سه حرفی مشکل ساز
اشک هایش را پاک می کند و می گوید : از وقتی یادم می آید همیشه برای راضی نگه داشتن دوستان و همکلاسی هایم، همه حرف هایشان را تأیید می کردم . نمی دانم چرا؛ اما با خودم فکر می کردم اگر به خواسته هایشان  جواب بله ندهم حتما دیگر از دوستی با من خسته می شوند، حتما دیگر دوستم ندارند.

همیشه مجبور بودم مسائل ریاضی حسین را حل کنم.

سر زنگ املاء همیشه به محمد اجازه می دادم تا از روی دستم نگاه کند.

زنگ های تفریح اگر خوراکی همراهم بود بدون هیچ اعتراضی از طرف من ، پیمان آنها را از من می گرفت.

یادم هست یک بار بعد از ساعت مدرسه وقتی اسماعیل ازمن خواست تا همراهش به فروشگاه اسباب بازی بروم بدون هیچ فکری بله گفتم . نمیدانم چرا در آن لحظه فکر نگرانی های مادرم نبودم.

هیچ وقت یادم نمی رود وقتی بعد از 3 ساعت تأخیر به خانه برگشتم مادرم چه حالی داشت آنقدر دلواپس بود که کم مانده بود سکته کند.

من همیشه مجموعه کاملی از سه حرفی های پر دردسری داشتم که بدون فکر و منطق انجامشان می دادم . این بله ی سه حرفی ، بزرگترین کابوس زندگی من است . اما الان دیگر خسته شده ام می خواهم برای خودم، فکرم و شخصیتم ارزش قائل بشوم. نمی خواهم به خاطر راضی نگه داشتن بیهوده دوستانم، بازهم از خودم بگذرم.

می گویم : خوشحالم از اینکه تصمیم گرفتی به این وضعیت پایان بدهی.

در مرحله اول بهتراست بعد از این ، هر وقت کسی از تو درخواستی کرد برای فکر کردن ، چند لحظه از او فرصت بخواهی و به خوبی راجع به درخواستش فکر کنی . خوب است با سوال و جواب نتیجه حاصل از بله یا نه گفتن به درخواست را با خودت مرور کنی این حتما به تو کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیری.

در مرحله بعد اگر به این نتیجه رسیدی که نه گفتن بهتراست ، نباید از گفتنش نگران باشی.

یادت باشد اگر زمانی می خواهی نه بگویی بله را به زبان بیاوری با بی صداقتی از راه راستی خارج شده ای و تازه کاری را به عهده گرفتی که هیچ میلی برای انجامش نداری.

فراموش نکن اولین کلمه به طور مستقیم نه باشد. یعنی جمله ات را با این دو حرف شروع کن. این شیوه ، گفتگو را ساده تر می کند به جای اینکه آسمان ریسمان ببافی خیلی راحت از همان ابتدا بگو، نه.

هیچ وقت فکر نکن برای اینکه از محبوب بودنت نزد طرف مقابل کم نشود نه گفتن ها را با معذرت خواهی و توجیهات پیاپی همراه کنی مثلا : نمی دانم چه بگویم ، واقعآ شرمنده ام ، معذرت می خواهم ، در فرصتی دیگر جبران می کنم و ... اینها همه کلماتی است  که دوباره تو را درگیر یک کلمه سه حرفی به نام بله می کند.

برای تمرین هم پیشنهاد می کنم از نه گفتن به چیزهای کوچک شروع کنی.

لبخندی می زند و در حالی که از جایش بلند می شود می گوید: امیدوارم دفعه بعد که شما را ملاقات می کنم با این کلمه سه حرفی درگیر نباشم.
نسخه چاپی