به روایت رهبر | نقاط ضعف جمهوری اسلامی (بخش دوم)
ما در زمینه‌ی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی نقاط ضعفی داشته‌ایم؛ این نقاط ضعف موجب شده است که دشمن احساس کند با تحریم و امثال آن می‌تواند رخنه ایجاد کند؛ این فرصتی است برای ما تا این نقاط ضعفمان را بشناسیم، آنها را برطرف کنیم و ان‌شاءالله برطرف خواهیم کرد.

تعداد کلمات: 1370/ تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه.


به روایت رهبر | نقاط ضعف جمهوری اسلامی (بخش دوم)

اسراف و مصرف‌زدگی

ما امروز متأسفانه دچار اسراف و مصرف‌زدگی هستیم. من بارها این را عرض کرده‌ام، باز هم عرض می‌کنم؛ این خطر است در راه ما. مصرف‌زدگی را باید کم کنیم، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم. تا یک شایعه‌ای درست می‌شود که فلان چیز کم است، مردم هجوم می‌آورند برای اینکه بیشتر آن را جمع کنند، که مبادا دچار کمبود آن شوند؛ در حالی که آن شی‌ء ممکن است جزو چیزهای لازم زندگی هم نباشد. خب، اگر آن جنس کم هم نیست، همین هجوم مردم آن را کم می‌کند. ما به این مسئله توجه نمی‌کنیم. این یکی از ضعف‌های ماست؛ ما این ضعف را باید برطرف کنیم.
خطبه‌های نماز جمعه تهران، 14 بهمن 1390
 

رفتارهای قبیله‌ای در میدان سیاست

میل به رفتارهای قبیله‌ای در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، از دیگر نقاط ضعف ماست. رفتار قبیله‌ای معنایش این است که تخطئه یا تأییدی که نسبت به کار کسی می‌کنم، ناشی نباشد از ماهیت عمل او؛ ناشی باشد از نحوه‌ی ارتباط او با من. اگر از قبیله‌ی ما کسی کار خطائی انجام داد، راحت قابل اغماض باشد؛ اما از قبیله‌ی مقابل اگر همان کار را انجام داد، این قابل پیگیری و تعقیب می‌شود. کار خوب اگر از کسی که مربوط به قبیله‌ی ماست، انجام گرفت، قابل تحسین و تشویق باشد؛ اگر از قبیله‌ی دیگر بود، نه. رفتار قبیله‌ای این است. این رفتار، اسلامی نیست، انقلابی نیست. ما متأسفانه اینگونه رفتار را در میان خودمان داریم. نمی‌گویم همه‌گیر است، فراگیر است؛ اما وجود دارد.
بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، 16 مرداد 1390
 

حل نشدن برخی مسائل اقتصادی

در زمینه‌ی اقتصاد فعالیت‌های زیادی شده، باارزش هم هست؛ اما مسئله‌ی اشتغال حل‌نشده است، مسئله‌ی تورم حل‌نشده است، مسئله‌ی فرهنگ کار حل‌نشده است، مسئله‌ی ساعات مفید کار حل‌نشده است. فرهنگ کار باید در کشور یک جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند؛ هر یک ساعت کار را با شوق بیفزایند در مدت و مقدار کاری که انجام می‌دهند. باید کار کرد. با بیکاری و بی‌میلی به کار و تنبلی و وادادگی، کشور پیش نخواهد رفت.
بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، 16 مرداد 1390
 
در برنامه‏های اقتصادی دولت، آن نقطه ضعفی که خیلی زود به چشم انسان می‏آید، این است که از لحظه‏ی شروع مقدمات، تا وقتی‏که دولت بخواهد به نتایج مورد نظر خودش برسد، در اواسط کار، به ضعفای جامعه خیلی سخت می‏گذرد؛ این کاملًا محسوس است. اگرچه الآن وفور هست، اما وفور همراه با گرانی است. تا وقتی‏که سیاست‌های اقتصادی دولت به ثمر برسد و عرضه و تقاضا به نقطه‏ی تعادل نزدیک شود و همه بتوانند به نحو صحیحی از تولیدات استفاده کنند، شاید فاصله‏ای وجود داشته باشد. در این بین راه، آن قشرهایی که علی‏العجاله صدمه می‏خورند، قشرهای ضعیف و افراد کم‏درآمدند؛ که متأسفانه تعدادشان هم زیاد است. الآن وقتی می‌خواهند اسم اقشار کم‏درآمد را بیاورند، قشر کارمندان و کارگران را مطرح می‌کنند که واقعاً هم ضعیف هستند اما انسان وقتی به متن جامعه می‏رود، می‏بیند که در خود تهران و شهرهای بزرگ حالا چه برسد به جاهای دوردست انصافاً افراد ضعیف زیادند؛ کسبه‏ی ضعیف، دست‏فروشان، مشتغلان به مشاغل کم‏اهمیت و احیاناً کاذب، خانواده‏های پُرجمعیت و کم‏درآمد، و محرومیت‌های بسیار بالا؛ واقعاً این‌ها در جامعه‏ی ما وجود دارد و همه‏ی این‌ها برخلاف مقاصد انقلاب است؛ اصلًا انقلاب برای این بود که این‌ها برداشته و برافکنده بشود. من می‏دانم که برای رسیدن به آن مقصود، راه‌های طولانی‏ای را باید طی کرد.
بیانات در دیدار مسئولان کمیته امداد امام خمینی(رحمه‌الله)، 14 اسفند 1370
 
دشمن راه‌های طمعش را پیدا می‌کند. ما باید نگاه کنیم ببینیم انگیزه‌ی دشمن چیست، آن نقطه‌ی ضعفی که ممکن است دشمن از آن به ما ضربه بزند کجا است، آن را مسدود کنیم، آن را ببندیم؛ توقّع بنده از مسئولین گوناگون بخش‌های مختلف این است. مسئله‌ی اقتصاد ازاین‌جهت جزو مسائل با اولویّت درجه‌ی یک است.

البتّه ما نقطه‌ی قوّت خیلی داریم. نقطه قوّت‌های نظام جمهوری اسلامی و ملّت ایران از لحاظ کیفیّت و کمّیّت، به‌طور مضاعف بیش از نقاط مشکل‌دار و نقاط ضعف است. خیلی نقطه‌های قوّت عجیب و فراوانی در ما هست که همین نقاط قوّت، موجب شده است که کشور و نظام اسلامی با وجود دشمنی‌های عجیب‌و‌غریب که با آن شده است و می‌شود و خواهد شد، بتواند سربلند و با عزّت بِایستد و در مقابل دشمنان تسلیم نشود.
بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان ارتش، 30 اردیبهشت 1396
 
ما در زمینه‌ی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی نقاط ضعفی داشته‌ایم؛ این نقاط ضعف موجب شده است که دشمن احساس کند با تحریم و امثال آن می‌تواند رخنه ایجاد کند؛ این فرصتی است برای ما تا این نقاط ضعفمان را بشناسیم، آنها را برطرف کنیم و ان‌شاءالله برطرف خواهیم کرد.
بیانات در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور، 29 آبان 1392
 

ضعف در اخلاق عمومی

در زمینه‌ی فرهنگ، اخلاق عمومی و عدم رواج فضائل اخلاقی، مشکلاتی داریم. باید روزبه‌روز فضائل اخلاقی در بین ما رشد کند. صبر ما، شکر ما، ذکر ما، احسان ما، مروت ما نسبت به دیگران، اجتناب ما از ایذاء دیگران، میل ما به خدمت به دیگران، روزبه‌روز باید در بین جامعه رشد پیدا کند. اینها به خودی خود پیش نمی‌آید؛ اینها کار لازم دارد، تلاش لازم دارد. در این زمینه‌ها کوتاهی داریم.

رواج فرهنگ اسراف و تجمل‌گرائی در جامعه، رشد یا عدم توقف میل به خشونت در برخی از بدنه‌ی جوان کشور، مضر است. ما فیلم‌هائی پخش می‌کنیم که خود آن کسانی که سازنده‌ی این فیلم‌ها هستند، به خودشان هشدار می‌دهند و می‌خواهند خطر این فیلم‌ها را که تولید خشونت در جامعه است، متوقف کنند؛ ولی ما حالا داریم اینها را منتشر می‌کنیم! اینها مضر است. بچه‌های ما از اول با خنجر و با قمه و با اسلحه‌ی گرم - البته پلاستیکی‌اش - آشنا بشوند، انس پیدا کنند، یاد بگیرند؛ خب، اینها خطرات دارد، اشکالات دارد، تبعات دارد، در جامعه آثارش را هم می‌بینیم؛ این جزو ضعف‌های ماست.

چند سال پیش من در یکی از مجلات آمریکائی دیدم که مصلحینی در آنجا پیشنهاد کرده بودند که این فیلم‌های رائجِ غالبِ هالیوودی را که در آنها یا شهوت بود یا خشونت، یواش یواش کم کنند و فیلم‌های خانوادگی، فیلم‌های معصومانه و نجیبانه را رائج کنند. آنها به فکرند، حالا ما تازه از آنها یاد گرفته‌ایم!
بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، 16 مرداد 1390
 
یکی دیگر از ضعف‌های ما این است که ما به موازات علم، به موازات پیشرفت‌های علمی، پیشرفت اخلاقی و تزکیه‌ی اخلاقی و نفسی پیدا نکرده‌ایم؛ این عقب‌ماندگی است. البته امروز در مقایسه‌ی با قبل از انقلاب، به مراتب و مراتب بهتر است - در این هیچ شکی نیست - اما باید پیشرفت می‌کردیم. در علم پیشرفت کردیم، در سیاست پیشرفت کردیم؛ باید در معنویت و در تزکیه‌ی نفس هم پیشرفت می‌کردیم. در قرآن هر جا تزکیه و تعلیم از زبان پروردگار است، تزکیه مقدم است بر تعلیم؛ آن هم تعلیم کتاب و حکمت -«یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»- فقط یک جا از زبان حضرت ابراهیم، تعلیم مقدم است. بنابراین ما از تزکیه‌ی اخلاقی و نفسی غفلت کردیم.
خطبه‌های نماز جمعه تهران، 14 بهمن 1390
 

عدم مقابله‌ی منطقی با تباه کردن نسل جوان؛ عدم طرح درست مبانی اعتقادی مربوط به اسلام و انقلاب

عدم مقابله‌ی درست و منطقی با تباه کردن نسل جوان، یکی دیگر از مشکلات ماست. یک نقشه، تباه کردن نسل جوان است. ما در این خصوص تا حالا مقابله‌ی درستی نداشته‌ایم و موفق نشده‌ایم. همچنین مواد مخدر صنعتی و تهییج غریزه‌ی جنسی و از این چیزها. طرح درست مبانی اعتقادی؛ چه مبانی اعتقادی مربوط به اسلام، چه آنچه که مربوط به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.
بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، 16 مرداد 1390
 

کم بودن بودجه‏ی تحقیقات

بودجه‏ی تحقیقات هم حقیقتاً یکی از آن نقاط ضعف ماست. من گاهی که با دانشگاهی‏ها و اساتید و مسئولین بخش‌های علمی کشور مواجه می‏شوم، این مسأله‏ی بودجه تحقیقات را مطرح می‌کنند. سه چهار سال است که مرتب به ما گفته‏اند بناست به سه درصد بودجه برسد؛ اما حالا مثلًا با شش دهم درصد یا هفت دهم درصد داریم پیش می‏رویم و کار می‌کنیم! واقعاً خیلی کم است. همه‏اش وعده می‌دهند آقا بهتر خواهد شد و نمی‏دانم چه خواهد شد؛ اثری هم دیده نمی‌شود. بودجه‏ی تحقیقات را حقیقتاً زیاد کنید؛ به جاهای دیگر فشار بیاورید، ولی این را پیش ببرید. این معاونت علمی و تحقیقی‏ای که بحمدالله اخیراً در ریاست جمهوری تشکیل شد، این از آن کارهای بسیار مهم است.
بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4 شهریور 1386
 




 

مطالب مرتبط
به روایت رهبر | نقاط ضعف جمهوری اسلامی (بخش اول)
به روایت رهبر | نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران (بخش پنجم)
به روایت رهبر | نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران (بخش چهارم)
به روایت رهبر | نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران (بخش سوم)
به روایت رهبر | نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران (بخش دوم)
به روایت رهبر | نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران (بخش اول)
به روایت رهبر | مهندسیِ نظام جمهوری اسلامی

نسخه چاپی