برنامه ریزی در اوقات فراغت
پرسش:

با فرا رسیدن ایام تعطیل با وقت‌های خالی‌ام چه کنم؟

پاسخ:

روزهای تعطیل به معنای تعطیل شدن فعالیت و تلاش جهت پیشرفت نیست. ما در هر شرایطی، فرصت‌هایی برای افزودن به مهارت‌ها، توانایی‌ها و دانستنی‌های خود داریم. اوقات فراغت، زمانی است که شما کارهای رسمی مانند تحصیل در مدرسه را ندارید ولی جایگزین‌های دیگری برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند. زمانی که ما نتوانیم جای خالی زمان را پر کنیم، احساس‌های ناخوشایند مهمان دل ما می‌شوند و حال و روز ما را بد می‌کنند. احساس بیهودگی، از دست دادن فرصت‌ها، احساس کوتاهی و جا ماندن از پیشرفت، احساس تکرار و روزمره‌گی، احساس تهی بودن و احسا اندوه و مانند آن، محصول کارخانه بیکاری هستند. از طرف دیگر، پر کردن اوقات فراغت با کلاس‌های آموزشی و تقویتی زیاد هم مناسب نیست. ذهن شما نیاز به استراحت و آرامش دارد. بخشی از این آرامش از طریق تجربه‌های جدید و یادگیری فنون تازه به سراغ شما می‌آید. لذتی که ما از یادگیری‌های تازه و به دست آوردن توانایی‌های نو به دست می‌آوریم، بسیار بالا و انرژی بخش است. برای روزهای تعطیل شما چند پیشنهاد داریم که بر اساس شرایط و امکانات خودتان می‌توانید برنامه‌ریزی داشته باشید. برای نتیجه‌گیری بهتر، لازم است با پدر و مادر خود در این زمینه مشورت داشته‌ باشید.

پیشنهاد‌های بارانی

1.‌ رایانه دنیایی است که ممکن است برخی از نوجوانان تنها به جنبه سرگرمی آن توجه کرده و تجربه مشغول شدن با بازی، فیلم، اینترنت و مانند آن را داشته باشند. در این تابستان پیشنهاد می‌کنم که مهارت‌های جدیدتری از یارانه را یاد بگیرید که در آینده نزدیک به آنها نیاز پیدا می‌کنید. یادگیری تایپ به شکل حرفه‌ای،‌ آشنایی با محیط وُرد، آشنایی با طراحی در حد اولیه،‌ آشنایی کار با نرم‌افزارهای کاربردی، آگاهی و فراگیری نحوه استفاده از نرم‌افزارهای علمی، بخشی از این پیشنهادهاست. البته بازی رایانه‌ای مناسب و در حد اعتدال هم می‌تواند بخشی از تفریحات سالم شما باشد؛ یادتان باشد مناسب و متعادل!

2. مهارت شنا را یاد بگیرید. ورزش شنا، علاوه بر نشاط و افزایش توانمندی بدنی،‌ مهارتی است که در موقعیت‌های گوناگون به آن نیاز پیدا می‌کنید. تابستان امسال را با یادگیری این مهارت بگذرانید. کافی است یک دوره یک ماهه را به یادگیری آموزش دهید و یک عمر از این توانمندی خود لذت ببرید. کسانی که قبلا این دوره را طی کرده‌اند، اکنون یک قدم جلوتر حرکت کنند و مهارت نجات غریق را بیاموزند.

3. اگر آپارتمان نشین‌ هم باشید،‌ باز می‌توانید مهارت پرورش و نگهداری از گل و گیاه را یاد بگیرید. سی‌دی‌های آموزشی و کتاب‌های خودآموز زیادی می‌توانند این مهارت زیبا را به شما یاد بدهند. سر و کار داشتن با طبیعت، بهترین ویتامین روحیه ماست. اگر حیاط و باغچه در اختیار دارید که لذت بیشتر و مجال بهتری برای دنبال کردن این علاقه را فراهم کرده‌اید.

4. یادگیری تعمیرات لوازم خانگی، پیشنهاد دیگری است. بارها به دلیل خرابی یک وسیله، با سردرگمی اهل خانه و دردسر آنها روبرو بوده‌اید. الان وقتش رسیده که آستین بالا بزنید و تعمیرات این وسایل به همراه آشنایی با تاسسیات اولیه مکان سکونت خود مانند تعمیر و نصب شیرآلات را فرا بگیرید و خودی نشان بدهید!

5. در یک باشگاه ثبت نام کنید و ورزش حرفه‌ای مورد علاقه خودتان را شروع کنید. این شروع می‌تواند عمر طولانی داشته باشد و شما سال‌های آینده خودتان را نیز در کنار این حرفه بگذرانید. در بزرگسالی هم می‌توانید از این مهارت به عنوان شغل دوم خود در مربیگری و مانند آن استفاده کنید.

6. اگر خانواده شما اجازه می‌دهند، نزد یکی از آشنایان نزدیک خود مشغول به کار شوید و حرفه او را بیاموزید. فروشندگی، آرایشگری، خیاطی، نجاری، کاشی‌کاری، مکانیکی، طراحی و ساخت کابینت، خدمات رایانه‌‌ای و هر شغلی که برای شما جالب است و زمینه یادگیری آن هم فراهم می‌باشد.

7. از کارهای هنری غافل نشوید. سه ماه تعطیلی فرصت خوبی برای یادگیری هنر مورد علاقه است. برخی به نقاشی و خوشنویسی علاقه دارند و عده‌ای دیگر به گل‌سازی، مکرومه بافی و ظرافت‌کاری‌های دخترانه. سلیقه خودتان را پیدا کنید و هنرتان را بیازمایید.

8. عضویت در نزدیک‌ترین کتابخانه به محله شما، پیشنهاد دیگری است که می‌تواند بخش زیادی از آرامش و غنی‌سازی روزهای تعطیل را به شما هدیه کند.

9. پدر و مادر شما تجربه‌ها و مهارت‌های زیادی دارند که حاضرند به شما بیاموزند. فقط کافی است مشتاق باشید. شیرینی‌پزی، آشپزی، دانستنی‌هایی از دنیای کار،‌ تجربه‌های اداری و شغلی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، اطلاعات مفید و .... را از آنها دریافت کنید.

10. انس با مسجد و داشتن برنامه معنوی منظم مانند یک وعده نماز جماعت در روز، انس با محافل مذهبی، شرکت در کلاس‌‌های کانون‌های فرهنگی، عضویت در پایگاه بسیج، عضویت در کانون‌های قرآنی و یادگیری فنون قرائت و حفظ قرآن، داشتن دوره مطالعات دینی زیر نظر کارشناس، سفرهای زیارتی و آشنایی با شهرهای ایران و بناهای تاریخی،‌ بازدید از موزه‌ها و آنچه که با ذهن خلاق خود می‌توانید بیافرینید، از دیگر پیشنهادهای پر کردن اوقات فراغت است.

یادتان باشد اگر برنامه‌ریزی نکنید، برنامه‌ریزی می‌شوید و جای خالی با تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، پرخوابی، پرخوری، تنبلی و در نتیجه سبدی از احساسات منفی مثل پشیمانی پر خواهد شد. پس مدیریت این روزها را به دست بگیرید و اقدام کنید.

نویسنده: ابراهیم اخوی
نسخه چاپی