طرز تهیه غذای ملل پِردِه پیلاوی
طرز تهیه غذای ملل پِردِه پیلاوی


  طرز تهیه غذای ملل پِردِه پیلاوی برای 7 نفر


مواد لازم غذای ملل پِردِه پیلاوی

مواد لازم خمیر
ماست‏ ۱/۲ لیوان
شیر ۱/۲ لیوان
روغن مایع ۱/۲ لیوان
تخم مرغ ۲ عدد
بیکینگ پودر ۱/۲ قاشق چای خوری
نمک ۱/۲ قاشق چای خوری
آرد ۳ لیوان

مواد لازم
برنج ۳ پیمانه
کشمش ۱ پیمانه
بادام خیس خورده ۱/۲ پیمانه
گردو ۱/۲ پیمانه
زرشک ۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ ۳ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
زعفران ۱ گرم
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
پودر دارچین ۱/۲ قاشق چای خوری
نمک ۳ قاشق چای خوری
زردچوبه ۲ قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چای خوری
کره یا روغن جامد ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه
زمان تهیه ۶۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه

1- ابتدا خمیر را آماده میکنیم.برای این کار تمام موادخمیر غیر از آرد را با چنگال کمی مخلوط میکنیم و کم کم آرد را اضافه میکنیم و ورز می دهیم تا بحالتی برسد که خمیر لطیف باشد و به دست نچسبد.مقدار آرد تقریبی است و لزوما همه ی ۳لیوان آرد استفاده نمیشود.
2- خمیر را ده دقیقه ورز میدهیم تا کاملا یکدست شود.سپس روی خمیر را با یک کیسه ی پلاستیکی پوشانده و در محیط آشپزخانه به مدت یک ساعت استراحت می دهیم.
3- برنج را با ۶پیمانه آب به مدت ۴۵دقیقه می خیسانیم.زعفران را با نصف استکان آب جوش دم می کنیم.
4- زرشک و کشمش را در آبکش ریخته و کمی می شوییم و به همراه گردوی خورد شده در مقدار کمی روغن به مدت ۳تا۴ دقیقه با شعله ی متوسط تفت میدهیم و کنار میگذاریم.
5- پیاز را ریز خورد میکنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی نرم شود سپس تکه های ریز فیله ی مرغ یا گوشت چرخ شده را اضافه می کنیم؛ زردچوبه ،نمک، فلفل،پودر هل و دارچین را اضافه می کنیم و با شعله ی متوسط تفت می دهیم تا گوشت پخته شود،
6- پس از پخت گوشت زعفران دمکرده و مخلوط زرشک گردو و کشمش را اضافه میکنیم و شعله را خاموش می کنیم.
7- برنجی را که خیسانده ایم چلو کش می کنیم. و پس از چلوکش کردن حدود ده دقیقه صبر میکنیم تا از حرارت آن کم شود.
8- به سراغ خمیر می رویم.روی میز کار را آرد پاشی کرده و با کمک وردنه خمیر را به ضخامت ۲یا۳ میلیمتر پهن میکنیم.کف قالب ساده (قابلمه یا ماهیتابه)را با کره کاملا چرب می کنیم و بادام هایی را که از شب قبل خیسانده ایم کف قالب می چینیم.
9- خمیر را که پهن کرده ایم به آرامی بلند میکنیم و کف قالب روی بادام ها می گذاریم، و اضافه های دور قالب را با چاقو می بریم.بهتر است برای راحتی کار و بلند کردن خمیر آن را دور وردنه تاب دهید و به قالب منتقل کنید.
10- از برنج چلو کش کرده مقداری کف قالب ریخته ، روی آن از مواد گوشتی می ریزیم و دوباره برنج...همین کار را ادامه می دهیم تا قالب پر شود.در آخر با کف دست مقداری روی آن فشار میدهیم تا فشرده و صاف شود.
11- آن مقدار خمیری که باقی مانده را با وردنه پهن کرده و روی برنج را با آن می پوشانیم.سعی کنید دو لبه ی خمیر زیر و روی برنج را با انگشت به خوبی بهم بچسبانید.
12- قالب را در طبقه وسط فری که از ده دقیقه قبل با حرارت۱۸۰درجه سانتیگراد روشن کردیم قرار می دهیم و پس از گذشت یک ساعت چک می کنیم اگر خمیر برشته و خوشرنگ بود برای مدت یک دقیقه شعله ی بالای فر را هم روشن می کنیم تا روی خمیر نیز طلایی شود.
13- برای چک کردن و اطلاع از پخته بودن خمیر زیرین یک سینی روی قالب گذاشته و برمیگردانیم و قالب را برمیداریم،اگر پخته نبود دوباره قالب را روی آن می گذاریم و به کمک سینی برمیگردانیم و باز هم کمی در فر می پزیم.

منبع:سایت پاپیون
نسخه چاپی