طرز تهیه غذای محلی خورش میرزا قاسمی (گیلانی)
طرز تهیه غذای محلی خورش میرزا قاسمی (گیلانی)

 طرز تهیه غذای محلی خورش میرزا قاسمی (گیلانی) برای 4 نفر


مواد لازم غذای محلی خورش میرزا قاسمی

مواد اصلی
گوجه فرنگی (نگینی شده) ۳ عدد
رب گوجه ‌فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۳ عدد
سیر تازه ۱ بوته
بادمجان قلمی ( یک کیلو گرم ) ۸ عدد
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه
زمان تهیه ۱۵ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه

1- ابتدا بادمجان ها را شسته و آماده کباب کردن می کنیم و روی پوست آن ها به صورت خط های با چاقو وارد می کنیم تا در حین کباب شدن مغز پخت شوند.
2- در صورت امکان بهتر است که بادمجان ها بر روی ذغال کباب شوند تا طعم دودی بهتری بگیرند البته امکان کباب کردن بر روی شعله گاز و حتی بر روی سینی فر نیز هست.
3- بعد از سوختن پوست بادمجان و نرم شدن شان ( در صورتی که تردید دارید به خوبی پخته نشده اند می توانید یک سیخ کبریت را داخل آن فرو کنید اگر به راحتی وارد بادمجان شد نشان از پختگی آن می دهد ) .
4- بعد از اطمینان از کبابی و نرم شدن بادمجان ها باید پوست آن ها را بکنید نکته قابل عرض در این مورد زمان پوست کردن هست که اگر بادمجان سرد شود پوست آن به سختی و با گوشت کنده خواهد شد پس باید عجله کنید و تا بادمجان ها داغ هستند پوستشان را بکنید.
5- حال باید بادمجان ها را در ظرف بکوبید تا کاملا له شود. در ظرفی دیگر نیز سیر ها را کوبیده و یا رنده کنید. روغن را داخل تابه داغ کرده و سیر های کوبیده شده را اضافه کنید و نمک و فلفل و زردچوبه را هم همینطور.
6- بعد از اینکه سیر ها طلایی شد بادمجان های کوبیده شده را نیز اضافه کنید و شروع به تفت دادن مواد با حرارت کم کنید.
7- در همین حین گوجه های نگین شده را به ماهیتابه افزوده و به مدت ۱۵ دقیقه با شعله کم بگذارید تا آب غذا خشک گردد. بعد از زمان ذکر شده زمانی که عذا به روغن افتاد آن را هم زده و در صورت تمایل کمی رب و آبلیمو اضافه کنید.
8- در ماهیتابه دیگر چند عدد تخم مرغ را داخل روغن انداخته و هنگامی که تخم مراغ شروع به سفت شدن نمود به میرزا قاسمی مان اضافه میکنیم و به مدت چند دقیقه مواد را کاملا هم می زنیم.

منبع:سایت پاپیون
نسخه چاپی