آیا حرکت به سوی ابر تجاری برخی از کاربران داده را پشت سر خواهد گذاشت؟
چکیده:
با گسترش و حجیم شدن داده‌ها و نیاز روزافزون به دسترسی سریع به آنها و تحلیل آنها سیستم‌های ابر تجاری توسط آژانس‌های بزرگ داده پردازی در حال گسترش است. تلاش می‌شود هزینه کاربر در آنها به حداقل ممکن کاهش یابد تا دسترسی عمومی به آنها بیشتر شود.
تعداد کلمات: 1060  /  تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
انتقال تکنولوژی داده به ابر تجاری
 
مترجم: علی رضایی میر قائد
توسط موسسه فناوری گرجستان
در تصویر، استادیار گرجستان ماریل برویتز با تجهیزات ارتباطی ماهواره‌ای نشان داده شده است. رشد چشمگیر در تولید و جمع آوری داده‌ها باعث تغییر ساختار اطلاعات فدرال می شود.
به عنوان بخشی از مأموریت‌هایشان، سازمان‌های فدرال اقدام به تولید یا جمع آوری حجم گسترده‌ای از داده‌ها از منابعی مانند ماهواره‌های مشاهده‌گر زمین، شبکه‌های حسگر و تحقیقات ژنومیک می‌کنند. بخش عمده‌ای از این اطلاعات برای موسسات تجاری و علمی مفید است، که اکنون معمولا می‌توانند بدون هزینه، دسترسی مستقیم داشته باشند به این داده‌هایی که از سرورهای آژانس برای عموم تولید شده است.
اما با افزایش حجم داده‌ها، بسیاری از سازمان‌ها به فکر استفاده از سرویس‌های ابر تجاری برای کمک به ذخیره سازی و استفاده از آن برای کاربران افتاده‌اند. در حالی که آژانس‌ها ممکن است استراتژی‌های متفاوتی داشته باشند، این مشارکت‌های جدید می‌تواند منتج شود به هزینه‌های کاربر در بارگیری و تجزیه و تحلیل اجرا شده بر روی داده‌ها در حالی که داده‌ها در ابر باقی می‌ماند.
یک پژوهشگر سیاست فضایی از موسسه فناوری گرجستان که استفاده از چنین داده‌هایی را تحت مطالعه دارد در یک مقاله‌ی انجمن سیاست که در 8 فوریه در مجله Science منتشر شد، اصرار دارد بر احتیاط در باره طراحی این مشارکت‌های ابرِ تجاری و وضع محتمل هزینه‌های کاربر. اکثر آژانس‌هایی که داده‌ها را به طور عمومی قابل دسترس می‌کنند، به ویژه آژانس های علمی، در حال حاضر در مورد انتقال و / یا شروع انتقال به سیستم‌های ابر بحث می کنند.
ماریل برویتز، استادیار دانشکده امور بین الملل Sam Nunn در گرجستان، گفت: «تحت سیستم کنونی، از داده‌های رایگان و باز دولتی توسط دانشمندان برای هدایت تحقیقات استفاده می‌شود، و توسط کارآفرینان برای ایجاد کسب و کارهای جدید استفاده می‌شود، و همچنین توسط شهروندان و سایر سازمان‌ها برای ارتقاء شفافیت دولت استفاده می‌شود." "اگر کاربران لازم باشد هزینه‌های خود را برای دانلود یا تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخت کنند، این امر توانایی کاربران برای دسترسی و کار با داده ها را کاهش می‌دهد. تجربه گذشته نشان می‌دهد که تاثیرات این کاهش در استفاده از داده‌ها می‌تواند بزرگ باشد، هم برای کاربران فردی و هم برای جامعه به عنوان یک کل. "
انتقال داده‌ها به سیستم‌های تجاری ابر به احتمال زیاد امکان دسترسی گسترده‌تر و گزینه‌های تحلیل کارآمدتری را فراهم می‌کند، اما او هشدار می‌دهد که این مزایا می تواند با الزام به پرداخت هزینه خنثی شود، به خصوص برای سازمان‌هایی که بودجه‌های کمتری دارند.
برویتز گفت: "سازمان‌ها با عدم بودجه بندی برای هزینه‌های مربوط به دانلود و تحلیل داده‌ها تا حد معقولی روی از دست دادن برخی از مزایای این انتقال ریسک می‌کنند." "بسیاری از افرادی که به استفاده از داده‌ها علاقه‌مند هستند ممکن است قادر به پرداخت هزینه‌های مرتبط با آن نباشند. به احتمال زیاد ممکن است این روی محققان، سازمان‌های غیر انتفاعی و دیگر افرادی که مستقیما با استفاده از این اطلاعات سود می‌برند، تاثیر بگذارد."
برویتز اخیرا دو سال را در ناسا گذراند و شاهد توسعه سیستم‌هایی بود که به طور چشم گیری جمع آوری داده‌ها و بحث در مورد ذخیره سازی داده‌های آینده را افزایش می‌داد. او اخیرا یک کتاب تحت عنوان «فضای باز: تلاش جهانی برای دسترسی آزاد به داده‌های ماهواره‌ای محیطی»، تألیف کرده که توسط MIT Press منتشر شده است.
او دوست دارد ببیند که آژانس‌هایی که داده فراهم می‌کنند به کارشان با تحمل هزینه‌ها تا سطح معقولی ادامه دهند به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود که داده‌ها همچنان به راحتی برای همه کاربران در دسترس هستند. به عنوان جایگزینی برای سرویس‌های تجاری، بعضی از آژانس‌ها، توسعه راه حل‌های ابر سفارشی خودشان را در نظر می‌گیرند، و لازم دارند هزینه منافع گزینه‌های مختلف را بسنجند. همچنین مسائل فنی، سازمانی و سیاستی در نظر گرفته خواهد شد. انتقال به رایانه ابری به عنوان فرصت و چالش برای دسترسی به اطلاعات دولتی در آینده دیده می‌شود.
برویتز افزود: "سازمان‌ها به طور جدی مسائل مربوط به امنیت و حفاظت درازمدت داده‌ها را در نظر می‌گیرند." "در هنگام کار با ارائه دهندگان تجاری، برخی از آنها در مورد امکان دسترسی به یکی از ارائه دهنده‌ها، به دلیل هزینه‌های زیاد انتقال داده‌ها از یک سیستم به دیگر، نگران هستند. ممکن است هزینه‌ها و توانایی‌ها در طول زمان تغییر کند. از سوی دیگر، ارائه دهندگان ابرهای تجاری دارای نیروی کار بزرگ و زیرساخت گسترده‌ای هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا خدمات و قابلیت‌های خود را به مراتب فراتر از آنچه که هر یک از سازمان‌ها قادر به حفظ آن هستند، فراهم کنند. "
برویتز خاطرنشان می کند که اکثر آژانس‌ها در مورد برنامه‌های مبتنی بر ابر خود تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده‌اند، بنابراین زمان کافی برای انجام این کارها باید وجود داشته باشد.
او گفت: "اکثر آژانس‌هایی که داده‌ها را به طور عمومی قابل دسترس می‌کنند، به ویژه آژانس های علمی، در حال حاضر در مورد انتقال و / یا شروع انتقال به سیستم‌های ابر بحث می کنند." با این حال، این برنامه‌ها در آژانس هایی نظیر NSF، NIH، NASA و NOAA هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارند و هنوز هم برای ارائه باز خورد و تنظیم برنامه‌هایی که باید انجام شود، فرصت وجود دارد."
وجود هزینه برای دسترسی به داده‌های دولتی بدون سابقه نیست، اما برویتز استدلال می‌کند که تجربیات گذشته نشان می‌دهد که وجود هزینه‌های کاربر به میزان قابل توجهی باعث کمتر استفاده شدن از داده‌ها می‌شود. قبل از این که دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای لندست از تصاویر گرفته شده از زمین در سال 2008 آزاد شود، از کل مجموعه عکس‌ها بیش از 25000 عکس در سال خریداری نشد. وی گفت: "در حالی که طی چند سال از اجرای سیاست‌های آزاد و باز داده، دولت ماهانه 250000 عکس توزیع کرد."
بورویتز، انتقال به رایانه ابری را به عنوان فرصت و چالش برای دسترسی به اطلاعات دولتی در آینده می‌بیند. "تصمیماتی که در حال حاضر در مورد ساختار این برنامه‌ها اتخاذ شده است، بالقوه تأثیر قابل توجهی بر محققان و جامعه به طور کل دارد، بنابراین مهم است که آگاهی رسانی و افزایش مشارکت در این مسائل مهم وجود داشته باشد."
 
برگرفته از سایت TechXplore
نسخه چاپی