تاثیر انقلاب اسلامی در دنیا ( قسمت اول)
انقلاب اسلامی زمینه ای برای انقلاب جهانی 
 
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی در 22 بهمن سال 57 باعث تأثیرات فراوانی در کشورهای جهان مخصوصا منطقه خاورمیانه شد.در آن روزگار که جهان بر اساس دو ایدئولوژی، بلوک شرق کمونیستی و غرب لیبرالیستی تقسیم شده بود. امام خمینی با  طرح ایدئولوژی حکومت دینی  بر اساس ولایت فقیه، دو قطبی جهانی را شکست و نشان داد اسلام تنها دین عبادی نیست. امام مسلمانان جهان را بیدار کرد و به آنها هویت دوباره­ای بخشید. به برکت انقلاب اسلامی موجی از حرکت­های اسلامی علیه استبداد و استعمار در کشورهای منطقه بوجود آمد. در این مقاله به گوشه­هایی از تاثیر انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه  اشاره می­کنیم.

تعداد کلمات 1017/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 


 

تاثیر انقلاب اسلامی در دنیا ( قسمت اول)
نویسنده:رامین حشمدار



                     
بحرین
پیروزی انقلاب اسلامی تأثیراتی را در بیداری اسلامی کشور بحرین داشته است که به دنبال آن مردم بحرین با حمل پلاکارد­های اعتراض آمیز و انقلابی تظاهرات عظیمی به حمایت و همستگی با انقلاب اسلامی ایران به پا کردند.در پی این اعتراضات امام خمینی دراوت 1979 آیت­الله هادی مدرسی را به عنوان نماینده شخصی خود در بحرین انتخاب کرد. در بحرین سخنرانی­های آیت­الله مدرسی به دو تظاهرات علنی منجرب شد. که یکی از آنها با اجازه مقامات روز 17 اوت مصادف با روزی که امام خمینی آن را روز قدس نامیده بود برگزاری شد و تظاهرات  دوم روز 19 اوت به دنبال بازداشت آیت­الله مدرسی سبب شد که حدود 500 نفر تظاهرات کردند که 28 تن از آنان بازداشت شدند که این اعتراضات و شورش­ها باعث اخراج آیت­الله مدرس در تاریخ 31 اوت شد. شیخ دقاق عضو مجلس علمایی بحرین یکی از عوامل انقلاب اسلامی بحرین را نهضت امام خمینی و برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران می­داند.

لبنان 
در واقع بیشترین و موثرترین تأثیر و بازتاب انقلاب اسلامی در لبنان بوده است به دنبال این بازتاب از احزاب و گروه­های اسلامی شیعه در لبنان که انقلاب اسلامی موجب حرکت آن­ها گردید می­توان به جنبش امل و جنبش حزب الله نام برد. حزب الله لبنان پس از حمله اسراییل به لبنان در سال 1982 و در پی وخامت اوضاع توسط برخی شیعیان از جمله سیدحسن موسوی و سیدعباس موسوی و ابراهیم امین و سیدحسن نصرالله بوجود آمد. نقلاب اسلامی ایران الهام بخش مهمی در پیدایش این جنبش بود، حزب الله در واقع بازوی سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به شمار می آید.که در حال حاضر توسط سید نصر الله رهبری می­شود تأثیر پذیری ظاهری و باطنی حزب الله از ایران موجب گردید تا در محافل داخلی لبنان و نیز در منطقه و جهان به این حزب بعنوان یک حزب ایرانی نگریست.
 
فلسطین
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روند مبارزات فلسطینیان در مقابل اسرائیل رویکردی اسلامی گرفت. نقلاب ایران زمینه بیدادگری هویت خواهی و قدرت خواهی فلسطینیان را احیا کرد انتفاضه یا انقلاب سنگ جنبش جوان و ضد صهیونیستی است که در پی بیداری اسلامی و با بهره گیری از کمترین امکانات در پی آزاد سازی فلسطین ایجاد شد این حرکت تحت تاثیر گذاری انقلاب اسلامی بوده است که از رهبران انتفاضه می توان به احمد یاسین اشاره کرد که بعد از شهادت او دکتر عبدالعزیز رنتیسی رهبری این جنبش را عهده گرفت. از دیگر جنبش­های مقاومت اسلامی فلسطین می­توان به (حماس) که در سال 1366 شکل گرفت اشاره کرد این جنبش به رهبری ملی موحد صورت می­گرفت که در ادامه سازمان آزاد بخش فلسطین به آن ملحق شد.
 
عربستان
با تأسیس پادشاهی سعودی و اقدامات ضد شیعی آن، شیعیان عملا جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را از دست دادند و تحت فشارهای شدید قرار گرفتندو در این شرایط، دیگر آنها در سمت­های مدیریتی جایی نداشتند و در گارد ملی و پلیس نیز اصلا به کار گرفته نمی­شدند. اما با بالا گرفتن شعله­ های انقلاب اسلامی در ایران و رهنمودهای امام خمینی موجب تبلور ساختار و رهبری سیاسی شیعیان عربستان سعودی شد و آنها با نفوذ معنوی امام و آگاهی از حقوق خود، رفته رفته از دوره خمود و بی­تفاوتی بیرون آمدند و بر فعالیت­های سیاسی و اجتماعی خود افزودند. نیروی الهام بخش انقلاب موجب شد تا در شیعیان عربستان، خواست حقوق و آزادی­های گسترده­تر مذهبی جوانه بزند و تحت این شرایط، نسل جدیدی از این رهبران شیعه به وجود آید. یکی از این رهبران شیخ باقر النمر بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای آشنایی با تفکرات امام خمینی به ایران آمد و پس از کسب علم در حوزه­های تهران و سوریه به عربستان بازگشت و مرکزی مذهبی «الامام القائم» را تاسیس کرد. وی همواره در راه احقاق حقوق شیعیان مظلوم عربستان با حکومت ستمگر آل سعود مبارزه کرد و در این راه به شهادت رسید.

یمن
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جوانان مسلمان یمنی تحت تأثیر انقلاب ایران قرار گرفتند سیدحسین بدرالدین حوثی یکی از جوانانی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای آشنایی با آرمان­های انقلاب به قم سفر کرد و تحت تأثیر اندیشه­های حضرت امام خمینی قرار گرفت، وی بعد از بازگشت به یمن همراه با تعدادی از جوانان مومن یمنی جنبش انصارالله را تاسیس کردند. گروه انصارالله دولت یمن را دست نشانده آمریکا می­دانست و از بی توجهی دولت به مردم و فقر عمومی انتقاد می­کرد. سیدحسین بدرالدین حوثی پس از حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان و عراق یه صورت گسترده رویکرد ضد آمریکایی را در پیش گرفت. دولت یمن که پس از حادثه 11 سپتامبر با آمریکا هم پیمان شده بود با طرفداران جریان انصارالله به شدت برخورد کرد به طوری که در هر تجمعی که شعار بر آمریکا و اسراییل سرداده می­شد شمار زیادی بازداشت شده و در زندان­های حکومت شکنجه می­شدند. در تابستان 2004 تهاجم به صعده آغاز شد. در جریان  این درگیری­ها 500 تا 1000 نفر کشته شدند پس از سه ماه درگیری ارتش یمن توانست با محاصره منطقه و استفاده از انواع سلاح­های سنگین حسین الحوثی و حدود 700 تن از همراهان او را به شهادت برساند. سیدعبدالملک الحوثی رهبر فعلی جنبش انصارالله، به دلیل دارا بودن شخصیت قوی، پس از شهادت برادرش سیدحسین به رهبری این جنبش برگزیده شد و از سال 2004 تا کنون توانسته است با کمک برخی از همفکران برادرش در جنبش «الشباب المومن» جنبش بزرگ «انصارالله» را هدایت و رهبری مند و توانسته­اند با کمک کمیته­های مردمی و ارتش یمن علی عبدالله صالح رییس جمهور خائن این کشور را اخراج کنند و دولت اسلامی تشکیل دهند.
 
منبع :

بازتاب جهانی انقلاب اسلامی
امام خمینی از دیدگاه نخبگان جهان

نسخه چاپی