اصول دین هیدلبرگ
رساله اصول دین هیدلبرگ
 
چکیده:
اینکه من با روح و بدنم، چه در زندگی و چه در مرگ، نه از آن خودم، بلکه از آن نجات دهنده وفادارم عیسی مسیح باشم. او با خون گرانبهایش، باعث آمرزش همه گناهان من شده و مرا به هر شکل از قدرت شیطان رهانیده است
 
تعداد کلمات: 927 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
اصول دین هیدلبرگ
نویسنده: تونی لِین  
ترجمه: روبرت آسریان
 
در سال ۱۵۵۹ در یکی از ایالات آلمان به نام پالاتینات حاکم جدیدی به نام فردریک سوم انتخاب شد. وی در پی آن بود تا ایمان و اعتقادات کلیساهای اصلاح شده را در قلمرو فرمانروایی خود گسترش دهد. برای تحقق این هدف، وی دستور تدوین یک رساله اصول دین را داد که در کلیساها و مدارس از آن استفاده شود. این رساله در سال ۱۵۶۲ از سوی گروهی از عالمان الهی دانشگاه هیدلبرگ و عمدتا توسط زاکاریاس اور سینوس وکاسپار اولویانوس ۳، که هنوز به سن سی سالگی نرسیده بودند، تدوین شد. یک سال پس از تدوین این رساله، شورای شهر هیدلبرگ آن را تأیید کرد و این رساله منتشر شد. در همان سال، این رساله به زبان لاتین و نیز زبانهای دیگر ترجمه شد. این رساله از شناخته شده ترین رساله های اصول دین در دوران اصلاح دینی محسوب می شود و اقشار وسیع اجتماع با آن آشنایی حاصل کردند. گفته شده که در این اثر، طبع ساده و صمیمانه لوتر، سعه صدر ملانکتون  و منش آتشین کالون با هم ترکیب شده اند.
 
رساله اصول دینی هیدلبرگ در دوران اصلاح دینی بسیار مورد استفاده بود. این رساله توسط اساتید دانشگاه هیدلبرگ تدوین شد.این رساله شامل ۱۲۹ سؤال و جواب است. رساله به ۵۲ قسمت تقسیم شده تا هر بخش در یک یکشنبه مطالعه شود و خواندن کل آن نیز یک سال طول بکشد. این رساله، همچنین شامل سه بخش اصلی است که وضعیت مصیبت بار انسان، نجات و رستگاری او، و حمد و شکرگزاری را در بر می گیرند.
 
سؤال 1: تنها تسلی شما در زندگی و مرگ چیست؟
اینکه من با روح و بدنم، چه در زندگی و چه در مرگ، نه از آن خودم، بلکه از آن نجات دهنده وفادارم عیسی مسیح باشم. او با خون گرانبهایش، باعث آمرزش همه گناهان من شده و مرا به هر شکل از قدرت شیطان رهانیده است... او توسط روح القدسش مرا از داشتن حیات جاودان مطمئن ساخته و قلب مرا مشتاق و آماده کرده است تا پس از این برای او زندگی کنم.

  بیشتر بخوانید :   جایگاه انسان و حقوق افراد در یهودیت

سؤال ۲۱: ایمان حقیقی چیست؟
ایمان حقیقی نه تنها دانشی خاص است که من توسط آن، آنچه را خدا در کلامش برای ما آشکار کرده است در می یابم، بلکه توکلی قلبی است که روح القدس با به کارگیری انجیل، آن را در من به وجود می آورد و توسط آن نه تنها به دیگران، بلکه به من نیز از سوی خدا آمرزش گناهان، عدالت جاودانی، و برکت، صرفا بر اساس فیض و تنها به دلیل شایستگی مسیح، عطا می شود.
 
سؤال ۵۶: در مورد آمرزش گناهان چه اعتقادی دارید؟
این اعتقاد را که خدا به خاطر قربانی شدن مسیح بر صلیب، دیگر گناهان من و نیز طبیعت گناه آلودم را که باید در تمامی زندگی ام با آن مبارزه کنم، مد نظر ندارد. در مقابل، اصلاح دینی و واکنش در برابر.. خدا سخاوتمندانه عدالت مسیح را به من عطا می کند تا من دیگر تحت محکومیت الهی قرار نگیرم.
 یک سال پس از تدوین این رساله، شورای شهر هیدلبرگ آن را تأیید کرد و این رساله منتشر شد. در همان سال، این رساله به زبان لاتین و نیز زبانهای دیگر ترجمه شد. این رساله از شناخته شده ترین رساله های اصول دین در دوران اصلاح دینی محسوب می شود و اقشار وسیع اجتماع با آن آشنایی حاصل کردند. گفته شده که در این اثر، طبع ساده و صمیمانه لوتر، سعه صدر ملانکتون  و منش آتشین کالون با هم ترکیب شده اند.
سؤال ۷۶: خوردن بدن مصلوب شده مسیح و خوردن از خون او که بر صلیب ریخته شده، چه معنایی دارد؟
این امر نه تنها به معنای پذیرش حقیقت رنج و مرگ مسیح بر صلیب با قلبی پر از ایمان است، و منجر به آمرزش گناهان و حیات جاودانی می شود، بلکه به معنای این است که انسان به نحو فزاینده ای با بدن متبارک و روح القدس او متحد گردد... تا اینکه اگرچه مسیح در آسمان است و ما بر زمین قرار داریم، از جسم و استخوان وی هستیم و همانگونه که اعضای بدن ما تحت کنترل یک روح هستند و در او حیات دارند، ما نیز تحت کنترل یک روح بوده، در او حیات داریم.
 
سؤال ۷۸: آیا نان و شراب (در آیین عشای ربانی) به بدن و خون حقیقی مسیح تبدیل می شوند؟
خیر. اما همانگونه که در آیین تعمید، آب به خون مسیح تبدیل نمی شود و این آب به خودی خود گناهان ما را نمی شوید و صرفا نشانه ای الهی در مورد آمرزش گناهان است که به ما اطمینان می بخشد، به همین شکل نیز، در عشای ربانی نان مقدس به بدن مسیح تبدیل نمی شود، اگرچه، بنابر ماهیت آیین ها و سنتی که بر این آیین غالب است، بدن مسیح خوانده می شود.
 
سؤال ۷۹: بنابراین چرا مسیح، نان را بدن خود و شراب را خون خود یا عهد جدیدی که در خون او بسته می شود، می خواند؟ و چرا پولس رسول، برخوردار شدن از نان و شراب را شرکت در بدن و خون مسیح می خواند؟
مسیح از به کار بردن این واژه ها هدف بزرگی داشت. هدف وی نخست، این بود که به ما تعلیم دهد؛ همان گونه که نان و شراب باعث بقا و تداوم حیات موقتی ما میگردند، بدن مصلوب شده وی و خون ریخته شده او نیز نوشیدنی و خوراکی حقیقی است که ارواح ما را به جهت حیات جاودانی تغذیه می کند. هدف دوم وی از به کار بردن این واژه ها، این بود که توسط این نشانه های مرئی، ما را مطمئن سازد و به ما تضمین دهد که وقتی به یاد او با دهان خود این نشانه های مقدس را دریافت می داریم، توسط عملکرد روح القدس، حقیقتا شریک بدن و خون حقیقی او می شویم. مسیح همچنین می خواست ما را مطمئن سازد که گویا تمامی رنجهای او و اطاعتش از پدر، اموری هستند که یقینا از آن ماست، به گونه ای که گویی ما شخصأ رنج برده ایم و وجود ما قربانی گناه شده است.
منبع:
تاریخ تفکر مسیحی، تونی لِین، ترجمه روبرت آسریان، چاپ پنجم، فروزان روز، طهران (1396)

  بیشتر بخوانید :
  همه نگری در کتاب‌های مقدس
  همه نگری در کتاب روت
  خلقت انسان بر بهترین شکل

 
 
نسخه چاپی