روش های اجرای یک برنامه ریزی موفق
پرسش:

سعی می‌کنم درست برنامه‌ریزی کنم، ولی در اجرای آن زیاد موفق نیستم. افت و خیزهای زیادی در اجرای برنامه‌های خود دارم و دلیل آن را نمی‌دانم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
 
پاسخ:

داشتن برنامه، مقدمه یک موفقیت حساب شده است. کسانی که با برنامه‌ریزی درست حرکت می‌کنند، احتمال دستیابی آنها به نتایج پربارهم زیاد است. وجود چنین نگرشی در شما و اعتقاد داشتن به برنامه‌ریزی، روحیه و منطق خوبی است که شما برخوردارید. تنها نکته این است که یک بار دیگر به جزئیات بیشتری از برنامه خود توجه کنید تا کمبودهای احتمالی آن را شناسایی کرده و در گام بعدی آنها را برطرف کنید.

تست برنامه‌

ممکن است برنامه‌ریزی شما خیلی دقیق و به همان اندازه نفس‌گیر باشد. اگر برای تمام دقیقه‌های خود هم برنامه‌ریزی کرده‌اید، بدانید که دچار نوعی وسواس در نظم زمانی شده‌اید و این وضعیت شما را خسته می‌کند. برنامه شما باید انعطاف داشته باشد، یعنی با زمان، برخورد بازتری داشته باشید. جوری برنامه بریزید که اگر احتمالا یک روز نیم ساعت تا یک ساعت از برنامه عقب افتادید، دچار نگرانی و سردر گمی نشود. پیشنهاد می‌شود برنامه خود را با فردی که تجربه یا دانش این کار را دارد، در میان بگذارید.
 
توجه به ویتامین‌ها

برای اجرای برنامه‌های خود، نیازمند روحیه هستید. زمانی روحیه شما خوب و آماده فعالیت است که از نظر جسمی و روانی به آن رسیدگی کافی را داشته باشید. به عنوان مثال، شما نیاز به نشاط دارید و این نشاط با توجه به نیازهای این دوره سنی به دست می‌آید. شاید الان که احساس خستگی می‌کنید، نیاز داشته باشید تا کمی ورزش کنید،‌ تفریحی برای خود در نظر بگیرید یا با یکی از همکلاسی‌های خود صحبت کنید. منظور من این است که با خودتان مهربان باشید و به همه نیازهای خود توجه داشته باشید. انس با مسائل معنوی مثل حضور در نماز جماعت مسجد محله، تلاوت قرآن و یادگیری یک نکته دینی هم می‌تواند این انرژی را به شما بدهد.
 
حسابدار

برای اجرای موفق برنامه، نیازمند یک حسابدار هستید. تعجب نکنید! شما خودتان این حسابدار هستید. لازم است پایان هر روز، گزارشی از عملکرد آن روز را بررسی کنید. یک مغازه‌دار هم زمانی که قصد دارد با کار روزانه خود خداحافظی کند و به منزل برود، سری به دخل می‌زند و حساب‌ و کتاب‌های آن روز را بررسی می‌کند. به این کار شما در علم اخلاق، محاسبه می‌گویند. همچنین گاهی لازم می‌شود که انگیزه‌های خود را دوباره بررسی کنید. شاید درجه تنظیم انگیزه‌های شما خراب شده باشد.
 
بیهوش‌کننده‌ها را بشناسید!

وقتی کسالت مهمان شما می‌شود، باید ببینید از کدام در وارد سیستم شما شده است. گاهی، به خاطر درگیری ذهنی این اتفاق می‌افتد. مسئله حل‌نشده یا کار ناتمامی که می‌تواند ذهن شما را تسخیر کند. در این شرایط لازم است اول آن مشکل را حل کنید و بعد دنبال اجرای برنامه‌های خود باشید. زمانی هم مشغول شدن زیاد به تلویزیون، تلفن همراه و رایانه این مشکل را برای شما به وجود می‌آورد. در این شرایط شما با یک هیجان آبکی روبرو می‌شوید که نمی‌گذارد ذهن آرامی داشته باشید. زمانی هم مسائل عاطفی شما را در قلاب خود گیر می‌اندازد. بگو و مگوی خانوادگی، ناسازگاری با یکی از دوستان و مثال‌هایی مانند آن می‌تواند مزاحم جدی اجرای برنامه باشد.
 
دریای پرتلاطم

وضعیت احساسی ما به ویژه در دوره نوجوانی، شکل موج‌های دریاست. بالا و پایین دارد. زمانی آنقدر شارژ و آماده‌ایم که خودمان هم شگفت‌زده می‌شویم، و زمانی آنقدر بی‌حال و کسل که حتی حوصله گفتن دلیل آن را هم نداریم. تغییرات بدنی، سهم مهمی در این زمینه دارند. نوع تغذیه شما هم می‌تواند تاثیر داشته باشد. فقط یادتان باشد که از تغذیه طبیعی مانند سبزی، میوه و نوشیدن آب غافل نشوید. با توجه به متلاطم بودن دریای احساسات ما، طبیعی است که برخی از زمان‌ها توان اجرایی کردن برنامه را نداریم. سریش نشوید و در آن شرایط خود را با یک فعالیت فوق‌برنامه و متنوع مشغول کنید. مثلا قدم بزنید، از هوای تازه استفاده کنید و تلاش کنید بی‌حالی خودتان را با خانواده درمیان بگذارید.

نویسنده: ابراهیم اخوی
نسخه چاپی