک خاک قند بپاشید.
16- سپس اون رو به مدت ۵ تا ۶ ساعت روش رو سلفون بپیچید و بگذارید خنک بشه و بعد از خنک شدن اون رو به صورت رولی برش بزنید.
17- حالا نوش جان کنید و از خوردن اون مخصوصا در زمستان لذت ببرید.

سایر نکات
توصیه میکنم مواد میانی نون رو به هر شکلی و طعمی که دوست دارید انتخاب کنید ما در اینجا از زنجبیل خشک استفاده کردیم.
بهتره کشمش مورد استفاده در این نان از نوع بی هسته باشه و طلایی.
لازم نیست از خلال بادام بی پوست حتما استفاده کنید. ما در این جا از بادام پوست دار خشک استفاده کردیم و آن را خرد کردیم تا با بقیه مواد به یک اندازه تقریبا در بیاید.
می تونید از پودر دارچین قبل از رول کردن نان استفاده کنید و کمی سطح نان رو دارچین بپاشید.

منبع:سایت پاپیون
نسخه چاپی