طرحی برای امروز و فردا
پرسش:
علاقه زیادی به گردآوری اطلاعات و افزایش سطح معلومات خود دارم. آیا ممکن است در این مسیر هم دچار مشکلاتی بشوم؟ لطفا راهنمایی‌ام کنید.

پاسخ:
داشتن روحیه یادگیری، همیشه یک امتیاز به شمار می‌آید و زمینه‌ای است برای ارتقای شما. این ویژگی سبب می‌شود به دنبال پاسخی مناسب برای پرسش‌های خود باشید که در این دوره سنی،‌ هر روز رو به افزایش هستند. برای اینکه به درستی کار خود باور داشته باشید، چند فایده از برنامه افزایش اطلاعات در زندگی یک نوجوان را یادآوری می‌کنم:

یک) پلی برای ارتباط

زمانی که در مسائل گوناگون اطلاعات کافی داشته باشید، مانند فردی هستید که با جیب پر از پول یا کارت خرید معتبری به بازار رفته است. داشتن اطلاعات از اتفاق‌هایی که اطراف شما می‌گذرد، دنیای فناوری، دنیای ورزش، تاریخ، اطلاعات مذهبی، مشاغل و مانند آن،‌ سبب می‌شود حلقه‌های ارتباطی بیشتری را تشکیل دهید و در هر کدام از آنها، توانمند باشید.

دو) دانستن، هنر است

دانایی، هنری است که از شما چهره‌ای زیباتر به دیگران نشان می‌دهد. با افزایش معلومات، خود را در برابر اشتباه‌هایی که ممکن است از سر نادانی دچارش شود، واکسینه می‌کنید. وقتی در دانستن هنرمند ظاهر شوید، امکان فریب خوردن و تحت تأثیر قرار گرفتن در شما کمرنگ می‌شود و بهتر می‌توانید از عهده وسوسه‌ها برآیید.

سه) طرحی برای زندگی

برای تشکیل فردایی بهتر، نیازمند طرح و برنامه هستید. این طرح، هر قدر هوشمندانه‌تر و حساب‌شده‌تر باشد، احتمال موفقیت را بیشتر می‌کند. مشورت، مطالعه، بررسی زندگی انسان‌های موفق، تمرین برای تبدیل دانایی به مهارت و توانمندی، تفکر درباره خود و رغبت‌هایی که در شما وجود دارد، عبرت گرفتن از تجربه‌های پیشین و ارزیابی میزان موفقیت و شکست خود، می‌تواند یک طرح خوب و کامل را به شما هدیه کند.

چهار) نقشه خوب؛ انتخاب خوب

برای انتخاب خوب هم نیاز به دانستن دارید. زمانی که برای خرید وارد بازار می‌شوید، با داشتن اطلاعات کافی یا پرسیدن از دیگران، می‌توانید خرید بهتری انجام دهید و کالای خوب با هزینه مطلوب را به خانه ببرید. برای انتخاب‌های مهم زندگی خود مانند انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب دوست، انتخاب مدرسه، انتخاب کتاب و هر چیزی که نیازمند گزینش خوب می‌باشد، به یک نقشه خوب نیاز دارید تا شما را به گنج مورد نظر برساند. این نقشه، با اطلاعات زیاد دوستی دیرینه‌ای دارد. زمانی که درباره موضوعی، خوب و کامل بدانید، احتمال انتخاب درست هم به میزان زیاد افزایش پیدا می‌کند ولی وقتی ساده و سطحی از کنار موضوعات سرنوشت‌ساز رد می‌شوید، معلوم نیست چقدر در انتخاب خود موفق باشید.

پنج) غذای دنیای ذهن

مطالعه و افزایش اطلاعات، از فسفر و گلوکز برای ذهن و مغز شما مهم‌تر است. ذهن ما با اطلاعات تازه، سراغ پردازش می‌رود و به تعبیری ساده‌تر، درگیر آن می‌شود. خصوصا اگر تازه‌واردها از جنسی باشند که قبلا سؤال آن برای ذهن تولید شده باشد، آن وقت این پردازش و درگیری مثبت، جدی‌تر هم می‌شود. تصور کنید اگر مدتی درباره یک رشته تحصیلی مناسب برای خودتان، به فکر فرو رفته باشد و الان کتابی سر راه شما قرار بگیرد که این سؤال شما را به بهترین روش پاسخ می‌دهد، اینجاست که می‌گوییم شما این کتاب را نمی‌خوانید بلکه می‌خورید!

توجه به چند نکته را از یاد نبرید:

1. بخشی از زمان و امکانات‌ خود را به صورت منظم، برای افزایش دانایی خود هزینه کنید.

2. علاقه به مطالعه و دانستن نباید شما را از نیازهای دیگر این دوره سنی، مانند نیاز به تحرک، ارتباط و مانند آن دور سازد.

3. اطلاعات خود را از کتاب‌های معتبر تهیه کنید.

4. برای افزایش اطلاعات دینی خود هم برنامه داشته باشید و تلاش کنید با یک روحانی در ارتباط باشید.

5. دانستن، مقدمه توانستن است. تمرین کنید تا دانسته‌های خود را به کار گیرید و تبدیل به توانایی کنید.

6. میانه‌روی یادتان نرود. اگر قرار باشید بیش از حد مجاز در دنیای مطالعه غرق شوید، ممکن است مشکلاتی برای شما پیش آید.

7. میان تخیل و واقعیت، تفاوت معناداری وجود دارد. اینکه شما به اینترنت یا نرم‌افزارهای علمی دسترسی دارید، به معنای دانستن نیست؛ بلکه معنای آن فقط دسترسی به دانایی است.

8. از نعمت تفکر غافل نشوید. درباره آنچه یاد می‌گیرید، اندیشه کنید و پس از آن، نتیجه بگیرید.

9. سر و کار اضافی با رایانه و اینترنت، قدرت تفکر شما را کاهش می‌دهد.

10. دانش واقعی نزد خداوند است. با نزدیک شدن به پروردگار، ظرف دریافت معلومات خود را بزرگتر کنید.
نویسنده: ابراهیم اخوی
نسخه چاپی