این ربات می‌تواند شما را در بازی جنگا شکست دهد
 
با بازی جنگا آشنا هستید؟ بازی که چندین طبقه مکعب مستطیل های چوبی را روی هم چیده و یک برج چوبی می‌سازید. هر یک از بازیکنان از هر نقطه که بخواهد باید یک قطعه را در هر نوبت بردارد و اگر برج با برداشتن آن یک قطعه فرو ریزد، آن بازیکن بازنده است.
برنده شدن در این بازی نیاز به تمرین و دقت زیادی دارد و شاید شما هم یکی از همان افراد ماهر در این بازی باشید. اما باید به شما یک خبر دلهره آور بدیم، MIT موفق به ساخت رباتی شده است که می‌تواند شما را در کمتر از یک دقیقه در این بازی شکست دهد. این ربات ویژه و حیرت انگیز دارای توانایی یادگیری است و با سنجش هر حرکت و موقعیت قطعه‌ای که برمی‌دارد، وضعیت برج را از نظر فیزیکی بررسی می‌کند و می‌داند که چگونه قطعه‌ها را بردارد تا شما را مجبور به برداشتن قطعه‌ای کند که باعث فرو ریختن برج بشود.

به گزارش (CNN) ربات‌ها به طور فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما درگیر هستند، ربات‌های امروزی این قابلیت را دارند که خانه شما را تمیز کنند یا قفسه‌های انباری یک فروشگاه مواد غذایی را بچینند و دنیای رباتیک هر روز خبر تازه‌ای از پیشرفت این علم و خدمت جدیدی که توسط ربات‌ها برای انسان ممکن شده است را به ما می‌دهد.
در حال حاضر مهندسین موسسه فناوری ماساچوست رباتی را طراحی کرده‌اند که به وظیفه به ظاهر ساده‌تری عمل می‌کند: یعنی بازی جنگا.
حتما شما هم این بازی محبوب را می‌شناسید که شامل برداشتن یک قطعه چوب از برجی از قطعات چوبی هست و هر بازیکن باید به ترتییب یکی را بردارد اما طوری که این برج چوبی فرو نریزد.
برنده شدن در بازی جنگا نیاز به سطوح بالایی از تمرکز و مهارت دارد تا بتوانید قطعه مناسب را بدون ضربه زدن به کل برج بردارید. با این حال، ربات جدیدی که MIT ساخته است کاملا مجهز به این توانایی است.

 

ویژگی‌های ساختاری ربات و نحوه عملکرد آن

طبق بیانیه MIT، با یک گیره نرم، دوربین خارجی و داشتن یک ابزار مانند مچ دست، این ربات می‌تواند هر قطعه را در برج جنگا ببیند و احساس کند.
این ربات «یاد می‌گیرد» که کدام قطعه چوبی را در هر نوبت بردارد و این را با استفاده از بازخورد تصویری و لمسی به دست می‌آورد، به همان شیوه‌ای که یک انسان می‌تواند در صورت تکان خوردن برج، تصمیم بگیرد که قطعه چوبی دیگری را بردارد. جزئیات کامل این تحقیق در مجله ساینس روباتیک در همین ماه منتشر شد.
آلبرتو رودریگز، استادیار گروه مهندسی مکانیک MIT، در مورد پیشرفت این ربات در استفاده از تعاملات لمسی و فیزیکی برای یادگیری وظایف جدید صحبت می‌کند.
رودریگز در بیانیه‌ای گفت: "شبیه سازی این ربات بسیار دشوار است، بنابراین ربات باید تعامل با برج جنگا را در دنیای واقعی یاد بگیرد". "چالش اصلی این است که تعداد کمی از آزمایش‌ها از حس مشترک میان اشیاء و فیزیک بهره برداری کرده‌اند".

"چالش اصلی این است که تعداد کمی از آزمایش‌ها از حس مشترک میان اشیاء و فیزیک بهره برداری کرده‌اند".

علی شفتی، پژوهشگر در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی کالج امپریال رویال لندن می‌گوید که بسیار تحت تاثیر این ربات قرار گرفته است. البته او در این تحقیق MIT دخیل نبود.
شفتی به CNN گفت: با تولید کردن چیزی که ربات نیاز دارد تا در مورد برخی از مفاهیم یاد بگیرد، به جای آنکه همه محاسبات احتمالی را محاسبه کند، محققان اجازه داده‌اند تا این ماشین به طور موثرتری یاد بگیرد. او گفت: "این مسیر دنیای روباتیک است و AI باید با آن متحد شود." وی افزود، این ربات بازی جنگا را با همان شیوه‌ای که یک انسان می‌تواند یاد بگیرد، یاد می‌گیرد.
در طول چندین آزمایش غیر رسمی، این ربات به خوبی در برابر بازیکنان انسانی جنگا هماهنگ شده بود و توانست آنها را شکست دهد.
مایکل اولر گفت: "ما شاهد این بودیم که یک انسان چگونه تا قبل از فرو ریختن برج، قطعه‌ها را برمی‌دارد و تفاوت میان آنها با ربات چندان زیاد نبود."

با این وجود، ربات قادر به استفاده از یک استراتژی مشابه مانند یک انسان در یک بازی رقابتی نبود، مثلا حذف یک بلوک که کار حریف را در دور بعدی دشوار کند (کاری که یک بازیکن زیرک و باهوش انجام می‌دهد). در حالی که این ربات جنجالی بسیار سرگرم کننده است، اما کاربردهای عملی دیگری هم برای این نوع تکنولوژی وجود دارد.

در حالی که این ربات جنجالی بسیار سرگرم کننده است، اما کاربردهای عملی دیگری هم برای این نوع تکنولوژی وجود دارد.
رودریگز در این زمینه گفت که این ربات می‌تواند برای تفکیک مجدد مواد زائد از زباله‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد و یا محصولات مصرفی مانند تلفن‌های همراه را از میان زباله‌ها جمع آوری کند. شفتی نیز گفت که معتقد است که این رویکرد می‌تواند در ساخت روبات‌هایی که به افراد سالخورده یا غیرفعال در موارد مختلف کمک می‌کند، مانند باز کردن درب یک بطری، مفید باشد.

سخن پایانی
در پایان باید بگوییم که پیشرفت در علم رباتیک همچنان سریع حرکت می‌کند و در فرودگاهی در لندن ممکن است به زودی یک سرویس کیف پول ربات ارائه شود. در اواخر سال جاری نیز فرودگاه گاتویک ربات خودمختاری را آزمایش می‌کند که در زیر وسایل نقلیه بزرگ قرار می‌گیرد و آنها را در نقاط مختلف پارکینگ حرکت می‌دهد.
یک ربات پرستار نیز اخیرا ساخته شده است که می‌تواند پرستار افراد سالمندی باشد که می‌خواهند به تنهایی زندگی کنند اما برای انجام برخی از فعالیت‌های خود نیاز به کمک دارند. این ربات می‌تواند مصرف داروها را به این افراد یادآوری کند و با بررسی اطلاعات ضربان قلب و سایر فاکتورها در صورت بحرانی بودن شرایط، با اورژانس یا پزشک تماس بگیرد.
پس با توجه به موارد گفته شده و این ربات جدید که رقیب قدری در بازی جنگا است، به زودی در زمینه‌های متنوعی شاهد حضور ربات‌ها در زندگی روزمره مان خواهیم بود و باید با هوش مصنوعی این ربات‌ها رقابت کنیم.

 

برگرفته از سایت CNN

نسخه چاپی