تاکسی‌های پرنده‌ای که در کمتر از یک دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند
چکیده:
با پیشرفت تکنولوژی به زودی شاهد حضور تاکسی‌های پرنده در سطح شهر خواهیم بود و به جای وقت تلف کردن در ترافیک‌های آزار دهنده، سوار یک تاکسی پرنده می‌شویم و ظرف چند ثانیه به مقصد مورد نظرمان می‌رسیم.
تعداد کلمات: 1007         تخمین زمان مطالعه:  5 دقیقه
 
تاکسی‌های پرنده‌ای که در کمتر از یک دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند
 
در مقاله پیشِ رو از آخرین خبرهای پرواز آزمایشی نسل سوم هواپیماهای بوئینگ مطلع خواهید شد.
هواپیمای جدید بوئینگ با ظاهری عجیب، هفته گذشته موفق به پرواز شد. به گفته یکی از نمایندگان بوئینگ، این هواپیما در بالای فرودگاه منطقه مناساس در ویرجینیا فرود آمد و سپس دوباره بلند شد، مدت زمان این پرواز کمتر از 60 ثانیه بود. این هواپیما دارای هشت پروانه است که همه آنها با موتورهای الکتریکی طراحی شده‌اند و به این هواپیما قابلیت صعود، پرواز و فرود را می‌دهند.
بوئینگ و شرکت تابعه آن، Aurora Flight Sciences، یک نمونه اولیه از این هواپیما را با 9 متر طول و عرض حدود 3 متر ساختند، اما این اولین و تنها هواپیمای هیبریدی نیست، سایر شرکت‌ها نیز در حال کار بر روی وسایل نقلیه هوایی هیبریدی یا الکتریکی هستند که بتوانند مردم را در فواصل کوتاهی جابجا کنند.

بوئینگ با شرکت‌هایی مانند Bell ادغام شده است که پیش از این خودروی هیبریدی با شش پروانه مانند Nexus را در نمایشگاه کالاهای الکتریکی مشتری مدار رونمایی کرده بود. این هواپیما تاکنون پرواز نکرده اما به عنوان یک هواپیمای هیبریدی در نظر گرفته می‌شود، زیرا علاوه بر باتری‌ها، شامل یک توربین گازی هم می‌شود که ژنراتور آن را فعال می‌کند. پس از آن از ایرباس می‌توان نام برد که در حال کار بر روی یک وسیله نقلیه الکتریکی به نام ایرباس درون شهری است که تا به حال پرواز نکرده است و نسخه کوچک دیگری که Vahana نام دارد و این یکی تست پرواز داشته است. یکی دیگر از شرکت‌های جدید در این عرصه Kitty Hawk  نام دارد که یک هواپیمای الکتریکی به نام Cora که دارای 12 روتور است را طراحی کرده است. موارد دیگری نیز وجود دارند که اطلاعات معتبری از آنها در دسترس نیست.
گریک بولز، معاون بخش نوآوری و سیاست جهانی انجمن صنعت هواپیمایی می‌گوید: "همه ما این وسیله جدید را به عنوان نسل سوم هواپیما می‌بینیم". بولز همچنین در یک مقاله به توصیف چشم انداز خدمات مسافربری هوایی در فواصل شهری پرداخته است. اگر اولین نسل این صنعت، هواپیمای پروانه‌ای باشد، جت نسل دوم است. او می‌گوید: "اکثر مردم در این روزگار، با بالا رفتن از یک راه پله فلزی بزرگ، به داخل یک لوله فلزی دیگر می‌روند و به آن سیستم حمل و نقل هوایی می‌گویند." نسل سوم هواپیماهای بوئینگ، به طور کامل به صورت عمودی صعود و فرود خواهد داشت و تنها پرواز آن شناور و افقی خواهد بود.

اما لطفا آنها را با بشقاب پرنده اشتباه نگیرید زیرا اشتباه است. بیل کراسلی، مهندس هوافضا و استاد دانشکده هواشناسی و فضانوردی دانشگاه پوردو می‌گوید: "این هواپیما مانند یک ماشین نیست، بلکه چیزی بسیار متفاوت است، این هواپیما مانند هلیکوپترهای سنتی هم نیست، بلکه دارای یک روتور اصلی و بزرگ است که باعث افزایش قدرت و نیروی محرکه می‌شود، تقریبا همه اجزای آن نیروی بالابرنده ایجاد می‌کنند و سپس نیروی محرکه آن را از زمین جدا می‌کند."
نکته قابل توجه در مورد تاکسی پرنده بوئینگ این است که دارای یک پروانه در قسمت پشت برای پرواز افقی است، علاوه بر اینکه دارای هشت روتور برای پرواز عمودی می‌باشد.
وی افزود: "باید برای آنها یک نام مناسب در نظر بگیریم و در صورت کاربردی شدن به فضای خاص خودشان نیاز دارند." یک اصطلاح برای رساندن این منظور، حمل و نقل هوایی شهری یا UAM است که ناسا از آن استفاده می‌کند. نام پیشنهادی دیگر تاکسی هوایی است. اگرچه کروسلی گمان می‌کند که اگر قیمت سوار شدن آن بیش از حد بالا باشد، ممکن است لازم باشد بیشتر شبیه به "سوپر شاتل‌های هوایی" باشد (که در اینصورت نیاز به اندازه بزرگتری دارد).

اما بدون توجه به اینکه شما آنها را چه می‌نامید، فرض اصلی اینست که آنها می‌توانند برای سفرهای کوتاه در مناطق شهری مورد استفاده قرار گیرند. کروسلی در مورد ویژگی این تاکسی‌های هوایی  می‌گوید: "آنها قادر به فرود و صعود عمودی هستند، بنابراین شما می‌توانید در محیط شهری از آنها استفاده کنید." البته قرار نیست که شما بتوانید با قیمتی پایین‌تر از یک تاکسی معمولی از آنها استفاده کنید اما مطمئنا سریعتر از تاکسی‌های معمولی شما را به مقصد خواهند رساند". کروسلی در مورد ویژگی این تاکسی‌های هوایی  می‌گوید: "آنها قادر به فرود و صعود عمودی هستند، بنابراین شما می‌توانید در محیط شهری از آنها استفاده کنید."
اما چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد و عموم مردم به دلیل اینکه می‌ترسند از تاکسی پرنده سقوط کنند، شاید از سوار شدن امتناع کنند. مشکل دیگر این است که تکنولوژی باتری‌های مورد استفاده در این تاکسی پرنده هنوز جای کار دارد و باید بهبود یابد. بولز می‌گوید: "باتری‌های یونی لیتیومی نسبت به سوخت های فسیلی انرژی کمتری دارند. به همین دلیل است که برای پروازهای بین قاره‌ای سوخت گیری با جت طراحی شده است، اما طی یک مسافت 10 تا 15 دقیقه‌ای درون شهری می‌توان از باتری استفاده کرد.

کروسلی از چالش‌های دیگر و مشکلات ناشناخته سخن به میان می‌اورد. این تاکسی‌های پرنده چقدر سر و صدا ایجاد خواهند کرد؟ دوام روتورهای آنها چقدر خواهد بود؟ آیا به اندازه کافی ایمن خواهند بود؟ آیا می‌توانند در هر نوع آب و هوایی پرواز کنند؟ کیفیت سفر با آن به قدر کافی خوب خواهد بود که مسافران به آن اعتماد کرده و سوار شوند؟ با توجه به این که بعضی از مردم در هنگام سفر با هواپیماهای بزرگتر و نوسانات و تکان‌هایی که دارد، دچار مشکلاتی می‌شوند. "این تاکسی‌های پرنده واقعا جذاب و مهیج هستند".
اما به طور کلی، کروسلی می‌گوید چیزی که در مورد آنها توجه را به خود جلب می‌کند اینست که "آنها در واقع می‌توانند خواسته‌ای که ما از آنها داریم یعنی پروازهای داخل شهری را برآورده کنند و با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه باتری‌ها انجام شده است، می‌توان آنها را در اندازه‌های کوچکتری ساخت و مورد استفاده قرار داد. "این تاکسی‌های پرنده واقعا جذاب و مهیج هستند".
بولز در پایان می‌گوید: "به عنوان یک مهندس، این اتفاق یکی از مهیج‌ترین وقایع در زندگیمان خواهد بود".

برگرفته از سایت popsci
نسخه چاپی